Kirjoittaja Aihe: Älypuhelin  (Luettu 4351 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Älypuhelin
« : 19.07.19 - klo:22:08 »
Meidän huusholliin tuli ensimmäinen älypuhelin, kun tyttäremme osti sen lahjaksi vaimolleni. Se on iäkkäämmälle tarkoitettu Doro 8040. Käyttöohjeet latasin netistä, mutta täytyy sanoa, että vaikea on ymmärtää niitä ja päästä alkuun. Liikkeessä laitettiin SIM-kortti sisään je tehtiin joitakin perusasetuksia.

Pitäisi löytää esim. netistä joitakin yksinkertaisia perusjuttuja, että pääsisi alkuun. Puhelimen mukana olevat käyttöohjeet eivät oikein avaudu. Osaako kukaan ohjata sivulle, jossa lähdettäsiin ihan alkeista?  :-[
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #1 : 20.07.19 - klo:00:17 »
Mun neuvo on, että painelet nappeja ja katsot mitä tapahtuu. Se näyttää kuvista päätellen Android puhelimelta ja siis toimii kuten kaikki Samsung, LG puhelimet, mitä ainakin täällä ovat yleisiä Iphonen ohella. Älypuhelimet ovat itse asiassa tosi helppoja. Kokeile painaa asetuksia nappia ja katsot mitä se pitää sisällään.
Jos sulla google etusivulle, siihen vaan kirjoittaa hakusanan ja käyttää kuten tietokonetta ja voi googlata mitä vaan.

Android käyttöjärjestelmillä toimivissa puhelimessa kussakin sovelluksessa on kolme pistettä päällekkäin oikeassa yläkulmassa. Sitäkin voi klikata ja katsoo mitä vaihtoehtoja se antaa sen sovelluksen kohdalla.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #2 : 20.07.19 - klo:09:51 »
Mun neuvo on, että painelet nappeja ja katsot mitä tapahtuu. Se näyttää kuvista päätellen Android puhelimelta ja siis toimii kuten kaikki Samsung, LG puhelimet, mitä ainakin täällä ovat yleisiä Iphonen ohella. Älypuhelimet ovat itse asiassa tosi helppoja. Kokeile painaa asetuksia nappia ja katsot mitä se pitää sisällään.
Jos sulla google etusivulle, siihen vaan kirjoittaa hakusanan ja käyttää kuten tietokonetta ja voi googlata mitä vaan.

Android käyttöjärjestelmillä toimivissa puhelimessa kussakin sovelluksessa on kolme pistettä päällekkäin oikeassa yläkulmassa. Sitäkin voi klikata ja katsoo mitä vaihtoehtoja se antaa sen sovelluksen kohdalla.

Kiitos tiedoista. Hämmentää vain se, kun painaa mitä tahansa, niin se kysyy hyväksytkö jonkin asian vai et. Enkä ymmärrä, mitä seuraa, jos hyväksyy tai ei hyväksy. No, puhelinhan ei ole minun, katsotaan miten vaimo selviää. Molemmat kyllä käytämme tietokonetta, joten eiköhän tästäkin selvitä…

Painelin muuten niitä nappeja, niin se otti kuvia ja salamakin välähti. Vielä en tiedä, miten ne hutiotokset saa poistetuksi.   :-\
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #3 : 20.07.19 - klo:10:05 »
Nyt tulikin ihan konkreettinen ongelma. Käynnistettiin puhelin äsken ja se kysyi PIN-koodia. Kaksi kertaa syötettiin koodi, eikä se hyväksynyt kumpaakaan, ilmoitti vain, että 1 kerta on jälellä. Ei oikein uskalleta jatkaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #4 : 20.07.19 - klo:10:55 »
Pin koodi on operaattorikohtainen. Oletuksena on tyypillisesti 1234 tai 0000.
Googlaa operaattorin nimellä, esim "DNA oletus pin koodi".
Eihän sitä muutettu siellä ostoliikkeessä? Luultavasti se olisi silloin kirjattu johonkin puhelimen mukana tuleviin papereihin.

Doron kattavan näköinen ohje löytyy esim
https://www.luurinetti.fi/files/products/doro-8040-kayttoohje.pdf

Jos pin menee kolmannen kerran väärin, joudut ottamaan yhteyttä operaattoriin, jolta saat puhelimen avaamiseen tarvittavan PUK- koodin. En ole varma tuleeko se puhelimen mukana.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #5 : 20.07.19 - klo:13:36 »
Mulla oli aikanaan ensimmäisiä älypuhelimia mitä markkinoille tuli. Heitin sen lopulta hiiteen ja ostin 15 euron peruspuhelimen. Sama linja pysyy.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #6 : 20.07.19 - klo:13:52 »
Pin koodi on operaattorikohtainen. Oletuksena on tyypillisesti 1234 tai 0000.
Googlaa operaattorin nimellä, esim "DNA oletus pin koodi".
Eihän sitä muutettu siellä ostoliikkeessä? Luultavasti se olisi silloin kirjattu johonkin puhelimen mukana tuleviin papereihin.

Doron kattavan näköinen ohje löytyy esim
https://www.luurinetti.fi/files/products/doro-8040-kayttoohje.pdf

Jos pin menee kolmannen kerran väärin, joudut ottamaan yhteyttä operaattoriin, jolta saat puhelimen avaamiseen tarvittavan PUK- koodin. En ole varma tuleeko se puhelimen mukana.

Kiitos. Tuossa taitaa olla viisautta. Muistelen, että se koodi oli 0000. Turhaan yritin sillä vanhalla PIN-koodilla ja sehän pelaa vielä siinä vanhassa. Kattelen papereista, tuliko sitä PUK koodia. Nyt on nimittäin semmoinen juttu, että operaattoriksi tulee Saunalahti. Sehän on Elisan kanssa samaa puljua. Kestää kuulema viikon, ennenkuin varsinaisen vaihto tapahtuu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #7 : 20.07.19 - klo:13:55 »
Mulla oli aikanaan ensimmäisiä älypuhelimia mitä markkinoille tuli. Heitin sen lopulta hiiteen ja ostin 15 euron peruspuhelimen. Sama linja pysyy.

Olen jotensakin samalla kannalla. Kun on kannettava tietokone, jolla voi lähes kaikki asiat hoitaa, niin peruspuhelin mielestäni riitttäisi. Mutta kun ei oikein tahdo loukata lahjan antajaa, niin pitää yrittää selvittää tätä juttua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #8 : 20.07.19 - klo:15:33 »
 ;D Täällähän saa vallan rohkaisevaa tietoa älykännyköistä. Mielenkintoista.

Ei kannata ostaa, ettei roskis saa iloa uudesta roskasta. :D

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #9 : 20.07.19 - klo:15:34 »
Mulla oli aikanaan ensimmäisiä älypuhelimia mitä markkinoille tuli. Heitin sen lopulta hiiteen ja ostin 15 euron peruspuhelimen. Sama linja pysyy.

Olen jotensakin samalla kannalla. Kun on kannettava tietokone, jolla voi lähes kaikki asiat hoitaa, niin peruspuhelin mielestäni riitttäisi. Mutta kun ei oikein tahdo loukata lahjan antajaa, niin pitää yrittää selvittää tätä juttua.

Ehdottomasti niin! Ei pidä heittää lahjaa hiiteen.

Omia mielipiteitä enemmän pidän sielun sivistyksestä.
Ihmisroska

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #10 : 20.07.19 - klo:19:22 »
;D Täällähän saa vallan rohkaisevaa tietoa älykännyköistä. Mielenkintoista.

Ei kannata ostaa, ettei roskis saa iloa uudesta roskasta. :D

Minulla on ollut älypuhelin; olisikohan tämä neljäs. Eivät ne ole perin kestäviksi osoittautuneet. Yksi vaihtui, kun puhelin sanoi "sopimuksensa irti" ja toinen rupesi itsekseen soittelemaan ympäriinsä. Kummassakin oli takuu vielä voimassa ja sain pienellä välirahalla uudet vempeleet. Kolmannessa tapauksessa vika oli kokonaan minun, sillä unohdin mustakuorisen puhelimen mustalla nahalla verhoilun auton penkille tuntikausiksi ja se rikkoutui auringonpaisteen kuumuudesta. Ensimmäinen älypuhelimeni oli Nokia ja se palveli moitteettomasti, mutta aikojen saatossa osoittautui hitaaksi siirtämään dataa (3G verkko).

Näissä uusissa älypuhelimissa on "miljoona toimintaa" jotka ilmeisesti on ajateltu enemmänkin nuoria käyttäjiä varten kuin meitä varten, joille riittäisi se, että voimme soittaa, ottaa puheluja vastaan ja lähettää tekstiviestejä (jos nekään on tarpeellisia). Tietenkin älypuhelimessa on toimintoja joista on hyötyä, esimerkiksi navigaattori. Minulle ei kyllä ole niin väliä millä tavalla puhelin soi tai näytön värit sopivat keskenään, millaisia pelejä puhelimessa on ym. ym.

Vielä sanoisin yhden minusta kurjan asian. Tuttavat ovat nuhdelleet minua siitä, kun en pidä aina puhelinta kauppareissuilla ja pihalla mukana. Sisälle tullessani odottaa tekstiviesti: "Miksi et vastaa minulle? tai "Oletko jostain vihainen?" ym. Pitäisi aina (muka) olla puhelimen ulottuvilla vaikka en enää ole työelämässä. Silloin esimiehet vaativat, että puhelin oli aina matkassa mukana.

Että tällaisia, haloota.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #11 : 20.07.19 - klo:19:32 »
Voiko  vanhemalle ihmiselle "turhat" toiminnot tehdä toimimattomaksi ettei älykännykän tarvittavat toiminnot kärsi.

Tulipa sana toimi... 3 x ???

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #12 : 20.07.19 - klo:19:45 »
Eihän kännykän käyttö mitään älyniekan toimintaa ole. En ymmärrä miksi pitää olla joku seniorimalli. Ajattelin tätä aloituksen nähdessäni, mutta en aluksi ollut muotuillut sitä sanoiksi.  Aikamoista seniorien älyn vähättelyä. 4 vuotiaat lapsetkin osaavat käyttää uusimpia malleja.
« Viimeksi muokattu: 20.07.19 - klo:19:54 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #13 : 20.07.19 - klo:20:29 »
Eihän kännykän käyttö mitään älyniekan toimintaa ole. En ymmärrä miksi pitää olla joku seniorimalli. Ajattelin tätä aloituksen nähdessäni, mutta en aluksi ollut muotuillut sitä sanoiksi.  Aikamoista seniorien älyn vähättelyä. 4 vuotiaat lapsetkin osaavat käyttää uusimpia malleja.

Ei välttämättä "seniorien älyn vähättelyä". Doro-puhelimien suunnittelussa on otettu huomioon vanhusten ongelmia (esimerkiksi vapisevat kädet, puhelin ei kirjoita peräkkäin samaa kirjainta vapisevan sormen osuessa useita kertoja samalle näppäimelle ja näppäimistö on tavallista kookkaampaa). Tuttavani kärsii käsien vapinasta ja Doro on aikaa myöten osoittautunut parhaaksi puhelinvaihtoehdoksi. Se tuntuu myös kestävän paremmin kolhuja ja putoamisia lattialle kuin muut puhelimet (jos eivät ole "iskunkestäviä").

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Älypuhelin
« Vastaus #14 : 20.07.19 - klo:20:40 »
Eihän kännykän käyttö mitään älyniekan toimintaa ole. En ymmärrä miksi pitää olla joku seniorimalli. Ajattelin tätä aloituksen nähdessäni, mutta en aluksi ollut muotuillut sitä sanoiksi.  Aikamoista seniorien älyn vähättelyä. 4 vuotiaat lapsetkin osaavat käyttää uusimpia malleja.

Ei välttämättä "seniorien älyn vähättelyä". Doro-puhelimien suunnittelussa on otettu huomioon vanhusten ongelmia (esimerkiksi vapisevat kädet, puhelin ei kirjoita peräkkäin samaa kirjainta vapisevan sormen osuessa useita kertoja samalle näppäimelle ja näppäimistö on tavallista kookkaampaa). Tuttavani kärsii käsien vapinasta ja Doro on aikaa myöten osoittautunut parhaaksi puhelinvaihtoehdoksi. Se tuntuu myös kestävän paremmin kolhuja ja putoamisia lattialle kuin muut puhelimet (jos eivät ole "iskunkestäviä").

Juuri näin. Nuorilla on pienemmät, pehmeät ja joustavat sormet, kun taas vanhuksilla on usein kovat ja koppuraiset, joilla näppäileminen ei tahdo onnistua. Ruudun pyyhkäisemisestä puhumattakaan. Arvelen, että Doronkaan suunnittelussa ei ole otettu riittävästi huomioon näitä realiteetteja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell