Kirjoittaja Aihe: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.  (Luettu 59657 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #570 : 22.07.23 - klo:17:22 »
Itsellekin tuli mieleeni, miten kristinusko ja sivilisaatio ovat yhteydessä toisiinsa. Onhan sivilisaatiosta siinä mielessä etenkin hyötyä, että lukutaitoa tarvitaan Raamatun tulkinnassa. Ja olihan Israelkin jonkinlainen sivilisaatio ymmärtääkseni, oli lakeja, järjestystä jne.

Kirkko taas ei ole sivilisaatio sinänsä, mutta toimiihan se yhteiskuntaan jotenkin liittyneenä hengellisesti - vaikka voisihan yksikin erakkoihminen olla uskova. Tuo raakuus varmasti on pakanasivilisaatioiden yleinen ominaisuus - ei ole rakkautta, ei nähdä ihmisiä Jumalan kuvina. Tosin olihan kristillisillä keskiajoillakin meininki varmasti aika raakaa välillä, muistelen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #571 : 22.07.23 - klo:17:35 »
Juu kyllä kristinuskolla on ollut suuri vaikutus siihen, että ihmiselämää arvostetaan eri tavalla kuin alueilla missä kristinuskoa ei ollut varsinkaan aikaisemmin.

Raamatullinen ihmiskäsitys ihmisenä Jumalan kuvana on hyvin merkittävä.
Sen toinen yhtä merkittävä puoli mielestäni on, minkä olen työni kautta oppinut, että juuri tuon ihmisarvon perusteella olemme myös moraalisia olentoja jotka ovat vastuussa omista valinnoistaan.

Tuo "näky" minulla on työssäni aina mukana ja ilmaisen sen selvästi myös vangeille.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #572 : 22.07.23 - klo:21:05 »
Tuli vielä tuosta edellisestä voodoo/Haiti-jutusta mieleeni, että mitenkähän "vertaileva uskontotiede" toimii.

Jossain viestissä aiemmin tuli esiin katolisen kirkon yhteydessä samanlaista pakanallista käyttäytymistä muistaakseni Etelä-Amerikasta.

Eli meneeköhän pakanallinen uskonto saman hengen johtamana aina tai usein tällaiseen samaan kauheaan suuntaan (orgiat, lapsiuhrit sun muut)?

No, onneksi on kristinusko. Tällaisessa etenkin syntyy kyllä suuri ja kiitollisuutta herättävä kontrasti. Tyhmempikin jo huomaa eron erilaisissa uskoissa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #573 : 22.07.23 - klo:21:31 »
Aloin kirjoittaa viestiä, missä hieman jutustelin Haitista, voodoosta ja myös Latinalaisessa Amerikassa harjoittevasta voodo uskonnosta ja sen sekoittumisesta katolisuuteen.
Tuli myös mieleen, miten Meksikossa yksi rikollinen on saatettu pyhimyksen arvoon.
Mikäli kartellielokuvat pitävät paikkansa, kaikkea tuollaista uskontoa harjoitetaan myös rikollisten piirissä.

Mutta tietoni todella perustuu Netflix sarjoihin. ;D

Ryhmässäni on kaksi haitilaista rikollista, toinen nuori ja toinen yli kuusikymppinen.
Puhuvat joskus kieltä mitä en ymmärrä. ::)
Siis keskenään.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #574 : 22.07.23 - klo:22:02 »
Tuli myös mieleen, miten Meksikossa yksi rikollinen on saatettu pyhimyksen arvoon.

Muistaakseni Ruotsissa tai jossakin joku imaami tai uskonnollinen johtaja oli myös rikollisjohtaja.  Keskiajan paaveissa oli myös kaikenlaista, joskus ajattelin laittaa yhden lehtileikkeen tänne.

Hurjaa jos arkkipiispa Luoma olisi samalla vaikka mafioso tai kriminaalipomo.

Raamatussa kovasti kritusoidut fariseuksetkaan eivät tainneet sentään olleet varsinaisia kovia rikollisia, ainakaan suoranaisesti (tosin ehkä Jeesuksen ja aiemmin profeettojen tappamisen voisi jo lukea sellaiseksi).

Kaikenlaista mahtuu maailmaan, hyvin kummallista. Tai vain vierasta.

Ja varmasti Netflixistäkin voi oppia jotain, kuten myös ehkä Bond-filmeistä. Auttaisi kyllä jos olisi varsinaista laajempaa lukeneisuutta uskonnollisista jutuista, teologiasta voisi olla hyötyä kokonaiskuvan muodostamisessa. Mutta vaatisihan se vaivaa ja aikaa.
« Viimeksi muokattu: 22.07.23 - klo:22:56 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #575 : 24.07.23 - klo:14:04 »
En ole varma sainko kiinni Korpiman ajatuksesta viimeisimmässä ketjussa, joten lisään tähän, mitä itse tarkoitin uudella ja vanhalla. Se mitä kirjoitin, saattaa tosin olla itsestäänselvyys.

On hyvinkin mahdollista, että mm. rasismia ilmenee suomalaisessa kulttuurissa ja on ilmennyt menneinä vuosikymmeninä.
Ellei sitä mahdollisuutta ota huomioon, saattaa todella tavalla tai toisella olla polkemassa eisuomalaisten ihmisoikeuksia.
Samoin on melko todennäköistä, että homoja on väärällä tavalla painostettu, syrjitty. Olettaisin niin.
Jos tämä kaikki automaattisesti kielletään, niin en ole varma vastaisiko sellainen ajattelu Raamatun opetuksia.

Tästä tuli mieleeni, että kaikenlaisilla moderneilla ajatuksilla ja ideologilla saattaa olla sekä hyviä että huonoja tulkintoja ja seurauksia.  Toisin sanoen niitä voidaan yhteiskunnallisesti ja yksilötasolla tulkita sekä Jumalan (totuus, toimivuus) että Paholaisen (korruptio, tuho) suuntaan.

Meeting The Masters -blogin lukemisesta syntyi idea (https://meetingthemasters.blogspot.com/2023/07/give-them-your-mind-and-they-will-take.html), että kulloinkin pinnalla olevat käsitteet ja ideologiset ajatukset voivat silti johtaa huonoon, koska niihin keskittyessä ei oteta huomioon koko luomakunnan kokonaisuutta - eli keskitytään tavallaan pikkuasioihin kokonaisuuden kustannuksella.

Fanaattinen yhteiskunnallinen keskittyminen jonkin asian jahtaamiseen (vaikka se olisi rajoitetusti hyväkin idea) ei ole aina vain hyvä asia, vaan sitä voidaan käyttää heikentämiseen ja tuhoamiseen. Nämä edelliset omia tulkintojani blogikirjoituksen sisällöstä.

Lainaus
Näin voitaisiin tehdä, koska todellisen hyvän osatekijät voitaisiin irrottaa asiayhteydestään, niitä voitaisiin mainostaa, liioitella ja käyttää muiden hyvän osatekijöiden kieltämiseen. Jos kiellätte hengellisen ensisijaisuuden, voitte esittää aineellisen hyvän ainoana vaadittavana asiana, ja se, mikä pyrkii hengelliseen hyvään, hylätään joko merkityksettömänä tai jopa pahana, koska se on ristiriidassa aineellisen hyvän kanssa. [...]

Tätä tärkeämpää on kuitenkin ajatusten hallinta. Kesytetty väestö tekee niin kuin sille sanotaan. Siksi 1950-luvulta lähtien on jatkuvasti yritetty heikentää miesten, erityisesti tietyn väristen miesten, ja maskuliinisuuden asemaa. Emaskulaatiota kontrolloimiseksi. Siksi feminismin ja tasa-arvon kaltaisia asioita ajetaan niin hellittämättä, ja vastikään keksityt seksismin ja rasismin synnit ovat pahimpia ajatuksellisia rikoksia, joihin voi syyllistyä.

On tärkeää ymmärtää, että näiden kaltaisilla ideologioilla on Bruce Charltonia lainatakseni "pätevyyden ydinymmärrys", joka on vapaan yksilön arvo, jokaisen yksilön arvo. Niiden sisältämä hyvä on kuitenkin vääristynyt ja muuttunut pahaksi, kun sitä on liioiteltu ja käytetty tukahduttamaan muita totuuden näkökohtia.

Totuus, joka on irrotettu asiayhteydestään ja siitä alueesta, johon se soveltuu, ja jota sitten sovelletaan muihin alueisiin, joihin se ei sovellu tai joihin se ei sovellu samalla tavalla, muuttuu valheeksi. Mutta koska äsken mainittuihin kahteen ideologiaan sisältyy tietty totuus, on vaikea kiistellä niitä vastaan, koska ne esitetään nyt joko tai -periaatteella, mihin väittely yleensä typistyy. Nykyään on mentävä hyvän ja pahan kahtiajaon yläpuolelle löytääksemme totuuden monista asioista, ja siksi meidän on mentävä sekä perinteisen perinteisen että edistyksellisen ajattelun ulkopuolelle päästäksemme mihinkään. (Suom. DeepL.com.)

Yksi juttu vaikkapa rasismiin keskittyessä on se, että sehän ei johda minkäänlaiseen terveeseen kunnioitukseen omia juuria ja "sukupuuta" kohtaan. Tai vaikka siihen, että esim. valkoisillakin ihmisillä olisi arvoa ja hyviä piirteitä. Tai eri ihmisryhmillä (roduilla, kulttuureilla) olisi erilaisia hyviä ja huonoja piirteitä. Kaikki menee vain negatiivisuuden ja kritiikin kautta, ja vain yhtä ryhmää tunnutaan (mediassa) syyttävän kaikesta. Itsekritiikki on hyväkin piirre, mutta se voidaan viedä tuhoavuuteen asti - kunnioitusta ei löydy.

Käytännössä ajattelisin että hengellisessä mielessä tätä voidaan kenties käyttää Jumalan luomien hyvin toimivien kansallisvaltioiden murentamiseen monikulttuurisiksi (ja -etnisiksi) sekametelisopiksi, joissa mikään ei toimi hyvin, eikä luottamusta löydy. Jatkuvaan sisäiseen konfliktiin. Jumalan asettamat valtioiden rajat ja luomakunnan diversiteetti toimii hyvin, ja kansakunnilla on omia luontojaan. Sen sijaan Paholaisen tavoite on tuho ja sotkeminen - miksei myös kansallisvaltioiden.

Toki voi olla, että näin lopun aikoina tämänkin sallitaan edetä "tappiin asti", ja ehkä se on kehityskulun takana. Ehkä siitä voi oppia jotain, jos pitää silmät auki. Hengelliset tulkinnat ovat kuitenkin ainakin minulle vähän vaikeita, enkä tiedä kuinka varma olisin tästäkään tulkinnasta. Ehkä Jumala toivoo nykyisin suurempaa monikulttuurisuutta ja sillä on hyviäkin puolia, kukapa tietää? Tosin menisin kuitenkin itse ennemmin "lopun aikoina kaikki menee huonommin ja väärinpäin" -tulkinnalla.

Lainaus
Mikä on tämän vapauden horjuttamisen ja ajatusten hallitsemisen tavoite? Joidenkin ulkopiiriläisten mielestä se voi olla valta, mutta prosessin todellisten alkuunpanijoiden mielestä se on ihmisen erottaminen Jumalasta. Hengellinen, ei poliittinen. Siksi on niin monia nykyajan liikkeitä, jotka pyrkivät kirjoittamaan uudelleen luomakunnan todellisuuden. Luomakunnan purkaminen hävittää Jumalan jopa suuremmassa määrin kuin pelkkä uskomatta jättäminen häneen. Niin kauan kuin hyväksyt luomakunnan luonnolliset säännöt, säilytät jonkinlaisen yhteyden sen Luojaan, mutta kun et enää noudata edes näitä sääntöjä, olet menettänyt täysin kosketuksen todellisuuteen. Silloin teidät voidaan muovata siihen muotoon, mihin kaiken tämän takana olevat demonit haluavat. Antakaa heille mielenne, ja he ottavat sielunne. (Suom. DeepL.com.)

Tässä hyvin muistutetaan, että hengellisessä mielessä Jumala on tärkeä ja olennainen osa myös todellisuuspohjaista ajattelua. Sanoisin, että ilman uskoa ja Jumalaa ihminen voi alkaa uskoa melkein miten vain ja mihin tahansa, mitä esimerkiksi media tuuttaa ulos. Lammaslaumalle voidaan opettaa melkein mitä tahansa arvoja ja maailmankuvallisia osia, eikä ilman Jumalaa voida löytää mitään kompassia, joka osoittaisi totuuden suuntaan. Tai että sen etsiminen olisi edes tärkeää. Lampaita toki kaikki olemme, mutta kristityt toivottavasti hieman "Raamattu-pohjaisempia lampaita".

Luomakunta on luotu järjestelmä, jolla on sääntöjä ja säännönmukaisuuksia sekä eettisiä/toiminnallisia periaatteita, joiden rikkomisella on huonoja seurauksia - Raamatusta löytyy tähän paljon suuntaviivoja.
« Viimeksi muokattu: 24.07.23 - klo:16:33 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #576 : 28.07.23 - klo:14:56 »
Tämä tuolta raamatunlukuketjusta:

Ja vaikka elämä menisi niin, ettei lupaukset täyttyisi elämässä, rukouksiin ei tulisi vastauksia, arki olisi kärsimystä ja tuskaa, Jumalan sana ei lakkaa olemasta totuus, eikä varteenottamisen väärti.

Tuli ajateltua johonkin tähän tai muuhun viestiin liittyen ajatuksia omasta vapaasta tahdosta ja miten se pitäisi nähdä? Täytyy nimittäin sanoa, etten varmastikaan ole täysin sisäistänyt hengellistä maailmankuvaa, kuten armon ja Jumalan johdatuksen vaikutuksia omassa elämässäni. Oma näkemykseni elämästä on varmaankin vielä yhä melko länsimainen ja maallinen ("minä päätän"), eikä anna Jumalalle sitä tilaa, joka hänelle pitäisi antaa.

Tai ainakaan en ajattelussani aina muista ajatella raamatullisesti.

Catacomb Resident -blogista tänään (https://catacombrez.substack.com/p/real-serenity):

Lainaus
Mutta tuosta erosta: Raamatullinen näkemys on, että on olemassa suuria ja mahtavia voimia, jotka ovat paljon korkeammalla kuin me voimme kuvitella. Kohtalosi ei ole sattumanvarainen ja persoonaton, vaan sen valitsee joku muu, vaikkakaan ei kokonaan kanssaihmiset. Länsimainen käsitys on tietysti se, että teette itse kohtalonne ja kiellätte, että on olemassa mitään ihmiskuntaa korkeampaa voimaa. Länsimainen mytologia myöntää, että on asioita, joita ei voi hallita, mutta lupaan teille, että jopa niin sanottu "seesteisyysrukous" (serenity prayer) lähentelee edelleen jumalanpilkkaa. Siinä oletetaan liikaa. Ainoa asia, jota voitte muuttaa, on yksilöllinen reaktionne, ja sekin vaatii jumalallista apua.

Koko "kohtalon" käsite länsimaissa on väärä. Paavali tekee Roomalaiskirjeen 8 ja 9 luvuissa selväksi, että Jumala päättää henkilökohtaisesti, mitä rajoittaa. Jos jumiudut siihen, mikä on reilua, et tule koskaan ymmärtämään. Luoja on valinnut elämänne pariksi tietyt rajoitukset ja tietyt vapaudet; vapaata tahtoa rajoitetaan aina jollakin tavalla. Velvollisuutesi on hyväksyä sinulle osoitetut rajoitukset ja ottaa kaikki irti niistä vaihtoehdoista, jotka Hän antaa.

Determinismi on valetta, samoin fatalismi. Mutta käsitys siitä, että teette itse kohtalonne, on harhaluulo. Vapaa tahto on rajallinen. Opettele tämä paradoksi: Jos vapaa tahtosi olisi täydellinen, se tarkoittaisi, että Jumala ei ole kiinnostunut elämästäsi. Hän ei siunaisi sinua.

Ehkä ymmärrät jo - Raamattu edistää opportunismia. Ei omasta tahdosta, vaan se on opportunismia Hänen kunniansa puolesta. Se ei ole passiivista eikä aggressiivista, vaan se edellyttää, että opit jättämään tietyt asiat Hänen käsiinsä ja hyödyntämään Hänen kunniaansa mahdollisimman paljon sillä, mitä Hän antaa sinulle. Älä eksy kaksijakoiseen ajatteluun.
(Suom. DeepL.com.)

Tuli myös mieleen kohta Matteus 11:29:

Lainaus
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä. (https://raamattu.fi/raamattu/KR38/MAT.11/Matteus-11)

***

Toinen teema, josta ajattelin kirjoittaa jossain vaiheessa, on "kaiken vastustamisen vaikeus". Siis tuntuu että nykymaailmasta joutuu vastustamaan suurta osaa, kun mieluummin keskittyisi rakentavaan ja kehittävään toimintaan. Vähän sama kuin että koko kristinusko joskus tuntuu tiivistyvän vain homoseksuaalisuuden vastustamiseen...

Bruce Charlton kirjoitti hieman samasta tänään (https://charltonteaching.blogspot.com/2023/07/when-motivations-are-double-negative.html):

Lainaus
Minua hämmästyttää joskus ihmisten sokeus sille ilmeiselle tosiasialle, että heidän koko elämänsä perustuu kaksoisnegatiivisiin motiiveihin; ja että siksi he voivat motivoida itseään selviytymään elämästä vain pitämällä yllä jatkuvaa vaahtoavaa vihaa ja kiehuvaa kaunaa....

Ja sitten he kehittävät käänteisen arvomaailman, jonka avulla tätä vihaisen suuttumuksen tilaa pidetään oikeana, sopivana ja kiitettävänä! [...]

Meitä kaikkia ympäröi siis kehotus perustaa elämämme negatiivisuuteen, vastakohtaisuuksiin, ja arvostaa vain tätä... [...]

Toisin sanoen kristittyjen ryhmän elämä koostuu olennaisesti siitä, että kristityt vastustavat sekulaarivasemmistolaisia, joita itse motivoi yksi tai useampi vasemmistolaisista oppositioideologioista, kuten sosialismi, feminismi, rasismi, ilmastonmuutos, terveellisyys-ismi, Venäjän vastaisuus....

(Suom. DeepL.com.)
« Viimeksi muokattu: 28.07.23 - klo:15:39 kirjoittanut Korpima »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #577 : 28.07.23 - klo:21:36 »
Korpima tuo lainaamasi pätkä omasta tekstistäni pohjautuu omaan kamppailuuni. Pidemmän ajan kuluessa tulin päätelmään, että Jumala näkee ja tietää tarkasti kaiken elämästäni ja sen vaiheista. Minussa nousi yhdessä vaiheessa kysymysten tulva ja vahva kapina Jumalaa kohtaan omasta "kohtalostani", kunnes sain armon ymmärtää, että Hänen hyvyytensä ei ole muuttunut minua kohtaan yhtään. Kokemani tuska ja pimeys olivat läsnä, mutta Jumalan armon osallisuus myös. Minulle piti riittää se, että Hänen armossaan on minulle kylliksi, ja sen myötä täysi turva Jumalassa niin elämässä kuin kuolemassa. Ja tuskankin saa vuodattaa Jumalalle aina vapaasti. Tässä tällainen superlyhyt katsaus tekstipätkään liittyvänä :)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #578 : 29.07.23 - klo:13:01 »
Onhan tosiaan erilaisia elämänkulkuja ja -kohtaloita olemassa.

Kuulostaahan se ikävältä, jos elämä sujuu huonoissa merkeissä - vaikka Jumalan totuudet ja usko voivat toivottavasti antaa laajempaa perspektiiviä yli tämän tilapäisen ja lyhyen elämän. Silti vaikkapa sairaana olo on kurja ja huono, enkä itse ole ollut tuolloin kovin "sankarillinen".

Tietysti toivoisi että oma ja muiden elämä menisi mahdollisimman hyvin, mutta harvalla menee "voitosta voittoon" -tyylisesti. Hyvä jos välillä saa edes jotain hyvää aikaan. Oma elämäni ei ole ollut kovin kurjaa tai jatkuvia vaikeuksia tai kipuja, mutta voin kuvitella että pahimmillaan elämä voi olla rankkaa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #579 : 01.08.23 - klo:14:09 »
Muutama päivä sitten Bruce Charltonilla oli mielestäni hauska blogikirjoitus kristinuskosta, joka vastaa omia havaintojani (Christianity: complexity versus simplicity, https://charltonteaching.blogspot.com/2023/07/christianity-complexity-versus.html). Kyseessä on se, että tekemistä ja opiskelemista on valtavasti - teologiaa on olemassa kirjahyllykaupalla.

Kaikki on jossakin mielessä kiinnostavaa, vaikka olen lukenut aika vähän teologiaa ja kristinuskoa käsitteleviä kirjoja. Raamatun lukemisessakin jo yksin saa kulumaan aikaa ja se on ehkä kaikkein tärkeintä kuitenkin. Selitysteokset ja taustoittavat kirjat voivat varmasti auttaa myös.

Lainaus
Perinteiset kirkot ja okkultistinen kristinusko voidaankin nähdä saman teeman muunnelmina: pyrkimyksenä on sama loputtoman monimutkainen tapa elää kristittynä.

Kristinuskon muuttamisessa loputtoman monimutkaiseksi on monia etuja!

Esimerkiksi tällainen kristillisyys on ehtymätöntä, aina on jotain tekemistä - itse asiassa aina monia mahdollisia asioita tehtäväksi, joten monimutkainen kristitty voi aina löytää jotain jokaiseen mielialaan ja olosuhteeseen sopivaa tekemistä.

Niinpä se, mitä monimutkaisen kristityn "täytyy tehdä", on aina paljon suurempaa kuin se, mitä hän on tehnyt tai voisi tehdä. On pyhiä kirjoituksia, joita on tutkittava, ja liturgiaa ja muita rituaaleja, joihin on osallistuttava. On monia rukouksen muotoja, jotka on opittava ja harjoiteltava - jotkut niistä ovat hyvin vaikeita, jotkut hyvin rankkoja. On olemassa askeettisia käytäntöjä ja juhlia. On laaja oppineiden maailma - heprean, kreikan, latinan ja aramean kielen oppiminen; yksilöllisesti ja vertailevasti historiallisessa kontekstissa... On historiaa, arkeologiaa - ja nämä ulottuvat moniin paikkoihin ja aikakausiin tuhansien vuosien taakse. Ja on olemassa valtava sosio-poliittinen maailma suhteessa kirkkoon - kansainvälisestä ja geopoliittisesta aina paikallisiin seurakunta-asioihin ja kaikkeen siltä väliltä. On älyllisiä ja abstrakteja teologian ja filosofian kysymyksiä, ja on persoonallisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyviä kysymyksiä... (Suom. DeepL.com.)

Tälle "ulkoiselle kristinuskolle" vaihtoehdoksi ja vastinpariksi hän asettaa arkielämän kristinuskon ja henkilökohtaiset suhteet:

Lainaus
Se, mitä kristityt eniten tarvitsevat (ja usein kaipaavatkin), ei ole maallista puhetta Jumalasta vaan kokemusta Jumalasta; ja me toivomme, että tämä on jatkuvaa eikä ajoittaista; tässä ja nyt eikä pelkkiä muistoja siitä, että meillä oli joskus aikoinaan tällainen kokemus. [...]

Tämä edustaa siis yksinkertaista ja sisäistä, kokemuksellista kristillistä elämänpolkua, joka on vastakohta monimutkaiselle ja ulkoiselle polulle.

Tällainen yksinkertainen polku juontaa juurensa Jumalan luonteen ja motiivien tuntemiseen - hän on tämän maailman luoja ja suhtautuu meihin rakastavana vanhempana.

Sisäinen kristillinen polku perustuu rakastavaan suhteeseen tämän Jumalan kanssa; ensisijaisesti yksilöllisesti, mutta myös kristittyjen perheen jäsenenä. [...]

Monimutkainen ulkoinen kristinusko pyrkii ohjaamaan meitä läpi elämän monien erilaisten opastuksen lähteiden avulla, joista osa on tarkkoja, osa yleisiä ja joihin liittyy ekstrapolointisääntöjä/interpolointisääntöjä.

Yksinkertainen ja sisäinen kristinusko toimii sen sijaan Jumalan luonteen, motiivien, tarkoitusten ja rakkauden - ja sen, mikä on jumalallista jokaisessa meistä - vahvasta tuntemuksesta käsin, ja tällaisiin henkilökohtaisiin "lähteisiin" kohdistuva rukouksellinen meditaatio antaa tarpeellista opastusta... Kun se ei ole jo itsestään selvää. (Suom. DeepL.com.)

Itselleni tässä suhteessa merkitsee paljon rukouksen mahdollisuus - voi nostaa katseen ylöspäin kohti Jumalaa tai rukoilla hiljaisesti toisten puolesta arkielämän keskellä.

Eivätkä nämä "yksinkertainen" ja "monimutkainen" tapa olla kristitty välttämättä poissulje toisiaan täysin: varmasti monet ihmiset voivat yhdistää älyllisiä kiinnostuksenkohteita arkipäivän kokemukselliseen ja persoonalliseen uskoon.
« Viimeksi muokattu: 01.08.23 - klo:14:30 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #580 : 01.08.23 - klo:14:16 »
Niin. Totuus on paljon yksinkertaisempi kuin mitä ihminen olettaisi. Kristinusko todella "redusoituu" tähän: Pyhä Jumala, minä syntinen, hauras kuolevainen, jolla ei ole toivoa ilman Jumalan antamaa pelastusta.

Se on todella helpottavaa tajuta.

Ja uskon että Herra aina vastaa kun häneltä apua pyytää.

Tuli mieleen ehkä arkisin Jumalalta tuleva interventio tilanteeseen, minkä koin toivottomaksi.

Katsoin illalla telkkarista rikossarjaa ja syvältä sisältäni tuli huokaus: tästä mä en selviä. Sanoin sen englanniksi: "This time I won't make it .  :'(

Juuri samalla hetkellä alkoi soida tämä hengellinen rap biisi sen TV sarjan lopuksi.
Etsin sen YouTubesta
« Viimeksi muokattu: 01.08.23 - klo:14:24 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #581 : 01.08.23 - klo:14:32 »
Vielä tuohon jatkoksi: Uskoisin kuitenkin, että "kristinuskon sisäistäminen" on  yksilöllistä ja siihen on erilaisia teitä: kaikki ei sovi kaikille, erilaista oppimista on paljon on se sitten ulkoista tai sisäistä - tai näiden yhdistelmiä.

Jotenkin tuntuu, että pikkuhiljaa Raamatun opiskelu, sakramentit ja rukous voivat muuttaa sisäistä suhtautumistapaa maailmaan, Jumalaan ja toisiin ihmisiin syvällisemmin koetuksi. Kristinusko voi siis kenties "syventyä sisäänpäin" ja tulla kuin osaksi hengitystä ajan myötä? Pyhä Henki saa paremmin sijaa toivottavasti.

Joskus nimittäin uskon alkuvaiheissa muistelen, että aivot eivät olleet ikään kuin päivittyneet täysin "uuteen uskoon", vaan piti ojentaa ja korjailla ajattelutapoja paljon enemmän kuin nykyisin.
« Viimeksi muokattu: 01.08.23 - klo:18:20 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #582 : 01.08.23 - klo:14:55 »
Tässä se laulu mihin viittasi.
https://youtu.be/HmvEEXYa8_8

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #583 : 01.08.23 - klo:18:18 »
Tuli mieleen ehkä arkisin Jumalalta tuleva interventio tilanteeseen, minkä koin toivottomaksi.

Katsoin illalla telkkarista rikossarjaa ja syvältä sisältäni tuli huokaus: tästä mä en selviä. Sanoin sen englanniksi: "This time I won't make it .  :'(

Juuri samalla hetkellä alkoi soida tämä hengellinen rap biisi sen TV sarjan lopuksi.
Etsin sen YouTubesta

Hyvä tarina, eikä rap-esityskään ollut kamala.  :)

Omaan viestiini jatkoa:

Joskus nimittäin uskon alkuvaiheissa muistelen, että aivot eivät olleet ikään kuin päivittyneet täysin "uuteen uskoon", vaan piti ojentaa ja korjailla ajattelutapoja paljon enemmän kuin nykyisin.

Toki näitä "ajatuskieroumia" vieläkin esiintyy. Olin äsken kävelyllä kuuntelemassa Norvantoa ja ajatus oli vähän nolo. Meni jotenkin siten, että moitin pääni vastineessa Jumalaa inhimillisestä ominaisuudesta eli kunnian kipeydestä. "Jumalallakin on inhimillisiä heikkouksia", tjsp. Ääk. Syntiä - ja tyhmyyttä - on taas tullut tehtyä ajatuksissa.

Olen myös miettinyt hieman Jumalan kunniaa ja miten siitä pitäisi ajatella arkielämässä. Tajuan varmaan aika vähän - kunniakäsite on vieras, enkä tiedä miten tuottaa Jumalalle kunniaa. Tuntuu että korkeintaan näin tapahtuu vahingossa - tai Hengen johdattamana.

Catacomb Resident -blogista tänään (https://catacombrez.substack.com/p/the-priorities-of-slate):

Lainaus
Jälleen kerran, raamatullinen määritelmä synnistä on kaikki muu kuin se, mitä Jumala haluaa, silloin kun Hän haluaa. Pahuus määritellään hänen asiansa häirinnäksi. Hän kuvailee tavoitteekseen sellaisen ihmisyhteisön rakentamisen ja ylläpitämisen, joka edistää hänen mainettaan. Elämämme täällä on harjoitteluympäristö; se ei ole todellista. Jumala koettelee, miten reagoimme, ja odottaa näkevänsä, miten kehitämme halun Hänen kunniaansa kohtaan. Jos pystymme alistumaan täysin tuolle halulle tässä maailmassa, meille myönnetään pääsy todelliseen elämään iankaikkisuudessa.

Vuosia sitten keksin vertauksen liuskekivestä. Meidän on oltava kuin liuskekivilaattoja, jotka on asennettu joidenkin rakennusten lattiaksi. Emme voi estää inhimillistä pahuutta kävelemästä elämämme poikki, mutta voimme tulla niin kovettuneiksi armon avulla, ettei sillä yksinkertaisesti ole vaikutusta meihin. Kestää vuosisatoja, ennen kuin liuskekivi alkaa kulua jalankulusta; siihen mennessä olemme Hänen sylissään taivaassa. (Suom. DeepL.com.)
« Viimeksi muokattu: 01.08.23 - klo:19:18 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1266
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #584 : 02.08.23 - klo:12:42 »
Kommentoin itse tuohon edellä olevaan lainaukseen. Mietin vähän tuota "ei ole todellista" -kohtaa: mitäköhän sillä tarkoitetaan? Ei Raamatussakaan sanotaan mitään, ettei tämä luomakunta olisi "todellista": kyllä tuntuu minusta ihan todelta, vaikka langennut ja kirottu onkin, eikä ikuinen, vaan tilapäistä "käyttöä varten". Ja varmasti Kristuskin ristiinnaulittiin todesti. En siis oikein tiedä, miten tätä pitäisi lähestyä tai sillä tarkoitetaan.

Liuskekivivertauksesta sen verran, että minusta tuntuu enemmänkin siltä, että pahuus on minussa (lihassa) itsessäni, jota pitäisi hillitä ulkomaailman suuntaan. Toivottavasti opimme erottamaan hyvän pahasta ja tekemään hyvää, mutta varmasti se synnin peruskallio jää ja pysyy. Armo antaa kuitenkin toivoa.

Huomasin myös, että hieman vahingossa mietin miten suhtautua ei-kristittyihin (Saatanan vaikutuspiirissä oleviin) ihmisiin verrattuna vaikkapa kristittyihin. Ikään kuin vahingossa tuli esille taipumus mielistellä maailmallisia ihmisiä ja puhua heidän "korvasyyhyynsä". Ettei tulisi konfliktia.

Näin ei varmasti tule toimia (vaan puhua niin totta kuin kykenee ja siten kuin asiat näkee). Eikä ihmisiä myöskään välttämättä kannata nähdä pelkästään edustamansa hengellisyyden tai sen puutteen edustajina, vaan myös yksilöllisinä Jumalan kuvina, joilla on omat ominaisuutensa ja piirteensä. Kaikki voivat kääntyä, ei-kristitty ei kuitenkaan ole Saatana itse, vaan ihminen jolla on toivoa.