Kirjoittaja Aihe: Jesajan kirja  (Luettu 6219 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #15 : 01.01.20 - klo:00:14 »
Olen ymmärtänyt, että Jesajan kirja on koottu hänen eri aikoina
ja eri yhteyksissä saamistaan profetioista,
eikä niitä ole yritettykään laittaa aikajärjestykseen.

Koska Jumala on iankaikkinen eli ei ole sidottu ihmisten tavoin aikaan,
Hän ei anna profetioitakaan sellaisen aikataulun mukaan,
jota ihminen odottaisi.
Siksi profeettojen kirjoja luettaessa kannattaa varmaan yrittää irroittautua
lineaarisesta aika-ajattelusta ja antaa Jumalan puhua
ajattomia sanojaan.

Osa profetioista on jo toteutunut, mutta eivät läheskään kaikki.
Kun eri vuosisatoina ja -kymmeninä elävät uskovat lukevat
Raamatun profetioita,
heille avautuu aina uusia asioita maailmanhistorian edetessä.

En ajatellut etta juuri lineaarinen aika ajattelu kuuluu loytya.
Niin. en minäkään oleta omaavani meriittejä, että minulla olisi kanttia neuvoa Jumalaa siinä,  minkälaiset kirjoitusten pitäisi olla.

Ensimmainen kappaleesi nayttaisi auttavan ymmartaa Jesajan kirjan teksteja. Tai siis niita kohta, missa minun oli vaikea hahmottaa lukemaani.

Jeremian kirja on helpompi seurata. Totean niiden kirjoitustavan erilaisuuden eka kertaa. Ehkä en ole lukenut tarpeeksi huolellisesti niitä aikaisemmin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.20 - klo:03:53 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #16 : 01.01.20 - klo:11:41 »
Jesajan kirjasta on ammennettu ajankohtaista sanomaa tässä blogikirjoituksessa:

http://puhdastakultaa.blogspot.com/2019/12/miksi-taivas-pidattaa-sateensa.html?m=1

Ei ole minun kirjoitus enkä ole pyytänyt lupaa linkin lähettämiseen, mutta oletan että se on ok.

Tuo on hyvä kirjoitus.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #17 : 01.01.20 - klo:15:13 »
Hyvä kirjoitus tosiaan. Itseänikin on pitkään vaivannut oma itseni ja se kuivuus joka minut on riuduttanut ja osin paaduttanut.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #18 : 01.01.20 - klo:19:00 »
Yritin uudella energialla lukea lukuja 7 ja 8 . Jos lukee rauhallisesti ja avoimesti, siellä on paljon hengellistä ravintoa, vaikka en aivan ymmärrä sitä profetioiden ilmenemistä. Siellä on profetia messiaasta, mutta sitten siellä on myös tilanne missä Jesaja sai lapsen, jolla oli profeetallinen rooli hänen toiminnassaan. Ja SAMANLAISIA sanakäänteitä käytettiin molemmissa profetian kohdassa. Ja myös se kohta missä on profetia Messiaksesta, mihin myös evankeliumeissa viitataan, liitetään VTn ajan sotapoliittiseen tilanteeseen suhteessa Syyriaan ja Assyriaan.

Mutta se teema mikä oli kautta koko näiden kahden luvun oli, että Juudaan kuningas ei suostunut ottamaan vastaan rohkaisevaa profetiaa, mikä päättyi sanaan: JOS ETTE USKO, ETTE KESTÄ. Eli siinä oli se sanoman pääydin: laita luottamus Herraan. Profetiassa myös neuvottiin häntä pyytämään merkki Herralta...…..uskon vahvistukseksi . Hän kieltäytyi tästä. Se oli Herra edessä kieltäytyminen luottaa Herraa.

8. luvun 11. jakeessa on mielestäni tosi "cool" juttu: Jesaja kommentoi siinä itseään ja suhdettaan Herraan: " Lujalla kädellä hän veti minut pois siltä tieltä, jolla tämä kansa kulkee"

Tuo oli minun kokemukseni uskoon tullessa.


« Viimeksi muokattu: 01.01.20 - klo:19:38 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #19 : 01.01.20 - klo:20:47 »
Jesajan kirjasta on ammennettu ajankohtaista sanomaa tässä blogikirjoituksessa:

http://puhdastakultaa.blogspot.com/2019/12/miksi-taivas-pidattaa-sateensa.html?m=1

Ei ole minun kirjoitus enkä ole pyytänyt lupaa linkin lähettämiseen, mutta oletan että se on ok.

Tuossa kirjoituksessa sanotaan, Jesaja 5 on Jesajan voivottelua.
"Jesaja oli 5. luvussa juuri surkutellut jumalattoman maailman syntielämää. Hän oli käyttänyt voi-huutoja tänne ja tuonne. Hän voivotteli kaikkea. Ympärillä oli valtava määrä syntiä ja saastaa. "

Ajattelin, että se profetointia, Jumalan sanomaa. Se kulminoituu profetiaan että Assyrian valtakunta Jumalan sallimana hyökkää.

Jesajan toiminta oli ennen Babylonian pakkosiirtolaisuutta. Näin olen itse ymmärtänyt.
Tai se on niin. Jesajan toiminta ajoittuu tiettyjen kuninkaiden aikakauteen, se on selvästi ilmoitettu Raamatussa.
Jesajan ekan luvun eka jae ajoittaa Jesajan toiminnan: 1 Jesajan, Amosin pojan, näyt Juudasta ja Jerusalemista. Nämä hän näki Juudan kuninkaiden Ussian, Jotamin, Ahasin sekä Hiskian aikana.

Profetioissa on selvästi ilmoitettu myös se, että Babylonian pakkosiirtolaisuus on Jumalan sallima hyvin voimakas kuritus kansalleen. Jeremia taisi olla profeettana niinä aikoina kuin se tapahtui. Tai jos sitä ennen, ja pakkosiirtolaisuuden aikana. Mutta ihmiset eivät ottaneet Jumalan sanaa vastaan.





« Viimeksi muokattu: 01.01.20 - klo:21:26 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #20 : 01.01.20 - klo:21:05 »
Toivottavasti joku oikaisee minua jos olen väärässä.
Jesajan kirja on todella täynnä profetioita. Jeremian kirja on hieman erilainen, vaikka olen aina ne jotenkin mieltänyt samanlaisiksi.  Jesaja jopa profetoi Babylonian tuomiosta..... jo.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #21 : 05.01.20 - klo:20:24 »
Okei mun taytyy itse oikaista itseani. Ilmeisesti on yksimielisyys siita, etta koko Jesajan kirja ei ole hanen kirjoittamansa. Siella on, kuten ihmetyksekseni totesin, viittauksia Babylonian sorron aikakauteen. Se on todella laaja kokoelma profetioita, mitka ajoittuvat pitkalle aikavalille. Sellaisenaan se on todella erilainen kuin Jeremian kirja.

Luin hieman taustatietoja. Sen teema todella on hyvin voimakkaasti Jumalan tuoma pelastus.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #22 : 06.01.20 - klo:02:17 »
Okei mun taytyy itse oikaista itseani. Ilmeisesti on yksimielisyys siita, etta koko Jesajan kirja ei ole hanen kirjoittamansa. Siella on, kuten ihmetyksekseni totesin, viittauksia Babylonian sorron aikakauteen. Se on todella laaja kokoelma profetioita, mitka ajoittuvat pitkalle aikavalille. Sellaisenaan se on todella erilainen kuin Jeremian kirja.

Luin hieman taustatietoja. Sen teema todella on hyvin voimakkaasti Jumalan tuoma pelastus.

Jesajan kirjasta löytyi yhtenäinen kappale ja se on ajoitettu vuosiin 300-200 eKr. (löytö muistaakseni Qumrasta). Liberaaliteologia ei tunnusta Jesajan kirjaa yhtenäiseksi eikä Suomen teologisessa tiedekunnassa edes mainita tuosta Qumran löydöstä. Teologisessa tiedekunnassa selitetään, ettei "alkuperäinen Jesaja" voinut tietää 700-luvulla esim Kooreksen (Kyyros II suuri) nimeä joka eli vasta 500-luvulla ym. ym. Noita Jesajoita on kuulemma ollut 10-12 kappaletta. Samoin Aadamin luominen, vedenpaisumus, Joona meripedon vatsassa ym. turhennetaan nykytieteen valossa. Ongelmaksi jää tässä kuitenkin se, että Jeesus Jumalan Poikana ja Luojana piti niitä totena. Jeesus viittaa mm. noihin tapahtumiin evankeliumeissa.
Toisaalta, eiväthän he usko Jeesuksen neitseestä syntymiseen eikä ylösnousemukseenkaan eikä Jeesuksen tekemiin tunnustekoihin. Sellaisessa ajassa elämme ja ajan illan pimetessä yhä useammat uskoa tunnustavat ottavat heidän valheensa vastaan. Hyvin surullista.

Sellaista kysyn, että kuka ja koska kirjoitti Jesajan luvun 53, jossa kuvataan tarkasti Jeesuksen sovitustyö? Entä koska psalmi 22 kirjoitettiin, jossa kuvataan Jeesuksen ristiinnaulitseminen. Koska Mooseksen kirjat on kirjoitettu, jossa ennustetaan juutalaisten paluu omaan maahansa? Kirjoitettiinko se saman periaatteen mukaan kuin väittävät Jesajan tekstien syntyneen eli vasta tapahtumien jälkeen? Silloin Mooseksen kirjat on kirjoitettu vasta vuoden 1948 jälkeen.

Toivon säilyttäväni sen uskon, joka Jeesuksellakin oli, kun Hän rukoili Isäänsä ja sanoi: "Sinun sanasi on totuus" (muistaakseni Joh. 17:17 viitaten psalmin 119 kohtaan: "Sinun sanasi on kokonansa totuus ja valo minun tielläni."


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #23 : 06.01.20 - klo:04:20 »
 En osaa vastata tuohon mitaan. En ole tuollaisia ajatuksia ajatellut suuntaan tai toi toiseen.

Itse yritan vain ymmartaa lukemaani.   Itsellani ainoa vertailulahtokohta on Jeremian kirja, koska se on ollut tarkea oman elamani kriiseissa.

Olin naivin olettamuksen varassa etta kirjat ovat hyvin vastaavia.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #24 : 06.01.20 - klo:10:20 »
En osaa vastata tuohon mitaan. En ole tuollaisia ajatuksia ajatellut suuntaan tai toi toiseen.

Itse yritan vain ymmartaa lukemaani.   Itsellani ainoa vertailulahtokohta on Jeremian kirja, koska se on ollut tarkea oman elamani kriiseissa.

Olin naivin olettamuksen varassa etta kirjat ovat hyvin vastaavia.

On toki hyviä kirjoja, mutta kristillisissä kirjakaupoissa ja seurakuntien kirjamyyntipöydillä myös kirjallisuutta joka ei kasvata armossa eikä totuudellisessa historian tuntemisessa. Jesajan kirjan sanoma on käsittelemisen ja keskustelun arvoista ja toivon, että sitä jatketaan. Minulla on muutamia kysymyksiä joihin toivoisin vastauksia, siis Jesajan kirjaa koskevia.

Mitä tulee Jeremian kirjaan, jonka mainitsit, niin se sisältää myös ennustuksia Jeremian elinajan jälkeisistä tapahtumista ja aina Uuden Liiton aikaan saakka. Edelleen Jeesus ja apostolit ennustivat aikoja ja tapahtumia, jotka vieläkin odottavat täyttymystään.

Raamatun ilmoitus- ja ilmestystieto (apokalypsis) Jumalan olevaisuudesta ulottuu taaksepäin ennen ensimmäisiä sukupolvia ja yli viimeisten sukupolvien. Jesajassa on tällainen ulottuvuus, että Jumala on ensimmäisten sukupolvien luona ja viimeisten sukupolvien luona, alussa ja lopussa samanaikaisesti, muuttumattomana iankaikkisena Jumalana [Jes. 41:4, 44:6, 48:12 ym.]. Ihmisjärki ja ajatus eivät ymmärrä Herran suuruutta, mutta niinhän Herra Jesajan kautta sanoikin: "Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne" Jes. 55:8-9.

Moosekselle Herra puhui: "Tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Herra on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole" [5.Ms. 4:39] ja Mooses virressään kirjoitti: "Ennenkuin vuoret syntyivät ja sinä loit maan ja maanpiirin, iankaikkisesta iankaikkiseen olet sinä, Jumala" [90:2] 

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #25 : 06.01.20 - klo:13:42 »
Uskova ystäväni (joka nyt on jo kuollut), arveli että ilman seurakuntien kirjanmyyntipöytiä maassamme olisi enemmän Jumalan tuntemista. Saattoi olla oikeassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #26 : 06.01.20 - klo:14:00 »
Uskova ystäväni (joka nyt on jo kuollut), arveli että ilman seurakuntien kirjanmyyntipöytiä maassamme olisi enemmän Jumalan tuntemista. Saattoi olla oikeassa.

Asiaa käsiteltiin joku vuosi sitten (oma viestini asiasta on mm. 144):
http://puimatanner.net/index.php?topic=77.msg27511#msg27511
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #27 : 06.01.20 - klo:16:58 »
Uskova ystäväni (joka nyt on jo kuollut), arveli että ilman seurakuntien kirjanmyyntipöytiä maassamme olisi enemmän Jumalan tuntemista. Saattoi olla oikeassa.

Se kai perustuu oletukseen että ilman niitä ihmiset lukisi enemmän Raamattua.  Mutta en tiedä mitä takeita siitä on että näin olisi asia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #28 : 06.01.20 - klo:17:05 »
En osaa vastata tuohon mitaan. En ole tuollaisia ajatuksia ajatellut suuntaan tai toi toiseen.

Itse yritan vain ymmartaa lukemaani.   Itsellani ainoa vertailulahtokohta on Jeremian kirja, koska se on ollut tarkea oman elamani kriiseissa.

Olin naivin olettamuksen varassa etta kirjat ovat hyvin vastaavia.

On toki hyviä kirjoja, mutta kristillisissä kirjakaupoissa ja seurakuntien kirjamyyntipöydillä myös kirjallisuutta joka ei kasvata armossa eikä totuudellisessa historian tuntemisessa. Jesajan kirjan sanoma on käsittelemisen ja keskustelun arvoista ja toivon, että sitä jatketaan. Minulla on muutamia kysymyksiä joihin toivoisin vastauksia, siis Jesajan kirjaa koskevia.

Mitä tulee Jeremian kirjaan, jonka mainitsit, niin se sisältää myös ennustuksia Jeremian elinajan jälkeisistä tapahtumista ja aina Uuden Liiton aikaan saakka. Edelleen Jeesus ja apostolit ennustivat aikoja ja tapahtumia, jotka vieläkin odottavat täyttymystään.

Raamatun ilmoitus- ja ilmestystieto (apokalypsis) Jumalan olevaisuudesta ulottuu taaksepäin ennen ensimmäisiä sukupolvia ja yli viimeisten sukupolvien. Jesajassa on tällainen ulottuvuus, että Jumala on ensimmäisten sukupolvien luona ja viimeisten sukupolvien luona, alussa ja lopussa samanaikaisesti, muuttumattomana iankaikkisena Jumalana [Jes. 41:4, 44:6, 48:12 ym.]. Ihmisjärki ja ajatus eivät ymmärrä Herran suuruutta, mutta niinhän Herra Jesajan kautta sanoikin: "Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne" Jes. 55:8-9.

Moosekselle Herra puhui: "Tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Herra on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole" [5.Ms. 4:39] ja Mooses virressään kirjoitti: "Ennenkuin vuoret syntyivät ja sinä loit maan ja maanpiirin, iankaikkisesta iankaikkiseen olet sinä, Jumala" [90:2]

Itse luin vaan hieman viitteitä Wikistä  8)

En ole koskaan ajatellut, että profeetat "osaavat profetoida" ainoastaan oman aikansa tapahtumista. Jeremia ennusti Babylonian hyökkäyksen ennen kuin se tapahtui ja joutui itsekin kokemaan sen ja pysyi uskollisena hengellisessä tehtävässään-

Takaisin Jesajan kirjaan.
Kaikki lähteet näyttävät olevan samaa mieltä siitä että ekan 37 tai jotain lukua oli Jesajan kirjoittamia.
Jossain vaiheessa kuulumma hänen nimeään ei enää esiintynyt kirjoituksissa ja kirjoitustyyli muuttui tms. En tiiä asiasta enempää.

Eli siis kukaan ei kyseenalaista sitä,  että Jesaja kirjoitti mm profetian Babylonian tuhoutumisesta jo ennen pakkosiirtolaisuutta.

En ole varma mainitsemastasi Persian kuninkaan nimestä.
Mutta en ole huomannut Raamattussa muualla sellaista että ihmisten nimet tiedettiin jos Herra olisi ilmaissut profeettojen tietystä ajankohdasta. Eli Raamatun konteksti huomioon ottaen ajattelisin, että ei Herra paljastanut Kyyroksenkaan nimeä etukäteen. Se niin kuin istuisi paremmin muun kokonaisuuden kontekstiin.

Toki uskon että Herra tiesi mm. oman nimeni jo sitä ennen kuin vanhempani sen mulle antoivat. En vain tiedä sinänsä asiansa merkityksellisyydestä siinä valossa, että mikään ei ole Herralta salassa.
« Viimeksi muokattu: 06.01.20 - klo:17:18 kirjoittanut sandia »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #29 : 06.01.20 - klo:18:01 »
Uskova ystäväni (joka nyt on jo kuollut), arveli että ilman seurakuntien kirjanmyyntipöytiä maassamme olisi enemmän Jumalan tuntemista. Saattoi olla oikeassa.

Se kai perustuu oletukseen että ilman niitä ihmiset lukisi enemmän Raamattua.  Mutta en tiedä mitä takeita siitä on että näin olisi asia.
Varmaankin myös niin, että Raamattua luettaisiin enemmän, mutta ystäväni tarkoitti pääasiassa sitä että hyvänä hengellisenä kirjallisuutena myydään niin paljon ristiriitaista opetusta, että se vain sekoittaa nuoren uskovan käsityksiä asioista. Ensin yksi kirja perustelee kaikin tavoin jonkun opin, ja sitten toinen kirja kumoaa sen. Ja molempia myydään hyvinä kirjoina. Vähemmästäkin menee sekaisin... seurakunnat eivät tässä asiassa ota vastuuta opetuksestaan, heidän opetustaanhan kirjojen myyntikin epäsuorasti on.