Puimatanner > Seurakunta

Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit

<< < (2/23) > >>

Sofiina:

--- Lainaus käyttäjältä: KnutL - 21.10.13 - klo:13:10 ---Luterilaisen Missouri-synodissa johtajana vuosia toiminut C.F.W.Walther otti kantaa teeseissään sakramentteihin näin:

"Seitsemänneksitoista ei Jumalan sanaa jaeta oikein, jos opetetaan, että sakramentit vaikuttavat pelastuksen ex opere operato."

Tuo 'ex opere operato' tarkoittaa sitä, että pyhän toimituksen tulos riippuu ainoastaan itse toimenpiteestä. Sellaisen ajattelun mukaan se vaikuttaisi täysin automaattisesti.


--- Lainaus päättyy ---

Kuullostaisi eräänlaiselta luterilaisuuden "katolilaiselta" siiveltä.
Itse Luther ei opettanut sakramenttien vaikuttavan ilman uskoa.

"Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen teon kautta."

Myös luterilaisuus sisältää erilaisia kuppikuntia, mutta kyllä alkuperäiseen luterilaisen kirkon oppiin oleellisesti kuuluu usko. Uskoa ei voi ohittaa, niin että yksin sakramentti Jumalan tekona vaikuttaisi. Myös pelastava usko on Jumalan teko, "usko, jonka Jeesus vaikuttaa".

Vaikka luterilainen kirkko opettaa nk. sidotun ratkaisuvallan oppia, tämä oppi opettaa ihmisellä olevan sen ratkaisuvallan, ettei hän kieltäydy Jumalasta, vaan sallii Jumalan läsnäolon ja vaikutuksen itsessään.

Ihmisen oma olemus ei koskaan pyri kohti Jumalaa, vaan aktiivisesti pakenee Häntä.
Mutta, kuullessaan Jumalan äänen, ihminen voi pysähtyä ja sallia pelastaa itsensä.

Näin on kaikessa uskonelämässämme: Jumala tekee kaiken, me joko sallimme Hänen tekonsa, tai käännymme poispäin.

Tämä on Ev.lut.kirkon oppi. Mutta nykyään on myös kuppikuntia, jotka opettavat katolilaisemmin: täyttä passiivisuutta pelastuksessa. Tätä ei ev.l.kirkko alunperin ole opettanut, muutoinhan ihmisellä itsellään ei olisi mitään vastuuta itsestään.

Tämä vastuu on: kuullessaan Jumalan äänen, kutsun ja kehoituksen, ihminen joko suostuu siihen, tai jatkaa omalla tiellään, synnissä.

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 21.10.13 - klo:13:22 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Sofiina - 21.10.13 - klo:12:35 ---Ev.lut.kirkko ei opeta, että sakramentti, esim. kaste, ilman uskoa vaikuttaisi pelastusta.
Vaikka lapsi kastetaankin, hänelle myöhemmin opetetaan Jumalan sana ja tarkoitus on, että hän nk. konfirmaatiossa vastaanottaa kasteenlahjansa, uskossa. Ilman uskoa ei kaste häntä mitään hyödytä.
--- Lainaus päättyy ---

Ev.lut kirkko on ainakin opettanut kahta eri uudestisyntymää. Jotkut opettavat kolmeakin. Suuntaus nykyisin taitaa olla se, että mennään enempi ainoastaan yhteen eli (vesi)kasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen.

--- Lainaus päättyy ---

Olisiko sinulla antaa kirjallisia viitteitä noihin? Mieluiten suomalaisia.

Sofiina:
Käsittääkseni vesikaste sisältää pelastuksenlahjan, mutta usko ottaa sen vastaan.
Kaste ei pelasta, vaan tarjoaa pelastuksen.

Usko vaikuttaa pelastuksen.
Nämä siis ovat ikäänkuin pelastuksen lahjakääreitä.

Kuitenkaan sen enmpää usko kuin kastekkaan eivät itsessään pelasta, vaan pelastus tulee yksin Jeesuksesta Kristuksesta.

Tämä on ev.l.kirkon oppi.


Jeesus ja opetuslapset

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: KnutL - 21.10.13 - klo:13:31 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 21.10.13 - klo:13:22 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Sofiina - 21.10.13 - klo:12:35 ---Ev.lut.kirkko ei opeta, että sakramentti, esim. kaste, ilman uskoa vaikuttaisi pelastusta.
Vaikka lapsi kastetaankin, hänelle myöhemmin opetetaan Jumalan sana ja tarkoitus on, että hän nk. konfirmaatiossa vastaanottaa kasteenlahjansa, uskossa. Ilman uskoa ei kaste häntä mitään hyödytä.
--- Lainaus päättyy ---

Ev.lut kirkko on ainakin opettanut kahta eri uudestisyntymää. Jotkut opettavat kolmeakin. Suuntaus nykyisin taitaa olla se, että mennään enempi ainoastaan yhteen eli (vesi)kasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen.

--- Lainaus päättyy ---

Olisiko sinulla antaa kirjallisia viitteitä noihin? Mieluiten suomalaisia.
--- Lainaus päättyy ---

Vuoden 1948 Katekismus opettaa kahta eri uudestisyntymää, sittemmin löysin saman opin Osmo Tiililältä (olikohan Kuulevin korvin?). Jossain määrin eri katekismukset puhuvat tästä asiasta eri tavoin. Minulla on niitä useampikin, mutta eivät ole juuri tässä käden ulottuvilla.

Paulus:
Sofiinan laittama Jeesus ja opetuslapset -kuva antaa vääristyneen kuvan. Jeesus ja opetuslapset olivat nuoria miehiä, taiteilijat ovat kuvanneet heitä lähes 100-vuotiaiksi ukkorahjuksiksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta