Sotken vielä tätä aihetta, joka on minulle todella vaikeaa ja ahdistavaakin. Luulenpa, että olen itse vielä vajaa ja se on oikein, että Jumalan kädestä tulee sekä paha että hyvä (Job) ja niin täytyy ottaa. Helppoa se ei minulle ole, vaikka lukeudun "ristinuskoon" enkä "mennareihin". On selvää, että "mennarit" = kunnianteologia (Luther) saavat siinä 1000 käännynnäistä aikaan, missä "Ristinteologia" yhden ainoan oikean kristityn. Ei kuitenkaan pitäisi ottaa mallia näistä (voittajista) eikä edes kadehtia, vaikka ei tiedäkään varmasti.
'Usko ja rukous - tunn. luterilaisuus.
LuteriMartti Luther: Sidottu ratkaisuvalta (De Servo Arbitrio 1524), SLEY 1952
Esipuhe: ”Vuonna 1524 kirjoitettua Sidottua ratkaisuvaltaa pidetään katekismuksen ohella yhtenä Lutherin merkittävimmistä teoksista. Luther itse nimesi sen teokseksi, jonka katekismuksen ohella pitäisi säilyä, vaikka kaikki muut hänen teoksensa häviäisivät.”
Martti Luther Erasmus Rotterdamilaiselle 1524: ”Sinä yksin ja ainoana olet oivaltanut asian ytimen; sinä olet kuristanut minua kurkusta.”
Opettaessaan sidottua ratkaisuvaltaa luterilainen kirkko antaa kunnian Jumalalle autuudesta. Sitä opettavat Raamatun lisäksi myös Ev.-Lut kirkon tunnustuskirjat. Sidottu ratkaisuvalta liittyy lain ja evankeliumin erottamiseen ja sitä kautta vanhurskauttamisoppiin. Olen tässä valinnut joitakin puhuttelevia kohtia tästä tärkeästä Lutherin teoksesta. Otsikot ovat minun.
Ihmisen orjuutettu tahto autuuden asiassa
Raamattu ei ole hämärä ja moniselitteinen kirja – hämäryys on meissä
Raamattu jakautuu lakiin ja evankeliumiin
Jumala vaikuttaa sekä pahan että hyvän.
Otamme elämässä vastaan pahan ja hyvän Jumalan kädestäMartti Luther: Sidottu ratkaisuvalta (De Servo Arbitrio 1524, SLEY 1952.
”Vapaa ratkaisu on syntiinlankeemuksen jälkeen vain pelkkä nimitys; tehdessään voitavansa se tekee kuolemansynnin.” (Martti Luther 1520).
9xOlen huomannut, että tuon teoksen syvään ymmärtämiseen tarvitaan paljon kokemusta Jumalan koulussa. Ei se heti avaudu uskoontulon aamunkoitossa.
On esim. helppoa ymmärtää vapaan tahdon kyvyttömyyttä pelastusasiassa jos on vähänkään perillä Raamatun opetuksesta ihmisen turmeltuneisuudesta, mutta sitten kun tullaan tuohon viimeiseen mainitsemaasi kohtaan,Jumala vaikuttaa sekä pahan että hyvän. Otamme elämässä vastaan pahan ja hyvän Jumalan kädestä.niin tällöin on aika kauankin “hilseet hartioilla” ennen kuin alkaa avautumaan. Tämä on inhimilliselle luonnolle
kaikkein vaikein asia. Esim. kun ihminen hylkää evankeliumin seuraa siitä paadutus Jumalan toimenpiteenä. Ja että kaikki muu pahakin tapahtuu vääjäämättä Jumalan toimesta.
Lopulta sen kuitenkin ymmärtää ja kun sen ymmärtää se avaa monia “lukkoja.”
LuteriRengossa on muistokivi, jossa on leskiäidin sanat, kun neljäs eli viimeinenkin poika kaatui jatkosodassa.
”Kaikki mitä tapahtuu on otettava vastaan Jumalan kädestä.”
9xTässä nyt vielä ennen nukkumaanmenoa tuli mieleeni, kun olemme auttaneet yhtä alkoholistia, että hän on totaalinen alkoholin orja, eikä hänellä ole ulospääsyä siitä. Monet ihmiset ajattelevat, että hän voi lopettaa juomisensa ja siten hänellä on omassa vallassaan juodako vai ei, mutta minä tiedän, ettei tämä asia ole lainkaan hänen vallassaan, vaan hän jatkaa juomistaan vaikka se tappaakin hänet hyvin pian. Tarvittaisiin Jumalan ihme, että asia muuttuisi.'
https://uskojarukous.fi/t/tunnustuksellinen-luterilaisuus/2940/16(Hämmästyksekseni katoliset ja monet muutkin ovat tässä kypsempiä kuin minä!)
Saa jatkaa keskustelua mielellään, vaikka voi olla liian syvällistä tälle yht.krist. foorumille.