Kirjoittaja Aihe: VT:n kriittistä tarkastelua  (Luettu 17901 kertaa)

KTS

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #15 : 18.12.13 - klo:14:53 »
Mutta kaikki tämähän on vain esikuvallista ja hengen silmillä me näemme nämä raja-aidat kansojen sisällä eikä välissä:

Galatalaiskirje:
4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #16 : 18.12.13 - klo:14:53 »
Saattaa olla että olet oikeassa, muistan kuitenkin lukeneeni, mutta en muista linkkiä sillä se oli älyttömällä englannin kielellä.
siinä oli jopa kuva sukupuusta.

Usein, kun muistelen jotain raamatusta tahi Pyhän Israelin tapausta, Herra muistuttaa minua vaikka muuten on muistini heikko.
eli olen lähes 99,99% varmuus että palestiilaiset ovat Haamin jälkeläisiä :)

kunhan löydän linkin niin voimme iloita Pyhän Israelin Jumalan kasvojen edessä :)

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #17 : 18.12.13 - klo:15:00 »
Mutta kaikki tämähän on vain esikuvallista ja hengen silmillä me näemme nämä raja-aidat kansojen sisällä eikä välissä:

Galatalaiskirje:
4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

Kyllä, Pyhän Israelin Jumala, on näin hyväksi nähnyt.
Mitä mahtaa goljatin 6 varvasta meinata ??
epäsikiö Gazasta ?

1. Aik. 20:6 Taas oli taistelu Gatissa. Siellä oli suurikasvuinen mies, jolla oli kuusi sormea ja kuusi varvasta, yhteensä kaksikymmentä neljä; hänkin polveutui Raafasta.
7 Ja kun hän häpäisi Israelia, surmasi hänet Joonatan, Daavidin veljen Simean poika.
8 Nämä polveutuivat gatilaisesta Raafasta; he kaatuivat Daavidin ja hänen palvelijainsa käden kautta.

1. Sam. 17:4 Niin filistealaisten joukoista tuli kaksintaistelija nimeltä Goljat, kotoisin Gatista. Hän oli kuuden kyynärän ja vaaksan pituinen.

Onneksi, Pyhä Daavid surmasi goljatin.
Harmi ettei tuhonnut koko kansaa ja kaikkea koko palestiinan alueella.

Mitäköhän amorilaiset mahtaa tarkoittaa esikuvallisesti ??

KTS

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #18 : 18.12.13 - klo:15:05 »
Kaikki kanaanilaiset kansat edustavat jotakin sielullista ominaisuutta joka nasiirin piti itsessään voittaa. En muista ulkoa mutta voin ottaa selvää.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #19 : 18.12.13 - klo:15:10 »
Onkohan kaikki sen alueen, Gazan jälkeläiset Raafan jälkeläisiä ja mitä ilmeisimmin, muinaisia jättiläisiä ?

http://www.blbclassic.org/Bible.cfm?t=KJV&x=0&y=0&b=1Ch&c=20&v=1#conc/4
http://www.blbclassic.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H7497&t=KJV

giants, Rephaim

hmmm, tämä viittaisi että Raafa / rafa jälkeläiset ovat suoraan jumalan pojista joiden takia koko maa silloinen maailma turmeltui, lihan ja tapojen mukaan.

eli Pyhä Daavid voitti pahat jumalan poikien jälkeläiset :)


Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #20 : 18.12.13 - klo:15:25 »
Näyttää Pyhän Israelin Kirjoituksissa että jopa Sodoman ja Gomoron asukkaat olivat samaa sukupuuta eli kaikki pahuus on lähtöisin sieltä ?? eli Haamista ja caanaasta ja Caanaan jälkeläisistä.

1. Moos. 14:5 Neljäntenätoista vuotena tulivat Kedorlaomer ja ne kuninkaat, jotka olivat hänen kanssaan; ja he voittivat refalaiset Astarot-Karnaimissa ja suusilaiset Haamissa, niin myös eemiläiset Kirjataimin tasangolla

1 Moos 15: 18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:
19 keeniläiset, kenissiläiset, kadmonilaiset,
20 heettiläiset, perissiläiset, refalaiset,
21 amorilaiset, kanaanilaiset, girgasilaiset ja jebusilaiset".

5 Moos 2:9 Ja Herra sanoi minulle: 'Älä käy Mooabin kimppuun äläkä ryhdy taisteluun heidän kanssaan, sillä minä en anna heidän maastaan mitään sinun omaksesi, koska minä olen antanut Aarin Lootin jälkeläisten omaksi'.
10 Eemiläiset asuivat muinoin siellä, suuri, lukuisa ja kookas kansa niinkuin anakilaiset.
11 Ja samoin kuin anakilaiset luettiin heidätkin refalaisiin; mutta mooabilaiset kutsuivat heitä eemiläisiksi.

Lootin jälkeläisiä. hhmmmm

20 Tämäkin on luettu refalaisten maaksi; refalaiset asuivat muinoin siellä, mutta ammonilaiset kutsuivat heitä samsumilaisiksi.
21 Ne olivat niinkuin anakilaiset suuri, lukuisa ja kookas kansa. Mutta Herra tuhosi ne heidän tieltänsä; he karkoittivat ne ja asettuivat niiden sijaan.
__________

5 Moos 3:
10 kaikki ylätasangon kaupungit ja koko Gileadin ja koko Baasanin aina Salkaan ja Edreihin, Baasanissa oleviin Oogin valtakunnan kaupunkeihin, saakka.
11 Sillä Baasanin kuningas Oog oli yksin enää jäljellä viimeisistä refalaisista. Hänen basaltista tehty ruumisarkkunsa on vieläkin ammonilaisten kaupungissa Rabbassa; se on yhdeksää kyynärää pitkä ja neljää kyynärää leveä, mitattuna tavallisella kyynärämitalla.
12 Kun me silloin olimme ottaneet omaksemme tämän maan, annoin minä sen osan siitä, joka alkaa Aroerista, Arnon-joen varrelta, sekä puolet Gileadin vuoristoa kaupunkeineen ruubenilaisille ja gaadilaisille.
13 Loput Gileadista ja koko Baasanin, Oogin valtakunnan, minä annoin toiselle puolelle Manassen sukukuntaa, koko Argobin seudun; koko tätä Baasania kutsutaan refalaisten maaksi.

Oliko Gileanissa myös näitä epäsikiötä Caanin jälkeläsiä.

no en jaksa lisää kaivaa sukuluetteloita.

siis, arvelen että gazalaiset ja paletiinalaiset ovat sitten tältä seudulta ellei heimosta kotoisin.

saattaa siis olla että ketjun aloituksen pahikset olivat palestiinalaisia ja kuten Sodoma ja Gomora, niin Jumala tuhoaa heidät kun syntivelka on täysi ja kukaan ei heitä auta.

päin vastoin, Ismaelin kohtalo on Jumalan edeltä tiennyt:


1 Moos 16:10 Ja Herran enkeli sanoi hänelle: "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun niin suureksi, ettei heitä voida lukea heidän paljoutensa tähden".
11 Vielä Herran enkeli puhui hänelle: "Katso, sinä olet raskaana ja synnytät pojan ja kutsut hänet Ismaeliksi, sillä Herra on kuullut sinun hätäsi.
12 Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."

no sama kohtalo on heillä kaikilla, tappavat toisensa.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #21 : 18.12.13 - klo:15:31 »
Vielä jäin yksi firefoxin ikkuna auki ja unhotin laittaa sen esille, mutta onneksi muistin :)

eli Haamin jälkeläiset, ja heistä eräs, Mizraim, Capohtorim ja Philistines.
onkohan nämä Philistines:laiset samaa joukkoa kuin filisteilaiset ??

hhmmm.

no sama se.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #22 : 18.12.13 - klo:18:43 »
Onko nykyinen ja entinen Gazan alue, Daanin vai Simeonin, en jaksa muistaa, kuitenkin, mitä suurimmalla todennäköisyydellä, Gazan alueen väki, Palestiina,ja sen asukkaat ovat suoraa Haamista.


Filistealaiset eivät polveudu Kanaanista. He olivat lähtöisin ilmeisesti Kreetalta (Kaftorista)
Nykyisillä Palestiinalaisilla ei ole Raamatun aikaisten kansojen kanssa tekemistä muuta kuin nimi.

Filistealaiset eivät olleet ympärileikattuja kuten esim. ismaelilaiset ja edomilaiset.


Aamos.9:7.
Ettekö te, israelilaiset, ole minulle niinkuin etiopialaisetkin? sanoo Herra. Enkö minä johdattanut israelilaisia Egyptin maasta ja filistealaisia Kaftorista ja aramilaisia Kiiristä?



Jer.47:4.
päivän tähden, joka tulee ja tuhoaa kaikki filistealaiset, hävittää Tyyrolta ja Siidonilta kaikki auttajat, mitä jäljellä on; sillä Herra on tuhoava filistealaiset, mitä on tähteenä Kaftorin saarelta tulleista

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #23 : 18.12.13 - klo:18:47 »
Lainaus
22 Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona.


Tuosta asiasta on tällainenkin näkemys:

"Tapaus tulkittiin kuitenkin niin, että Haam oli maannut äitinsä. Perusteena tulkinnalle oli se, että "isän hävyn" näkeminen babylonialaisessa kielenkäytössä tarkoitti äidin makaamista. Myös lapsen, Haamin pojan Kanaanin kiroaminen, tukee tätä ajatuskulkua"

http://opsti.japo.fi/katsaus.htm

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #24 : 18.12.13 - klo:18:54 »
Mutta kaikki tämähän on vain esikuvallista ja hengen silmillä me näemme nämä raja-aidat kansojen sisällä eikä välissä:

Galatalaiskirje:
4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

Ei vain, vaan myös.


KTS

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #25 : 18.12.13 - klo:19:01 »
Pelkästään vain sillä me kristitythän emme toki tietenkään toki ole rasisteja emmekä niputa kansoja hyviin ja pahoihin.

Jeesuksen ajan juutalaisten suurin synti oli yltiöisänmaallisuus ja rotuylpeys, joiden seurauksena monet luulivat olevansa parempia kuin muut kansat ja samarialaiset.

Jeesus ampui tämän harhaluulon alas useaan kertaan:

Matteuksen evankeliumi:
3:9 älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.

Matteuksen evankeliumi:
21:43 Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.

Ja myös apostolit nopeasti hiffasivat Jeesuksen sanoman, hylkäsivät shovinismin ja ymmärsivät yskän:

Ap.teot.
10:34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.

Galatalaiskirje:
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa

Efesolaiskirje:
2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

Ei langeta takaisin vanhaan. Ollaan Jeesuksen aitoja seuraajia ylikansallisella veljeyden tiellä.

Ei eksytä!

HYVÄ!

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #26 : 18.12.13 - klo:19:11 »
Philistine = “immigrants”. An inhabitant of Philistia; descendants of Mizraim who immigrated from Caphtor (Crete?) to the western seacoast of Canaan

maahanmuuttaja; vaeltaja; emigrantti

#6429 פְּלֶשֶׁת P@lesheth {pel-eh'-sheth}

 from H6428; TWOT - n/a; n pr


#6428 פָּלַשׁ palash {paw-lash'}


1) to roll
    1a) (Hithpael) to roll in ashes or dust (as an act of mourning)

A primitive root; to roll (in dust):—roll (wallow) self.

Suomennettuna nuo edelliset ovat kaiketi pölyssä itsensä ympärillä pyörimistä ja sellaista mikä tunkeutuu tai tulee alkuperäisen tilalle.


Filistealaiset yrittivät jatkuvasti tunkeutua israelilaisten kimppuun ja maalle.
Hengellinen merkitys on se, että vihollinen tunkeutuu aidon hengellisyyden kimppuun ja sotkee kaiken pölyyn, kun pyöritään itsensä ympärillä.

Juuri tuotahan näemme nykypäivän kristillisyydessä, kun hengellinen ja sielullinen sekoitetaan.
Erilaiset ihmisen sielunelämään liittyvät jutut ja niiden esilläpitäminen sotkevat aidon hengellisyyden. Filistealaiset tunkeutuvat jatkuvasti hengelliseen seurakuntaan pyörittäen ja pölyttäen itsekeskeisyyttä ja ihmiskeskeisyyttä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #27 : 18.12.13 - klo:19:13 »

Ei langeta takaisin vanhaan. Ollaan Jeesuksen aitoja seuraajia ylikansallisella veljeyden tiellä.


Juu, mutta ne eivät ole veljiä, jotka eivät ole saman Isän lapsia.

KTS

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #28 : 18.12.13 - klo:19:19 »
Matteus
12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.

Tässä ei syntyperällä pelata.

Keep it simple!

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #29 : 18.12.13 - klo:21:27 »
Onko nykyinen ja entinen Gazan alue, Daanin vai Simeonin, en jaksa muistaa, kuitenkin, mitä suurimmalla todennäköisyydellä, Gazan alueen väki, Palestiina,ja sen asukkaat ovat suoraa Haamista.


Filistealaiset eivät polveudu Kanaanista. He olivat lähtöisin ilmeisesti Kreetalta (Kaftorista)
Nykyisillä Palestiinalaisilla ei ole Raamatun aikaisten kansojen kanssa tekemistä muuta kuin nimi.

Filistealaiset eivät olleet ympärileikattuja kuten esim. ismaelilaiset ja edomilaiset.


Aamos.9:7.
Ettekö te, israelilaiset, ole minulle niinkuin etiopialaisetkin? sanoo Herra. Enkö minä johdattanut israelilaisia Egyptin maasta ja filistealaisia Kaftorista ja aramilaisia Kiiristä?



Jer.47:4.
päivän tähden, joka tulee ja tuhoaa kaikki filistealaiset, hävittää Tyyrolta ja Siidonilta kaikki auttajat, mitä jäljellä on; sillä Herra on tuhoava filistealaiset, mitä on tähteenä Kaftorin saarelta tulleista

Haamin sukuluettelo:
6 Ja Haamin pojat olivat Kuus, Misraim, Puut ja Kanaan.

13 Ja Misraimille syntyivät luudilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset,
14 patrokselaiset, kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähteneet, sekä kaftorilaiset.
______________

Pahalla on eri alueita hallittavana ja näissä on "ministereitä ja muita virkamiehiä"

Ef 6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

13 Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.

Mikä heidän tekonsa on sitä ei ole ilmoitettu.

esim. Samariassa, jonka Jaakob antoi jollekin pojalle ja muistaakseni myös Joosefin pojilla on jotain osaa tässä, niin samariassa on aina ollut paljon "iloisia tyttöjä".