Laittomuuden henkihän on vaikauttanut kiihtyvällä voimalla jo alusta asti niinkuin jo totesitte.
Ehkä on niin, että kun surakunta temmataan ylös lopunajan alkupuolella ja sitten kun antikristus saa täyden vallan maassa ja menee Jerusalemin temppeliin julistaen olevansa jumala. Eiköhän silloin ole laittomuus vallalla täydellisesti.
Perustelepa tuo Raamatulla.
Dispensationalismi syöttää tuollaista juttua, mutta ei tuohon oikein Raamatusta perusteita löydy.
Dispensationalismi on keksinyt erottaa Danielin vuosiviikoista yhden erilleen ja yrittää sitä sitten sommitella tulevaisuuteen ja keksiä siihen kehikkoon erialaisia tapahtumia.
Kysymys sinullekin, missä kohtaa Raamattua puhutaan antikristuksesta niin, että olisi sellainen olisi vain yksi ihminen?
Johanneksen kirjeessä puhutaan antikristuksista monikossa.
No eihän minun tarvitse tuota kirjoitustani perustella sinulle, koska tiedät mitä tuo dispensationalismi tarkoittaa ja miten se mainitsemani ajatukset perustelee.
Se että meillä on eri näkemykset näistä lopun ajoista ym. asioista mitä tuo dispensationalismi pitää sisällään.
Mutta niille jotka eivät tiedä mistä me puhumme sanon lyhyesti, miten dispensationalismi ymmärtää lopun aikoja.
Vaikka dispensationalismi mielletään lähinnä eskatologiseksi opiksi, käsittää se kuitenkin kaikki Raamatun aikakaudet. Siinä ajat on jaettu dispensatioihin eli armotalouskausiin joita fundamentalistisen tulkinnan mukaan on seitsemän:
1. viattomuuden aika (paratiisi),
2. omantunnon aika (Aadamista Abrahamiin),
3. lupauksen aika/patriarkkojen aika (Abrahamista Moosekseen),
4. lain aika (Mooseksesta Jeesukseen),
5. armon aika (Jeesuksesta uskovien tempaukseen),
6. vihan aika (uskovien tempauksesta Jeesuksen paluuseen, yleensä noin seitsemän vuotta),
7. valtakunnan aika (Jeesuksen paluusta viimeiseen tuomioon).
Lisäksi mainittakoon, ettei tämä tulkinta ole mikään harvinainen tulkinta.
Dispensationalismi on yleisimmillään vapaan kristillisyyden kuten helluntaisuuden, vapaakirkollisuuden ja baptismin kannattajien parissa. Maantieteellisesti dispensationalismin kannatus on suurinta Yhdysvalloissa.
Suomessa julkaistuista lopunaikaa koskevista kirjoista on valtaosa juuri tätä oppisuuntaa edustavia.
Itsekin olen niitä lukenut vuosien saatossa toista kymmentä. Ei siis ihme, että puhun ja kirjoitan asioista siltä näkökulmalta, enkä sitä häpeä.
Tosin tämänkin oppisuuntauksen sisällä on moniakin pienempiä eroavaisuuksia, joihin en kaikiin yhdy. En puutu niihin nyt.
Hyväksyn kuitenkin myös toiset näkökulmat, enkä väitä että olisin oikeassa. Mutta joku ajatusmallihan meidän on otettava, eikä häilyttävä monen mielipiteen sekasotkussa jotka eivät lopulta johda mihinkään.
Nämä lopunajan uskomuksumiset eivät ole pelastukseemme vaikuttavia asioita. Ainoastaan se on ehdotonta, että uskomme samaan Jeesukseen syntiemme sovittajana.
Kysyit vielä tuon antikristuksen esiintymisestä henkilönä raamatun sivuilla.
Ainoastaan tässä jakeessa se on mainittu tulevana henkilönä.
1 Joh 2:18 Lapset, nyt on viimeinen aika. Te olette kuulleet, että Antikristus on tulossa, ja niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut. Siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
Mutta niin vanhan kuin uuden testamentin puolella se on mainittu kymmeniä kertoja.
Ja se, että antikristuksen henki vaikuttaa aina alkuseurakunnasta alkaen eri ihmisissä. Niinkuin olette aiemmin maininneet.
Sehän vain tarkoittaa sitä, että eri ihmiset ajattelevat ja toimivat saman valheen hengen vaikutuksen mukaisesti, kuin itse antikristuskin.
Nyt en enempää jaksa, enkä näe tarpeelliseksi tästä enempää väitellä. Jatkakaa te muut.