Kirjoittaja Aihe: Omat jutut  (Luettu 7555 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #60 : 06.09.19 - klo:09:02 »


Minulla oli Netmissionista pelkästään hyviä kokemuksia. Moderaattorit tekivät pyyteetöntä työtä ja en joutunut ikinä ongelmiin heidän kanssaan ja kanssakeskustelijat olivat ihania ihmisiä. Muistan lämmöllä sitä aikaa. En ikinä kohdannut ongelmia kyseisellä foorumilla, vaikka monta vuotta kirjoittelin.

Kyseinen foorumi itse asiassa kannatteli minua vaikeina aikoina.

Kunpa foorumi pysyisi yhä. Kaipaan sanaleikkejä sieltä.  :-[ Haluaisin kysyä, tiedätkö, miksi Netmissionin foorumi kaatui? Se oli shokki minulle. Hyvää yötä Jeesus myötä!

Ystäväiseni, tuohon esittämääsi kysymykseen sait pari hyvää vastausta. En tarkemmin nyt muista missä ne vastaukset sijaitsevat, mutta joka tapauksessa Sinun tekemän kysymyksen jälkeen NetMissionista. Joka tapauksessa se foorumi on mennyt ja haudattu tämän sanan mukaisesti: "Kaikella on määräaika ja aikansa on jokaisella asialla taivaan alla! Aika on syntyä ja aika kuolla! Aika on istuttaa ja aika repiä istutus!"

Sain kyllä vastaukset, mutta ne vastaukset osoittaa, ettei asiasta ole täysin tietoinen, siksi ajattelin kysyä Jannelta, jos hän on tietoinen asiasta. Ne vastaukset on tässä.  :)

http://puimatanner.net/index.php?topic=1091.30


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #61 : 06.09.19 - klo:09:28 »
Edellä on ollut puhetta narsismista. Sanon oman mielipiteeni enkä usko sen kaikkia miellyttävän. Nimittäin me kaikki olemme narsisteja, aivan jokainen. Se on sitten toinen asia kuinka paljon Jumalan armo ja työ meissä sitä voi hillitä ja pitää aisoissa. Lisäksi vielä on nähtävä, että lopun aikana narsismi tulee yhä näkyvämmin esille ihmisen turmeltuneesta luonnosta.

Raamattu opettaa, että lopunaikana ihmiset ovat itserakkaita (2.Tim. 3:2). Se sanotaan ensimmäisenä syntinä, mutta luettelo on pitkä (jakeet 1-5). Itserakkaus alkoi jo Eedenin puutarhassa, jossa ihminen tahtoi syödä hyvän- ja pahantiedon puusta paholaisen vakuuttaessa heidän tulevan kuin Jumala tietämään hyvän ja pahan. Langetessaan he rakastivat itseään ja valheellista lupausta enemmän kuin Herraa. Olihan se houkutteleva: "Te tulette kuin Jumala..."

Näin minä narsismin lähtökohdan ymmärrän.

Narsismi psykologisena käsitteenä on nuori ja siitä on taidettu kirjoittaa iso pino kirjoja. Eräs uskoon tullut psykoanalyytikko sanoi, että psykologia pyrkii ottamaan Jumalan paikan ihmismielessä eikä se tunnusta ihmisen synnin perintöä eikä luonnon turmellusta joka on niin perinpohjaista, ettei Jumalakaan pyri muuttamaan sitä. Totuudeksi jää Jeesuksen sanat: "Teidän täytyy syntyä uudesti." Eikä taistelu silloinkaan taukoa. Liha (ihmisen turmeltunut luonto) himoitsee Henkeä vastaan ja Henki himoitsee lihaa vastaan, ne ovat nimittäin toisiansa vastaan ja … hautaan saakka.

Olen samaa mieltä kanssasi.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #62 : 06.09.19 - klo:09:31 »
Narsismista vielä... Kun olin pitkään hämilläni, miksi narsistinen uskova teki minulle näin ja siten Jumala puhui minulle hänen persoonallisuushäiriöstä. Siten ymmärsin paremmin. Ja tuon esille Saulin tarinan Raamatusta ja se liittyy tuttuun narsistiseen uskovaan, jonka kanssa olin tekemisessä.

Sauli (ex-kuningas) luuli palvelleensa oikein Jumalan edessä, niin toimitti uhrin Jumalalle, mutta se oli kauhistukseksi Jumalalle, koska se tapahtui omasta lihasta, mikäli viittaa omaan narsismiin. Kohta kerron tarkemmin.

Herra ilmoitti asiansa Samuelille ja sit Samuel meni tapaamaan Saulia. Saul katsoi oikeaksi, kun toimitti uhrinsa Jumalalle ja oli tyytyväinen siihen. Samuel tuli niin Saul toivotti sanoen: 'Herra siunatkoon sinua!' Ja vielä sanoi täyttäneensä Herran käskynsä. Samuel sanoi; 'Mitä sitten on tämä lammasten määkiminen ja nautojen ammuminen, jonka kuulen korvillani?'

Samuel käski tottelemaan Jumalaa, mutta Sauli sanoi kuunnelleensa Herran ääntä ja tehnyt sen matkan jolle Herra lähetti, mutta väki otti parhaan osan tuhon omaksi vihitystä saaliista, lampaista ja naudoista, uhratakseen ne Herralle. Niin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva (1Sam. 15).

Niin Sauli ihmetteli, koska hän oli narsistinen, niin ei selvin silmin nähnyt samaa asiaa, mitä Jumala näki. Tällainen narsistinen uskova on, joka ei näe samat asiat, mitä muut uskovat näkevät. Kun ne vihitään tuhoksi, niin niitä uskova katsoo hyväksi ajatellen hengellisessä mielessään.

Narsismin takia on sokeutunut, siksi ei näe samat asiat, kuin muut uskovat. Saul luuli palvelleensa Jumalaa, mutta oikeastaan hän palveli itseään ja korotti itseään. Niin raamattupiirin vetäjänä olen nähnyt sitä samaa vastaavaa tutussa narsistisessa uskovassa ja siksi Jumala puuttui asiaan puhumalla ja paljastamalla minulle hänen persoonallisuushäiriöstä.

Lainaus
Sauli sanoi kuunnelleensa Herran ääntä ja tehnyt sen matkan jolle Herra lähetti, mutta väki otti parhaan osan tuhon omaksi vihitystä saaliista, lampaista ja naudoista, uhratakseen ne Herralle

Olen nähnyt, että narsistisen uskovan ääni tulee itsestään, jota hän on aina luullut Jumalan ääneksi.

Netmissionin foorumin moderaattori ja pari uskovaa kertoivat todistaen, miten Jumala muutti heidät ja paransi heidän narsismin. Yksi kertoi todistaen urheasti, että oma kasvatuksensa oli melko turvaton ja rajaton, ja ennen uskoontuloa häneen sopi monet narsismin oireet, etenkin empatian puute ja se, että hän käytti ihmisiä hyödyksensä. Jumala on paljon parantanut ja nyt hän pystyy tuntemaan myös empatiaa, se on aika ihmeellistä kun ei ole koskaan ennen pystynyt kuvitellakaan että oikeasti voisi tuntea myötätuntoa toisia kohtaan.

Hän kertoi vapautuneensa sen hallintavallasta silloin, kun ymmärsi evankeliumin. Mutta sisäistä taistelua asian kanssa on ollut vielä todella pitkään uskoontulon jälkeen. Ja valitettavasti myös lankeilua ajottain. Sen jälkeen kun hän sai kyvyn myötätuntoon niin on ollut helpompaa, eikä enää niin paljon taistelua. Sitä ennen piti monesti vaan kylmästi tehdä minkä tietää olevan oikein, joskus hampaat irvessäkin. Mutta empatian myötä nykyisin on enemmän sydän mukana rakkauden teoissa. Varmaan se kun on taipunut tekemään oikein vaikka ei tunnu siltä, on saanut aikaan että pikkuhiljaa myös sydän on alkanut pehmenemään.

Jumalalle kaikki on mahdollista. On osa uskovista uskoontulon jälkeen yhä narsistisia, esimerkiksi minun tuttamani narsistinen uskova, jolla on pahempi narsismi ja hänelle armon termi on vieras. Luulen, että ehkä 5-30% narsistista uskovista vapautuu narsismista ja loput ei, koska ei halua myöntää itselleen olevansa narsistinen. Niin siten Jumala ei voi tehdä, eikä vaikuttaa mitään.



« Viimeksi muokattu: 06.09.19 - klo:09:49 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #63 : 06.09.19 - klo:10:07 »
Ajattelen kertoa vielä työkaverista. Hän on myös narsistinen. Hän tiesi minun uskoni. Hän on tehnyt tahallisesti minulle monta kertaa ilman syytä. En ihmetellyt yhtään, koska olen perehtynyt persoonallisuushäiriön juttuun ja ne narsismin oireet ovat minulle tuttua. Ymmärsin, että hän on itse uhri, koska narsismi ei ole valinta ja silti hän jatkuvasti teki tahallaan minulle. En välittänyt.

Myöhemmin jouluna hän pisti minua minun tietämättäni vetämään laulua kirkossa, missä transsu pappi veti ja järjesti julisteen, missä minun nimeni näkyy. Siten hän toi sen työpaikkaan. Hän mainitsi järjestelleensä laulukuoron sinne kirkkoon ja mainitsi, että minä laulan. Minä pelästyin ja sanoin, miksi hän tekee sen kysymättä mitään minulta. Hän alkoi tahallaan esittää muuta kiertelemällä.

Tunnistin narsismin piirteen, joka on tapana tehdä näin eli tekeytyy muuksi esittämällä jotain muuta kiertelemällä. Siten sanoin suoraan hänelle: kaikella kunnioituksella kieltäydyn sen. Siihen hän tyytyi täysin, kun sanoin näin: kaikella kunnioituksella. Hän perui kaiken, minkä hän järjesti minun selkäni takana.




« Viimeksi muokattu: 06.09.19 - klo:10:16 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Omat jutut
« Vastaus #64 : 06.09.19 - klo:10:31 »
Mikähän tuo juttu Netmissionin narsistimoderaattorista oikein on?
Olin tuolla keskustelufoorumilla vuosia, mutta en tunnista tuollaista kertomusta ollenkaan.

Rupattelija, käytätköhän taas sanaa erilaisessa merkityksessä kuin mikä sillä yleisesti on?

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #65 : 06.09.19 - klo:10:41 »
Mikähän tuo juttu Netmissionin narsistimoderaattorista oikein on?
Olin tuolla keskustelufoorumilla vuosia, mutta en tunnista tuollaista kertomusta ollenkaan.

Rupattelija, käytätköhän taas sanaa erilaisessa merkityksessä kuin mikä sillä yleisesti on?

Siellä narsismi oli keskustelun aiheena.


Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Omat jutut
« Vastaus #66 : 06.09.19 - klo:11:07 »
Kirjoittelin aikoinani Netmissioniin runsaasti, kunnes lopetin ja poistuin foorumista.

Kunnes kirjauduin tauon jälkeen uudelleen. Minulle tuli tarve kiittää keskustelijoita, jotka olivat tukeneet minua vaikeina aikoina kun olin sairas mm. esirukoilemalla ja etsimällä Raamatusta sopivia Sanan kohtia. Lisäksi sain  kasvaa uskossa vanhempien veljien ja siskojen kanssa foorumilla. Vaikka olenkin ollut käytännössä koko ikäni uskossa niin silti on paljon kypsempiä ja enemmän uskossa kasvaneita kuin minä.

Hieman sen jälkeen kun kirjauduin uudelleen niin foorumi lopetettiin. Koin niin että Pyhä Henki ohjasi minua kirjautumaan foorumiin ja ehdin näin kiittää veljiä ja siskoja. En siis tiennyt että foorumi aiotaan
lopettaa. On myös mahdollista, että Jumala piti foorumia yllä niin kauan että ehdin kiittää. Kuitenkin oli hienoa, että sain mahdollisuuden kiittää.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #67 : 06.09.19 - klo:11:35 »
Minäkin olen kiitollinen Netmissionin foorumista. Mieleenpainuvaa on se asia, että vaikeana aikana yksi tyyppi, joka oli foorumin ylläpitäjä tai moderaattori (en muista, kumpiko) auttoi ja kantoi minua rukouksin. Aistin hänen lämminhenkisyyden, kun yksityisviesteillä keskustelimme kaksistaan. Mieleenpainuva asia on se, että hän on lämminhenkinen tyyppi. Niin olen kiitollinen varsinkin hänelle. Jumalan siunatkoon häntä runsaasti!





Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #68 : 06.09.19 - klo:11:40 »

Sanaleikit sieltä oli hauskaa.  ;D Kuka sanaleikit muistaa?


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Omat jutut
« Vastaus #69 : 06.09.19 - klo:13:06 »
Narsismi on hyvin epämääräinen ja vaarallinen diagnoosi,
jonka monet ihmiset, uskovatkin, tekevät mielellään henkilöistä,
joista he eivät pidä.

Toista on helppo moittia selän takana, kun naamioi hänen ärsyttävät
tekemisensä ja piirteensä narsismiksi.
Toistahan vain "ymmärretään" ja "analysoidaan",
hengellisissä yhteyksissä "ollaan huolissaan", mutta "rakastetaan".
Kysymys on kuitenkin panettelusta.

Unohdetaan esim. se, että psyyken diagnooseja tekevät vain psykiatrit,
ja heillekin narsismi on hankala juttu.
Tässä linkissä on asiaa käsitelty:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsistin-kaytos-kumpuaa-olemattomasta-itsetunnosta

Siinä sanotaan mm:
"(Narsistiksi) nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä."

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #70 : 06.09.19 - klo:13:16 »

Lainaus käyttäjältä: Soltero
Tässä linkissä on asiaa käsitelty:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsistin-kaytos-kumpuaa-olemattomasta-itsetunnosta

Luin äsken. Se on väärin.  :-\


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #71 : 06.09.19 - klo:17:05 »

Haluaisin aloittaa ihan varovasti siitä asiasta ja kysyä, oletko koskaan huomannut aliarvostamisen piirteen, jonka mukaan aliarvostamalla luulee tietävän itse enemmän? Ja olet koskaan huomannut tulleesi aliarvostettu? Mitä mieltä olet siitä asiasta?  :)

Tällä kysymyksellä en kohdista ketään ja tämä kysymys on vain yleisesti kohdistamatta ketään ja kenenkään loukkaantumatta.

Ei tarvitse kirjoittaa tänne, jos ei ole kokemusta siitä asiasta. Hyvää sapattipäivää ja siunausta perjantai-iltaan!  :)




Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #72 : 06.09.19 - klo:19:07 »


Ajattelen avata uuden keskustelun vielä...

Oletko selvinnyt flunssasta? Miten olet hoitanut itseäsi terveeksi välttääksesi flunssan?


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Omat jutut
« Vastaus #73 : 06.09.19 - klo:21:24 »

Haluaisin aloittaa ihan varovasti siitä asiasta ja kysyä, oletko koskaan huomannut aliarvostamisen piirteen, jonka mukaan aliarvostamalla luulee tietävän itse enemmän? Ja olet koskaan huomannut tulleesi aliarvostettu? Mitä mieltä olet siitä asiasta?  :)

Tällä kysymyksellä en kohdista ketään ja tämä kysymys on vain yleisesti kohdistamatta ketään ja kenenkään loukkaantumatta.

Ei tarvitse kirjoittaa tänne, jos ei ole kokemusta siitä asiasta. Hyvää sapattipäivää ja siunausta perjantai-iltaan!  :)
Jos haluaa itselleen kovasti arvostusta toisilta ihmisiltä,
ei ole ainakaan nöyrä.

Raamatussa meitä kehoitetaan kunnioittamaan toinen toistamme.
"Kunnioittakaa kaikkia, rakastakaa veljiä, peljätkää Jumalaa, kunnioittakaa kuningasta."
(1. Piet. 2:17)

Mutta missään ei kehoiteta vaatimaan itselleen arvostusta ja kunniaa.
"Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme."  (Gal. 5:26)

"...olette sopuisat ja yksimieliset
ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne."  (Fil. 2:2-3)

Arvostus eli kunnioitus on siis asia, jota joko saa tai jota ei saa osakseen toisilta.
Sitä ei voi pyytämällä saada, mutta oma toiminta voi olla sellaista,
että toiset alkavat vähitellen arvostaa.

Jeesus opettaa tästä:
"Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle;
sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman,
niin hän, joka on sinut ja hänet kutsunut, ehkä tulee ja sanoo sinulle:
'Anna tälle sija', ja silloin sinä saat häveten siirtyä viimeiselle paikalle.

Vaan kun olet kutsuttu, mene ja asetu viimeiselle sijalle,
ja niin on se, joka on sinut kutsunut, sisään tullessaan sanova sinulle:
'Ystäväni, astu ylemmäksi'. Silloin tulee sinulle kunnia kaikkien pöytäkumppaniesi edessä.

Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."  (Luuk. 14: 8-11)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #74 : 06.09.19 - klo:21:31 »


Soltero, sinä aina käännät asiat ylösalaisin siinä luulossa, että minä muka opettaisin sitä. Siksi minun on vaikea avata keskustelu kanssasi.

Kysyn, mikä minä olen sinulle?