Kirjoittaja Aihe: Omat jutut  (Luettu 7501 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #45 : 05.09.19 - klo:16:47 »


Soltero, hyvä! Mutta en halua puhua etsien vanhoja syitä voidakseni keskustella uudelleen niistä enää. En alunperin tarkoittanut sitä.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #46 : 05.09.19 - klo:16:51 »
Äsken juolahti mieleeni yksi juttu, niin haluaisin kertoa vielä. Se ei liity tähän juttuun.

Olin tekemisessä narsistisen uskovan kanssa. Minun tulee sääliksi narsistista uskovaa, koska hän on syytön siihen narsismiin, jonka hän sai vasten omaa tahtoaan ja se on isättömyyden syytä. Nyt hän elää narsismin kanssa ja on vankina narsismin kanssa.

Ymmärrän Raamatun opetusta, joka puhuu perheen pääroolista, joka suojaa pois narsismilta.

Kysyn, oletko koskaan ollut tekemisessä narsistisen uskovan kanssa?



Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #47 : 05.09.19 - klo:17:46 »
Vielä narsismista. Mielestäni Netmissionin keskustelufoorumin moderaattori oli ihailtava ja urhein tyyppi, joka kertoi omasta narsismista. Muistatko hänen keskustelua narsismista? Sitä keskustelua minä seurasin ihaillen. Minä nostan hattuni hänen urheuden takia.  ;) :D

Narsismi ei ole toivoton tapaus, koska Jumalan rakkaus on ainoa paras vastalääke narsismiin, jonka kautta ihminen kasvaa ulos vapaaksi.
« Viimeksi muokattu: 05.09.19 - klo:18:04 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Omat jutut
« Vastaus #48 : 05.09.19 - klo:19:07 »
Oloneuvos, yhteisymmärryksen kannalta olisi ollut mahdollista kysyä, niin tällä tavalla olisi voinut päästä yhteisymmärrykseen, vaikka olen monesti pyytänyt, mutta koin itse henkisen väkivallan, että minun kimppuun käytiin hyökkäämään syyttäen ja syyllistäen ja leimaten ja syöttäen suuhuni perättömällä jutulla ja jälkeenpäin minulle sanottiin, että se on vain tapana tehdä täällä. Olen tästä asiasta ihan pihalla. Mielipiteet voi tuoda muilla tavoilla ilman epähedelmien töitä, joihin Jumalan lapsi ei kuulu tehdä. Tuntuu, ettei ole halukas tekemään yhteisymmärryksen kannalta kanssani. Olen välillä ällikällä lyöty.

Room. 14:19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.

Monet seuraavat tätä palstaa ja lukevat tekstejämme. Minun periaatteeni on se, että julkisesti tehtyihin (ja varsinkin minulle julkisesti osoitettuihin kysymyksiin) vastaan julkisesti. Näin niin kauan kun se on sopivuuksien rajoissa.
- - - - - - -

Joskus on ollut toisin. Näin vieraan vallan aikana Kiannon kynästä:
Ne tahtovat ilkkuen valjastaa
minun varsani varkahan matkaan
Ja ne vaatii mun kieltäni vaikenemaan
ja mitä vielä vaatinevatkaan.
Sillä niillä on valta ja valtikkuus
maallinen mahti ja ruhtinuus


Näin Suomessa nykyisin:
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.
(Perustuslaki 12§)

(Pahoittelen jos jotakuta häiritsee, kun lainailen kirjoittaessani muitakin teoksia kuin Raamattua. Kirjoitan mitä kulloinkin mieleeni putkahtaa kunkin aiheen ympäriltä).

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #49 : 05.09.19 - klo:19:27 »


Oloneuvos, ok.  :)

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Omat jutut
« Vastaus #50 : 05.09.19 - klo:19:38 »


Minulla oli Netmissionista pelkästään hyviä kokemuksia. Moderaattorit tekivät pyyteetöntä työtä ja en joutunut ikinä ongelmiin heidän kanssaan ja kanssakeskustelijat olivat ihania ihmisiä. Muistan lämmöllä sitä aikaa. En ikinä kohdannut ongelmia kyseisellä foorumilla, vaikka monta vuotta kirjoittelin.

Kyseinen foorumi itse asiassa kannatteli minua vaikeina aikoina.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Omat jutut
« Vastaus #51 : 05.09.19 - klo:19:53 »
Edellä oli puhetta narsismista.
Suhtaudun aika varauksellisesti, jos jotakuta nimitellään narsistiksi.
Nykyään on trendikästä määritellä toisia ihmisiä jollakin psyyken diagnoosilla.
Harvemmin sanotaan kenenkään olevan hullu.
Käytetään hienostuneempia termejä, esim. mielenterveystapaus, kaksisuuntainen tapaus, maaninen jne., mutta tarkoitus on sama,
siis jonkun luokittelu mieleltään häiriintyneeksi.

Sama koskee toisen persoonallisuudenpiirteitä, luonteenominaisuuksia jne.,
joita ei pidetä ehkä suoranaisesti sairaina, mutta kuitenkin niin pahoina,
että on mukava tehdä jokin diagnoosi.
Narsismi kuuluu näihin tapauksiin.

Ennen sanottiin jonkun olevan itserakas, itsekeskeinen, itseään ihaileva, omahyväinen tms.
Se kuulosti liian lievältä, joten alettiin käyttää ilmaisua "hänellä on narsistinen persoonallisuus".
On "rakkaudellista" ja "ymmärtävää" luokitella henkilö kuuluvaksi narsistisesti häiriintyneiden kategoriaan.

Narsistisia ihmisiä on tietysti olemassa, siis sairaalloisuuteen asti persoonallisuushäiriöisiä. 
Sigmund Freud "keksi" tämän ilmiön.
Mutta vasta kun psykiatri on antanut ko. diagnoosin ja tautia poteva on asian itse julkistanut, tällaista termiä voidaan mielestäni käyttää.
Jos näin ei ole, on parempi toista arvosteltaessa sanoa häntä esim. poikkeuksellisen itsekeskeiseksi.

Oletan kuitenkin, että Jumala ei toivo meidän nostavan kovasti esiin toistemme henkisiä, ruumiillisia tai sosiaalisia vikoja, ainakaan selän takana.
Tähän tosin ainakin minä syyllistyn silloin tällöin,
mutta koetan parantua siitä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Omat jutut
« Vastaus #52 : 05.09.19 - klo:20:00 »
Martti Lutherin Katekismuksessakin kehoitetaan ennemminkin löytämään lähimmäisistä hyviä asioita kuin pahoja.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Omat jutut
« Vastaus #53 : 05.09.19 - klo:21:31 »
Tässä on hyviä ohjeita:

"Itsestämme toivomme sanottavan pelkkää hyvää. Meidän on puhuttava lähimmäisistämme samalla tavalla kuin tahdomme heidän puhuvan meistä. Jos muut kertovat lähimmäisestämme pahaa, rakkaus vaatii meitä tukemaan ja auttamaan häntä."

https://katekismus.fi/10kaskya/8.html

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #54 : 05.09.19 - klo:23:59 »
Edellä oli puhetta narsismista.
Suhtaudun aika varauksellisesti, jos jotakuta nimitellään narsistiksi.
Nykyään on trendikästä määritellä toisia ihmisiä jollakin psyyken diagnoosilla.
Harvemmin sanotaan kenenkään olevan hullu.
Käytetään hienostuneempia termejä, esim. mielenterveystapaus, kaksisuuntainen tapaus, maaninen jne., mutta tarkoitus on sama,
siis jonkun luokittelu mieleltään häiriintyneeksi.

Sama koskee toisen persoonallisuudenpiirteitä, luonteenominaisuuksia jne.,
joita ei pidetä ehkä suoranaisesti sairaina, mutta kuitenkin niin pahoina,
että on mukava tehdä jokin diagnoosi.
Narsismi kuuluu näihin tapauksiin.

Ennen sanottiin jonkun olevan itserakas, itsekeskeinen, itseään ihaileva, omahyväinen tms.
Se kuulosti liian lievältä, joten alettiin käyttää ilmaisua "hänellä on narsistinen persoonallisuus".
On "rakkaudellista" ja "ymmärtävää" luokitella henkilö kuuluvaksi narsistisesti häiriintyneiden kategoriaan.

Narsistisia ihmisiä on tietysti olemassa, siis sairaalloisuuteen asti persoonallisuushäiriöisiä. 
Sigmund Freud "keksi" tämän ilmiön.
Mutta vasta kun psykiatri on antanut ko. diagnoosin ja tautia poteva on asian itse julkistanut, tällaista termiä voidaan mielestäni käyttää.
Jos näin ei ole, on parempi toista arvosteltaessa sanoa häntä esim. poikkeuksellisen itsekeskeiseksi.

Oletan kuitenkin, että Jumala ei toivo meidän nostavan kovasti esiin toistemme henkisiä, ruumiillisia tai sosiaalisia vikoja, ainakaan selän takana.
Tähän tosin ainakin minä syyllistyn silloin tällöin,
mutta koetan parantua siitä.

Soltero, ok, en enempää utele. Olin narsistisen uskovan kanssa tekemisessä, niin en tiennyt hänen narsismin. Ne asiat, mitä hän teki minulle, alkoi ihmetyttää ja hämmennytti minua. Meni kuukausia, kunnes Jumala puhui minulle hänen persoonallisuushäiriöstä. Niin aloin ymmärtää paremmin, miksi hän teki minulle. Olen lukenut ja kuullut ne jutut, miten ihmiset tulivat uhreiksi narsistisen ihmisen takia.

Mutta ei ole puhetta, että itse narsistinen ihminen on myös uhri. Koska narsismi ei ole hänen valinta. Mainittu narsistinen uskova, jonka kanssa olin tekemisessä, on itse isätön lapsi. Hänen isä kuoli, kun silloin hän oli jotain 6v. Hän ei saanut isällisen rakkauden ja tasapainottavan kasvatuksen isältä. Raamatun mukaan isä on perheen päärooli, se vaikuttaa lapseen myös.

Jos sinä muistat Netmissionin keskustelufoorumin moderaattorin rohkaisevan kertomuksen narsismista. Niin se todistaa, ettei ole mikään mahdotonta Jumalalle. Eli narsismi ei ole toivoton tapaus. No luin yhden uskovan kertomuksen. Se antaa rohkaisevaa toivoa, että Jumalalle kaikki voi. Hän kertoi kokeneensa olleensa jossain määrin narsisti ennen hänen uskoontuloa. Hän ei satuttanut ketään ihmisiä, mutta hän ei vaan osannut kiintyä keneenkään kunnolla. Kaikki välittäminen tuntui hieman teennennäiseltä. Mutta elämässä ei ennen uskoontuloa ollut koskaan rakkautta tai välittämistä. Kun hän tuli uskoon, niin asia muuttui täysin päinvastaiseksi. Jumala on rakkaus ja rakkaus parantaa narsismin.

Ihana todistus häneltä.  :D

No minulla kurkku on kipeytynyt ja olo on väsynyt. Toivottavasti ei tule kuumetta.






Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #55 : 06.09.19 - klo:00:02 »


Minulla oli Netmissionista pelkästään hyviä kokemuksia. Moderaattorit tekivät pyyteetöntä työtä ja en joutunut ikinä ongelmiin heidän kanssaan ja kanssakeskustelijat olivat ihania ihmisiä. Muistan lämmöllä sitä aikaa. En ikinä kohdannut ongelmia kyseisellä foorumilla, vaikka monta vuotta kirjoittelin.

Kyseinen foorumi itse asiassa kannatteli minua vaikeina aikoina.

Kunpa foorumi pysyisi yhä. Kaipaan sanaleikkejä sieltä.  :-[ Haluaisin kysyä, tiedätkö, miksi Netmissionin foorumi kaatui? Se oli shokki minulle. Hyvää yötä Jeesus myötä!

 

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Omat jutut
« Vastaus #56 : 06.09.19 - klo:02:04 »


Minulla oli Netmissionista pelkästään hyviä kokemuksia. Moderaattorit tekivät pyyteetöntä työtä ja en joutunut ikinä ongelmiin heidän kanssaan ja kanssakeskustelijat olivat ihania ihmisiä. Muistan lämmöllä sitä aikaa. En ikinä kohdannut ongelmia kyseisellä foorumilla, vaikka monta vuotta kirjoittelin.

Kyseinen foorumi itse asiassa kannatteli minua vaikeina aikoina.

Kunpa foorumi pysyisi yhä. Kaipaan sanaleikkejä sieltä.  :-[ Haluaisin kysyä, tiedätkö, miksi Netmissionin foorumi kaatui? Se oli shokki minulle. Hyvää yötä Jeesus myötä!

Ystäväiseni, tuohon esittämääsi kysymykseen sait pari hyvää vastausta. En tarkemmin nyt muista missä ne vastaukset sijaitsevat, mutta joka tapauksessa Sinun tekemän kysymyksen jälkeen NetMissionista. Joka tapauksessa se foorumi on mennyt ja haudattu tämän sanan mukaisesti: "Kaikella on määräaika ja aikansa on jokaisella asialla taivaan alla! Aika on syntyä ja aika kuolla! Aika on istuttaa ja aika repiä istutus!"

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Omat jutut
« Vastaus #57 : 06.09.19 - klo:02:42 »
Edellä on ollut puhetta narsismista. Sanon oman mielipiteeni enkä usko sen kaikkia miellyttävän. Nimittäin me kaikki olemme narsisteja, aivan jokainen. Se on sitten toinen asia kuinka paljon Jumalan armo ja työ meissä sitä voi hillitä ja pitää aisoissa. Lisäksi vielä on nähtävä, että lopun aikana narsismi tulee yhä näkyvämmin esille ihmisen turmeltuneesta luonnosta.

Raamattu opettaa, että lopunaikana ihmiset ovat itserakkaita (2.Tim. 3:2). Se sanotaan ensimmäisenä syntinä, mutta luettelo on pitkä (jakeet 1-5). Itserakkaus alkoi jo Eedenin puutarhassa, jossa ihminen tahtoi syödä hyvän- ja pahantiedon puusta paholaisen vakuuttaessa heidän tulevan kuin Jumala tietämään hyvän ja pahan. Langetessaan he rakastivat itseään ja valheellista lupausta enemmän kuin Herraa. Olihan se houkutteleva: "Te tulette kuin Jumala..."

Näin minä narsismin lähtökohdan ymmärrän.

Narsismi psykologisena käsitteenä on nuori ja siitä on taidettu kirjoittaa iso pino kirjoja. Eräs uskoon tullut psykoanalyytikko sanoi, että psykologia pyrkii ottamaan Jumalan paikan ihmismielessä eikä se tunnusta ihmisen synnin perintöä eikä luonnon turmellusta joka on niin perinpohjaista, ettei Jumalakaan pyri muuttamaan sitä. Totuudeksi jää Jeesuksen sanat: "Teidän täytyy syntyä uudesti." Eikä taistelu silloinkaan taukoa. Liha (ihmisen turmeltunut luonto) himoitsee Henkeä vastaan ja Henki himoitsee lihaa vastaan, ne ovat nimittäin toisiansa vastaan ja … hautaan saakka.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Omat jutut
« Vastaus #58 : 06.09.19 - klo:06:48 »
100% ihmisistä on sairaita ainakin jollakin tavalla. Olin kuuntelemassa uskovaista lääkäriä Pekka Reinikaista ja hän sanoi jos luulette olevanne terveitä niin tulkaa hänen luokseen niin kyllä joku sairaus löydetään.

Reinikainen on todistanut, että ihmiskunta rappeutuu vauhdilla ei ole olemassa mitään evoluutiota vaan geenivirheiden määrä kasvaa sukupolvelta toiselle. Alussa ihminen oli täydellinen (Aatami ja Eeva).

Ei nyt varsinaisesti liittynyt narsismin, mutta jotenkin vain aihe tuli mieleenkin.

Kuitenkin sekä fyysiset että psyykkiset sairaudet ovat moninkertaistuneet ihmiskunnan keskuudessa verrattuna alun täydellisyyteen.

Tämä osoittaa että evoluutioteoria ei ole totta.

Turmeltunut luonto (liha ja synnin teot) on myös tavallaan rappeutunut luonto (fyysiset ja psyykkiset sairaudet) . Tämä on ihmiskunnan osa ja korostaa sitä että tarvitsemme pelastajaamme ja parantajaamme Jeesus Kristusta jokainen päivä.
« Viimeksi muokattu: 06.09.19 - klo:06:53 kirjoittanut Janne »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Omat jutut
« Vastaus #59 : 06.09.19 - klo:07:37 »
100% ihmisistä on sairaita ainakin jollakin tavalla. Olin kuuntelemassa uskovaista lääkäriä Pekka Reinikaista ja hän sanoi jos luulette olevanne terveitä niin tulkaa hänen luokseen niin kyllä joku sairaus löydetään.

Reinikainen on todistanut, että ihmiskunta rappeutuu vauhdilla ei ole olemassa mitään evoluutiota vaan geenivirheiden määrä kasvaa sukupolvelta toiselle. Alussa ihminen oli täydellinen (Aatami ja Eeva).

Ei nyt varsinaisesti liittynyt narsismin, mutta jotenkin vain aihe tuli mieleenkin.

Kuitenkin sekä fyysiset että psyykkiset sairaudet ovat moninkertaistuneet ihmiskunnan keskuudessa verrattuna alun täydellisyyteen.

Tämä osoittaa että evoluutioteoria ei ole totta.

Turmeltunut luonto (liha ja synnin teot) on myös tavallaan rappeutunut luonto (fyysiset ja psyykkiset sairaudet) . Tämä on ihmiskunnan osa ja korostaa sitä että tarvitsemme pelastajaamme ja parantajaamme Jeesus Kristusta jokainen päivä.

Näin se menee kuin kirjoitit, mutta viisas ihminen -homo sapiens- ei sitä ihan tuosta vaan myönnä, että "ihmiskunnalla on suvustaan huononemisen taipumus".