Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91303 kertaa)

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #45 : 28.05.18 - klo:12:54 »
Vesi ja henki ei kyllä tarkoita vesikastetta. Vaan vesi on Jumalan sana ja evankeliumi.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #46 : 28.05.18 - klo:18:40 »
Höpö höpö.  Lue Raamattua! 

Ap. t. 8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"

Raamattu tarkoittaa sitä, mitä siinä lukee.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #47 : 28.05.18 - klo:20:38 »
Luen raamattua. Olet väärässä raamatussa leipäkään ei ole välttämättä jauhoista tehtyä....
Vesi tarkoittaa tätä ja liittyy uudesti syntymään :

 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Btw. En ole vesikastetta vastaan mitenkään.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #48 : 28.05.18 - klo:20:45 »
Ei löydy tästäkään vesikastetta. Mutta tätä vettä tarvitaan.
Hieman loukkaannun jos minun käsketään lukea raamattua, että omiani puhuisin, mutta tämmöistä tämä on :)


mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #49 : 29.05.18 - klo:23:12 »
Jeesuksen asettama Kaste ja juominen ovat täysin eri asioita.

Jos Raamatun tekstit eivät kelpaa sellaisina kun ne on kirjoitettu, niin silloin voi jättää itsensä pettämisen ja Raamatun vääntämisen siihen.  On täysin hyödytöntä itsensä pettämistä, koota Raamatun kirjoista ja kirjoituksista sieltä ja täältä asiayhteyksistään irroitettuja, omaan korvasyyhyyn tulkittuja jakeita. Silloin voi vaikka puhua joulupukista. Lopputulos on itsepetoksesta on karmea.

Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

1. Joh. 5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.

1. Piet 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
1. Piet. 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan *** vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-*** joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Kaste on kaste, se toimitetaan Kristinusakossa vedellä, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #50 : 30.05.18 - klo:07:45 »
"Vesi ja henki ei kyllä tarkoita vesikastetta. Vaan vesi on Jumalan sana ja evankeliumi."

Onko meillä siis oikeus vaihtaa sanan "vesi" tilalle "Jumalan sana ja evankeliumi" milloin vain? Millä perusteella sitten tässä kohdassa meillä olisi oikeus vaihtaa sana aivan toiseksi?

Mitä siitä tulisi, jos alkaisimme tehdä niin muidenkin sanojen kohdalla - poimia sanalle jokin muu merkitys jonkin muun tekstin asiayhteden perusteella - ja vaihtaa sana kokonaan toiseksi eri asiayhteydessä?

Tässä olisi mielestäni hyvä pohtia sitä ensimmäistä kysymystä mitä tekstin äärellä tulisi aina tehdä. Miten se mahdollisesti voitiin ymmärtää siinä alkuperäisessä tilanteessa, missä sanat lausuttiin. Miten Nikodeemus fariseuksena ja varmasti VT:n tuntijana  - sekä mahdollisesti Johannes Kastajan ja Jeesuksen tominnasta jotakin kuulleena - olisi voinut nuo sanat "vedestä ja Hengestä" ymmärtää?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #51 : 30.05.18 - klo:08:18 »
Tarvitseeko meidän "tietää"kuin se,että kaikki tähtää vain Kristukseen.Ei Hänen ulkopuolellaan ole kuin meidän näpertelyjä,viisaita kun ollaan.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #52 : 30.05.18 - klo:14:18 »
Sormeni ovat murtuneet, joten ei ole tällä hetkellä keskustelu intoa ainakaan laajasti.
Kaste asiaan en hirveästi jaksa lähteä... yleisellä tasolla.
Kai te ny itsekin tiedätte ,että raamattu vaatii tulkintaa kielikuvien ja käsitteiden kanssa. Otin esimerkin vedestä mitä Jeesus käyttää evankeliumissa. Ja johanneksen evankeliumin 3.luvussa Jeesushan nimen omaan viittaa vanhaan testamentin profetiaan koska nikodeemuksen olisi pitänyt tietää koska oli vanhan testamentin lukija. Ja mielestäni Jeesus viittaa Hesekielin kohtaan minkä laitoin,jossa esitellään uudesti syntymä veden kautta jonka Jumala vihmoo.
En osaa liittää vesikastetta tähän suoraan vaikka vesihän siinäkin jotain tätä synboloi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #53 : 30.05.18 - klo:18:47 »
Raamattua voidaan selittää monella tavalla.

Yksi tapa on se, että annetaan Raamatun itsensä selittää itseään.
Ensiksi katsotaan onko asiayhteydessä jotain sellaista mikä selittäisi vaikeamman kohdan.
Jos sellaista ei löydy, katsotaan saman kirjoittajan samasta tai toisesta kirjasta hänen tapaansa käyttää kieltä tai kohdehenkilön tavasta käyttää kieltä.
Jos sekään ei auta, katsotaan Raamattua laajemmin.


Nyt esillä on siis tämä kohta:


Joh.3:5

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.


Seuraava jae puhuu lihasta ja Hengestä.

"Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."

Tuo jae vie kahtaalle. Joidenkin mukaan vesi liittyy luonnollisen elämän syntymiseen ja alkuun.
Joku toinen saa tuoda esille tuon selitysmallin, jos haluaa.

Seuraavat jakeet puhuvat sekä Hengestä että Jeesuksen kuolemasta.

Toinen selitysmalli yhdistää veden Jeesuksen kyljestä vuotaneeseen veteen.

".. yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä."


Kolmas tapa on ajatella, että tuossa jakeessa on Raamatulle tyypillinen tapa sanoa sama asia kahdella tavalla ja siten vahvistetaan ajatusta.

Seuraavassa luvussa Joh.4, vedelle annetaan joku muu merkitys kuin mikä on luonnollisella vedellä

13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".


Luvussa 7 Jeesus itse antaa vedelle tietyn merkityksen.


37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;


Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #54 : 30.05.18 - klo:18:58 »
Kristinuskossa ei tunneta vesikastetta. Eli päättelysi on jo tältäkin osin pielessä. Kristinuskossa kastetaan Jeesukseen Kristukseen, ja tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Vesikasteesta puhuminen on uimiseen tai suhkussa käyntiin verrattavaa toimituksia. Kristillisen Kasteen sakramentin (Jeesuksen Kristuksen kastekäskyn) pilkkaamista. Kristinuskossa ei tunneta kuin yksi kaste, joka tapahtuu edellä mainitsemallani tavalla vesi + Isä +Poika + Pyhä Henki.

Kasteen lahjana kastettava saa synnit anteeksi  ja Pyhän Hengen matkaoppaakseen loppuelämänsä ajaksi. Kuten Pietari ja Paavali todistavat pyhissä kirjoituksissa. Siksi kristillistä kastetta, (jonka Jeesus asetti vähän ennen taivaaseen astumistaan), ei koskaan saa vääristellä, eikä tulkita järjen päätelmien ja ihmisoppien mukaan.

Onhan näet tunnettua, että ihmisopeissa asetetaan mm. ikärajoja, älykkyysosamääriä, ihmisen OMAA uskoa, tai sen puuttumista, ehtoina ja esteinä kasteen vastaanottamiselle.  Jeesus sanoo vain nämä sanat, tulkaa ja tule, kaikki on valmistettu, ota lahja vastaan.

Kasteen lahja on elinikäinen lahja. Mutta jos ihminen syystä taikka toisesta menettää uskonsa, kieltää siis Kristuksen, niin ei kaste silloin pelasta, koska usko ja kaste kuuluvat aina yhteen. Jeesus pelastaa, ihminen ei voi omin töin ja toimin pelastua. Mutta kun hän uskoo Kristukseen syntivelkansa maksajana, Lunastajana ja pelastajana, hän pelastuu.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #55 : 30.05.18 - klo:19:01 »
Kaste on kaste, Jeesuksen vertaukset vedestä toisissa yhteyksissä eivät liity mitenkään kasteeseen.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #56 : 30.05.18 - klo:19:26 »
Apostolien teot tuntevat kastamalla vedellä kun olivat jo saaneet pyhän hengen.
Ja ilman muuta usko ja kaste kuuluvat yhteen. Mutta minut on kastettu vauvana ilman uskoa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #57 : 30.05.18 - klo:19:35 »
Kaste on kaste, Jeesuksen vertaukset vedestä toisissa yhteyksissä eivät liity mitenkään kasteeseen.

Käsittelin kohtaa "vedestä ja Hengestä"
Alkukielessä siinä ei ole kastetta tarkoittavaa sanaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #58 : 30.05.18 - klo:19:43 »
Olen täysin varma siitä, että syntini olivat anteeksi annetut ilman kastetta.

Myös luterilaiset opettivat, että uudestisyntyminen voi tapahtua sanan kautta. Sittemmin on ajauduttu yleisesti harhapoluille.

"Aikaisemmat luterilaiset teologit olivat yksimielisiä siitä, ettei ole olemassa ristiriitaa kasteen tai Sanan kautta tapahtuneessa uudestisyntymisessä. Tämä johtuu siitä, että molemmissa tapauksissa Pyhä Henki vaikuttaa Sanan kautta. Kastetta kuitenkin painotettiin sinä ainoana turvallisena ja objektiivisena paikkana, jossa voimme olla täysin varmoja siitä, että Jumala on uudestisynnyttänyt meidät Kristuksen kirkon jäseniksi."

http://www.luterilainen.net/uudestisyntyminen/



Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #59 : 30.05.18 - klo:19:56 »
Tämähän näkyy raamatussa ja ihmisten elämissä totena.