Kirjoittaja Aihe: Avioliitto raamatun valossa  (Luettu 13766 kertaa)

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #75 : 23.07.20 - klo:12:28 »
Mutta juuri Sandian mainitseman perisynnin takia me ihmiset olemme syntisiä, viallisia, sairaita ja kieroutuneita, kukin omalla tavallaan.
Sandian mainitseman perisynnin takia vauvatkin on kastettava, koska hekin ovat hengellisesti kuolleita (Matt. 28:18–20;Joh.3:3,5).

https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/kaste

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset
« Viimeksi muokattu: 23.07.20 - klo:12:34 kirjoittanut TJ »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #76 : 23.07.20 - klo:12:43 »
Mutta juuri Sandian mainitseman perisynnin takia me ihmiset olemme syntisiä, viallisia, sairaita ja kieroutuneita, kukin omalla tavallaan.
Sandian mainitseman perisynnin takia vauvatkin on kastettava, koska hekin ovat hengellisesti kuolleita (Matt. 28:18–20;Joh.3:3,5).

https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/kaste

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset

Mielestäni tuossa lihavoidussa mennään jo magian puolelle. Lestadiolaiset opettavat sitten, että jokainen lapsi syntyy Jumalan lapsena. Tämä ehkä selittää (ainakin osittain) lestadiolaisperheiden suurta lapsimäärää.

Tätä asiaa on kyllä käsitelty täällä toisaalla, joten ei ehkä kannata jatkaa tässä ketjussa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #77 : 26.07.20 - klo:11:55 »
En usko, että Jumala on luonut ketään homoseksualistiksi.
Jumala ei luonut Aatamia ja Eeroa, vaan Aatamin ja Eevan.

Ajatella että ilman tuota yhtälöä ei olisi meitäkään täällä kirjoittamassa. On se arvokas ja tarkoituksenmukainen asia. Mutta koska synti on sokaissut ihmisten silmät ja kunnioitus kadonnut luomisjärjestystä ja Jumalan pyhää tarkoitusta kohtaan, ihminen on vajonnut tällaiseen sokeaan mielettömyyteen.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #78 : 13.09.20 - klo:14:30 »
Matti Lappalainen laittoi Facebookiin hyvän puheenvuoron:

"Ns. pride-viikko ja Päivi Räsäsen ympärillä käyty keskustelu on antanut aihetta monenlaisiin mielipidekirjoituksiin. Tässä oma käsitykseni ja kannanottoni:

1. Olen vakaumukseltani kristitty ja toimin ammatikseni Helluntaiseurakunnan pastorina. Minä itse ja edustamani yhteisö katsomme, että homoseksualismin harjoittaminen on vastoin Raamatun opetusta. Tästä seuraa, että homoseksualismin harjoittaminen ei voi saada minun eikä yhteisöni hyväksyntää eikä yhteisömme jäsenenä voi olla julkisesti homoseksualismia harjoittava henkilö emmekä tunnusta samaa sukupuolta olevien avioliittoa.

Yhteisömme jäsenyys ei ole kuitenkaan ihmisoikeuskysymys! Maailmassa on valtava määrä yhteisöjä ja järjestöjä, joiden jäsenyyden kriteerejä itse en täytä ja enkä näinollen voi päästä niiden jäseniksi ja minun on alistuminen tähän tosiasiaan.

2. SETA-järjestö ja muut vastaavat eivät myöskään hyväksy minun ja yhteisöni ajattelutapaa vaan pitävät sitä vääränä. Tämä ei kuitenkaan vie yöuniani, koska ymmärrän ja hyväksyn tämän tosiasiana. Toimintamme vapaus on turvattu perustuslailla eikä tarvitse heidän hyväksyntäänsä.

Siksi onkin outoa, että he vaativat minulta hyväksyntää omalle elämäntavalleen, vaikka hekään eivät tarvitse sitä, sillä onhan heidän elämäntapansa turvattu lainsäädännöllisesti kuten minunkin elämäntapani ja maailmankatsomukseni. Mistä siis on kysymys?

En keksi muuta selitystä kuin sen, että he eivät taida sittenkään olla niin "sujut" itsensä kanssa kuin esittävät! Minun käsitykseni on, että oikeasti itsensä kanssa sujut oleva ihminen ei tarvitse koko ajan itsensä ulkopuolelta tulevaa hyväksyntää, varsinkaan kun mistään vainoista ei ole eikä ole aikoihin ollut kysymys!

Eli summa summarum: en hyväksy teidän elämänarvojannne ja elämäntapaanne kuten tekään ette hyväksy minun vastaavia! Meillä molemmilla on kuitenkin lain takaama oikeus olla olemassa ja hyvä niin!

Jos tämä kuullosti teistä vihapuheelta, ottakaa yhteys valtakunnansyyttäjään!"

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #79 : 13.09.20 - klo:17:06 »
Olen aina jotenkin ihmetellyt sitä aggressiivisuutta mikä oli Sodomassa niillä miehillä jotka murtautuivat Lootin taloon.
Mutta ajattelen että mitä lieneekin, se on sitä samaa aggressiivisuutta mitä näemme nykyään homouden tiimoilla.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #80 : 13.09.20 - klo:22:09 »
Yksi tuntemani uskova, joka ennen uskoon tuloaan on ollut vankilassa, kertoi nähneensä siellä homojen väkivaltaisuutta. Siellä oli homojen ryhmä, joka ehdotti homoutta jollekin vangille, ja jos tämä kieltäytyi, häneltä katkaistiin luu esim käsivarresta. Tämä tuttuni on siis nähnyt kaksi tällaista tapausta.

Homot eivät siis sietäneet torjutuksi tulemista. Tämä voi liittyä samaan omituisuuteen, mistä Matti Lappalainen kirjoitti: että homot vaativat muita hyväksymään homoutensa. Ehkä heillä on tarve sillä tavalla yrittää vaientaa omantuntonsa syytökset, jotka jostakin sielun syövereistä yrittävät nousta pintaan.

Anton

  • Vieras
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #81 : 14.09.20 - klo:15:49 »
Ymmärtääkseni 1960-70 luvuilla tapahtui ns seksuaalivallankumous, eli tabuja alettiin voimakkaasti ja tietoisesti murtamaan ja seksuaalisuus tehtiin näkyvämmäksi osaksi yhteiskuntaa. En itse elänyt vielä silloin, mutta täällä taitaa olla useitakin siihen aikaan eläneitä. Oliko silloiset tapahtumat verrattavissa tähän nykyiseen homoseksuaalisuuden rummuttamiseen?  Koitteko sen yhtä agressiivisena ja asenteellisena?

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #82 : 14.09.20 - klo:15:54 »
Olen ehkä hieman skeptinen tuon selityksen suhteen. Viittaan siis Taiston viestiin.  Kun ihminen on oikeuttaa itselleen synnin niin hän kyllä se kanssa tekee ilman että tarttis tukea sellaisilta jotka hänen tekojaan eivät hyväksy. Mutta ehkä on motiivi todella eliminoida ne joilla olisi jotain sanottavaa asiasta. Eli ehkä se sittenkin menee tuon pastorin selitykseen. ???
Sillä muuten mitä väliä sillä on jos joku ei hyväksy mitä se teet...

Eli ehkä siinä on jotain....

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #83 : 14.09.20 - klo:15:56 »
Ymmärtääkseni 1960-70 luvuilla tapahtui ns seksuaalivallankumous, eli tabuja alettiin voimakkaasti ja tietoisesti murtamaan ja seksuaalisuus tehtiin näkyvämmäksi osaksi yhteiskuntaa. En itse elänyt vielä silloin, mutta täällä taitaa olla useitakin siihen aikaan eläneitä. Oliko silloiset tapahtumat verrattavissa tähän nykyiseen homoseksuaalisuuden rummuttamiseen?  Koitteko sen yhtä agressiivisena ja asenteellisena?

Olin vielä niin pieni tai nuori että en tehnyt silloin sosiologisia havaintoja kuin vain omalla kotipihalla.
70 luvun loppupuolella itse tulin voimakkaaseen herätykseen ja uskoon, joten mielenkiintoni suuntautui aivan muualle.

Sinänsä hyvä kysymys.
« Viimeksi muokattu: 14.09.20 - klo:16:03 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #84 : 14.09.20 - klo:16:50 »
1960- ja -70-luvut olivat muistini mukaan vahvaa poliittisen tiedostamisen aikaa.
Yleisradio oli kommunistien hallussa, joten punapropagandaa oli pakko kuunnella ja katsella.
Samaan aikaan lietsottiin voimakkaasti ateistista aatetta ja Neuvostoliittoa ja DDR:ää ihannoitiin krittikittömästi.
Uskovien nostamat oikeusprosessit esim. Jumalaa rienaavien kirjojen ja tv-ohjelmien takia haluttiin esittää taantumuksellisten porvarien yrityksenä estää edistystä.

Myös normeista poikkeavien ihmisten (vammaiset, homot, avioliiton ulkopuolella syntyneet, vangit, mustalaiset yms.) aseman paraneminen yhteiskunnassa nähtiin vasemmistolaisten ja ateistien ansiona.
Uskovaisten koettiin edustavan kapitalisteja,
jotka ovat aina riistäneet vähäosaisia.
Siksi rikasta ja vanhoillista kirkkoakin kuului vastustaa,
jotta sosiaalinen sallivuus lisääntyisi ja heikkojen syrjintä loppuisi.

Ev.luteril. kirkko tekikin silloin oman ratkaisunsa ja mm. alkoi vihkiä naisia papeiksi.
Kirkko ei enää julistanut Raamatun opetuksia yhteiskunnallisen ja yksilöllisen moraalin perustana, vaan meni mukaan näkemykseen,
että kaiken mahdollisen pitää olla kaikille sallittua.
Siksi homoseksualistista elämäntapaakin alettiin perustella sillä, että Raamatussa esiintyvä rakkaus tarkoittaa myös homorakkautta.






Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #85 : 14.09.20 - klo:16:59 »
Ei kai naispappeus vielä 70 luvulla tullut? Mutta tietty sama jatkui varmaan 80 luvulle ja siitä eteenpäinkin. Pikainen googletus antoi vuoden 1988. Silloin astuivat ensimmäiset naispapit virkaan. Voiks todella olla niin myöhään. Minähän oli jo silloin poistunut maasta. ??? Näemmä ehdotus sai vaadittavat äänet jo 1986.  Sitä muistelisin että Suomessa asuessani sitä jo juhlittiin.

Nykyään olen kiitollinen, että en asu enää Suomessa. Siellä kaikki muutokset ovat niin rajuja ja ikäänkuin koskettaa koko maata, koko kulttuuria. Jo 80 luvulla vierastin sitä mitä näin tapahtuvan. Olisin täysin jäänyt sen jalkoihin Suomessa.
« Viimeksi muokattu: 14.09.20 - klo:17:12 kirjoittanut sandia »

Anton

  • Vieras
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #86 : 14.09.20 - klo:17:22 »
Eikö seksuaaliarvojen murentaminen alkanut kuitenkin ihan heteroseksiin liittyvien tabujen murtamisesta? Vai oliko homoseksuaalisuus ihan alusta asti mukana?

Näin äkkiseltään ajateltuna luulisi, että se olisi ollut sen ajan vallankumouksellisillekin liian rajua. Usein tällaiset muutokset tapahtuvat kai vaiheittain, alkaen kesymmistä asioista ja vähitellen rajoja venytetään ja häivytetään entistä enemmän.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #87 : 14.09.20 - klo:19:19 »
Eihän yhteiskunnan "vapauttaminen" tietenkään tapahtunut yhtäkkiä,
vaikka 1960-lukua pidetään seksuaalisen vallankumouksen aikana.
"Uuden etiikan ja moraalin" mukaiset lait ja asetukset vaativat pitkän toteutumisajan.

Naispappeudesta äänestettiin kirkolliskokouksessa ensimmäisen kerran v. 1963.
Naisille annettiin saarnaamis- ja ehtoollisenjakamisoikeus v. 1978,
ja vuodesta 1986 heitä on nimitetty papeiksi.

Homoseksuaalisuus poistettiin rikoslaista v. 1971.
Vuodesta 1981 alkaen sitä ei enää pidetä psykiatrisena ilmiönä.

Vielä 1970-luvulla puhuttiin pakkoavioliitoista, jos naimaton nainen oli raskaana.
Kukaan ei halunnut aviotonta lasta.
Nykyään naisia kannustetaan harrastamaan yhdyntöjä mahdollisimman monen miehen kanssa, jotta he voimaantuvat naisina.
Seksillä ja avioliitolla ei nähdä mitään riippuvuussuhdetta,
vaan "lapsen tekeminen" on naisen yksilöllinen oikeus samoin kuin lapsen tappaminen eli abortti.

1960-luvulta länsimaihin levitetty Jumalan ohjeet kieltävä moraali näkyy nyt kaikilla elämänalueilla, mutta varmasti paljon lisää "oikeuksia ja vapauksia"
on vielä edessäpäin.





Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #88 : 14.09.20 - klo:20:34 »
Omien havaintojeni mukaan avioliitto alkaa olla jo katoavaa perinnettä. Nuoret muuttavat vain yhteen ja elävät avioliitonomaisissa suhteissa. Siitä pääsee sitten helposti erilleenkin, jos toisen naama alkaa tympäistä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Avioliitto raamatun valossa
« Vastaus #89 : 14.09.20 - klo:21:43 »
Omien havaintojeni mukaan avioliitto alkaa olla jo katoavaa perinnettä. Nuoret muuttavat vain yhteen ja elävät avioliitonomaisissa suhteissa. Siitä pääsee sitten helposti erilleenkin, jos toisen naama alkaa tympäistä.

Se tulee hieman ongelmallisemmaksi jos on lapsia. Lapset tuppaavat reagoimaan vanhempien eroon ja sitten jos saa uuden isän ja/tai äidin. Usemmassa tapauksessa sarjan uusia isiä ja äitejä. Tunnen monia lapsia, jotka eivät ole edes tavanneet isäänsä, koska tämä oli jo häipynyt kuvioista ennenkuin lapselle olisi voinut syntyä muistikuvaa. Usein siinä tapauksessa se seuraava isä on se jonka lapsi mieltää "oikeaksi" isäksi.