Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Pelastus lakia noudattamalla

<< < (2/13) > >>

Paulus:
Lain ja evankeliumin erottaminen on teoriassa helppoa, käytännössä vaikeaa. Ehkä suurin ongelma tässä asiassa on se, että laki on lakia riippumatta siitä, kuka sitä opettaa. Jeesuskin puhuu lain sanoja.

"Evankeliumi on aina Jumalan lupaus ja Jumalan lupaus on aina evankeliumia. Laki on aina Jumalan kehotus, käsky tai vaatimus; ja Jumalan kehotus, käsky tai vaatimus on aina lakia. Minkä laki vaatii, sen evankeliumi antaa. Syvimmillään laki ja evankeliumi ovat Golgatalla."

Matti Väisänen, Hänen tekonsa

Kun laista puhutaan, niin on tarpeen erottaa toisistaan "synnin ja kuoleman laki" ja "elämän hengen laki" (kts. Room. 8:1-11). Synnin ja kuoleman laki sisältää aina jonkinasteista uhkaa.

Saldo:

--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 09.02.14 - klo:21:29 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Lydia - 09.02.14 - klo:21:03 ---Jeesus käski noudattaa käskyjä.
--- Lainaus päättyy ---

Jeesus käski paljon muutakin, esim. "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on".

--- Lainaus päättyy ---

Muunmuassa tämä kohta, missä Jeesus vastaa rikkaalle nuorukaiselle, kertoo, että kymmenen käskyä sellaisenaan oli siirtymässä Uuden Liiton jokapäiväiseen käyttöön. Niitä ei "korvattu" millään, koska jokainen asia Raamatussa on tärkeä omassa yhteydessään ja kaikella on oma aikansa.

Olla pyhä, olla täydellinen on tiloja Jumalan silmissä. Hän Itse pyhittää ja tekee meidät täysin pyhiksi, täydellisiksi. Meidän osuutemme on olla Pyhän Hengen työn kohteena. Jumalan rakkaus meissä vaikuttaa pyrkimystä pyhitykseen.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: Saldo - 10.02.14 - klo:03:46 ---Olla pyhä, olla täydellinen on tiloja Jumalan silmissä. Hän Itse pyhittää ja tekee meidät täysin pyhiksi, täydellisiksi. Meidän osuutemme on olla Pyhän Hengen työn kohteena. Jumalan rakkaus meissä vaikuttaa pyrkimystä pyhitykseen.
--- Lainaus päättyy ---

Tähän iso AAMEN! Ja vielä parempi, jos tuo "tiloja" korvataan sanalla "asema". On erittäin merkittävää, että sekä pyhitys että täydellisyys ovat Raamatussa menneessä muodossa:

"Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan" (Hepr. 10:10).

"Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hepr. 10:14).

"Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi" (1. Kor. 1:30).

Eli pelastus tulee meille uskon kautta, ei lakia noudattamalla. Mutta pelastus johtaa meitä myös Jumalan tahdon tekemiseen armon kasvattavan vaikutuksen kautta (Tiit. 2:11-14).

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 10.02.14 - klo:10:06 ---
Eli pelastus tulee meille uskon kautta, ei lakia noudattamalla. Mutta pelastus johtaa meitä myös Jumalan tahdon tekemiseen armon kasvattavan vaikutuksen kautta (Tiit. 2:11-14).

--- Lainaus päättyy ---
Eikö Jumalan tahto ole ilmaistu nimenomaan laissa? Armon kasvattava vaikutus siis johtaa lain noudattamiseen. Mitä käskyjä aloituksen linkin käskyistä uskova alkaa kasvun myötä noudattaa?

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.9: ---19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
--- Lainaus päättyy ---
Paavali ei ollut lain alainen, mutta kuitenkin oli Kristuksen laissa. Mitähän tuo ajatus sisältää? Oliko Paavalilla Jumalan laki vain siksi, että hän voittaisi ilman lakia olevat vai jostain muustakin syystä?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta