Kirjoittaja Aihe: Kirkkovuoden teksti  (Luettu 17914 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Kirkkovuoden teksti
« : 22.12.13 - klo:15:39 »
Tämän sunnuntain kirkkovuoden teksti. 4. adventti

Ensimmäinen lukukappale

1. Moos. 21: 1-7

Herra piti huolen Saarasta, kuten oli sanonut, ja täytti antamansa lupauksen. Saara tuli raskaaksi ja synnytti Abrahamille hänen vanhoilla päivillään pojan. Se tapahtui juuri siihen aikaan, jonka Jumala oli ilmoittanut. Pojalleen, jonka Saara oli synnyttänyt, Abraham antoi nimeksi Iisak. Kahdeksantena päivänä Iisakin syntymästä Abraham ympärileikkasi hänet, kuten Jumala oli käskenyt. Abraham oli satavuotias, kun hänen poikansa Iisak syntyi. Saara sanoi: ”Jumala on antanut minulle aiheen iloon ja nauruun, ja jokainen, joka tästä kuulee, iloitsee ja nauraa minun kanssani.” Ja Saara sanoi vielä: ”Kuka olisi tiennyt sanoa Abrahamille: 'Saara imettää poikia'? Ja nyt minä kuitenkin olen synnyttänyt pojan hänen vanhoilla päivillään.”

Toinen lukukappale

Hepr. 6: 13-19

Antaessaan Abrahamille lupauksensa Jumala vannoi omaan nimeensä, koska ei ollut ketään suurempaa, jonka nimeen hän olisi vannonut. Hän lupasi: ”Minä siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle runsaasti jälkeläisiä”, ja kärsivällisesti odotettuaan Abraham sai, mitä hänelle oli luvattu.
    Ihmiset vannovat jonkun itseään suuremman nimeen. Vala merkitsee heille asian vahvistusta, se lopettaa kaikki vastaväitteet. Siksi myös Jumala vannoi lupauksensa takeeksi vielä valan. Hän tahtoi tällä erityisellä tavalla osoittaa niille, joita lupaus koskee, että hänen päätöksensä ei muutu. Noilla kahdella järkähtämättömällä sanallaan, joissa hän, Jumala, ei voi valehdella, hän tahtoi rohkaista meitä, hänen turviinsa paenneita, ja kannustaa pitämään kiinni toivosta, joka on edessämme. Se toivo on elämämme ankkuri, luja ja varma.

Evankeliumi

Matt. 1: 18-24 (1. vuosikerta)

Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa.
    Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: ”Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.”
    Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
      - Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan,
      ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -
      se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #1 : 22.12.13 - klo:17:22 »
Ev.lut kirkkoa on kritisoitu jäykkyydestä, jonka on katsottu ainakin osittain johtuvan juuri siitä käytännöstä, että vuoden tekstit valitaan ennakkoon ja että tekstit ovat samat jokaisessa kirkossa kunakin kirkkopyhänä.

Harvemmin puhutaan siitä, että papit eivät voi aina puhua lempitekstistään (kuten vapaissa suunnissa), vaan että tämä käytäntö pakottaa heidät katsomaan asioita useammasta näkökulmasta. Minulla oli kerran tilaisuus olla pienimuotoisessa kokoontumisessa, jossa oli mukana emerituspiispa Yrjö Sariola. Kysyin Sariolalta, että miten pappi voi toimia siinä tapauksessa, jos hän saakin sydämelleen kokonaan toisen tekstin, josta hän haluaisi kirkkokansalle puhua. Sariola sanoi, että se toinen aihe on vain ujutettava siihen puheeseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #2 : 22.12.13 - klo:17:25 »
Päiväkokouksen juontaja ja pastori käyttivät varmaan 780 kertaa sanaa joulu. 
Adventista ei onneksi enää muistettu hössöttää.
Ja kaikki laulut iänikuisia joululauluja.

Pohjanoteeraus:  Sydämeeni taas joulun teen, synnytän taas mielessäni Jeesus-lapsen uudelleen ja uudelleen ja uudelleen...

Ja Sylvian joululaulu, täysin maallinen renkutus, veisattiin oikein valtavalle taululle heijastettuna:

"Miss' sypressit tuoksuu nyt talvellakin,
istun oksalla uljaimman puun,
miss' siintääpi veet, viini on vaahtovin
ja sää aina kuin toukokuun.
Ja Etnanpa kaukaa mä kauniina nään,

ah, tää kaikki hurmaa ja huumaapi pään,
ja laulelmat lempeesti lehdoissa soi
,
sen runsaammat riemut ken kertoilla voi!"

Muistan tuon laulun 70-luvulta kun olin täällä Välimerellä jouluja.
Lemmen laulelmat ja vaahtoava viini herkistivät silloin
silmäkulman kostumaan tästä(kin) laulusta.


Ja kaiken huipuksi Varpunen jouluaamuna- oikein kuoron vetämänä.
Siinähän laulajan kuollut veli ruumiillistuu jälleensyntymän kautta linnuksi.
Kammottava esitys.

Miksi tällaisia lauletaan helluntaiseurakunnan kokouksissa?

P.S.  Tämä tuli aivan väärän osioon.  Haittaako mitään?
« Viimeksi muokattu: 22.12.13 - klo:17:27 kirjoittanut Soltero »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #3 : 22.12.13 - klo:17:43 »
Harvemmin puhutaan siitä, että papit eivät voi aina puhua lempitekstistään (kuten vapaissa suunnissa), vaan että tämä käytäntö pakottaa heidät katsomaan asioita useammasta näkökulmasta. Minulla oli kerran tilaisuus olla pienimuotoisessa kokoontumisessa, jossa oli mukana emerituspiispa Yrjö Sariola. Kysyin Sariolalta, että miten pappi voi toimia siinä tapauksessa, jos hän saakin sydämelleen kokonaan toisen tekstin, josta hän haluaisi kirkkokansalle puhua. Sariola sanoi, että se toinen aihe on vain ujutettava siihen puheeseen.

Juuri näin. Itse olen ottanut tavaksi lukea kirkkovuoden tekstit etukäteen, jolloin olen heti sisällä siitä mitä saarna ehkä sisältää.  Joskus tosiaan huomaa että pappi ohittaa tekstit ja puhuu siitä mikä on lempiaihe.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #4 : 22.12.13 - klo:17:51 »
Ja kaiken huipuksi Varpunen jouluaamuna- oikein kuoron vetämänä.
Siinähän laulajan kuollut veli ruumiillistuu jälleensyntymän kautta linnuksi.
Kammottava esitys.

Miksi tällaisia lauletaan helluntaiseurakunnan kokouksissa?

Huomaan, että olen Solteron kanssa aika monesta asiasta samaa mieltä.

En ole paljoakaan käynyt h-seurakunnan tilaisuuksissa, mutta olen todella yllättynyt, jos tallaisia lauluja siellä lauletaan. Onko minulla ollut väärä mielikuva helluntailaisten kristillisyydestä?

Tarvittaisiin jonkinlainen uskonpuhdistus, että hengellisistä tilasuuksista poistettaisiin epäraamatulliset viisut. Ja muut epäpyhät renkutukset.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #5 : 22.12.13 - klo:19:05 »
Ja kaiken huipuksi Varpunen jouluaamuna- oikein kuoron vetämänä.
Siinähän laulajan kuollut veli ruumiillistuu jälleensyntymän kautta linnuksi.
Kammottava esitys.

Miksi tällaisia lauletaan helluntaiseurakunnan kokouksissa?

Huomaan, että olen Solteron kanssa aika monesta asiasta samaa mieltä.

En ole paljoakaan käynyt h-seurakunnan tilaisuuksissa, mutta olen todella yllättynyt, jos tallaisia lauluja siellä lauletaan. Onko minulla ollut väärä mielikuva helluntailaisten kristillisyydestä?

Tarvittaisiin jonkinlainen uskonpuhdistus, että hengellisistä tilasuuksista poistettaisiin epäraamatulliset viisut. Ja muut epäpyhät renkutukset.
Ehkä täällä ulkosuomaisille tarkoitetussa hell.srk:ssa ei ole oikein tyypillistä hell.meininkiä, koska varsinkin näissä sunnuntain yleisötilaisuuksissa ("Turistikirkolla") oletetaan (ja kai toivotaan) käyvän aika paljon muitakin
kuin perinteisesti vaapaasuuntauksellisia ihmisiä, siis kirkkouskovaisia tai jopa uskosta osattomia.
Ei haluta peljästyttää porukkaa liian "lahkolaisella" tyylillä.

Mielestäni se ei ole oikein hyvä, koska tulee hiukan mielistelyvaikutelma.
Varsinkin tämän syksyn tllaisuudet ovat olleet etupäässä hyvin "uskonnollisia ja hartaita".
Mutta minun mielipidettäni ei ole kysytty, ja voin sitä paitsi olla väärässä.  Ehkä enemmistö iloitsee
suuresti.

Lisäksi tuossa Los Pacosin toimipisteessaä, jonka vieressä asun, on tilaisuuksia, joissa käy vain
srk:n jäseniä tai muuten vapaasuuntauksellisia, joten tilaisuudet ovat perinteellisempiä.
Ehtoolliskokoukset, kerran/kk, ovat olleet erittäin täyspainoisesti (ja raittiisti) Hengen täyteisiä,
samoin viime kesän kokoukset,
jotka olivat ns. vapaaehtoisten vetämiä, koska "viralliset" olivat lomalla Suomessa tai muualla.

Missään ei pidä liioitella.  Lahkohenkisyys ei ole hyvä, mutta kirkollisten ihmisten mielsitelykään ei ole
rehellistä.

HUOM:  Tämä keskustelu (n. 3 viimeistä) tuli vahingonlaukauksen takia väärään osioon.
Voitaneenkohan siirtää jonnekin sopivampaan?

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #6 : 22.12.13 - klo:19:31 »
HUOM:  Tämä keskustelu (n. 3 viimeistä) tuli vahingonlaukauksen takia väärään osioon.
Voitaneenkohan siirtää jonnekin sopivampaan?
Siirrellään vaikka Seurakunta-alueelle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #7 : 22.12.13 - klo:20:36 »
Missään ei pidä liioitella.  Lahkohenkisyys ei ole hyvä, mutta kirkollisten ihmisten mielsitelykään ei ole
rehellistä.

Täällä olen havainnut tavallaan päinvastaisen ilmiön. Olen ollut mukana ev.lut. kirkon aikuistyössä ja jopa erään piirin vetäjänäkin, vaikka en kuulu seurakuntaan. Joukossamme ovat olleet sulassa sovussa helluntailaiset, vapaakirkolliset, luterilaiset ja ns. seurakunnattomat. Ja kun syyskauden päätöstilaisuutta on vietetty yleensä kirkonmenoin, niin jumalanpalvelus on pidetty aivan ilmeisesti lyhimmän kaavan mukaan.

Kysyin eräältä "helluntaipastorilta", joka oli mukana vaimonsa kanssa ehtoollisellakin, että eikö hänellä ole mitään ongelmia osallistua luterilaiselle ehtoolliselle. Hän sanoi, ettei hän osallistu luterilaiselle ehtoolliselle, vaan hän tulee Herran pöytään!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #8 : 22.12.13 - klo:21:07 »
Missään ei pidä liioitella.  Lahkohenkisyys ei ole hyvä, mutta kirkollisten ihmisten mielsitelykään ei ole
rehellistä.

Täällä olen havainnut tavallaan päinvastaisen ilmiön. Olen ollut mukana ev.lut. kirkon aikuistyössä ja jopa erään piirin vetäjänäkin, vaikka en kuulu seurakuntaan. Joukossamme ovat olleet sulassa sovussa helluntailaiset, vapaakirkolliset, luterilaiset ja ns. seurakunnattomat. Ja kun syyskauden päätöstilaisuutta on vietetty yleensä kirkonmenoin, niin jumalanpalvelus on pidetty aivan ilmeisesti lyhimmän kaavan mukaan.

Kysyin eräältä "helluntaipastorilta", joka oli mukana vaimonsa kanssa ehtoollisellakin, että eikö hänellä ole mitään ongelmia osallistua luterilaiselle ehtoolliselle. Hän sanoi, ettei hän osallistu luterilaiselle ehtoolliselle, vaan hän tulee Herran pöytään!
Tuollainen on hyvä juttu.
Täälläkin on varmaan ihmisiä, jotka käyvät sekä vapaauuntauksellisissa että luteril. tilaisuuksissa.

Hell.srk:n pastori sanoo aina ennen ehtoollista, että tämä ehtoollinen on tarkoitettu kaikille Jeesukseen henk.kohtaisesti uskoville, riippumatta siitä, mihin srk:an kuuluu.
Mutta se on siis tarkoitetttu kuitenkin vain uskovaisille, ei kaikille ihmisille, kuten luter. puolella.

En tiedä, onko täällä mitään virallista yhteistyötä eri ulkosuomalaisseurakuntien välillä. 
En ole kuullut sellaisesta.
Sitäkään en tiedä, paljonko luter. messuissa yms. käy ihmisiä, koska en ole osallistunut.
Hell.tilaisuuksissa lähes kaikki istuinpaikat ovat aina täynnä. 
Joskus otetaan lisätuolejakin käytävälle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #9 : 22.12.13 - klo:21:18 »
Hell.srk:n pastori sanoo aina ennen ehtoollista, että tämä ehtoollinen on tarkoitettu kaikille Jeesukseen henk.kohtaisesti uskoville, riippumatta siitä, mihin srk:an kuuluu.
Mutta se on siis tarkoitetttu kuitenkin vain uskovaisille, ei kaikille ihmisille, kuten luter. puolella.

Normaalissa jumalanpalveluksissa käyvää kirkkokansaa tuskin pitäisi mennä erottelemaan, että tuo on vain muodon vuoksi ja tuo tosissaan. Annetaan se tehtävä mieluusti Jumalalle. Jumalattomat eivät ole kovin aktiivista kirkkoväkeä, siitä saatiin tänään todiste valtakunnallisissa uutisissa.

Viime aikoina erinäiset kohu-uutiset ovat vaikuttaneet sen, että kirkosta eroamista on tapahtunut tavallista enemmän. Mutta yllätys - yllätys, kirkon uhritulot ovat kuitenkin pysyneet kutakuinkin samalla tasolla. Minulle se kertoo siitä, että uhraajat ja kirkkokansa on valtaosaltaan uskovia, vaikka eivät näytä aina täyttävän niitä kriteerejä, joita me asetamme. Vain Jumala tuntee sydämet.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #10 : 22.12.13 - klo:21:24 »
Luterilaisessa kirkossa on periaatteessa suljettu ehtoollinen. Eli vain luterilaiset kastetut ja konfirmoidut sekä heidän alaikäiset lapsensa tai kummilapsensa saavat ehtoollista.
Käytännössä tätä ei valvota, kirkkoherran vastuulla. Luther-säätiöllä on tiukempi kuri.
Vapaakirkossa on avoin ehtoollinen, jokaiselle uskovalle
Perinnehelluntailaisilla useimmin on suljettu ehtoollinen, mutta nykyisin avoimia ehtoollisia varsinkin kaupungeissa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #11 : 22.12.13 - klo:21:27 »
Hell.srk:n pastori sanoo aina ennen ehtoollista, että tämä ehtoollinen on tarkoitettu kaikille Jeesukseen henk.kohtaisesti uskoville, riippumatta siitä, mihin srk:an kuuluu.
Mutta se on siis tarkoitetttu kuitenkin vain uskovaisille, ei kaikille ihmisille, kuten luter. puolella.

Normaalissa jumalanpalveluksissa käyvää kirkkokansaa tuskin pitäisi mennä erottelemaan, että tuo on vain muodon vuoksi ja tuo tosissaan. Annetaan se tehtävä mieluusti Jumalalle. Jumalattomat eivät ole kovin aktiivista kirkkoväkeä, siitä saatiin tänään todiste valtakunnallisissa uutisissa.

Viime aikoina erinäiset kohu-uutiset ovat vaikuttaneet sen, että kirkosta eroamista on tapahtunut tavallista enemmän. Mutta yllätys - yllätys, kirkon uhritulot ovat kuitenkin pysyneet kutakuinkin samalla tasolla. Minulle se kertoo siitä, että uhraajat ja kirkkokansa on valtaosaltaan uskovia, vaikka eivät näytä aina täyttävän niitä kriteerejä, joita me asetamme. Vain Jumala tuntee sydämet.
Juu, ei kirkkoon tms. rukoushuoneisiin tulijoita tietenkään pidä erotella uskovaisuuden perusteella.

Mutta ennen ehtoollista jonkun vastuunalaisen (kirkossa tietysti papin) pitäisi kuitenkin mainita,
että Jeesus kehotti uskovaisia opetuslapsiaan viettämään ehtoollista Hänen muistokseen-
siis että ehtoollinen on Jeesuksen Herrakseen tunnustavien keskinäinen muistoateria.

Jokainen leivän ja viinin nauttija tietää tietysti vain itse Jumalan edessä, kuuluuko hän Jeesuksen
omiin vai ei.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #12 : 22.12.13 - klo:21:34 »
Luterilaisessa kirkon jokaisessa ehtoollistilaisuudessa (messussa) aluksi tunnustetaan omat synnit jumalan edessä. Ja jumala on luvannut että jokainen katuva saa syntinsä anteeksi, sen jälkeen on hyvä käydä herran pöytään. Luterilaisessa kirkossa ehtoollinen ei ole vain muistoateria vaan paljon enemmän.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #13 : 22.12.13 - klo:21:36 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #14 : 22.12.13 - klo:21:47 »
Tosikko, mitä ajattelet siitä jos käy ehtoollisella vain tavan vuoksi?

Vaikka kysymys oli Tosikolle, niin saanen omasta puolestani vastata:
Kukaan meistä ei voi tietää sitä, kuka käy tavan vuoksi, emmekä aina itsekään. Ja onko sekään kiellettyä? Luulen, että olen käynyt ehtoollisella tavan vuoksi vuosikausia (ei-luterilaisessa seurakunnassa). Ehkä monille muille on käynyt samoin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell