Kirjoittaja Aihe: Luterilainen jumalanpalvelus  (Luettu 4856 kertaa)

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #30 : 01.08.21 - klo:09:40 »
Luoteeni puolesta pidän vapaudesta ja koen tiukan kaavamaisuuden yleisesti ottaen hieman vapautta rajoittavana. Luterilaisessa kirkossa sillä varmaan on haluttu tavoitella järjestystä, että ne tärkeimmiksi koetut asiat tulisivat kerrottua. Vapauden rakkauden lisäksi pidän kuitenkin myös järjestyksestä kovasti. Vaikka saarnan aihe pitäisi koskea päivän evankeliumia, monesti se koskee jotain ihan muuta. Saarnan rakentaminen näyttää olevan melko vapaata. Ikävä kyllä liian monesti ne ovat melko hengettömiä. (sanon näin luterilaisena itsekin) Järviradiosta netin kautta on tullut enimmäkseen Jumalanpalveluksia sellaisista kirkoista joissa saarnaa herätysliikkeiden edustajia, (monesti lestadiolainen) niitä olen mielelläni kuunnellut. Samoin SLEY:llä on usein hyviä saarnoja youtubessa ja varmasti myös SRO:lla jota ennen kuuntelin.

Kun aloin käymään 'herättyäni' Jumalanpalveluksissa, halusin ajatella tarkasti jokaista kohtaa mitä messussa tapahtui. Jos jokin kohta tuntui turhalta tai teennäiseltä, en lausunut/laulanut sitä mukana. Siinä on se vapaus omalla kohdallani. En pidä kaikista uusista virsistäkään joten en koe pakotusta laulaa mukana.

Pidän yhteisiä esirukouksia hyvänä, mutta vapaamuotoisuutta ja spontaanisuutta niihin voisi lisätä- toki luterilaisessa kirkossa on se vaara että jos papeissa ei ole heränneitä niin vapaista rukouksistakin saattaisi tulla ihan mitä vaan. Joten ehkä näillä kaavoilla ja säännöillä on se hyvä puoli että vaikka kaikki papit olisivat hengettömiä, niin silti ainakin evankeliumi tulee kerrottua ja muistutettua ihmisiä uskon perusasioista. Aika raadolliseltahan tuo kuulostaa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #31 : 03.08.21 - klo:11:45 »
 :) Ymmärrän ja komppaan!

Poissa Zubu

  • Viestejä: 16
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #32 : 03.08.21 - klo:17:25 »
Minusta erittäin ongelmallista on se, jos ehtoollisviiniä ei pidetä Herran maljana vaan jonkin kirkkokunnan maljana. Eikö meillä kaikilla ole sama Herra? Sen tähden minun on vaikea käsittää ehtoollisyhteyden puuttumista. Käytännössä ja opillisessakin mielessä se nimittäin tarkoittaa, että niitä toisia ei hyväksytä kristityiksi lainkaan: meillä ei ole sama Herra. Tai sitten ehtoollinen on typistetty tarkoittamaan vain tietyn kirkkokunnan jäsenien yhteenkuuluvutta.

Minun tietääkseni luterilaiseen ehtoolliseen eivät esimerkiksi vapaiden suuntien kristityt saisi osallistua.

Sen sijaan (ainakin monien) vapaiden suuntien seurakuntien ehtolliselle saavat mennä kaikkien muidenkin uskonsuuntien uskovat, mutta monissa niissä edellytetään, että on käynyt uskovien kasteella uskoontulon jälkeen.

Mielestäni eri kirkkokuntien teologit ovat aika solmussa noiden asioiden kanssa.  :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #33 : 03.08.21 - klo:17:57 »
Minulta evättiin pääsy ehtoolliselle Saalemissa 80 luvulla.
En tiedä miten nyt.
Olen siis luterilainen.
Kun taas viime viikolla minulta ja lapsiltani evättiin pääse ehtoolliselle miehen isän hautajaisissa katolisessa kirkossa. Mies meni sitten yksin.
Kaikkeen tottuu.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #34 : 04.08.21 - klo:14:30 »
 :'(  Juu se on tosi surullista ja kauheaakin!

Itse olen sisäistänyt pian rippikoulun jälkeen syvästi luterilaisen ehtoollisen ja sitten kauhistunut, että niin erilailla ajattelevat "hellarit" menevät muina miehinä luterilaiselle ehtoolliselle. Ei alunperin hereetikot missään tapauksessa saisi tulla, vaikka muut syntiset kyllä nykyisin saavat olla tervetulleita, koska HPE on vain syntisille tarvitseville, jotka ymmärtävät tämän.
Paremmin kestän ortodoksien ja katolilaisten, mutta yleensä eivät tule. Voisin mennä katoliseen tai ortodoksiseen, jos luterilaista ei ole oikein tarjolla, mutta niihin ei pääse eikä osaisi "käyttäytyä", jos ei perehdy. Sellaiseen katoliseen, missä pelkkä leipä jaetaan en mielellään menisi.
-------------------
(Mielestäni ainakin Sandia luterilaisista voisi kuunnella Kansanlähetyksen Avaimia Raamattuun tältä viikolta, Vihriälä. Kuulin tämän päivän juuri äsken; olipa hyvä! Sinunhan ei tarvitse katkaista tänä päivänä yhteyksiäsi opetukseen ko. taholta, mikä on omasi. Ehtoollisella voit käydä sopimassasi seurakunnassa. Olen joskus kuullut, että luterilainen uskova on perheenjäsenenä saattanut päästä katoliselle siihen perehdyttyään ja keskusteltuaan, vaikka meillä ei varsinaista ehtoollisyhteyttä ole.)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #35 : 04.08.21 - klo:15:47 »
Se millä tavalla evankeliumi kirkastui meille vaikuttaa varmaan pitkälle sen mistä opetuksen myöhemminkin haemme. Minä tulin uskoon luterilaisen kirkon sisällä vaikuttaneen nuorisoherätyksen kautta. Uskoon tulleet nuoret todistivat minulle uskostaan. Kirkkoon menimme ikäänkuin "kunnioituksesta', mutta hengellisen ravinnon saimme muista tilanteista.

Siitä lienee jäänyt minulle ajattelu, että en katso niinkään kenenkään uudestisyntyneen uskovan opinkäsitykseen kasteesta, vaan rajoitun siihen, että tämä henkilö tuntee Jeesuksen ja SIKSI menee ehtoolliselle.

Tämä oli ensimmäinen kerta, että pappi laittoi selvän porttikiellon eikatolisille ukrainalaiskatolisessa kirkossa.
Kunnioitin sitä enkä mennyt. Nuorena haavoituin Saalemissa, tulin hyvin surulliseksi ja vähän kauhistuneeksi. Mutta sen jälkeen en yrittänytkään mennä sinne ehtoolliselle.

Pyhä Henki tosin käytti Saalemin uskovia profetoimaan minulle ja rukoilemaan puolestani. Olin hyvin rankassa tilanteessa silloin hengellisesti ja Herra vahvisti minua paljon Saalemissa. Mutta he eivät tienneet etten ollut helluntailainen. ;D

Kun he kysyivät, olenko täyttynyt Hengellä, vastasin että joo olen. En käynyt tiedustelemaan heiltä miten he juuri sen ymmärsivät. Minusta se on sivuseikka. Saattaa olla, että he ajattelivat toisin.

Olin samalla tavalla kuin kala vedessä katolisessa karismaattisesssa (lue: evankelisessa) rukouspiirissä.
Pyhä Henki oli selvästi opettanut sekä heitä ja minua samalla tavalla ja yhdessä hengessä rukoilimme ja ylistimme Herraa. He tosin tiesivät että en ollut yksi heitä, koska olin heidän yhteydessään yli 12 vuotta säännöllisesti.
Joskus kun tuli joku katolinen kummallisuus vastaan, sanoin kunnioittavasti mutta selkeästi, että en hyväksy sitä koska en ole löytänyt sitä Raamatusta. Ei niitä tilanteita tullut kuin yksi itse asiassa.

Ja sitten toisella kerralla Herra selvästi kielsi minua menemästä sinne. Kysyin kummastuneena myöhemmin, että mitä siellä oli tapahtunut, kun Herra selvästi kielsi minua menemästä.
Tää henkilö oli hieman hämillään ja sanoi että nyt on Maria kuukausi ja he olivat kunnioittaneet Mariaa.
« Viimeksi muokattu: 04.08.21 - klo:15:56 kirjoittanut sandia »

Poissa Zubu

  • Viestejä: 16
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #36 : 04.08.21 - klo:19:46 »
Itse olen sisäistänyt pian rippikoulun jälkeen syvästi luterilaisen ehtoollisen ja sitten kauhistunut, että niin erilailla ajattelevat "hellarit" menevät muina miehinä luterilaiselle ehtoolliselle.  Ei alunperin hereetikot missään tapauksessa saisi tulla...

Niin, hellareiden ei pitäisi mennä luterilaiselle ehtoolliselle, mikäli eivät kuulu myös kirkkoon. Tämä siksi, että kirkon säännöt kieltävät sen. Mutta hellarit käsittävät ehtoollisviinin Herran maljaksi eikä tietyn kirkkokunnan yhteyden maljaksi, ja sen pohjalta on ymmärrettävää, että he joskus siihen erehtyvät osallistumaan.

Oma näkemykseni on se, että ehtoolliselle osallistuminen pitäisi suoda aina kaikille kristityille uskonsuunnasta ja opillisista näkemyseroista riippumatta, koska on vain yksi Kristus. Minusta ehtoollisviini on kaikkien kristittyjen yhteyden malja. Jos torjun ehtoollisyhteyden, asetun kieltämään toiseen uskonsuuntaan kuuluvan uskovan olevan Kristuksesta osallinen ja näin käytännössä torjun hänen koko kristillisyytensä.

Helluntailaisilla ja muilla vapailla suunnilla on monia hassuja tapoja ja käytäntöjä ja opinkäsityksiä, mutta en voi heitä hereetikkoina pitää, sillä hekin uskovat Jeesukseen Kristukseen omana vapahtajanaan. Hekin ovat minun sisariani ja veljiäni Jeesuksessa Kristuksessa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #37 : 05.08.21 - klo:13:50 »
Ymmärrän ja teoreettisesti hyväksyn, mutta näin ei ole käytännössä.
Myös luterilaisissa on ajatukseltaan hereetikkoja (ei viralliseti), mutta monia vääriä ajatuksia, eivätkä usko Kolmiyhteiseen Jumalaan eivätkä syntien anteeksisaamiseen (ansiottomaan Armoon Kristuksessa).
Vaikea on nykyisin kaikkien uskoa penkoa, joten se jää omalle vastuulle, mutta pitäisi yleisesti opettaa kuitenkin mitä HPE on.
Todellakin sen voi nauttia myös turmiokseen. Se on raamatullinen käsitys eikä vain ev.lut. oppi.
Kaikissa kolmessa vanhassa kirkossa ennen edellytettiin rippiä ja nykyisinkin on yhteinen rippi, mikä kuuluu ottaa tosissaan, eikä ajatella, että minulla ei mitään syntiä ole ja menen ehtoolliselle puhtaana saadakseni Jumalan siunauksen puhtaudelleni tehdessäni tämän suorituksen tai teon, nykyisin on tällaista paljon. Mielestäni syövät ja juovat silloin turmiokseen.
Ennen oli ongelmana kirkossamme, että tavalliset ihmiset eivät uskaltaneet mennä Ehtoolliselle, koska taas luulivat olevansa liian syntisiä, vaikka vaan katumattomat, uskomattomat eivät saaneet mennä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #38 : 03.10.21 - klo:14:01 »
 :) Kun tuolla entisessä osiossani on muuta menossa niin laitan tähän: Lämpimästi suosittelen SRO:n ja Kansanlähetyksen Jumalanpalveluksia/Messua tänään. ovat varmaan toistettavissa koko päivän striimattuna ja sitten myöhemmin saarnat tallennettuna, olivat meinaan koskettavia ainakin minulle ja sain eläytyä ehtoollisen viettoonkin SRO, kun viime sunnuntaina olin oikasti läsnä olevana ruotsinkielisessä messussa ja en ymmärtänyt mitään ja mokasin vähän hölmöyttäni, mikä häiritsi keskittymistä ja huvitti sukulaisiani. (En kuunnellut käytännön ohjeita.)

------------------------------------
Tämä nuorisolaulu puhuttelee myös:
https://virsikirja.fi/virsi-509-herra-elamaani/

----------------------------------------
PÄIVÄN SANA
On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä ”uskosta vanhurskas saa elää”. Gal. 3:11.

Kristitty on Jeesukseen uskova siksi, että Jeesus itse on hänet valinnut, kutsunut omakseen ja lahjoittanut uskon. Ylpeilyyn ei siis ole ensimmäistäkään syytä. Syytä on vain kiitokseen anteeksiantamuksesta, jonka saamme jostain käsittämättömästä syystä omistaa itsellemme. Vertaileva ylpeys on aina vaarallista, se on kristityn sielun myrkky. Toisen yläpuolelle asettuva uskova pitää itseään parempana. Hän kuvittelee täyttävänsä lain vaatimukset, joita toinen ei kykene täyttämään. Lain tietä kulkevan on muistettava, että pelastuakseen hänen on täytettävä koko laki, lipsua ei sovi missään kohdin. Tällainen yritys hukuttaa kristityn loppumattomiin vaatimuksiin tai pakottaa hänet valehtelemaan itselleen. Lain alta löytyy onneksi edelleen tie armon vapaisiin tuuliin.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #39 : 12.04.22 - klo:10:50 »
Täällä päin on tämmöistä ohjelmaa pääsiäisviikolla ev.lut. tapahtumissa. Jostain syystä ei juuri kiinnosta.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #40 : 12.04.22 - klo:13:00 »
No jo on! Enpä ole huomannut edees Hgissä moista!  :'(

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #41 : 11.07.22 - klo:13:37 »
Mina kayn ihan kaikenlaisissa uskovissa seurakunnissa. Ja taalla niita loytyy. Heratyskristillista luterilaista suuntausta ei tietaakseni ole.

Rakkain hengellinen yhteiso taalla on karismaattinen katolinen rukouspiiri. Hyvin samanlaista kuin heratyskristilliset lut. kokoontumiset Suomessa. Paitsi kylla he yha nakevat itsensa katolisina. Pystyn katsomaan sen ohi koska ovat selvasti uudestisyntyneita uskovia.

Mielenkiintoista.

Kuinka nuo armolahjat toimivat tuolla katolisessa kirkossa  ?  Vai, toimivatko ?

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #42 : 11.07.22 - klo:13:45 »
En muista elokuvan nimeä, mutta lopputeksteissä viitattiin todellisiin ihmisiin, joiden pohjalta elokuva oli tehty.

Elokuva kertoi New Yorkilaisesta poliisista, en nyt muista oliko hänelle päihdeongelma ,voi olla että muista väärin.

Tämä poliisi näki ilmestyksiä valveilla ollessaan, ja näki olentoja joita muut eivät nähneet, muistaakseni näin. Hän teki yhteistyötä jonkin jutun parissa papin kanssa, ja tätä kautta päätyi uudelle uralle.

Hänestä tuli "manaaja", eli karkoitti riivaajia ihmisistä. Elokuva oli hyvä, sillä minä pidän tällaisista, ei-niin-normaaleista jutuista, ja varsinkin kun paha saa turpiinsa 10-0......

Sandia. Onko sinun näissä katolilaisissa ystävissäsi ketään tällaisen "homman" omaavaa, tai tunnetko tällaisissa tehtävissä olevi kristittyjä Yhdysvalloissa ?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #43 : 11.07.22 - klo:18:08 »
Mina kayn ihan kaikenlaisissa uskovissa seurakunnissa. Ja taalla niita loytyy. Heratyskristillista luterilaista suuntausta ei tietaakseni ole.

Rakkain hengellinen yhteiso taalla on karismaattinen katolinen rukouspiiri. Hyvin samanlaista kuin heratyskristilliset lut. kokoontumiset Suomessa. Paitsi kylla he yha nakevat itsensa katolisina. Pystyn katsomaan sen ohi koska ovat selvasti uudestisyntyneita uskovia.

Mielenkiintoista.

Kuinka nuo armolahjat toimivat tuolla katolisessa kirkossa  ?  Vai, toimivatko ?


Juu toimivat. Ja ihan hyvin. :)
Kielillä puhumisen, kielten selittämisen, profetian ja ikäänkuin ilmestyksen lahjat. Ja tiedon ja viisauden sanat.

Herra piti minusta oikein hyvää huolta näiden ihmisten kautta.
En ole ikinä ollut niin armollisessa ja Kristus-keskeisessä uskovien ryhmässä. Ja uskaltaisin sanoa terveeksi tekemisen lahjan.
Mutta se kaikkihan oli Herran toimintaa omiensa keskuudessa.

Minulla oli tosi vaikeat niskakivut kolmannen lapsen jälkeen, koska hän oli painava vauva.
Käsivarret sormenpäihin asti turtana, siis erilaisia säteilykipuja, puutuneisuutta. Eikä mikään näyttänyt auttavan.
Sitä kesti kuukausia.

Sitten pyysin rukousta asian puolesta ja he rukoilivat puolestani. Katolisen kirkon diakoni, josta todella Kristuksen luonne heijastuu, sanoi minulle rukouksen jälkeen hymyillen:' Sandia, sait varmaan upouuden niskan. :) "

Katsoin häntä ja hymyilin ja ajattelin itsekseni, että onpas hän taas pehmoaivo. ;D ;D

No, sen jälkeen kaikki niskakivut oli pois eikä ikinä tullut takaisin.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #44 : 11.07.22 - klo:19:46 »
Toi on mahtavaa!