Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 2764 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #240 : 02.10.21 - klo:14:08 »
 8) Ootan malttamattomana vastauksianne. Tullee ehkä kertomaan minulle paljon "uskostanne" vaikka "körttihenkisenä" ei saisi "henkiä" haistella. Kiitos tarpeellisesta kysymyksestä.  :)

Poissa Letsa

  • Viestejä: 148
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #241 : 02.10.21 - klo:23:38 »
Matt.7:"Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät"


Miten tuo ymmärretään?

Ahdas portti. Mutta myös avara portti. Ja vastaavat tiet. Missä ne ovat ihmisen elämän varrella?

Ahdas portti ja kaita tie, siitä sanotaan, että harvat "löytävät" sen.
On niinkuin löytämisestä kysymys?
Ihminen, joka elää erossa Jumalasta, ei tyypillisesti halua tullakaan Jumalan yhteyteen. Hän vastustaa, ehkä naureskelee, halveksii ja jopa pilkkaa uskon asioita. Tyypillistä voi myös olla, että hänestä Raamattu on pelkkää satua ja uskonnollista huuhaata, jolla ei ole kosketuspintaa oikeaan elämään. Hän elää elämäänsä niinkuin itse tahtoo, toteuttaa omia himojaan ja halujaan vapaasti, välittämättä siitä, onko sellainen elämäntapa itsekästä, omahyväistä, itselle ja jopa muille vahingollista. Tällainen elämäntapa vallitsee lavealla tiellä ja sen tien kulkija on jo valinnut lavean portin, mennyt siitä sisälle. Se portti ja se tie johtaa kadotukseen.

Jumala vetää Hänestä erossa olevaa ihmistä luokseen, herättää hengellisesti kuolleen etsimään Jumalaa. Tavat ja keinot ovat monet. Kun hyvin käy, ihminen etsii niin kauan, kunnes löytää. Tosiasiassa Jumala antaa löytää itsensä jokaiselle, joka Häntä tosissaan etsii. Se on Raamatun lupaus.

Ihminen tulee sille paikalle, että tietää olleensa ja eläneensä erossa Jumalasta ja että näin jatkuessa hänelle ei tule käymään hyvin. Tämä on ehkä useimmille Jumalaa etsiville yhteinen kokemus. Hyvin monella on myös  raskas synnintunto. Jumala vaikuttaa halun ja kaipauksen päästä yhteyteensä, halun muutokseen. Moni käy läpi itsessään taisteluja, jos luopuu vanhasta elämäntyylistä, mitä menettää ja jos hurahtaa uskoon, tuleeko elämästä synkkää sääntöjen noudattamista, tms.

Uskon saamista edeltää nöyrtyminen Jumalan edessä. Sitä ymmärrän tarkoitettavan tuolla ahtaalla portilla. Ja kaita tie on Jeesuksen seuraajan tie, Hänen kuolemansa ja myös ylösnousemuksensa osallisuudessa, jokapäiväisen elämän sykkeessä.

Poissa Letsa

  • Viestejä: 148
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #242 : 02.10.21 - klo:23:40 »
8) Ootan malttamattomana vastauksianne. Tullee ehkä kertomaan minulle paljon "uskostanne" vaikka "körttihenkisenä" ei saisi "henkiä" haistella. Kiitos tarpeellisesta kysymyksestä.  :)
Reilusti mukaan vaan Stiina  :D

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6253
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #243 : 03.10.21 - klo:10:23 »
Hyvin kirjoitettu, Jopo ja Letsa, vastaus 241:) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #244 : 03.10.21 - klo:14:46 »
 :) Niin on, sopii nyt meille kaikille ja niinpä voinkin mielelläni mennä yksityiskohtiin tässä Jeesuksen hahmotelmassa, mistä oli silloin ja on nyt kyse. Tämmöiset avaavat paljoon ja se ei ole väärin, kun Raamatun ydinasia pysyy harhautumatta.

Jeesus ilmeisesti kertoo tämän, koska näkee ja tietää, että niitä on vähän, jotka Ahtaalle portille tulevat ja siitä sisälle menevät. Nyt viimeisinä hetkinä on taas todella vähän meitä sen Tien kulkijoita, vaikka kaikki ovat kutsutut.
Jeesus on "lammasten" ovi itse ja se on käsittääkseni suljettu. Portille tulevat eivät kaikki mahdu portista. (Vertaus: Helpompi on kamelin mennä Neulansilmästä, kuin "rikkaan" (ei tarkoita pelkästään raharikasta) päästä taivasten valtakuntaan. Ilmeisesti Jerusalemissa, muurissa oli hyvin ahdas portti, josta polvistunuttakaan kamelia ei saatu menemään läpi ei vetämällä eikä työntämällä. (Historia ei tunne kuitenkaan tällaista porttia nimeltä.) Samoin ihmisistäkään ei mahdu kukaan "leveä" eikä "iso" siitä kulkemaan. Siksi ihmistä riisutaan tavalla, jos toisella, kunnes halukas ja kutsuttu mahtuu = nöyrtyminen ja syntiseksi tuleminen. Monet eivät siihen kuitenkaan suostu pakostakaan ja menevät laveasta portista lavealle tielle = elämään ilman Jeesusta omassa varassaan menestyvänä tai ei.
Jokunen tullee takaisin myöhemmin, jopa monenkin kutsun jälkeen, mutta edelleen portti on ahdas ja sitä kuuluu kolkuttaa ja etsiä, koska väkisin ei siitä kaidalle Tielle viedä. (Olen monia yrittänyt, mutta ei.)
Tie on myös kapea kulkea, vaikka sitä ei kuljeta enää yksin. Tässä ei minun nähdäkseni tarkoiteta kristityn moraalia tien kapeutena. Moraali on erikseen ja kuuluu itsestään selvänä kristitylle, vaikka voikin langeta. Tie on kapea siksi, että se on yksin Jeesus Kristus anteeksiantamisineen eikä siihen saa lisätä mitään omaansa eikä ottaa poiskaan, muuten se Tie häipyy (saa palata armosta kuitenkin aina uudelleen). Poiskin saa mennä, jos tahtoo, HUI!
Jeesus sanoo: "Minä olen (ainoa) Tie, Totuus ja Elämä!"  Yksin uskosta, yksin armosta yksin Jeesuksen Kristuksen tähden.

(Lavealla tiellä kulkijallakin voi olla Laki ja korkea moraali, mutta silti ei kulje kapealla Tiellä.)

Ahdistavaa tässä kuvassa mikä annetaan on tämä harvat, se on tosi rassaavaa ja masentavaakin, siksi monet opettajat hyppäävät tämän puheen yli, vaikka ei niin voi tehdä, koska se on itseltään Jeesukselta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #245 : 06.10.21 - klo:13:06 »
Taas rakentava Päivän Sana:                         
(saisi silti keskustella!)
Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Room. 8:1. 

Usko on kiinnittymistä Kristukseen ja Jumalan sanaan. Tahdomme tehdä niin, vaikka ympäriltä kuuluu voimistuva epäuskon meteli ja sekavan uskonnollisuuden humina. Kiinnitämme katseemme Jumalan sanaan kuin pimeässä loistavaan lamppuun (2. Piet. 1:19). Joku erkaantuu sanasta epäilysten tähden, toinen vieroittavien hengellisten kokemusten ahdistamana tai hurmaamana. Jumalan sanan on kuitenkin saatava ohjata kristittyä. Lakina, joka tuomitsee vaelluksen, sillä pyhimpänäkin itseään pitävä on vain syntinen ihminen. Mutta myös kehotuksena: ”Uskokaa evankeliumi!” Ihanasti Jumala jopa velvoittaa meitä uskomaan ilosanoma itsellemme, vaikka oma sydän tai toiset ihmiset eivät sitä sallisi. Sillä: ”Armo kuuluu sulle juuri, / sulle raukka kurjinkin. / Vaikka rintaas tuska suuri / kalvaa liekein polttavin. / Kaikkein synnit Jeesus kantoi / kaikkein tähden itsens’ antoi / ristiin, kärsimyksihin.” (VK 80.)

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #246 : 11.10.21 - klo:11:49 »
 :) Taas tänään hoitaa sielua!

Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen, ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden. 2. Tess. 2:11–12.

Kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskonnollisen sekavuuden ja eksytysten keskeltä enää raitista ja elävää uskoa? Onko niitä, jotka pitivät kaiken keskellä hänen sanansa eivätkä kiellä hänen nimeään? Niitä, jotka eivät lähde mukaan hurskaisiin harhoihin ja sielunvihollisen valheisiin, vaan pysyvät yksinkertaisessa raamatullisuudessa? Jeesus rohkaisi omiaan sanomalla, että loppuun saakka tulee olemaan hänen pieni laumansa, jolle hän antaa valtakunnan (Luuk. 12:32). Lauma, joka pitäytyy evankeliumin yksinkertaisuuteen ja suostuu kantamaan ristiään ja seuraamaan Herraa. Ristin kantamiseen kätkeytyy siunaus. Joka siitä kieltäytyy, ei lopulta kestä. Risti on aidon kirkon tuntomerkki. Sen kantamisessa meidän tulee osoittautua opetuslapsiksi.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #247 : 15.10.21 - klo:12:02 »
 :) Tässä oikeaa luterilaista teologiaa, jota en itse osaa pistää esille, vaikka näin myös asian näen ja uskon.
Uskojarukous; 9x:   (korostukset minun, tässä monet eksyvät kokemukseni mukaan)

Näin täytyy ollakin sillä forenssinen vanhurskauttaminen ei suinkaan tarkoita sitä, että Jumala Kristuksen sovitustyön jälkeen katsoisi ihmistä ikään kuin sormiensa läpi. Meidän ihmisten kesken on niin, että lähimmäisesi aiheuttaessa sinulle 20 euron vahingon hän voi sen korvata maksamalla takaisin mainitun 20 euroa anteeksipyynnön saattelemana. Mutta suhteessa Jumalaan tämä ei päde, sillä kun on rikottu Jumalaa vastaan niin mitkään hyvitysteot eivät voi tulla kysymykseen, koska rikkomisen syy, synti jää edelleen ihmiseen. Siksi Kristuksen ansio hänen hankkimansa sovitus täytyä applikoida ihmiseen uskon kautta. Näin tapahtuu kun ihminen esim. Room. kirjeen kuudennen luvun mukaan kastetaan Kristuksen kuolemaan ja hän tulee siitä osalliseksi, kuolee Kristuksen kanssa saamansa uskon kautta pois synnistä Kristuksen itsensä ottaessa kantaakseen kaiken sen mikä on meidän ja antaessa meille sen mikä on hänen, eli toteuttamaan ansaitsemaansa sovitusta hänessä uskon kautta. Tämä prosessi on kuvattuna upeasti Kol. kirjeessä:

Kol 2:12-13: “ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,”

Me olimme siis mahdottomassa tilanteessa kuolleina synnin tähden ja siksi meidän täytyi yhdistyä Kristuksen kuolemaan kasteessamme josta Isä herätti meidät yhdessä hänen kanssaan uskon kautta elämään. Tässä uskossa meillä on syntien anteeksiantamus joka tekee meidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa kun hän ottaa meidän kuolemamme omakseen mennen ne harteillaan ristinpuulle ja kuolee meidän kuolemamme edestämme ja josta Isä hänet herättää yhdessä meidän kanssamme hänen viattomuutensa tähden hänen elämäänsä.

Hän ei ollut siis syntinen, vaan viaton ja siksi ottaessaan meidän syntimme harteilleen hän saattoi suorittaa niistä hyvityksen joka lepytti Jumalan vihan. Syntiemme kantaminen ei siis ole mikään Jumalan sormien läpi katsominen.

Tässä pelkkään forenssiseen vanhurskauttamisoppiin jämähtänyt luterilaisuus jättää kokonaan huomioimatta vanhurskauttamisen, sen miten se todella tapahtuu ja puhuu pelkästään sovituksesta unohtaen sovituksen applikoinnin.

Kannattaa lukea Martti Vaahtorannan väikkäri “Jumalan kuvan uudistuminen.”    :D

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #248 : 16.10.21 - klo:22:06 »
 :)
Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi. Room. 5:20.

Jospa hengelliset yhteisömme ja seurakuntamme tunnistettaisiin siitä, että niissä vallitsee särjetyn sydämen ja koetellun uskon kristillisyys. Raikas ja vapauttava ristinteologia, tervettä uskoa ruokkiva uskonoppi ja pyrkimys oikeaan elämään armon varassa. Siten, että kaikenlainen pakko ja ihmisten persoonan latistaminen loistaisi poissaolollaan. Armo kuuluu kaikille, mutta vain syntiset sitä tarvitsevat ja janoavat. Luther kirjoitti omien karujen kokemustensa pohjalta etsittyään omantunnon rauhaa mystiikan ja kuuliaisuuden teiltä, mutta tultuaan niillä teillä vain epätoivoisemmaksi: ”Mitä enemmän me näemme vaivaa ja hikoilemme hävittääksemme synnin, sitä pahempana se meillä on. Se voidaan pyyhkiä pois yksin armolla, ei millään muulla.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #249 : 19.10.21 - klo:12:23 »
Itsekullekin muistutukseksi:

https://www.ort.fi/evankeliumi/1-kor41

"1. Kor. 1:18–2:2
18 Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 19 Onhan kirjoitettu: -- Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen. 20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? 21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. 22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. 23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, 24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. 26 Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. 27 Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta. 28 Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin. 29 Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä. 30 Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. 31 Näin toteutuu kirjoitus: "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." 2:1 Kun tulin luoksenne, veljet, en julistanut Jumalan salaisuutta teille suurenmoisen puhetaidon tai viisauden keinoin. 2 En halunnut tietää teidän luonanne mistään muusta kuin Jeesuksesta Kristuksesta, en muusta kuin ristiinnaulitusta Kristuksesta."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #250 : 21.10.21 - klo:01:33 »
28.11.2017
Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. Joh. 15:5.

Jeesuksen sana näyttää viittaavan siihen, että usko tuottaa välttämättä hedelmää, meistä huolimatta. Samalla tavalla Jeesus sanoi meidän olevan jo nyt, ei sitten joskus, maailman suola ja valo. Vain sillä perusteella, että olemme kristittyjä. Älkäämme kuitenkaan tarkkailko kantamaamme hedelmää Herran sijaan, sillä silloin keskitymme väärään henkilöön ja erehdymme. Joku saattaa ulkoisesti vaikuttaa esimerkilliseltä kristityltä, mutta ei kuitenkaan tuota hyvää hedelmää. Matteuksen 7. luvussa Jeesus sanoi, että sellaisetkin, jotka hänen nimissään profetoivat, karkottavat pahoja henkiä ja tekevät voimatekoja – siis asioita, joiden monet ajattelevat olevan ilman epäilystä Jumalan tekoja – voivat olla Jeesukselle täysin vieraita. Hedelmä ei olekaan sitä, mitä Herra tahtoisi nähdä.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #251 : 21.10.21 - klo:11:24 »
Päivän sanaksi välillä tämmöistäkin (Room. 1)!
"Ihmisten syyllisyys
18. Jumalan viha ilmestyy taivaasta ja kohdistuu kaikkeen jumalattomuuteen ja vääryyteen, jota ihmiset tekevät pitäessään totuutta vääryyden vallassa.
19. Sen, mitä Jumalasta voidaan tietää, he kyllä voivat nähdä. Onhan Jumala ilmaissut sen heille.
20. Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua.
21. Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
22. He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi,
23. ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin.
24. Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa.
25. He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa - olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen.
26. Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen,
27. ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.
28. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi.
29. He ovat täynnä kaikenlaista vääryyttä, halpamaisuutta, ahneutta ja pahuutta, täynnä kateutta, murhanhimoa, riitaisuutta, petollisuutta ja pahansuopuutta, he panettelevat
30. ja parjaavat, vihaavat Jumalaa, ovat röyhkeitä ja pöyhkeitä, rehenteleviä ja pahanilkisiä, vanhemmilleen tottelemattomia,
31. ymmärtämättömiä ja epäluotettavia, rakkaudettomia ja säälimättömiä.
32. Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #252 : 21.10.21 - klo:11:29 »
Oikeaa opetusta myös Päivän Sanoissa:

Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, eikä hänellä ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko
ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla.
Kol. 2:18–19.

Kunnian teologiaksi kutsutaan uskonnollisuutta, jossa hauraana ihmisenä ja vajavaisena kristittynä eläminen ei riitä. On luonnollista, että kristitty tahtoisi kokea Jumalan läsnäolon. Se on terveen kristillisyyden normaali tila. Kukapa ei kaipaisi lähemmäs Jumalaa ja hänen syvempää tuntemistaan. Tähän kaipaukseen vedotaan kuitenkin usein väärällä tavalla. Jos kaipaus Jumalan suoraan kokemiseen muuttuu vaatimukseksi, siitä voi tulla kristityn elämän kipeä pakkovalta. Tahto saada nopeita, suoria ja selkeitä vastauksia – vaatimus saada nähdä nähdä Jumala – voi olla merkki elämän kohtaamisen vaikeudesta ja ristin kantamisen välttämisestä. Sanaan pitäytyvä, armoon perustuva suhde Jeesukseen taas auttaa kasvamaan raittiissa uskossa Jumalan tarkoittamalla tavalla ja kohtaamaan myös elämän avoimemmin. Se estää palamasta uskossaan karrelle.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 356
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #253 : 25.10.21 - klo:12:25 »
Tulen laittamaan lisää opetusta tästä aiheesta, jos ei kielletä:

"Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä. Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät. 2. Tess. 2:9–10.

Ihmelahjat eivät ole kristinuskon yksinoikeutta. Hindulaisessa kirjassa kerrotaan kielilläpuhumisesta, kihelmöivän miellyttävistä tunnelmista ja transsista uuskarismaattisten liikkeiden tyyliin. Islamilaisissa uudistusliikkeissä ilmenee samanlaisia karismaattisia ilmiöitä kuin kristillisissä kirkoissakin. Huumeiden alaisuudessa voidaan puhua kielillä ja nähdä ennenäkyjä. Oleellista ei siksi ole se, havaitaanko yliluonnollisia ilmiöitä. Ei edes se, tulevatko ihmiset kosketetuiksi tai pääsevätkö he uskonnolliseen tunnelmaan. Oleellista on aina se, mitä opetetaan evankeliumista. Uskotaanko Jeesukseen, pidetäänkö hänen sanastaan kiinni? Vai onko uskon keskus joku muu? Me voimme kokea matkallamme monenlaisia ihmeitä ja yliluonnollisia asioita, mutta taivaaseen meidät vie vain usko Jeesukseen ja turvautuminen syntien anteeksiantamukseen.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy"