Kirjoittaja Aihe: Pelastus ilman uudestisyntymistä?  (Luettu 36149 kertaa)

Taisto

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #165 : 11.01.14 - klo:09:40 »
Pohdin vielä tuota samarialaisten tapausta.

Kuten olemme todenneet (osa), että PH ei ollut tullut kasteen yhteydessä, eikä siten uud.synt. tapahtunut, vaan vasta kun apostolit Pietari ja Johannes tulivat laittamaan kätensä kastettujen päälle.
Onko niin, että kätten päällepaneminen oli se tapa jonka kautta pääsääntöisesti saatiin Pyhä Henki?
Onko tämä ketju jossakin historian vaiheessa katkennut, niin että tätä ei nykyään enää tapahdu?
Saammeko me siis lainkaan Pyhää henkeä?

Timoteukselle annettiin armolahja kätten päällepanemisen kautta (2. Tim. 1:6). Onko tämäkin
ketju katkennut, saammeko me nykyisin lainkaan armolahjoja?

Heittelen näitä kysymyksiä keskustelun pohjaksi, en provosoidakseni.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #166 : 11.01.14 - klo:11:38 »
Hyviä kysymyksiähän nuo.^
Selvää on, että kättenpäällepano oli tärkeässä osassa tuolloin, ja käsien täytyi kuulua tunnetuille, arvostetuille henkilöille.
 _ Vie hieman aikaa tarkastella kaikkia tapauksia UT:ssa. Äkkiseltään muistellen poikkeuksetonta kaavaa ei tuostakaan voi tehdä.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #167 : 11.01.14 - klo:11:45 »
^
^
Lainaus käyttäjältä: Joh.13:35   
    Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

... mutta kuinka muutos tässä asiassa sitten havaittavasti näkyi? Aikalailla välittömästi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #168 : 12.08.16 - klo:22:12 »
Jos on oikeasti uudestisyntynyt ja saanut Pyhän Hengen johtamaan elämäänsä, ei mikään harhaopetus voi ottaa ihmiseltä uskoa pois.
Jeesus ei taatusti luovuta kenellekään sellaista lastaan, jota Hän on kutsunut, ja joka on vastannut kutsuun myöntävästi.

"Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."  (Room. 8: 38-39)

Lueskelin tätä vanhaa keskustelua. Tällaista opetusta on olemassa ja hyllyssänikin on kirja nimeltään "He eivät ikinä huku". Siis "kerran pelastettu, aina pelastettu -oppi" voi vieläkin hyvin. Jos tämä oppi on totta, niin toisaalla tulee vastaan iso ongelma. Miksi Jeesus varoittaa eksymästä, miksi Raamattu kertoo monin paikoin luopumuksesta? Eihän sellaisesta voi luopua, mitä ei ole omistanutkaan.

En tiedä, ymmärränkö väärin, mutta minusta tuntuu, että nuo vallat eivät voi mitään uskovalle, joka pysyy Kristuksessa. Hänessähän ei ole pakko pysyä ja on ihmisiä, jotka ovat jättäneet Kristuksen. Minäkin tunnen heitä. Eli pysymisessä pätee sama asia kuin pelastumisessakin. Pelastus on varma ja jo tapahtunut asia (2000 v. sitten). Pelastuminen on henkilökohtainen ja varma (vain) Kristuksessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #169 : 13.08.16 - klo:01:07 »
Jos on oikeasti uudestisyntynyt ja saanut Pyhän Hengen johtamaan elämäänsä, ei mikään harhaopetus voi ottaa ihmiseltä uskoa pois.
Jeesus ei taatusti luovuta kenellekään sellaista lastaan, jota Hän on kutsunut, ja joka on vastannut kutsuun myöntävästi.

"Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."  (Room. 8: 38-39)

Lueskelin tätä vanhaa keskustelua. Tällaista opetusta on olemassa ja hyllyssänikin on kirja nimeltään "He eivät ikinä huku". Siis "kerran pelastettu, aina pelastettu -oppi" voi vieläkin hyvin. Jos tämä oppi on totta, niin toisaalla tulee vastaan iso ongelma. Miksi Jeesus varoittaa eksymästä, miksi Raamattu kertoo monin paikoin luopumuksesta? Eihän sellaisesta voi luopua, mitä ei ole omistanutkaan.

En tiedä, ymmärränkö väärin, mutta minusta tuntuu, että nuo vallat eivät voi mitään uskovalle, joka pysyy Kristuksessa. Hänessähän ei ole pakko pysyä ja on ihmisiä, jotka ovat jättäneet Kristuksen. Minäkin tunnen heitä. Eli pysymisessä pätee sama asia kuin pelastumisessakin. Pelastus on varma ja jo tapahtunut asia (2000 v. sitten). Pelastuminen on henkilökohtainen ja varma (vain) Kristuksessa.

Ne jotka sanovat, ettei ihminen voi luopua uskosta, joutuvat 'repimään' sivuja Raamatusta pois, sillä niin runsaasti siellä on asiasta varoituksia. Jeesuksen ensisijäinen huoli omistaan koski juuri luopumusta. Oikeinhan Sinä Paulus sanot, että ihminen ei voi luopua sellaisesta, mitä hän ei omista. Raamatun varoitukset eivät siis voi tarkoittaa uskosta osattomia, koska heillä ei ole mitään, mistä voisivat luopua.

Reunahuomautus väliin: Yritin googlettamalla löytää vastausta milloin tuo (omasta mielestäni) harhaoppi "kerran pelastettu-aina pelastettu" on syntynyt, mutta en löytänyt vastausta. Luin Leo Mellerin blogikirjoitustakin asiasta (ja pää meni ihan pyörälle enkä tiedä mikä hänen lopullinen mielipiteensä oli -jos sellaista hän kertoikaan sanaisen arkkunsa avattuaan), mutta ehkä blogin lopussa tarjotut 2 cd:tä kertoo jotain (nimensä perusteella): Tilaan kahden cd:n sarjan KERRAN PELASTETTU - EI KOSKAAN KADOTETTU? 10 € + postikulut.

Tässä pelastuksen asiassa on kaksi puolta, kuten Pauluskin toi esille kirjoituksessaan [Pelastus on varma ja jo tapahtunut asia (2000 v. sitten). Pelastuminen on henkilökohtainen ja varma (vain) Kristuksessa]. Noita sanoja ei tosin käytetä aivan johdonmukaisesti tuolla tavalla UT:n teksteissä, mutta ajatus on oikea. Tehtävämme on julistaa kaikille Kristuksen evankeliumia, että 1Jumala sovitti Poikansa kuoleman kautta itsensä kanssa koko ihmissuvun, kaiken maan päällä ja taivaissa (Kol. 1:19-20). Mitään ei jätetty tämän sovituksen ulkopuolelle. 2Tämä sovitus omistetaan uskomalla se (Kol. 1:21-23).

Se seikka, että sovituksella on kahdenlainen ulottuvuus, käy hyvin ilmi esimerkiksi 2.Kor. 5:18-20. Sana 'sovittaa' perusmuoto on kreikaksi 'katallasso'.  "Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut (katallasso) meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen (katallage sanasta katallasso) viran.  Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti (katallasso) maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen (katallasso) sanan.  Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa (katallasso) itsenne Jumalan kanssa." Sanalla pelastus (subs. soteria) ja pelastua (verb. sodzo) on samoin nämä kaksi 'päämerkitystä'. Näin nyt lyhyesti tähän nämä sanat vain tälläsin. Kreikankielen sanakirjoista löytyy sivukaupalla sanoille selitystä. Termit pelastus, sovitus ja lunastus ovat samaan kokonaisuuteen liittyviä, asiaa eri puolilta vain lähestyen.

Pelastus on varma ja horjumaton asia, johon ihmisellä ei ollut osuutta. Se oli Jumalan ja Hänen Poikansa välillä tapahtunut pelastusteko. Se ei kuitenkaan ole mikään epäselvä tai sekainen juttu, vaan "siellä he ristiinnaulitsivat Hänet" (Luuk. 23:33). Tapahtumalla on määrätty paikka ja aika ihmiskunnan historiassa; Golgata Jerusalemin muurien ulkopuolella Israelissa noin 1985 vuotta sitten. Uskommepa sitten tämän tapahtuman tai emme, niin se ei muuta tosiasiaa miksikään. Oman historiamme se muuttaa ikuisuuteen asti, jos uskomme ja vastaanotamme tämän ilmoituksen, jota kutsutaan evankeliumiksi.

Jeesus sanoi, että kukaan ei voi ryöstää meitä Häneltä (Joh. 10:28). Kuitenkin Hän joutui näkemään, kuinka monet opetuslapsista vetäytyivät pois Hänen luotaan. Jeesus kysyi niiltä opetuslapsiltaan, jotka jäivät vielä Hänen ympärilleen: "Tahdotteko tekin mennä pois?" Kaikilla on mahdollisuus lähteä pois Jeesuksen luota -myös uudestisyntyneillä ihmisillä. Tämä on tavattoman surullista heitä ajatellen ja varsinkin Herraamme, joka rakasti heitä (ja meitä kaikkia) kuolemaan saakka. Jeesus sanoi omilleen ja sanoo meille: "Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä" ja "Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani." (Joh. 15:4, 9). Tässä ei ole kysymys ponnisteluista ja omasta yrittämisestä. Olen kokenut tämän ja monet toisetkin. Minut on sidottu rakkauden sitein Herraan, mutta kyllähän minä voisin lähteä Hänen luotaan pois. Mutta kenen luokse minä menisin? Hänellä on iankaikkisen elämän sanat ja Hän on lahjoittanut minulle uskon. Niinpä minkä minä nyt vielä elän täällä ajassa, "sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #170 : 20.08.16 - klo:22:22 »
Pyhien kestävyys voidaan perustella hyvin Jumalan kaikkivaltiudella sekä armon riittävyydellä. Jumalan näkökulmasta kaikki valitut ovat jo perillä.

http://pbkustannus.blogspot.fi/2014/05/jumalan-valinta-ja-ennaltamaaraminen-ef.html tuossa on käyty aihetta läpi suomeksi.

Näihin asioihin helposti ottaa ihmiskeskeisen lähestymistavan ilman ymmärrystä Jumalan suvereenisuudesta kaikessa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #171 : 21.08.16 - klo:11:22 »
Pyhien kestävyys voidaan perustella hyvin Jumalan kaikkivaltiudella sekä armon riittävyydellä. Jumalan näkökulmasta kaikki valitut ovat jo perillä.

http://pbkustannus.blogspot.fi/2014/05/jumalan-valinta-ja-ennaltamaaraminen-ef.html tuossa on käyty aihetta läpi suomeksi.

Näihin asioihin helposti ottaa ihmiskeskeisen lähestymistavan ilman ymmärrystä Jumalan suvereenisuudesta kaikessa.

Luin tuon Tom Ruhkalan opetuksen. Jokin siinä tökkii. Tuli mieleen  toisaalla käyty keskustelu: "Valtava ahdistus kalvinismista".

Lainaan siitä omaa viestiäni:

"Ei pelastuksessa ole kysymys arpajaisista. Silti kaikki saavat päävoiton, jotka turvaavat Jeesukseen. Se on jo ennen maailman perustamista predestinoitu niin. Pelastuksesta on sitten erinäisiä seurauksia, mutta se on sitten kokonaan eri juttu (Tiit. 2:11-14)."

On kaksi vakavaa virhettä koskien pelastumista, ensimmäinen on se, että kaikki riippuu ihmisestä, toinen se, että mikään ei riipu ihmisestä.

"Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa" (2. Kor. 5:19).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #172 : 24.08.19 - klo:10:22 »
Täällä on useaan kertaan tullut mainituksi Frank Mangsin nimi. Mangshan oli aikoinaan hyvin kunnioitettu julistaja lähes kaikissa piireissä. Hän on kirjoittanut useita kirjoja, joita löytyy minunkin hyllystäni. Sisäisen "pakon" vuoksi Mangs kirjoitti myös kastekirjan, jonka nimeksi tuli Pelastus ja kaste.

Olen lukenut kirjan useampaan kertaan ja äskettäin sitä selatessani, kiinnitin huomiota niihin moniin huomautuksiin, joita olin vuosien mittaan tehnyt kirjan sivuille.

Otan lyhyen lainauksen sivulta 35. Siellä sanotaan näin: "Mutta koska opetuslapsesta ei tule muuta kuin opetuslapsi, niin Jeesuksen käskyn jatko kuuluu näin:
– Opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."


Pitäisi kirjoittaa enempikin, mutta olisi kirjoitettava aika pitkälti. Mainitsen vain, että sen jälkeen hän kirjoittaa mm. kasteesta ja kuuliaisuudesta. Mutta en puutu niihin tässä enempää. Kommentoin vain tuota kursivoitua.

Olen joskus kirjoittanut tuon kursivoidun kohdalle: "Eikö Jumalan lapsi?"

Toisaalla on puhuttu siitä, että opetuslapsi ja Jumalan lapsi ovat kaksi eri asiaa ja vieläkin ymmärrän asian samoin. Suurelta osin olen samaa mieltä Mangsin kanssa, mutta joissakin kohdin näemme eri tavoin.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #173 : 24.08.19 - klo:10:47 »
Täällä on useaan kertaan tullut mainituksi Frank Mangsin nimi. Mangshan oli aikoinaan hyvin kunnioitettu julistaja lähes kaikissa piireissä. Hän on kirjoittanut useita kirjoja, joita löytyy minunkin hyllystäni. Sisäisen "pakon" vuoksi Mangs kirjoitti myös kastekirjan, jonka nimeksi tuli Pelastus ja kaste.

Olen lukenut kirjan useampaan kertaan ja äskettäin sitä selatessani, kiinnitin huomiota niihin moniin huomautuksiin, joita olin vuosien mittaan tehnyt kirjan sivuille.

Otan lyhyen lainauksen sivulta 35. Siellä sanotaan näin: "Mutta koska opetuslapsesta ei tule muuta kuin opetuslapsi, niin Jeesuksen käskyn jatko kuuluu näin:
– Opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."


Pitäisi kirjoittaa enempikin, mutta olisi kirjoitettava aika pitkälti. Mainitsen vain, että sen jälkeen hän kirjoittaa mm. kasteesta ja kuuliaisuudesta. Mutta en puutu niihin tässä enempää. Kommentoin vain tuota kursivoitua.

Olen joskus kirjoittanut tuon kursivoidun kohdalle: "Eikö Jumalan lapsi?"

Toisaalla on puhuttu siitä, että opetuslapsi ja Jumalan lapsi ovat kaksi eri asiaa ja vieläkin ymmärrän asian samoin. Suurelta osin olen samaa mieltä Mangsin kanssa, mutta joissakin kohdin näemme eri tavoin.

Jumalan lapset eri suunnissa ymmärtävät hengellisiä termejä kovin eri tavoin Se on varmasti eräs syy opillisiin sekaannuksiin keskenämme. Asiaa vielä hankaloittaa se, että raamatunkäännöksissä on eroja; yhtään käännöstä alkuteksteistä jollekin muulle kielelle ei lienee kyetä tekemään aivan virheettömästi.

Kun tuossa toteat käsityksenäsi, että opetuslapsi ja Jumalan lapsi merkitsevät eri asiaa, niin ehkä noin onkin, mutta ei aina. Ap.t 13:52 sanotaan: "Opetuslapset tulivat täytetyiksi ilolla ja Pyhällä Hengellä." Mitä ilmeisemmin nuo opetuslapset olivat pelastuksesta osallisia, eikö vain? Toisaalta oli niitä, joita kutsuttiin Jeesuksen opetuslapsiksi, mutta jotka myöhemmin jättivät Jeesuksen -näin varsinkin Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana.

JK. Huomasin juuri raamattuhaulla, ettei apostolisissa kirjeissä mainita kertaakaan termiä opetuslapsi. En ole ennen huomannut tätä asiaa...

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #174 : 24.08.19 - klo:11:04 »
Jännää. Tuossa kun istuin aamukahvilla niin mieleeni vain tuli sanat "opettamalla heitä pitämään kaikki mitä olen käskenyt teidän pitää."

Mutta minä mietin että mitä "käskyt" sitten on joita Jeesus käski meidän pitää?
Sellaista ei opeteta melkein missään seurakunnassa. Puheita yleisistä asioista , armosta, anteeksiannosta, almuista ....
Mutta mitä käskyjä me pidetään?
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #175 : 24.08.19 - klo:11:49 »
Jännää. Tuossa kun istuin aamukahvilla niin mieleeni vain tuli sanat "opettamalla heitä pitämään kaikki mitä olen käskenyt teidän pitää."

Mutta minä mietin että mitä "käskyt" sitten on joita Jeesus käski meidän pitää?
Sellaista ei opeteta melkein missään seurakunnassa. Puheita yleisistä asioista , armosta, anteeksiannosta, almuista ....
Mutta mitä käskyjä me pidetään?

Niin. Jeesus itse asetti "riman" niin korkealle, että kukaan ihminen ei siihen yllä. "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän Taivaallinen Isänne täydellinen on" (Matt. 5:48).

Ajattelen niin, että tämä täydellisyyden vaatimus avaa tien evankeliumin ja armon ymmärtämiseen, koska se asettaa ihmisen mahdottomuuden eteen. Kun ihminen pääsee osalliseksi armosta, tämä armo kasvattaa siten, että noita hyviä asioita alkaa uskovan elämässä tapahtumaan.

Myös lähetyskäskyssä "kaiken pitäminen" tähdännee tähän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 264
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #176 : 24.08.19 - klo:12:43 »
Jännää. Tuossa kun istuin aamukahvilla niin mieleeni vain tuli sanat "opettamalla heitä pitämään kaikki mitä olen käskenyt teidän pitää."

Mutta minä mietin että mitä "käskyt" sitten on joita Jeesus käski meidän pitää?
Sellaista ei opeteta melkein missään seurakunnassa. Puheita yleisistä asioista , armosta, anteeksiannosta, almuista ....
Mutta mitä käskyjä me pidetään?

Niin. Jeesus itse asetti "riman" niin korkealle, että kukaan ihminen ei siihen yllä. "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän Taivaallinen Isänne täydellinen on" (Matt. 5:48).

Ajattelen niin, että tämä täydellisyyden vaatimus avaa tien evankeliumin ja armon ymmärtämiseen, koska se asettaa ihmisen mahdottomuuden eteen. Kun ihminen pääsee osalliseksi armosta, tämä armo kasvattaa siten, että noita hyviä asioita alkaa uskovan elämässä tapahtumaan.

Myös lähetyskäskyssä "kaiken pitäminen" tähdännee tähän.

Tosiaan.

Armo kasvattaa...
ja voisko olla niin, että itse Jumalan Poika meissä tekeekin ne teot. Paavali galatalaisille kirjoitti, etten enää elä minä vaan Kristus minussa... Tämä vie evankeliumin ja armon ymmärtämiseen. Olemme täysin riippuvaisia Hänestä. Niin pelastus kuin uskon vaellus on Hänen tekoaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #177 : 24.08.19 - klo:12:46 »
Jännää. Tuossa kun istuin aamukahvilla niin mieleeni vain tuli sanat "opettamalla heitä pitämään kaikki mitä olen käskenyt teidän pitää."

Mutta minä mietin että mitä "käskyt" sitten on joita Jeesus käski meidän pitää?
Sellaista ei opeteta melkein missään seurakunnassa. Puheita yleisistä asioista , armosta, anteeksiannosta, almuista ....
Mutta mitä käskyjä me pidetään?
Jeesus opettaa käskyistä:

"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
Niin Jeesus sanoi hänelle:
"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on:
'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
(Matt. 22: 36-40)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #178 : 24.08.19 - klo:13:04 »

Mutta minä mietin että mitä "käskyt" sitten on joita Jeesus käski meidän pitää?
Sellaista ei opeteta melkein missään seurakunnassa. Puheita yleisistä asioista , armosta, anteeksiannosta, almuista ....
Mutta mitä käskyjä me pidetään?

Jeesus opettaa käskyistä:

"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
Niin Jeesus sanoi hänelle:
"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on:
'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
(Matt. 22: 36-40)

Niinpä niin. Siispä käsi sydämelle ja kysykäämme kukin itseltämme: Olenko aina rakastanut Herraa kaikesta sydämestäni, sielustani ja mielestäni?" Tunnustan, että minä en ole, en sinne päinkään vaan rakastanut itseäni ja halunnut, että minun tahtoni tapahtuisi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #179 : 24.08.19 - klo:18:23 »
Armo kasvattaa...
ja voisko olla niin, että itse Jumalan Poika meissä tekeekin ne teot. Paavali galatalaisille kirjoitti, etten enää elä minä vaan Kristus minussa... Tämä vie evankeliumin ja armon ymmärtämiseen. Olemme täysin riippuvaisia Hänestä. Niin pelastus kuin uskon vaellus on Hänen tekoaan.

1. Kor. 15:10:   "Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell