Kirjoittaja Aihe: Ikävien asioiden syyn selittäminen  (Luettu 2563 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Ikävien asioiden syyn selittäminen
« : 17.08.19 - klo:22:18 »
On eräs ilmiö joka häiritsee minua suuresti. Tietynlaiset uskovat tai uskovien ryhmät ovat aika herkkiä etsimään syy-seuraus suhteita kurjille asioille, ja vähintäänkin epäsuorasti mutta silti selkeästi vihjaavat tällaisista. Ja selitykset asioille ovat tietysti ennalta arvattavan puolueellisia.

Esimerkiksi jos jollekin uskovalle joka edustaa jotain mitä he itse vastustavat, tapahtuu jotain pahaa, johtuu tämä heidän mielestään tietysti siitä että hän edustaa tuota asiaa. Eli heidän mielestä se on automaattisesti Jumalan rangaistus siitä, että hän on väärässä. Tämäkin voidaan verhota rakkaudelliselta näyttävään muotoon "Herra vetää häntä tällä tavalla totuuteen", mutta idea on silti että asia tapahtui koska toinen on väärässä.

Mutta kun itselleen tai omaa ryhmää edustavalle tapahtuu jotain pahaa, on se automaattisesti pyhitykseen kuuluvaa koetusta, vastustusta tai vainoa. Eli Jumalan antama palkinto siitä, että he ovat oikeassa ja vieläpä niin uskollisia ja hyviä tuossa oikeassa olemisessaan. Ei tule mieleenkään kysyä, onko jotain omassa elämässä vialla.

Oletteko törmänneet tällaiseen?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #1 : 18.08.19 - klo:00:01 »
Olen törmännyt tuollaiseen ja varmasti itsekin syyllistynyt
joskun kerran tuohon ajatteluun.
Siinä on kysymys yrityksestä oikeuttaa itselleen vahingonilo, jota kokee toisen
epäonnistumisesta.

Ihmiset toimivat sillä tavalla muuallakin kuin hengellisissä ympyröissä.
Keksitään jokin virhe toisen elämässä,
joka tietenkin johti vaikeuksiin.
"Koska en itse tee samoja virheitä enkä ole samoissa asioissa yhtä huono kuin
tuo toinen, minulla on viisautta nähdä kirkkaasti asioiden syy-seuraussuhteet."

Erityisen mukavaa on, jos voi esittää toisen syntien tai harhaoppien ansaitsevan
Jumalan oikeudenmukaisen rangaistuksen.
Samalla voi itse nauttia paljon pienempänä syntisenä ja erittäin oikeaoppisena Jumalan siunauksista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #2 : 18.08.19 - klo:00:02 »
Ihminen kai haluaa etta asiat ovat selitettavissa. Silloin elama on niinkuin mallillaan.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #3 : 18.08.19 - klo:07:29 »
Olen törmännyt tuollaiseen ja varmasti itsekin syyllistynyt
joskun kerran tuohon ajatteluun.
Siinä on kysymys yrityksestä oikeuttaa itselleen vahingonilo, jota kokee toisen
epäonnistumisesta.

Noinhan se on, vaikka se verhotaan hengelliseltä vaikuttavaan muotoon. Tavallaan kyse on uskonnollisesta narsismista.

Toki tietoisella synnin teolla on usein ellei aina ikäviä seurauksia. Mutta koen ainakin itse että minun tulee olla todella varovainen arvioidessani asioiden syy-seuraus suhteita. Varsinkin jos asiaan liittyy minun kannalta jonkinlainen emotionaalinen "panos". Niin helposti omat tunteet sekoittavat arviointikykyäni. Useimmiten minun ei tarvitse ottaa mitään kantaa toisten ihmisten elämässä tapahtuvien asioiden syy-seuraus suhteiden pohtimiseen.

Ihminen kai haluaa etta asiat ovat selitettavissa. Silloin elama on niinkuin mallillaan.

Jotkut haluavat, mutta tiedän paljon ihmisiä jotka eivät yritä keksiä kaikelle selityksiä. Omien kokemuksieni mukaan tällaista ajattelua esiintyy verrattain paljon juuri uskovien keskuudessa. Mutta ehkä se on luonnollista, tarjoaahan Raamattu aika otollisen kattauksen omaa paremmuuden tunnetta ja kostonhimoa pönkittämään. Jos sitä sillä tavalla luetaan.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #4 : 18.08.19 - klo:09:19 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:42 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #5 : 18.08.19 - klo:11:09 »
Ihminen kai haluaa etta asiat ovat selitettavissa. Silloin elama on niinkuin mallillaan.

Minä olen enemmän tätä mieltä.
Esim minulla on kauhea tarve selittää asioita, syy ja seuraussuhteita. Vaikka asiat ei minulle kuuluisi, esim politiikassa.
Mutta en koe siitä välttämättä mitään nautintoa, päinvastoin, ahdinkoa. "Miksi poliitikot päättää idioottimaisia päätöksiä minua ja muita kduttaakseen?" Toki siihen liittyy osittain myös oikeassa olemisen tyytyväisyys mutta mieluummin haluaisin että ne ryhtyisivät päättämään asioita oikein ettei "vanhusten tarttis kitua".

Toisaalta jos miettii uskon asioita niin en tarkkaile muiden tekemisiä sen takia, että "olisin oikeassa". Vaan sen takia, että oppisin miten elää. Koska en omista sellaisia ystäviä joiden kanssa miettiä elämän "syvyyksiä" niin joudun opettelemaan niitä itsekseni tarkkailemalla muiden elämää.

Lähinnä se varmaan liittyy pelkoon, että "olenko oikeasti oikealla tiellä". Koska kukaan ei osaa selittää niitä asioita, jotka oikeasti ovat vaikeita niin päätyy loputtomaan pohdiskeluun ja muiden ja itsen tarkkailuun.

Ikävä asia voisi olla vaikka vuosikymmenien köyhyys. Monet uskovat yrittää selittää lohduttavasti että "elämässä on sellaisia erilaisia vaiheita". Mutta ei se ole mikään vastaus jos se vaihe ei koskaan muutu.
Toinen uskova selittää "täytyy vähän itsekin yrittää". Mutta jos työnantajat eivät halua vuosikausiin palkata niin turhaa se yrittäminenkin on. Eli ei vastauksia.

Sitten siirtyy pohtimaan suhdetta Jumalaan. Hän on kaikkivaltias ja silti antaa tämän olla vuosikymmeniä....eli mussa täytyy olla jokin "geenivirhe".

huoh   ::)

Ei siis tule vastausta.....   :-[   mutta pohtiminen jatkuu   ;D
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #6 : 18.08.19 - klo:13:47 »
Hyvin yleinen ajattelutapa on, että ihmisten kuuluu etsiä ja löytää
kaikille mahdollisille ilmiöille syyt ja selitykset.
Asioiden ei anneta vain olla ja tapahtua, vaan niiden taustoja, vaikuttimia ja
suhteita halutaan pontevasti selvittää.

Tähän liittyy vimma medikalisoida, psykologisoida ja - uskovien tapauksessa- hengellistää kaikki ihmiselämän tapahtumat ja muutokset.
Ei tyydytä toteamaan, että tilanne on tällainen ja tässä nyt ollaan.
Vaaditaan loputonta taustavaikuttimien erittelyä ja niiden seurausvaikutuksia,
jotta ilmiöille saadaan älyllisesti tyydyttävä selitys ja nimitys.

Tässä auttaa suuresti sanojen googletus ja wikipeditys.
Halutaan saada tiedollinen yliote omasta ja toisten elämästä,
jotta voidaan antaa vaikutelma tehokkaasta elämänhallinnasta.

Joskus mennään lääkärin, psykologin tms. vastaanotolle kuulemaan hänen
mielipiteensä asiasta.
Ruumiin tai sielun ns. asiantuntijaa joko uskotaan sokeasti tai, useimmissa tapauksissa,  epäillään hänen tietojaan.
Sosiaalisesta tai muunlaisesta mediasta saadaan koko ajan kuvauksia siitä,
mikä on johtanut mihinkin.
Selityksiä sitten pyöritellään omassa päässä ja laaditaan innokkaasti
fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia, kulttuurisia ja hengellisiä diagnooseja omille ja ympäristön tapahtumille.
Järkevä elämänhallinta vaihtuu usein takertumiseen, ahdistavaan pohtimiseen,
viisasteluun, kuvitteluun ja liioitteluun.

Jumalan Sana opettaa eri tavalla.

"Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata.
Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta.
Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu.
Ei ole mitään uutta auringon alla.
Jos jotakin on, josta sanotaan:
"Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä.

Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua;
ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää."  (Saarn. 1: 8-10)

"Mutta jokaiselle ihmiselle on sekin, että hän syö ja juo ja nauttii hyvää kaiken vaivannäkönsä ohessa, Jumalan lahja.
Minä tulin tietämään, että kaikki, mitä Jumala tekee, pysyy iäti.
Ei ole siihen lisäämistä eikä siitä vähentämistä.

Ja Jumala on sen niin tehnyt, että häntä peljättäisiin.
Mitä nyt on, sitä on ollut jo ennenkin; ja mitä vasta on oleva,
sitä on ollut jo ennenkin.
Jumala etsii jälleen sen, mikä on mennyttä."  (Saarn. 3: 13-15)









Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #7 : 18.08.19 - klo:15:10 »

Jotkut sieltä pitävät sielullista rakkautta jumalallisena rakkautena, mutta se on täysin kaksi eri asiaa.

Sielullinen rakkaus? Mitä sillä tarkoitetaan? Onko luonnollinen rakkaus (esim. vanhempien rakkaus lapsiinsa, puolisoiden rakkaus toisiinsa) mielestäsi sielullista rakkautta? Kysyn koska haluan selvittää itselleni käyttämääsi terminologiaa.


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #8 : 18.08.19 - klo:17:10 »
Otsikkoon oli vaikea sisällyttää koko asiaa. Ajatuksena ei ollut pelkästään se, että asioille halutaan löytää selitys. Se ei itsessään välttämättä ole huono juttu. Mutta jos selitykset ovat puolueellisia, voi sillä tehdä järkyttävää uskonnollista väkivaltaa. Ei varmaan nämä ihmiset sitä itse tiedosta, kun he elävät siinä kuplassa että he ovat valittuja ja oikeauskoisia ja toiset ovat vääräuskoisia. Siitä kuplasta käsin selitykset näyttävät ihan oikeilta ja erittäin raamatullisilta.

Ehkä ongelmana ei ole selittäminen, vaan koko asetelma siitä, että on "minä/me oikeassa olevat" ja "tuo/nuo väärässä olevat".

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #9 : 18.08.19 - klo:17:28 »
Ymmärsin aloituksen, mutta halusin tuoda vähän eri perspektiivin asiaan. Loppukättelyssä melko universaalisesti ihminen syvällä sielussaan syyttää itseään todella paljon. Mutta se ei tule kovin helposti pinnalle. Ihminen kokee häpeää kun jokin paha kohtaa häntä ja alkaa miettimään että millä tavalla minä aiheutin tän itselleni tai toisille. Siis itse ajattelen, että syvimmiltään itsesyytökset ovat siltikin olennaisin tapa yrittää selittää asiat itselleen. Ja sitä kautta siis häpeän tunne.

Tietenkin sitten ihminen käyttää samaa ajattelua toistenkin suhteen. Sekä Jobilla että niillä kolmella ystävällä oli itseasiassa sama peruslähtökohta: näin voi käydä vain jos on tehnyt jotain mikä tavalla tai toisella sitten aiheuttaa sen pahan asian. Jobin ja ystävien perusperiaate oli siis itse asiassa sama. Job vain ei nähnyt mitään mikä hänen elämässään olisi aiheuttanut sen pahan. Hänen johtopäätöksensä sitten oli että Jumala rikkoi tätä sääntöä vastaan ja SIKSI oli puolueellinen ja Jobia vastaan. Jobin kolme ystävää olivat puolestaan siis vuorenvarmoja että kyllä se vikä Jobissa löytyy kun tarpeeksi tonkii.

Job siis joutui tilanteeseen missä hänen todellisuudentajunsa kohtasi muurin.

Ihmisellä on tosi syvälle iskostunut se ajattelu, että hyville ihmisille käy hyvin ja huonoille huonosti.

Mutta Jeesushan antoi tähänkin selvennyksen. Hänhän sanoi että ei ne ihmiset joiden torni kaatui olleet sen syntisiä kuin muutkaan, MUTTA siitä huolimatta jos kukin ei tee omassa elämässään parannusta, huonosti käy. Tornin romahtaminen niskaan siis ei ollut se olennainen asia.

Tosin jos sitten torni jonkun päälle todella kaatuu, niin kyllä se tietysti on tosi olennainen ongelma siinä tilanteessa. ???
« Viimeksi muokattu: 18.08.19 - klo:17:43 kirjoittanut sandia »

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #10 : 18.08.19 - klo:17:44 »
Vielä eräs näkökulma :
jos meillä olisi kirjallisuutta vain Raamattu ja vain siitä opettelisimme ajatusmaailmamme niin väkisin kai sieltä nousee yhä toistuva toiminta : kun teet näin niin Jumala tekee noin, kun teet syntiä niin Jumala rankaisee, kun palvot epäjumalia niin tulee sota.
Joten ei sitä ihmisen tarvetta selitellä syy ja seuraussuhteita voi ihan tosta vaan tuomitakaan.

Eli josko sittenkin väärin on vain tuomita  väärin tai syyttää toisia milloin mistäkin tai tutkia liikaa.....  :-[

Ja Jobista : jos olisi Jobilla ollut Raamattu niin hänkin olisi sieltä lukenut esim kohdan jossa Jumala toi Israelin egyptistä ja asetti vuorten väliin, julisti kirouksen ja siunauksen..... eli jos teet näin niin seuraa tämä.....
Luulen kuitenkin, että Job eli ennen Raamattua.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #11 : 18.08.19 - klo:18:35 »
Raamatusta voi kuitenkin löytää (=valikoida) nämä kaksi täysin vastakkaista näkemystä.

A) Ikävä tapahtuma on seurausta synnistä tms ihmisen väärästä toiminnasta
B) Ikävä tapahtuma on pyhitykseen kuuluvaa koetusta, vastustusta tai vainoa. Eli eräänlainen "kunniamerkki" ihmisen oikeasta toiminnasta.

Itse kallistun enemmän näkemään asiat luonnollisen syy-seuraus suhteen kautta. Jeesus taisi puhua tästäkin sanoessaan, että aurinko paistaa hyville ja pahoille ja vettä sataa hyville ja pahoille. Sandian esiin tuoma kohta tornista myös hyvä aiheeseen liittyvä sana.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #12 : 18.08.19 - klo:18:41 »
Raamatusta voi kuitenkin löytää (=valikoida) nämä kaksi täysin vastakkaista näkemystä.

A) Ikävä tapahtuma on seurausta synnistä tms ihmisen väärästä toiminnasta
B) Ikävä tapahtuma on pyhitykseen kuuluvaa koetusta, vastustusta tai vainoa. Eli eräänlainen "kunniamerkki" ihmisen oikeasta toiminnasta.

Itse kallistun enemmän näkemään asiat luonnollisen syy-seuraus suhteen kautta. Jeesus taisi puhua tästäkin sanoessaan, että aurinko paistaa hyville ja pahoille ja vettä sataa hyville ja pahoille. Sandian esiin tuoma kohta tornista myös hyvä aiheeseen liittyvä sana.

Mielestäni varsinkaan tuo ensimmäinen väite ei esiinny ainoastaan Raamatussa, vaan on universaali ajatus. Eikä varmaan kukaan sano että meidän tekemisillämme ei ole mitään seurauksia.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #13 : 18.08.19 - klo:19:40 »
Muutaman vuoden sisällä on keksitty, että ilmasto lämpenee,
koska pahat Maapallon asukkaat ovat käyttäneet muovikasseja, jättäneet roskapussit lajittelematta ja matkustavat lentokoneilla ja laivoilla.
Uutena ihmiskunnan pahuuden ilmenemänä pidetään lihansyöntiä, joka lämmittää ilmastoa.
Ja ilmastonmuutos aiheuttaa pyhälle, ikuiseen neitseellisyyden tilaan oikeutetulle, tyhjyydestä sattumalta putkahtaneelle luonnolle kärsimyksiä.

On kuivuutta, hirmumyrskyjä, maanjäristyksiä, tsunameja jne.
Yhä useampi nainen jättää lapset hankkimatta, jotta ne eivät joutuisi kokemaan
ilmastonmuutoksen seurauksia.
Ilmastoahdistus on yleistyvä diagnoosi itsemurhaajilla ja
mielisairaaloiden potilailla.

Vaikka vain 50% tiedehenkilöistä katsoo ilmastonmuutoksen syynä olevan ihmisen toiminta, tiedostusvälineet uskovat siihen täysin
ja levittävät sanomaansa tauotta.
Vastuuseen kaikista pahoista ilmiöistä on asetettu tavalliset kansalaiset,
jotka ovat käyttäneet teknologian ja teollisuuden tuotoksia hyväkseen vuosisatoja.
Vastuusta on täysin vapautettu keksijät, suunnittelijat, liikenaiset ja -miehet,
poliitikot ja muut henkilöt,
jotka ovat luoneet insinööritieteisiin, teknologiaan ja liikenteeseen perustuvan maailman
ja asettaneet tuotoksensa kaikkien käytettäväksi.

Ilmastohysteria osoittaa todeksi sen, että syys-seuraussuhteita on vaikeaa tai mahdotonta todistaa muissa kuin aivan vähäpätöisissä ilmiöissä.
Mutta ovela ja ostettavissa oleva median väki ja kierot poliitikot
ohjailevat suuria ihmismassoja uskomaan,
että jokaisen yksilön on koettava syyllisyyttä
pahuudestaan ja tehtävä kaikkensa lievittääkseen häpeäänsä.
Siksi ihmiset nyhertelevät  jätteidensä kanssa niitä nöyrinä ja kuuliaisina pussittaen ja lajitellen. 
Salaatinlehtiä pureskellaan ruoaksi, koska lihansyönti on synti luontoa kohtaan.
Edelleen tosin ajellaan yksityisautoilla ja lennellään lentokoneilla,
koska vaihtoehdot olisivat epämukavia ja maailmantalous romahtaisi ilman maaöljybisnestä.
Kaikki nöyristely ilmaston ja muun luonnon edessä tapahtuu vain siksi, että
ihmiset on pakotettu omaksumaan syyllisen roolinsa
ja häpeämään itseään ilmastosynteihin langenneen ihmiskunnan jäsenenä.







Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #14 : 19.08.19 - klo:10:50 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:42 kirjoittanut rupattelija »