Puimatanner > Raamattupiiri

Ajatuksia Jobin kirjasta

(1/3) > >>

sandia:
Tämä ketju sai alkunsa ketjussa 'Jeesuksen vuoksi valehtelu' - Natanael


Tässä se kohta minkä satuin löytämään Jobin kirjasta eilen, ja tuli tämä ketju mieleen. Tuo on siis Jobin puhetta ystävilleen.

Job.13:4-7
Te, te kaunistelette kaiken valheillanne,
pelkkiä puoskareita olette kaikki tyynni!
5 Kunpa jo lopulta vaikenisitte! Silloin voisitte hyvinkin käydä viisaasta.

6 Kuunnelkaa nyt, mitä minulla on sanottavana,
kuulkaa vastaväitteet, jotka nousevat huulilleni.
7 Yritättekö te valheella puolustaa Jumalaa,
ajaa vilpillä hänen asiaansa?

Soltero:

--- Lainaus käyttäjältä: sandia - 17.07.19 - klo:18:41 ---Tässä se kohta minkä satuin löytämään Jobin kirjasta eilen, ja tuli tämä ketju mieleen. Tuo on siis Jobin puhetta ystävilleen.

Job.13:4-7
Te, te kaunistelette kaiken valheillanne,
pelkkiä puoskareita olette kaikki tyynni!
5 Kunpa jo lopulta vaikenisitte! Silloin voisitte hyvinkin käydä viisaasta.

6 Kuunnelkaa nyt, mitä minulla on sanottavana,
kuulkaa vastaväitteet, jotka nousevat huulilleni.
7 Yritättekö te valheella puolustaa Jumalaa,
ajaa vilpillä hänen asiaansa?

--- Lainaus päättyy ---
Olen usein ihmetellyt juuri noita Jobin lauseita.
Ne ystävät, joita hän moitti, olivat hyvin hurskaita (liiankin) ja
heidän puheensa Jobia vastaan olivat Jumalaa suuresti kunnioittavia.

Olisiko niin, että he valehtelivat Jobin elämän suhteen?
Job oli elänyt nuhteettomasti Jumalaan turvaten,
mutta hänen keskustelukumppaniensa
puheista saa usein vaikutelman, että Job olisi ollut täysin jumalaton.

Job koki sen tietysti vilpillisenä, koska toverit yrittivät selittää Jumalan antamat kärsimykset rangaistuksena hänen synneistään.
Sehän oli Jumalan puolesta selittelyä ja Jumalan tekojen puolustelua.

sandia:
Olen juuri ajatellut, että olisi hyvä yrittää lukea Jobin kirja niin huolellisesti, että hoksaisin kunkin henkilön puheesta sen punaisen langan, keskeisen teeman, mitä tuovat esille. Jumalahan myös tuomitsi noiden 3 puheet. Yritin eilen lukea siis huolellisesti, ja totesin, että ainakin kahdella heistä oli se selvä teema, että he syyttivät Jobia hänen kärsimyksistään. Ja laittoivat koko jutun sen tiliin, että Jumala ei ole tarpeeksi elämässään etsitynyt Jumalaa.

Meinasin kysyä Solteroltakin että mitähän siinä kommentaariraamaatussa puhutaan Jobin kirjan kohdassa.
Ajattelin myös laittaa aloituksen tuonn Raamattupiiriosioon muiden aloitusteni jatkeeksi....

sandia:
Yksi juttu Jobin jutuista oli se että hän todella yritti ikään kuin saada selvää Jumalalta, että missä mennään. Se oli hänen koko kyselynsä ydin. Hän ei voinut ymmärtää Jumalaa siinä tilanteessa ja SE tuotti hänelle tuskaa.
Kaverit vaan yritti sanoa, että sä oot varmaan tehnyt jotain syntiä tai sä et oo tarpeeksi etsinyt Jumalaa, Kunhan tuossa oikaiset elämäsi, niin siitä se aukee. Mutta se ei vastannut ollenkaan Jobin kyselyyn.

Eli he puhuivat täysin toinen toisensa ohi.

Jano:
Minä hahmotan kirjasta ainakin sen, että kaverit olivat vähän liikaa tietävinään. Missä on paljon sanoja, siellä on tyhmä äänessä taitaa jossain kirjoituksissa lukea.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta