Kirjoittaja Aihe: VT:n kriittistä tarkastelua  (Luettu 17899 kertaa)

KTS

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #45 : 19.12.13 - klo:12:45 »
No ensinnäkin kännäämisessä ei ole mitään vanhurskasta. Ei Nooalle sen enempää kuin suomalaiselle peräkammarin Penalle.

Ja mitä Mursiin tulee, hänet on jo syösty vallasta, joten päivitä tietosi Egyptin poliittisesta tilanteesta.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #46 : 19.12.13 - klo:14:04 »
No Jumalan Pyhä ja vanhurkas Nooa, iloitsi Jumalan kasvojen edessä ennenkuin paha teki pahuutta.

miten on arvoisa KTS:s, onko sukupuu oikea ?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #47 : 19.12.13 - klo:14:07 »
Lainaus
Ja mitä Mursiin tulee, hänet on jo syösty vallasta, joten päivitä tietosi Egyptin poliittisesta tilanteesta.

Totta kait on heitetty alas ja pois sillä kuten on Kirjoitettu:
Sananl. 15:29 Jumalattomista on Herra kaukana, mutta vanhurskasten rukouksen hän kuulee.

mutta Jumalan Pyhä Daavid ja koko Jumala  siunattu Pyhä kansa, sitä Jumala kuulee ja varjelee.

Jos Kukkalat sortuvat niin tästä huolimatta Jumala armahtaa omaa "poikaansa", eikä tee kuten Aabraham joka hylkäsi oman poikansa, Pyhä Israelin tähden.

KTS

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #48 : 19.12.13 - klo:14:20 »
Kyllähän Mursin syöksi vallasta maan armeija eikä mitkään mielikuvitusvoimat ja jos siinä joku armahdettiin, niin Mursin poliittiset vastustajat.

Turha tätä on monimutkaiseksi vääntää.

Keep it simple!

Vastavoima

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #49 : 19.12.13 - klo:14:37 »
Itse olen käyttänyt paljon mielikuvitus voimaa, mutta kaikessa, näin olen kokenut Jumala ei ole mukana.

eli uskon eräs askel tahi mitä lie, on toivoa eli käyttää mielikuvitus voimaa :)
ja sitten enkelit kiirehtivät ja tekevät mitä Jumala sanoo.

Tottahan uskot että enkeleitä on ja varsinkin Jumalan Pyhän Kansan suojana itse Miikael !


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #50 : 20.12.13 - klo:22:40 »
Enemmän kuin joiden sairaanloinen kiinnostus oletettuu homouteen, minua kauhistuttaa ko. kirjassa oleva ihmisuhri, jonka jumala siunasi.

Voisitko täsmentää mihin kohtaan viittaat ihmisuhrilla?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #51 : 20.12.13 - klo:23:05 »
Enemmän kuin joiden sairaanloinen kiinnostus oletettuu homouteen, minua kauhistuttaa ko. kirjassa oleva ihmisuhri, jonka jumala siunasi.

Voisitko täsmentää mihin kohtaan viittaat ihmisuhrilla?

etkö ole lukenut?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #52 : 20.12.13 - klo:23:08 »
Enemmän kuin joiden sairaanloinen kiinnostus oletettuu homouteen, minua kauhistuttaa ko. kirjassa oleva ihmisuhri, jonka jumala siunasi.

Voisitko täsmentää mihin kohtaan viittaat ihmisuhrilla?

etkö ole lukenut?

Olen lukenut Vanhaa Testamenttia, mutta tuolla ihmisuhrilla voi tarkoittaa esimerkiksi sitä kun Aabraham aikoi uhrata Iisakin.
Tarkoititko tuota kohtaa vai jotain muuta?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #53 : 20.12.13 - klo:23:10 »
Lähinnä tuota tuomarien kirjan kohtaa tarkoitin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #54 : 20.12.13 - klo:23:36 »
Lähinnä tuota tuomarien kirjan kohtaa tarkoitin.

Ensinnäkin Jumala ei käskenyt Jeftaa uhraamaan tytärtään.
Uskovaiset tekevät tänä päivänäkin kaikenlaisia typeryyksiä.
Jefta itse oli porton poika ja oli todennäköistä, että hänen kasvatuksensa ei ollut kovin hääviä. Jeftahan joutui karkoitetuksi isänsä kodista.

Uskon kuitenkin, että se mitä Jefta teki, ei ollut väärin.


Toisekseen Raamatussa ei kerrota, että Jefta olisi uhrannut tyttärensä esim. polttouhrina.
Oletko miettinyt miksi Tuomarien kirjassa on kirjoitettu näin:

"37 Sitten hän sanoi isällensä: "Myönnettäköön minulle kuitenkin tämä: jätä minut vapauteeni kahdeksi kuukaudeksi, että minä yhdessä ystävättärieni kanssa menen vuorille itkemään neitsyyttäni".
38 Niin hän sanoi: "Mene!" ja päästi hänet menemään kahdeksi kuukaudeksi. Ja hän meni ystävättärineen ja itki neitsyyttänsä vuorilla."

Jos Jeftan tytär olisi tuomittu kuolemaan, ei tuossa neitsyyden itkemisessä olisi mitään järkeä.


Vanhassa Testamentissa on tarkat ohjeet uhrista.
Useita kertoja toistuu ohje, että uhrieläimen piti olla virheetön ja urospuolinen.
(eräs tietty tilanne oli missä kelpasi naaraspuolinen eläin, mutta siitä voi jutella vaikkapa ylistysketjussa)



Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä lupauksen täytäntöönpano ei tarkoittanut ihmisuhria eläinuhrin tapaan, vaan kyse oli yksinkertaisesti samasta kuin mitä tapahtui Samuelinkin kohdalla - Samuel vietiin lapsena tempppeliin palvelemaan Jumalaa.
Jeftan tyttären kohdalla kävi niin, että hänen isänsä ei naittanut häntä kenellekään, vaan tytär palveli loppuelämänsä Jumalaa naimattomana. Raamattu ei taida kertoa miten ja missä.

"Mutta kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo, ja tämä pani hänessä täytäntöön lupauksensa, jonka oli tehnyt. Eikä hän miehestä tietänyt. "

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #55 : 20.12.13 - klo:23:43 »
Olen eri mieltä.

Luonnollisesti olen kuullut ja lukenut vastaavia selityksiä, selittäminen on hyvin yleistä fundis ja liberaalien parissa, samoin kuin argumentointi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #56 : 20.12.13 - klo:23:46 »
Olen eri mieltä.

Luonnollisesti olen kuullut ja lukenut vastaavia selityksiä, selittäminen on hyvin yleistä fundis ja liberaalien parissa, samoin kuin argumentointi.

Perustele erimielisyytesi.

Jumala ei hyväksynyt kuin tietynlaiset eläinuhrit.
Niistä on tarkat ohjeet Mooseksen kirjoissa.
Sanoit, ettet ole VT:tä lukenut, joten en ihmettele, jos olet ns. pihalla tässä asiassa.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #57 : 21.12.13 - klo:00:03 »
Olen eri mieltä.

Luonnollisesti olen kuullut ja lukenut vastaavia selityksiä, selittäminen on hyvin yleistä fundis ja liberaalien parissa, samoin kuin argumentointi.

Perustele erimielisyytesi.

Jumala ei hyväksynyt kuin tietynlaiset eläinuhrit.
Niistä on tarkat ohjeet Mooseksen kirjoissa.
Sanoit, ettet ole VT:tä lukenut, joten en ihmettele, jos olet ns. pihalla tässä asiassa.

En tietenkään ole vt lukenut sanasta sanaan koska siinä tapahtuneet kansanmurhat yms tapahtumat saavat minun voimaan pahoin, samoin kuin väkivaltaisen uutiset.  Ymmärrän kyllä että jotkut nykypäivänäkin haluaisi että mooseksen laki kaikessa ankaruudessa olisi suomenkin laki.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #58 : 21.12.13 - klo:00:08 »
Olen eri mieltä.

Luonnollisesti olen kuullut ja lukenut vastaavia selityksiä, selittäminen on hyvin yleistä fundis ja liberaalien parissa, samoin kuin argumentointi.

Perustele erimielisyytesi.

Jumala ei hyväksynyt kuin tietynlaiset eläinuhrit.
Niistä on tarkat ohjeet Mooseksen kirjoissa.
Sanoit, ettet ole VT:tä lukenut, joten en ihmettele, jos olet ns. pihalla tässä asiassa.

En tietenkään ole vt lukenut sanasta sanaan koska siinä tapahtuneet kansanmurhat yms tapahtumat saavat minun voimaan pahoin, samoin kuin väkivaltaisen uutiset.  Ymmärrän kyllä että jotkut nykypäivänäkin haluaisi että mooseksen laki kaikessa ankaruudessa olisi suomenkin laki.

Minä en ymmärrä.  Erityisesti siinä mielessä missä se yleisesti käsitetään.

-

'Mooseksen laissa' on paljon kohtia, joissa evankeliumi ja armo tulee selvästi esille.
Harvat nykypäivän Raamatun opettajat osaavat opettaa siitä sillä seurauksella, että seurakuntalaiset eivät tiedä VT:stä oikeastaan muuta kuin sen mitä kaikenmaailman ateistit ja kriitikot pitävät esillä plus muutaman kertomuksen.
« Viimeksi muokattu: 21.12.13 - klo:00:15 kirjoittanut KnutL »

KTS

  • Vieras
Vs: VT:n kriittistä tarkastelua
« Vastaus #59 : 23.12.13 - klo:11:04 »
Vanhassa Testamentissa on useitakin kohtia, joissa ihmisiä uhrataan Jehovalle:

4.Mooseksen kirja:
25:4 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vasten aurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

2.Samuelin kirja:
21:6 sen miehen jälkeläisistä luovutettakoon meille seitsemän miestä lävistääksemme heidät paaluihin Herralle Saulin, Herran valitun, Gibeassa." Kuningas sanoi: "Minä luovutan."
21:9 ja luovutti heidät gibeonilaisten käsiin; ja nämä lävistivät heidät paaluihin vuorella Herran edessä, niin että ne seitsemän sortuivat kaikki yhdessä. Näin heidät surmattiin elonleikkuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alussa.