Kirjoittaja Aihe: Pelastus ilman uudestisyntymistä?  (Luettu 36118 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« : 14.11.13 - klo:15:05 »
Kirjoitin toisaalla:

"Olen kuitenkin tavannut henkilöitä, jotka ovat kertoneet, että he ovat aina uskoneet ja että heillä ei ole ollut mitään ns. uudestisyntymiskokemusta. Tästä voitaisiin alkaa vaikka uusi keskustelu."

Mitä mieltä tästä olette? Onko ilman uudestisyntymistä pelastusta? Uudestisyntymän vaatimus perustunee Joh. 3:3 Jeesuksen sanoihin Nikodemukselle: "…joka ei uudestisynny ylhäältä, se ei voin nähdä Jumalan valtakuntaa…"

Siitä varmaankin ollaan yhtä mieltä, että pieni lapsi pelastuu ilman uudestisyntymää. Toiset ovat sitä mieltä, että lapsi pelastuu viattomuutensa vuoksi. En ole samaa mieltä, vaan sitä mieltä, että lapsi pelastuu siksi, ettei hänellä ole epäuskoa. Mutta pitääkö lapsen jossain vaiheessa menettää lapsenuskonsa ja sitten uudestisyntyä, jotta pelastuisi. Vai onko mahdollista säilyttää lapsen usko?

Tuhlaajapoikakertomuksessa vanhempi veli oli koko ajan isän kotona ja kaikki mikä oli isän, oli myös pojan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Veera

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #1 : 14.11.13 - klo:15:29 »
Lapsen viattomuudella tarkoitettaneen sitä, että hänellä ei vielä voi olla tietoisuutta omasta syntisyydestä. Syystä, että hänen omatuntonsa ei ole vielä kehittynyt. Aika pienikin lapsi tekee varhain syntiä, mutta hän ei voi sitä synniksi ymmärtää. Hän on siksi "viattomassa" tilassa ja syntiä ei lueta hänelle syyksi Jeesuksen sovitustyön perusteella.

Ymmärrän niin, että kaikkien ihmisten on uudestisynnyttävä. Lapsesta saakka uskossa olleiden kohdalla se hetki on monesti vain Jumalan tiedossa. Jo uudestisyntynytkin voi kääntää selkänsä Jumalalle ja silloin yhteys Herraan katkeaa. Mutta Hän on pitkämielinen ja suuri armossa ja uskostaan luopunutkin voi palata yhteyteen Jumalan kanssa. Sitä en lähde miettimään, miten Jumala käsittelee luopuneen ihmisen uudistumisen takaisin uudestisyntyneeksi uskovaksi.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #2 : 14.11.13 - klo:16:52 »
Tässä on kerrottu koko evankeliumi, uudestityntyminen ja pelastumisen toivo:

"Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan."
(Tiit. 3:4-7)

Uudestisyntymässä kai tiedostamme sen, että meidät on vanhurskautettu eli että
Jumala näkee meidät Jeesuksen kaltaisina, vanhurskaina syntisyydestämme huolimatta.

Ihminen joko on uudestisyntynyt tai ei ole.
Sillä ei voi olla merkitystä, missä elämänvaiheessa uudestisyntymä on tapahtunut
ja millainen se oli ulkonaisesti.

Mutta ilman sitä meillä ei ole Pyhän Hengen antamaa iankaikkisen elämän toivoa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #3 : 14.11.13 - klo:17:36 »
Tuhlaajapoikakertomuksessa vanhempi veli oli koko ajan isän kotona ja kaikki mikä oli isän, oli myös pojan.

Jatkan vielä tätä tuhlaajapoikakertomusta:

15:31 Niin hän sanoi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun tykönäni, ja kaikki, mikä on minun omaani, on sinun.
15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"

Minulla ei ole tästä valmista vastausta, mutta toisaalta olen vaivautunut siitä, että ollaan poteroissa, joista ei nähdä muuta kuin se, minkä opetuksen alla ollaan oltu. Jos tuota tuhlaajapoikakertomusta voidaan verrata uudestisyntymiseen ja pelastumiseen, niin mielenkiintoa herättää isän sanat vanhemmalle veljelle.

Lestadiolaiset opettavat, että jokainen ihminen syntyy tähän maailmaan Jumalan lapsena ja siitä on aika vaikea olla eri mieltä. Ja voiko kukaan syntyä uudestaan (edes hengellisesti) ellei ole ensin kuollut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #4 : 04.01.14 - klo:22:22 »
Kirjoitin toisaalla:

"Olen kuitenkin tavannut henkilöitä, jotka ovat kertoneet, että he ovat aina uskoneet ja että heillä ei ole ollut mitään ns. uudestisyntymiskokemusta. Tästä voitaisiin alkaa vaikka uusi keskustelu."

Mitä mieltä tästä olette? Onko ilman uudestisyntymistä pelastusta? Uudestisyntymän vaatimus perustunee Joh. 3:3 Jeesuksen sanoihin Nikodemukselle: "…joka ei uudestisynny ylhäältä, se ei voin nähdä Jumalan valtakuntaa…"

Siitä varmaankin ollaan yhtä mieltä, että pieni lapsi pelastuu ilman uudestisyntymää. Toiset ovat sitä mieltä, että lapsi pelastuu viattomuutensa vuoksi. En ole samaa mieltä, vaan sitä mieltä, että lapsi pelastuu siksi, ettei hänellä ole epäuskoa. Mutta pitääkö lapsen jossain vaiheessa menettää lapsenuskonsa ja sitten uudestisyntyä, jotta pelastuisi. Vai onko mahdollista säilyttää lapsen usko?

Tuhlaajapoikakertomuksessa vanhempi veli oli koko ajan isän kotona ja kaikki mikä oli isän, oli myös pojan.

Nykyisin taidetaan tunnustaa myös herätyskristillisissä piireissä että henkilö voi kertoa olleensa aina uskossa.

Usein kuitenkin seurakunta haluaa kuulla murhamies-juoppo-huijari tuli väkevästi uskoon ja nyt hän olisi valmis sanajulistajaksi. Annetaan uskovien perheiden lapsille kuva että vain noin voi pelastua.

Mitä raamattu sanoo että voiko pelastua ilman uskoa? Ajattelin tässä lasta.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #5 : 04.01.14 - klo:23:13 »
Talonpoikaisjärjellä ajateltuna on itsestään selvä, että jos pieni lapsi kuolee, hän pelastuu.
Jeesushan itse sanoi, että Taivasten valtakunta kuuluu lasten kaltaisille (Luuk. 18:16).

Pelastavaan uskoon voi tulla vasta sitten, kun on sen verran kehittynyt, että ymmärtää edes suurin piirtein, mitä synti ja Jumalan armo tarkoittavat.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #6 : 05.01.14 - klo:11:44 »
Mutta pitääkö lapsen jossain vaiheessa menettää lapsenuskonsa ja sitten uudestisyntyä, jotta pelastuisi. Vai onko mahdollista säilyttää lapsen usko?

Tämä on mielestäni keskustelun ydinkysymys. Entä vaikeasti kehitysvammaiset, joita ei pidetä edes maallisen lain edessä vastuullisina teoistaan? Entä ne, joilla ei ole mitään tietoa evankeliumista?

Minulla ei ole vastausta noihin kysymyksiin, onko jollain muulla?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #7 : 05.01.14 - klo:13:02 »
Mutta pitääkö lapsen jossain vaiheessa menettää lapsenuskonsa ja sitten uudestisyntyä, jotta pelastuisi. Vai onko mahdollista säilyttää lapsen usko?

Tämä on mielestäni keskustelun ydinkysymys. Entä vaikeasti kehitysvammaiset, joita ei pidetä edes maallisen lain edessä vastuullisina teoistaan? Entä ne, joilla ei ole mitään tietoa evankeliumista?

Minulla ei ole vastausta noihin kysymyksiin, onko jollain muulla?
Siis kysymys kuului, "pitääkö lapsen jossain vaiheessa menettää lapsenuskonsa ja uudestisyntyä, jotta pelastuisi?".
Onko tosiaan sellaisia aikuisia, jotka ovat jatkuvasti lapsenuskossa?
Eikö sellainen häviä itsestään samalla kun kaikki muukin lapsen maailmaan liittyvä?

Ei kai kukaan voi väittää, että olisi jo vauvana tajunnut ihmiskunnan syntiinlankeemuksen,
Jumalan armon uhraamalla ainoan Poikansa syntien sovitukseksi, Jeesuksen vastaanottamisen henkilökohtaisena Vapahtajana, Pyhän Hengen lahjan ym. pelastususkon perusasiat.

Kehitysvammaiset ovat tietenkin eri asia, koska he säilyvät älynsä suhteen oikeasti lapsina koko elämänsä.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #8 : 05.01.14 - klo:13:18 »
Kirjoitin toisaalla:

"Olen kuitenkin tavannut henkilöitä, jotka ovat kertoneet, että he ovat aina uskoneet ja että heillä ei ole ollut mitään ns. uudestisyntymiskokemusta. Tästä voitaisiin alkaa vaikka uusi keskustelu."

Mitä mieltä tästä olette? Onko ilman uudestisyntymistä pelastusta? Uudestisyntymän vaatimus perustunee Joh. 3:3 Jeesuksen sanoihin Nikodemukselle: "…joka ei uudestisynny ylhäältä, se ei voin nähdä Jumalan valtakuntaa…"

Siitä varmaankin ollaan yhtä mieltä, että pieni lapsi pelastuu ilman uudestisyntymää. Toiset ovat sitä mieltä, että lapsi pelastuu viattomuutensa vuoksi. En ole samaa mieltä, vaan sitä mieltä, että lapsi pelastuu siksi, ettei hänellä ole epäuskoa. Mutta pitääkö lapsen jossain vaiheessa menettää lapsenuskonsa ja sitten uudestisyntyä, jotta pelastuisi. Vai onko mahdollista säilyttää lapsen usko?

Tuhlaajapoikakertomuksessa vanhempi veli oli koko ajan isän kotona ja kaikki mikä oli isän, oli myös pojan.

Nykyisin taidetaan tunnustaa myös herätyskristillisissä piireissä että henkilö voi kertoa olleensa aina uskossa.

Usein kuitenkin seurakunta haluaa kuulla murhamies-juoppo-huijari tuli väkevästi uskoon ja nyt hän olisi valmis sanajulistajaksi. Annetaan uskovien perheiden lapsille kuva että vain noin voi pelastua.

Mitä raamattu sanoo että voiko pelastua ilman uskoa? Ajattelin tässä lasta.

Lainaus
Mitä raamattu sanoo että voiko pelastua ilman uskoa? Ajattelin tässä lasta.

Mistä pelastua ja mihin ??

Tottahan voi sillä Jumala on Kaikkivaltias.

Mark. 5:39 Ja käydessään sisään hän sanoi heille: "Mitä te hälisette ja itkette? Lapsi ei ole kuollut, vaan nukkuu."

Luuk. 8:52 Ja kaikki itkivät ja vaikeroivat tyttöä. Mutta Jeesus sanoi: "Älkää itkekö, sillä hän ei ole kuollut, vaan nukkuu".

Luuk. 8:49 Hänen vielä puhuessaan tuli joku synagoogan esimiehen kotoa ja sanoi: "Tyttäresi on kuollut; älä enää opettajaa vaivaa".
50 Mutta sen kuultuaan Jeesus sanoi hänelle: "Älä pelkää; usko ainoastaan, niin hän paranee".
51 Ja kun hän tuli taloon, ei hän sallinut kenenkään muun käydä sisälle kanssaan kuin Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin sekä lapsen isän ja äidin.
52 Ja kaikki itkivät ja vaikeroivat tyttöä. Mutta Jeesus sanoi: "Älkää itkekö, sillä hän ei ole kuollut, vaan nukkuu".
53 Niin he nauroivat häntä, tietäen tytön kuolleeksi.
54 Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: "Lapsi, nouse!"
55 Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää.
56 Ja hänen vanhempansa hämmästyivät; mutta Jeesus kielsi heitä kenellekään sanomasta, mitä oli tapahtunut.

1. Kun. 17:17 Sen jälkeen vaimon, talon emännän, poika sairastui; ja hänen tautinsa kävi hyvin kovaksi, niin ettei hänessä enää ollut henkeä.
18 Silloin vaimo sanoi Elialle: "Mitä minulla on tekemistä sinun kanssasi, Jumalan mies? Sinä olet tullut minun luokseni saattamaan minun pahat tekoni muistoon ja tuottamaan kuoleman minun pojalleni."
19 Mutta hän sanoi hänelle: "Anna poikasi minulle". Ja hän otti tämän hänen sylistään ja vei hänet yliskammioon, jossa asui, ja pani hänet vuoteellensa.
20 Ja hän huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, oletko tehnyt niin pahoin tätä leskeä kohtaan, jonka vieraana minä olen, että olet surmannut hänen poikansa?"
21 Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin".
22 Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin.
23 Ja Elia otti pojan ja toi hänet yliskammiosta alas huoneeseen ja antoi hänet hänen äidillensä. Ja Elia sanoi: "Katso, poikasi elää".
24 Niin vaimo sanoi Elialle: "Nyt minä tiedän, että sinä olet Jumalan mies ja että Herran sana sinun suussasi on tosi".
___________

Onko kreikkalainen ja hebrealainen sana pelastaa ja parantaa, sama ?
ja sitten Lasarus.

Missä on usko näiden pelastuneiden kohdalla?

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #9 : 05.01.14 - klo:13:21 »
Mielestäni ihminen voi olla aina uskossa, ensin lapsen usko ja ilman sen suurempia mutkia omaksuu uskon Jeesuskeen kun asiat ymmärtää, ei sillä ole merkitystä milloin tuli uskoon vaan sillä onko nyt uskossa.
Kehitysvammaisista kirjoitettiin myös, Jumala yksin tietää milloin he ovat vastuullisia sillä vamman asteissa on isoja eroja. Oletan ja luulen että hyvin pitkälle ovat niitä lasten kaltaisia joiden on Jumalan valtakunta.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #10 : 05.01.14 - klo:13:21 »
Mutta pitääkö lapsen jossain vaiheessa menettää lapsenuskonsa ja sitten uudestisyntyä, jotta pelastuisi. Vai onko mahdollista säilyttää lapsen usko?

Tämä on mielestäni keskustelun ydinkysymys. Entä vaikeasti kehitysvammaiset, joita ei pidetä edes maallisen lain edessä vastuullisina teoistaan? Entä ne, joilla ei ole mitään tietoa evankeliumista?

Minulla ei ole vastausta noihin kysymyksiin, onko jollain muulla?

Minulla on :) mutta Jumala ei sitä ole vielä itselleni ilmoittanut eikä opettanut.  ::)

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #11 : 05.01.14 - klo:13:32 »
Mielestäni ihminen voi olla aina uskossa, ensin lapsen usko ja ilman sen suurempia mutkia omaksuu uskon Jeesuskeen kun asiat ymmärtää.
Kehitysvammaisista kirjoitettiin myös, Jumala yksin tietää milloin he ovat vastuullisia sillä vamman asteissa on isoja eroja. Oletan ja luulen että hyvin pitkälle ovat niitä lasten kaltaisia joiden on Jumalan valtakunta.

Mielestäni ihminen voi olla aina uskossa, ensin lapsen usko ja ilman sen suurempia mutkia omaksuu uskon Jeesuskeen kun asiat ymmärtää.

Usko on luottamusta henkilöön !
Esim. luotan sinuun Lydia :)
jos pyydän esirukousta olen 99.99% varma että muistat minua, vaikka et ole samaa mieltä.

Sinun lapsesi uskoo sinuun, eli he ovat luottaneet lapsesta asti ja luottavat edelleen, eli uskovat.
Jos esim. poikasi, oletus että sinulla on poika, eikö hän ole 100% varma että äiti auttaa jos maailma potkii !

nyt Jumala on itseni uskon kohde, ei usko itsessään.
Uskon tulisi kasvaa ja kasvu sitten tapahtuu, kuka tietää miten.

Itse luotan eli uskon esim. omaa siskooni, ja olen oppinut tietämään että jos tarvitsen jotain, saan sen 100% !
tämän olen oppinut kokemuksen kautta.

Ja haluan saman ja vielä lujemman luottamuksen Herraa, eli lisää uskoa.
Nyt valitettavasti Jumala on hiljaa.
Mutta toisten uskovien kokemuksestax1, voin arvella että myös minä olen Herran kädessä.
vaikka vastaukset ovat vähissä, mitä Jumala on itselleni antanut.

Kun lukee ja tarkkaa . esim Aabrahamin uskon kasvua, niin tämä luottamus on havaittavissa. ja se kasvoi kunnes Aabraham oli VARMA että Jumala voi kuolemastakin pelastaa.

niipä niin.

Usko on luottamusta henkilöön ei kirjaimeen.

x1
Ne uskovat jotka tunnen ja ja teidän eli jotka ovat luotettavia.

Sananl. 20:6 Monet huutavat hyvyyttänsä kukin, mutta kuka löytää luotettavan miehen?

2. Tim. 2:2 Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.

Fil. 2:22 Mutta hänen koetellun mielensä te tunnette, että hän, niinkuin poika isäänsä, on minua palvellut evankeliumin työssä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #12 : 05.01.14 - klo:13:40 »
Kyllä minulla on poika joka luottaa minuun hyvin paljon, ei yhtään epäile asemaansa sydämessäni.  :D

Jos on hyvä suhde vanhempiin tai johonkin läheiseen kuten Vastiksella siskoon se varmaan luo pohjaa luottamukseen Jumalaankin.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #13 : 05.01.14 - klo:13:42 »
Usko on luottamusta henkilöön !

Jos siskoni soittaisi puhelimella, (jos se olisi päällä, yleensä ei ) ja sanoisi että tule ja täällä on 1000 euroa tahi tule ja juhlitaan nimipäivää vaikka ravintolassa tahi lämmitetään oma sauna pihalla ja juodaan parasta konjakkia. (siskoni on ateisti. hhmm vielä hetken :) )

eli "parasta mitä hän nyt voi kuvitella".
ja nyt olisin 100% varma että näin tapahtuu ja ottaisin silkkisen puvun tuulettumaan. ja pakollisen kravaatin.

Nyt Jos Jumala itse, Kaikkivaltias, soittaisi tahi tulisi itse luokseni ja sanoisi että. " tätä mitä olet halajanut......", saat nyt.

Olisin 100000000% varma että saisin sen.

eli lupaus uskolliselta, luotettavalta ja varmasti saan sen.
_________________
Nyt Missä olet Herrani ,Sebaot, Kaikkivaltias, anna elävä lupaus minulle!


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #14 : 05.01.14 - klo:13:44 »
Kyllä minulla on poika joka luottaa minuun hyvin paljon, ei yhtään epäile asemaansa sydämessäni.  :D

Jos on hyvä suhde vanhempiin tai johonkin läheiseen kuten Vastiksella siskoon se varmaan luo pohjaa luottamukseen Jumalaankin.
Hyvä :)
____________
Totta, olen petetty veli ja lapsi !
eli en luota omaa veljeeni, ei vaan kokemuksen kautta tiedän että ei ole kaikessa luotettava !
mutta sama se.

Sananl. 18:19 Petetty veli on vaikeampi voittaa kuin vahva kaupunki, ja riidat ovat kuin linnan salvat.

Nyt, koen että Jumala on pettänyt minut  :'(

ja Hän on hiljaa ei vastaa puhelimeen ps 50:15.
vaan kurkkiin pilven reunalla  :-X

Missä olet Herrani ?