Kirjoittaja Aihe: Usko ja tieto  (Luettu 6303 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Usko ja tieto
« : 16.06.18 - klo:13:01 »
On aika yleistä, että usko ja tieto nähdään usein toisensa poissulkevina. Tarkemmin ajatellen ne ovat kuitenkin kuin siiamilaiset kaksoset, jotka ovat ihmisen elämässä koko ajan läsnä. Lähes kaikkeen siihen, mikä perustuu tietoon, liittyy tavalla tai toisella usko. Tai päinvastoin, kaikkeen siihen, mikä perustuu uskoon, liittyy tieto.

Otan pari esimerkkiä ihan tavallisesta elämästä.

Menen ostoslistan kanssa markettiin ruokaostoksille. Lapussa lukee, että osta kananmunia 15 munan kenno. Tiedän (sekin perustuu uskoon), että kaupassa on kananmunia ja uskon, että siellä on myös näitä isoja kennoja. Mutta hyllyssä onkin vain 10 kpl:een kennoja. En siis voinut tietää, ettei niitä isompia kennoja ole ja niin minun täytyi tyytyä pikkukennoon tai ostaa niitä kaksi.

Toinen esimerkki. Minulle sanotaan, että tänä iltana on täysi kuu. Katson almanakkaa ja totean, niinpäs onkin. Kumpaanko tämä tieto perustuu, uskoon vai tietoon? Joku voisi väittää kivenkovaan, että tietoon, kun se on kerran almanakassa. Väitän kuitenkin, että käsitykseni siitä, että tänään on täysi kuu, perustuu pääasiassa uskoon. Uskon siihen, että minulle on puhuttu totta ja uskon siihen, että almanakkaan on präntätty oikeaa tietoa. Korostan sitä, että minulla ei ole sanottavasti mahdollisuuksia tarkistaa, että kumpikaan tieto on varmasti oikea, ellen luota tietolähteisiin, ts. pidä niitä uskottavina. Tietenkin voi illalla tähyillä taivaalle ja saada sitä kautta tietoa ja sitten voin uskoa omia silmiäni, vaikka minulla ei sen perusteella olekaan täyttä varmuutta, että täysi kuu on juuri tänään. Pitää siis vain uskoa.

"Kristinuskolle olisi turmiollista, jos olisi todistuksia kristillisestä totuudesta ja Jumalan olemassaolosta. Sillä sen kautta sivistyneille olisi annettu varraton etuoikeus sivistymättömiin nähden. Silloin olisi olemassa erityisen viisaitten ja erityinen uskovien seurakunta. Mutta miten tämä soveltuisi Vapahtajan sanoihin: ´Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.´

Ylläoleva (sininen) lainaus E. Phennigsdorfin kirjasta Kristus ja nykyaika. WSOY 1906

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #1 : 16.06.18 - klo:14:45 »
Tämä uskomisen ja tietämisen teema on mielenkiintoinen.

Oman ymmärrykseni mukaan terve kristillinen usko perustuu sekä tietämiseen että uskomiseen. Se muodostuu siis molemmista. Kristillinen usko = tietämistä ja uskomista.

Tietämisenkään osuus uskossa ei ole ihmisen omaa viisautta tai ymmärrystä, vaan kun otamme vastaan Jumalan sanan, niin se tietäminen syntyy sitä kautta. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että raittiiseen kristinuskoon kuuluu aina tieto ja tietäminen. Olen useasti käyttänyt tätä Jeesuksen sanaa esimerkkinä tästä asiasta:

Joh. 17:7-8
"Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. "

Tietävät totisesti ja uskovat. Aika vahvasti sanottu Jeesukselta.
Ihmisroska

JPK

  • Vieras
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #2 : 16.06.18 - klo:14:56 »
Eihän raamatullinen usko ole "sokeaa" uskoa, vaan Jumalan ilmoitus on historiallinen ilmoitus tapahtumista, jotka ovat todella tapahtuneet.

Luomakunnan ilmoitus todistaa Luojasta, mutta erityinen ilmoitus eli Jumalan Sana todistaa Jumalan pelastushistoriasta, sekä antaa sen kautta ja siinä kaiken mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, Herran Jeesuksen tuntemisen kautta.

Katolisessa kirkossa vaikutti aikanaan teologi Tuomas akvinolainen, joka sotki aristoteleen filosofiaa kirkon teologiaan. Martti Luther aikanaan raivosi akvinolaisuutta vastaan, koska se oli "pääkallo-uskoa", eli järjenpäätelmiä, enemmän kuin todellista uskoa Jumalan Sanaan.

Näissä siis on molemmat ojat: sokea ja eksyttävä "usko"; järjenpäätelmien perustalle tehty kuollut "usko". Molemmat mielestäni voidaan välttää, kun pysytään Herran Jeesuksen tuntemisen kautta Jumalan Sanassa, ja annetaan Jumalan Sanan Pyhässä Hengessä antaa elävää uskoa meille.

Ellei ihminen ole syntynyt Hengestä Jumalan lapseksi, eihän voi ymmärtää hengellisesti Jumalan Sanaa, vaan hän tutkii sitä vain oman järkensä ja viisautensa varassa.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #3 : 16.06.18 - klo:15:48 »
Se, mitä ihmiset usein pitävät tietämisenä, onkin itseasiassa uskoa. Ja se taas johtuu siitä, että varsin harvan ihmisen resurssit riittävät siihen, että tieto asioista hankitaan itse ilman välikäsiä. Tietomme perustuu lähes 100-prosenttisesti siihen, mitä olemme jostain kuulleet tai lukeneet.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #4 : 16.06.18 - klo:16:11 »
Se, mitä ihmiset usein pitävät tietämisenä, onkin itseasiassa uskoa. Ja se taas johtuu siitä, että varsin harvan ihmisen resurssit riittävät siihen, että tieto asioista hankitaan itse ilman välikäsiä. Tietomme perustuu lähes 100-prosenttisesti siihen, mitä olemme jostain kuulleet tai lukeneet.

En tiedä mihin liitit tuon ajatuksesi, mutta UT on meille välitetty silminnäkijätodistuksen kautta, Jeesuksen opetuslasten sekä apostolien kautta.

Sekulaarissa maailmassa tieto on suhteellinen käsite, etenkin mediassa, mutta myös tieteessä. Monet uskovat tiedemiehet todistavat, että evolutionistinen tiedemaailma tietoisesti ajaa omaa agendaansa. Selvät todisteet evoluutioteoriaa vastaan kielletään, ja näin luodaan määrätty tiedonvälittäminen ilman rehellistä totuutta.

Raamattu sanoo tästä: "he pitävät totuutta vääryyden vallassa".

Uskonnollisessa maailmassa on sama "pimittäminen", joka näkyi hyvin keskiajalla jossa katolinen kirkko ei sallinut tavallisen ihmisen lukea Raamattua. Kun Raamattu käännettiin kansankielelle, paljastui että kirkko opetti monessa kohden Raamatun vastaisesti, ja omasi tämän nojalla myös väärän vallankäyttämisen. Tämä sama uskonnollinen "pimittäminen" on edelleen olemassa, kun käsketään uskomaan enemmän kirkon oppia, kuin itse Raamattua.

Mielestäni jokaisen tulisi asennoitua kaikkeen mediatiedotukseen varauksella, koska yht'lailla näissä instansseissa on agendat joilla ihmisiä ohjataan ajattelemaan määrätyllä tavalla.

Mutta Raamatun ilmoitus on itselleni luotettava ja totuudellinen, ei mitään sokeaa "myytti" uskontoa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #5 : 16.06.18 - klo:16:54 »
Tämä sama uskonnollinen "pimittäminen" on edelleen olemassa, kun käsketään uskomaan enemmän kirkon oppia, kuin itse Raamattua.

Yhdyn näkemykseesi sillä varauksella, että luet "kirkkoon" kuuluviksi myös muut "kristilliset" yhteisöt. Tämä siksi, että jokaisella on omat lempiharhansa. On varsin kummallinen juttu kun sanotaan, että Raamattua tulee lukea, niinkuin se on kirjoitettu, mutta ei kuitenkaan itse lueta niin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #6 : 16.06.18 - klo:17:10 »
Se, mitä ihmiset usein pitävät tietämisenä, onkin itseasiassa uskoa. Ja se taas johtuu siitä, että varsin harvan ihmisen resurssit riittävät siihen, että tieto asioista hankitaan itse ilman välikäsiä. Tietomme perustuu lähes 100-prosenttisesti siihen, mitä olemme jostain kuulleet tai lukeneet.

En tiedä mihin liitit tuon ajatuksesi, mutta UT on meille välitetty silminnäkijätodistuksen kautta, Jeesuksen opetuslasten sekä apostolien kautta.

Luonnollisestikaan silminnäkijöitä ei enää ole, eikä meistä kukaan ole heitä tavannut. Uskoni näihin silminnäkijätodistuksiin on kuitenkin senverran vahva, että rohkenisin sanoa ilmoitusta tiedoksi. Varsinkin, kun  meidänkin ajassamme on lukematon määrä ihan tolkussaan olevia ja älykkäitä ihmisiä, jotka oman kokemuksensakin kautta ovat vakuuttuneet Raamatun ilmoituksen luotettavuudesta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #7 : 16.06.18 - klo:17:44 »
Luin hiljattain jälleen tätä aihetta käsittelevän kirjan: Tiedän uskovani, uskon tietäväni. Kirja koostuu tähtitieteen professorin, Esko Valtaojan ja emerituspiispan Juha Pihkalan käymästä kirjeenvaihdosta. Kovin oli viisasta tekstiä, mutta silti mielenkiintoinen lukuelämys.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #8 : 16.06.18 - klo:18:42 »
Tämä uskomisen ja tietämisen teema on mielenkiintoinen.

Oman ymmärrykseni mukaan terve kristillinen usko perustuu sekä tietämiseen että uskomiseen. Se muodostuu siis molemmista. Kristillinen usko = tietämistä ja uskomista.

Tietämisenkään osuus uskossa ei ole ihmisen omaa viisautta tai ymmärrystä, vaan kun otamme vastaan Jumalan sanan, niin se tietäminen syntyy sitä kautta. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että raittiiseen kristinuskoon kuuluu aina tieto ja tietäminen. Olen useasti käyttänyt tätä Jeesuksen sanaa esimerkkinä tästä asiasta:

Joh. 17:7-8
"Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. "

Tietävät totisesti ja uskovat. Aika vahvasti sanottu Jeesukselta.

En ehkä oikein osaa hahmottaa tämän ketjun teemaa. Mutta toi Micen viesti on jännä, koska siinä Jeesus itse käsittelee tätä teemaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #9 : 16.06.18 - klo:18:52 »
En ehkä oikein osaa hahmottaa tämän ketjun teemaa. Mutta toi Micen viesti on jännä, koska siinä Jeesus itse käsittelee tätä teemaa.

Tässä on taustana monet Albertin kanssa käydyt keskustelut uskon ja tiedon vastakkainasettelusta. Evoluutiota pidetään yhtenä vahvimmista argumenteista luomista vastaan. Siinä tahtoo vain unohtua se, että se on vain teoria ja että se vaatii mahdottoman suuren uskon asiohin, joita ei ilmeisesti milloinkaan voida todistaa paikkansapitäväksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #10 : 16.06.18 - klo:18:52 »
Tämä sama uskonnollinen "pimittäminen" on edelleen olemassa, kun käsketään uskomaan enemmän kirkon oppia, kuin itse Raamattua.

Yhdyn näkemykseesi sillä varauksella, että luet "kirkkoon" kuuluviksi myös muut "kristilliset" yhteisöt. Tämä siksi, että jokaisella on omat lempiharhansa. On varsin kummallinen juttu kun sanotaan, että Raamattua tulee lukea, niinkuin se on kirjoitettu, mutta ei kuitenkaan itse lueta niin.

Pyrkimys on ensisijaisesti tärkeintä - kaikki olemme kasvuvaiheessa ja tarvitsemme enemmän perehtymistä Raamatun opetukseen, kirkkojen selitysten sijasta. Tulkinta eroaa aina selvästi ilmoituksesta.

Kun Raamattu sanoo että homoseksuaalisuus on syntiä, ei siinä ole "porsaanreikää" selittää sitä ulos. Kirkko
kuitenkin tekee sitä koko ajan, ja ketä on silloin uskominen. Jumalan SANA on hyvin selkeä ja tässä mielessä erittäin yksinkertainen. Kehälliset kysymykset (esim. profetaalinen ilmoitus ja sen jaksottaminen) ovat sitten asia erikseen, mutta mitä tulee Raamatun eettiseen ja pelastuskeskeiseen ilmoitukseen on se selvääkin selvempi.

Raamatun ilmoitus ei aukea, ellei ymmärretä sen jumalallista auktoriteettia ja luonnetta Jumalan Sanana. Pyhä Henki on "inspiroinut" Jumalan Sanan, kyseessä ei siis ole pelkät ihmisten kirjoitukset. Edellä mainitsin, jos ihminen ei ole pelastunut - eli Hengestä syntynyt Jumalan lapsi, hän tutkii Raamattua vain kirjana ja tekstinä, mutta ei ymmärrä sen luonnetta Jumalan SANANA.

« Viimeksi muokattu: 16.06.18 - klo:18:58 kirjoittanut JPK »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #11 : 16.06.18 - klo:18:57 »
En ehkä oikein osaa hahmottaa tämän ketjun teemaa. Mutta toi Micen viesti on jännä, koska siinä Jeesus itse käsittelee tätä teemaa.

Tässä on taustana monet Albertin kanssa käydyt keskustelut uskon ja tiedon vastakkainasettelusta. Evoluutiota pidetään yhtenä vahvimmista argumenteista luomista vastaan. Siinä tahtoo vain unohtua se, että se on vain teoria ja että se vaatii mahdottoman suuren uskon asiohin, joita ei ilmeisesti milloinkaan voida todistaa paikkansapitäväksi.

Niin no. Ihmisen tieto on todella rajallista. On sitten kyse kenestä tahansa.
Ihminen tykkää komeilla Luojan hänelle antamilla aivoilla, vaikkei edes oikein tiedä miten aivot toimivat :D
Siis viittaan siihen että neuropsykologian opiskelussa opin sen että tutkijatkaan eivät tiedä läheskään kaikkea aivojen toiminnasta.

JPK

  • Vieras
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #12 : 16.06.18 - klo:18:57 »
Se, mitä ihmiset usein pitävät tietämisenä, onkin itseasiassa uskoa. Ja se taas johtuu siitä, että varsin harvan ihmisen resurssit riittävät siihen, että tieto asioista hankitaan itse ilman välikäsiä. Tietomme perustuu lähes 100-prosenttisesti siihen, mitä olemme jostain kuulleet tai lukeneet.

En tiedä mihin liitit tuon ajatuksesi, mutta UT on meille välitetty silminnäkijätodistuksen kautta, Jeesuksen opetuslasten sekä apostolien kautta.

Luonnollisestikaan silminnäkijöitä ei enää ole, eikä meistä kukaan ole heitä tavannut. Uskoni näihin silminnäkijätodistuksiin on kuitenkin senverran vahva, että rohkenisin sanoa ilmoitusta tiedoksi. Varsinkin, kun  meidänkin ajassamme on lukematon määrä ihan tolkussaan olevia ja älykkäitä ihmisiä, jotka oman kokemuksensakin kautta ovat vakuuttuneet Raamatun ilmoituksen luotettavuudesta.

UT:n luotettavuus voidaan perustella, niin että ei jäädä "uskomuksien" varaan. Jeesuksen ristiinnaulitseminen on historiallinen fakta; sekä ylösnousemuksen silminnäkijätodistus opetuslasten kautta on sen erityisen todistusarvonsa kautta helppo perustella historialliseksi - vaikka emme voikaan sitä suoraan historiallisesti todistaa.

On tietenkin huolestuttavaa, jos alamme epäilemään Jumalan Sanan arvoa, tai alamme kyseenalaistamaan Jumalan Sanan arvovaltaa pelastuksen ja Herran Jeesuksen tuntemisen antajana.

JPK

  • Vieras
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #13 : 16.06.18 - klo:19:16 »
Pelastuskeskeisesti apostoli Paavali ei vaadi seurakuntaa uskomaan "myyttejä", kun hän 1Kor. 15 luvun alussa puhuu pelastavasta Jumalan evankeliumista. Perusteet on Kirjoituksissa - mitä VT:n on ilmoittanut; sekä historiallisessa todistuksessa - missä silminnäkijät ovat päätehtävässä.

"minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen...." - 1Kor.15:3

Toki ihminen voi aina väittää että apostoli Paavali valehtelee, mutta sekin kysymys voidaan asettaa koeteltavaksi historiallisten todisteiden valossa, eikä jäädä mielipiteiden varaan. Jumala ei siis vaadi sokeaa "uskoa", vaan uskolla on myös historiallinen perusta Jumalan pelastusteossa.

Kastekeskusteluun liittyen, apostoli Paavali ei käske "uskomaan" mystistä ajatusta, jossa kastevedessä olisi jotakin: sana, Pyhä Henki, Jeesus jne. Vaan hän painottaa Jumalan pelastushistorialliseen tapahtumaan kiinnittymistä uskon kautta - ja silloin uskolla on pohjaa. Se ei ole mystiikkaa; myyttiä tai sakramentaalista "uskottelua", vaan todellista Jumalan tekemää pelastushistoriaa, nyt Herrassa Jeesuksessa.

« Viimeksi muokattu: 16.06.18 - klo:19:22 kirjoittanut JPK »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Usko ja tieto
« Vastaus #14 : 16.06.18 - klo:21:05 »
Tässä Johannes opettaa, että Pyhä Henki antaa oikean tiedon:

 "Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
 Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä, että meillä hänen ilmestyessään olisi turva eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan.
Jos tiedätte, että hän on vanhurskas, niin te ymmärrätte, että myös jokainen, joka vanhurskauden tekee, on hänestä syntynyt."
(1. Joh. 2: 20-27)

Johannes ei puhu tuossa lainkaan uskomisesta,
vaan tietämisestä, tunnustamisesta ja siinä tiedossa pysymisestä,
jonka Pyhä Henki on opettanut.
Se on uskossa elämistä.