Kirjoittaja Aihe: Raamatun lukemisesta  (Luettu 32991 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #15 : 22.10.13 - klo:15:52 »
Minulla on ollut tuo sama rukous aika kauan. Se johtunee siitä, että koen paikkani olevan luterilaisten ja vapaiden suuntien ihmisten välissä, vaikka luterilainen olenkin. Omalla viisaudellaan ei siinä välissä pysty olemaan, eikä siinä kukaan sillä tavalla kestäkään. On sitä tullut varmasti yritettyä omassa voimassa ja "viisaudessa", mutta heti kopsahtaa omaan nilkkaan.

Ihmisroska

Sofiina

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #16 : 22.10.13 - klo:15:58 »
Itse en määritä itseäni tarkasti ja täysin minkään kirkkokunnan alaiseksi, sillä uskonelämässäni on myöskin paljon vaikutteita erilaisista kirkkokunnista ja uskonsuunnista.

Mutta luterilaisuus on lähinnä se oppisuunta, johon panen toivoni. Eli yksin Kristuksen sovitustyöhön ja lahjavanhurskautukseen perustuva sielunpelastukseni.

Raamattua voi lukea monella tavoin. Esim. näillä keskustelufoorumeilla tulee selattua nettiraamattuja, kun etsin jotain tarkkaa raamatunlainausta. Olen nimittäin hyvin tarkka, eli ainakin pyrin ehdottomaan tarkkuuteen ja täsmällisyyteen hengellisissä ilmaisuissani. En hyväksy huitaisten esitettyjä uskontodistuksia tai määritelmiä, sillä sellainen olisi yhtä turhanpuhumista, joka ei johda mihinkään todelliseen Jumalan tuntemiseen.

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #17 : 22.10.13 - klo:16:16 »
Raamatun lukemisessa ei määrää ratkaise vaan oleellista on laatu, lukee ajatuksella sen minkä lukee.  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #18 : 22.10.13 - klo:17:26 »
Raamatun lukemisessa ei määrää ratkaise vaan oleellista on laatu, lukee ajatuksella sen minkä lukee.  :)

Juuri näin minäkin ajattelen. Joskus yhtä jaetta joutuu pohtimaan viikkoja, jopa kuukausia. Toki sinä aikana tulee uuttakin rinnalle. Yllättäen huomaa lukeneensa vuosikaudet väärin jotain Raamatun kohtaa. Esimerkisi tämä (ulkomuistista): "Jos joku tahtoo tehdä hänen (siis Jumalan) tahtonsa, tulee hän tuntemaan onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani."

Tätähän luetaan usein näin:  "Jos joku tekee hänen (siis Jumalan) tahtonsa, tulee hän tuntemaan onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani."

Tahtoo tehdä ja Tekee ovat tyystin eri aioita.
« Viimeksi muokattu: 26.10.13 - klo:13:22 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #19 : 23.10.13 - klo:18:31 »
Raamatun sana on Jumalan puhetta ja ilmoitus ihmiselle, jokaiselle henkilökohtainen ja yhteinen joka taas yhdistää Jumalan omat. Rakkaudesta ihmiseen on ilmoittanut itsensa, suunnitelmansa tulevasta, ilmoittanut suuren pelaustuksen ja ihanan päämäärän.

Voisikohan Jumalan sanaa verrata   rakastavan ihmisen viestiksi rakkaalleen, joka ei millään jaksaisi lukea niitä jakeita ja viestejä..hoijjakkaa taasko mun pitää lukea mitä se rakkaudessaan mulle puhuu ja kirjoittaa..oi, oi..en minä jaksa enkä viitsi.

Poissa Mää itte

  • Viestejä: 53
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #20 : 26.10.13 - klo:12:48 »
Joo, olen huomannut.  Siksi olen nyt yrittänyt lukea Raamattua heti aamulla, edes muutaman jakeen.

Jotkut sanoo : laiskuus on älykkyyden synönyymi

Allekirjoitan. Aamu alkaa normi viikolla klo 6.reikäleipä
Avaan Radio Dein, ja kas Norvanto pohtii Raamattua jae jakeelta...
Nyt on menossa Saarnaajan kirja, aivan älyttömän hyvä filosoofien teos

Oma kuunteluohjelmani on Psalmit, jossa nyt 120 ->hujakoissa.

Ps. Ostin muuten kirpparilta Suuren Kuvaraamatun 4 osaa...a'= 50 centavoa...
Edullista, eikö totta...ja samassa rukousvastaus. Pyysin ? Mistähän saisi apokryftikirjat...ja kas siinähän ne...

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #21 : 26.10.13 - klo:13:01 »
Minä ensin 'jouduin' rukoilemaan; anna Jumala minulle halu ja palo lukea mitä sinä minulle Raamatussa puhut.
Siksi tätä tuon esille kun siihen pääsee uudelleen 'käsiksi' se antaa todella paljon ja siitä tulee päivä paras hetki.  :)

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #22 : 11.11.13 - klo:06:44 »
Mark. 11:
20. Ja kun he varhain aamulla kulkivat ohi, näkivät he viikunapuun kuivettuneen juuria myöten.
21. Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: "Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut".
22. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Pitäkää usko Jumalaan.
23. Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.
24. Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.
25. Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #23 : 11.11.13 - klo:11:42 »
23. Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

Tuo Raamatun jae osoittaa mielestäni kiistatta sen surullisen tosiasian, että epäuskoa ei voida kitkeä meistä kokonaan pois tässä ajassa. Ei parhaimmastakaan kristitystä. Vuoret ovat edelleen paikoillaan (ellei ole käytetty kaivinkoneita).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #24 : 18.11.13 - klo:06:29 »


Jeesuksen ylösnousemus
Mark. 16:
1 Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen. 2 Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle. 3 Matkalla he puhuivat keskenään: "Kuka auttaisi meitä ja vierittäisi kiven hautakammion ovelta?" 4 Mutta tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois; se oli hyvin suuri kivi.

5 Sisälle hautaan mentyään he näkivät oikealla puolella istumassa nuorukaisen, jolla oli yllään valkoiset vaatteet. He säikähtivät. 6 Mutta nuorukainen sanoi: "Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin. 7 Menkää nyt sanomaan hänen opetuslapsilleen, myös Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan. Siellä te näette hänet, niin kuin hän itse teille sanoi.'"


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #25 : 19.11.13 - klo:19:53 »
23. Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

Tuo Raamatun jae osoittaa mielestäni kiistatta sen surullisen tosiasian, että epäuskoa ei voida kitkeä meistä kokonaan pois tässä ajassa. Ei parhaimmastakaan kristitystä. Vuoret ovat edelleen paikoillaan (ellei ole käytetty kaivinkoneita).

En tunne sinua enkä ole ketään henkilöä vastaan, vaan mitä he puhuvat / kirjoittavat.
En osaa selittää, mutta useat lauseesi, aivoituksesi eivät ole sitä mitä on Kirjoitettu.

Sanasi eivät ole Jumalaa vastaan mutta tavallaan vieressä.  :o

Lainaus
eikä epäilisi sydämessään,
ja edellä oleva vahvistetut osat ja koko juttu.

eli Jumalan viisaus poistaa epäuskon !

Jaak. 3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.

Jos olen tulkinnut oikein, epäusko ei ole viisaan sydämessä.
_________________________
Nyt on kolmenlaista rakkautta.
Agape, Fileo, ja eros.

Näyttää että on useita viisauden "lajeja".
Jumala itse on Viisaus.
Jumalan Henki on Viisaus.
Jeesus, Jumalan Poika on Viisaus.

Ihmisen tavallinen viisaus.
Oppineiden viisaus, kirjaviisaus.
Riivaajien viisaus.
ja mitä lie.

Jaak. 3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
Jaak. 3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.

Ihmisen viisaus ei poista epäilyä.
Uskon, en tiedä, Jumala on antanut kaikille Pojassaan viisautta, tätä kutsun yleis-viisaudeksi.
Sitten on erikoinen lahja, Viisaus ! kuten Salomo tahi toinen ja sama.
Jumalan Henki valloittaa ihmisen :)

Jes 61:1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
Jes. 11:2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.

Eli Pyhä Henki antaa viisautta sillä Pyhä Henki on Jumalan Henki. :)

Nyt meillä on tavallinen usko, ja sitten on hetkellinen vanha uskon henki ja sitten on uskon lahja eli super uskoa !
Elisalla oli 2:n kertainen määrä Elia uskosta !

2. Kun. 2:9 Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennenkuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa".
10 Hän vastasi: "Pyyntösi on vaikea täyttää. Mutta jos näet, kuinka minut otetaan pois sinun tyköäsi, niin se täytetään; jollet, niin se jää täyttämättä."

ja sama juttu oli Mooseksen kanssa, ja nyt oli kyseessä arvovalta eli mitä lie, kansa totteli.

eli sama lyhyesti, Meillä on mahdollisuus kaikkeen mitä Jeesuksella oli !
KAIKKEEN.
myös uskoon !

Itse uskon että tulee päivä kun leikin tähtien kanssa ja silloin saa Esko valtavasti selittää miten se on mahdollista. ja jokaisen selityksen perään teen väärin eli toiste päin !

Minun Jumalani ON Kaikkivaltias !
ja todella uskon tämän !
Mutta Jumala ei ole vahvistanut minulle valtakirjaa, ja ei ihme kun pinnani on niin lyhyt. mutta sama se.

Meillä on sama Jumala kuin Jeesuksella ja samat aseet ! KAIKKI.

nyt viime päivinä, en kovin jaksa, viitsi selitää, mutta tuntuu kuin Jumala Itse, Isä olisi vetämässä verhoa pois edestä että näen Hänet !
Voi nähdä, Kaikkivaltiaan, joka on kaiken tehnyt !
Omilla silmillä, enkä kuole, ja kuulla Jumalan äänen ja ujo toivomus on Kuulla Jumalan omasta suusta Hänen OMA NIMI ! ! !
Mooses on kuullut ja Jeesus, mahdollisesti Apostoli.

Joopa joo, no on enää hius-karvan verran peitettä, ja näen Jumalani !
tämä sekä kauhistuttaa että on suuri ilo ja lohtu !
No Jeesus on edelleen kilpeni, sillä en tiedä mitä tämä merkitsee.
en kuitenkaan halua kalan vatsaa !

eni wei.

Meillä voi olla sama usko kuin Jeesuksella,
Jos uskot että Jeesus voi vuoria siirtää, niin meillä vallalla tahi voimalla ??
omalla ??
ei sillä Herralla ei ollut omaa voimaa !
Jeesus oli "kuten me, savi-astia". Jumalan Henki oli Jeesuksessa ja Kirkaus tuli ja oli Isältä !

Joh. 12:28 Isä, kirkasta nimesi!" Niin taivaasta tuli ääni: "Minä olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava".

Joh. 17:1 Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;

Joh. 17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

2. Kor. 4:7 Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.

6 Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.
7 Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.

eli samat työkalut !
KAIKKI
joten nyt katkaisen tahi ei tule kirjaimista loppua.
_____________________

eli me voimme saada täydellisen uskon ja siirtää ei vain tähtiä vaan myös vuoria ja puita !

Miksi ? Koska Jumala sen tekee, savi-astian kautta ei savi-astia.
Jumala haluaa tyhjiä astioita ei täysinäisiä.


Jokainen Jumalan savi-astia on Savanvalajan pajasta.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #26 : 19.11.13 - klo:20:03 »
qi joo. ja tämä on tärkeeää !

2. Moos. 34:32 Sitten kaikki israelilaiset lähestyivät häntä, ja hän käski heidän noudattaa kaikkea, mitä Herra oli puhunut hänelle Siinain vuorella.
33 Ja kun Mooses oli lakannut puhumasta heidän kanssaan, pani hän peitteen kasvoillensa.
34 Mutta niin usein kuin hän meni Herran eteen puhuttelemaan häntä, poisti hän peitteen, siksi kunnes tuli ulos. Ja tultuaan ulos hän puhui israelilaisille, mitä hänen oli käsketty puhua.
35 Ja israelilaiset näkivät joka kerta Mooseksen kasvojen ihon säteilevän; ja Mooses veti peitteen kasvoillensa, siksi kunnes hän jälleen meni puhuttelemaan häntä.

Ja Jeesus ei laittanut peitettä mutta kirkaus ei ollut yhtä suuri, eli Jeesus ei olisi voinnut olla kansan keskellä jos Jumalan koko voima olisi ollut mukana.

no, tulee päivä ja on jo, kun seurakunnassa on Jumalan Kirkkaus ja Jumalan pelko.
Kaikki tulevat vavisten mutta turvallisella mielellä Jumalan tykö !
paitsi ne jotka vihaavat Jumalaa.

ja edelleen meillä on samat aseet !
voisin huutaa tämän teille että kuulisitte !


Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #27 : 29.11.13 - klo:20:47 »
Kohdat jotka erityisesti tänään nousivat 'ylös'.

Luuk.4:

17. Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
18. "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
19. saarnaamaan Herran otollista vuotta".
20. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
21. Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen".
22. Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"
« Viimeksi muokattu: 30.11.13 - klo:09:51 kirjoittanut Lydia »

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #28 : 29.11.13 - klo:21:37 »
Raamatun sana on Jumalan puhetta ja ilmoitus ihmiselle, jokaiselle henkilökohtainen ja yhteinen joka taas yhdistää Jumalan omat. Rakkaudesta ihmiseen on ilmoittanut itsensa, suunnitelmansa tulevasta, ilmoittanut suuren pelaustuksen ja ihanan päämäärän.

Voisikohan Jumalan sanaa verrata   rakastavan ihmisen viestiksi rakkaalleen, joka ei millään jaksaisi lukea niitä jakeita ja viestejä..hoijjakkaa taasko mun pitää lukea mitä se rakkaudessaan mulle puhuu ja kirjoittaa..oi, oi..en minä jaksa enkä viitsi.

Tämä on minunkin näkemykseni Jumalan Sanasta.

Varsinkin nykyään kun maailma tarjoaa pelkkää saastaa ja kaikki ihmisten tapaamisetkin on pahuuden kanssa olemist on sen vastapainoksi ihana lukea jotain kaunista. Jumalan lupauksia kauniista tulevaisuudesta jossa hyvyys ja kauneus hallitsee.
Kuinka pahuus loppuu aikanaan eikä sitä enää edes muisteta.

Joskus vain kokee suurta surua kun joutuu tuota kaikkea niin kauan odottamaan :(

Mutta meillä on sentaan TOIVO rakastavasta hallitsijasta joka tuo oikeuden maanpäälle ja pelastaa ne jotka Häntä odottavat.

Ps. 12:5
(12:6) "Kurjien sorron tähden, köyhien huokausten tähden minä nyt nousen", sanoo Herra, "tuon pelastuksen sille, joka sitä huoaten ikävöitsee".

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #29 : 30.11.13 - klo:09:53 »
Luukkaan viides luku uskoa vahvistava.