Kirjoittaja Aihe: Seurakunnan valinta  (Luettu 16357 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #30 : 23.03.14 - klo:12:36 »
Tuosta kasteasiasta olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti se kuuluisi tapahtua vasta uskoontulon jälkeen, joten mahdollisesti on kasteella käynti myös edessä jossain vaiheessa.

Tuskin voit korjata virhettä toisella virheellä. Minä kävin tuon tien, joten kokemusta on.

Kunnioitetaan toisen mielipidettä ja sitä minkä on oikeasi kokenut kasteasiassa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #31 : 23.03.14 - klo:13:10 »
mitä jos vainot syttyy ja minulla ei ole ketään jonka yhteydessä olisin niiden keskellä  :(

Jumala varmaan johdattaa sinut johonkin seurakuntaan vielä.  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #32 : 23.03.14 - klo:13:31 »
Tuosta kasteasiasta olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti se kuuluisi tapahtua vasta uskoontulon jälkeen, joten mahdollisesti on kasteella käynti myös edessä jossain vaiheessa.

Tuskin voit korjata virhettä toisella virheellä. Minä kävin tuon tien, joten kokemusta on.

Kunnioitetaan toisen mielipidettä ja sitä minkä on oikeasi kokenut kasteasiassa.

Kaikkien muiden mielipidettäkö pitää kunnioittaa, paitsi minun? Jotenkin epäjohdonmukaista. Sitäpaitsi en toivo, että joku tekee saman virheen, minkä itse olen tehnyt.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #33 : 23.03.14 - klo:13:35 »
Tuosta kasteasiasta olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti se kuuluisi tapahtua vasta uskoontulon jälkeen, joten mahdollisesti on kasteella käynti myös edessä jossain vaiheessa.

Tuskin voit korjata virhettä toisella virheellä. Minä kävin tuon tien, joten kokemusta on.

Kunnioitetaan toisen mielipidettä ja sitä minkä on oikeasi kokenut kasteasiassa.

Kaikkien muiden mielipidettäkö pitää kunnioittaa, paitsi minun? Jotenkin epäjohdonmukaista. Sitäpaitsi en toivo, että joku tekee saman virheen, minkä itse olen tehnyt.

No vähän semmonen juttu jos joku kertoo jotakin kokemuksiaan tjms ei ole hyvä lytätä niitä. En minä oikein pidä hyvänä jos kerron jostakin Jumalan kohtaamisestani ja se yritetään mitätöidä. Siitä vain tässä kysymys. Ei henkilökohtaista sen enempää.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #34 : 23.03.14 - klo:13:50 »
kyllä tää on näköjään vaikeeta muillakin  :-\

- ihmissuhteet  :'(

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #35 : 23.03.14 - klo:13:52 »
Jo pienenä lapsena olin mukana luterilaisen seurakunnan kuvioissa. Lähinnä herätysliikejutuissa, mutta myös kirkossa kävin sunnuntaisin. Lisäksi kävin vielä teini-ikäisenäkin seurakunnan pitämässä pienoismallikerhossa (sekin alkoi muuten aina rukouksella). Kaikesta tuosta jäi sellainen "kodin tuntu".

Muistan sen, että minusta ei ollut ollenkaan vastenmielistä olla mummojen ja pappojen seassa seurakuntatalolla hengellisessä tilaisuudessa. Siellä oli rento tunnelma ja pienet leikkimisen äänet eivät häirinneet ketään. Karkinkin monesti joku mukava ihminen tarjosi (Pectuksia muistan ainakin saaneeni :D)

Varsinkin juuri siitä synnyinpaikkakunnan seurakuntalosta ja ihmisistä siellä on jäänyt sellainen turvallinen muisto. Hymyileviä ja sopivan "tavallisia" ihmisiä. Huutavia "kiljukauloja" ei ollut. Pelkäsin niitä lapsena, kun vierailimme joskus toisessa seurakunnassa, missä sellaisiakin oli ja meininki muutenkin erilaista mihin olin tottunut (tässä ei ole tarkoitus pilkata mitään seurakuntaa, se oli erilaista ja that's it).

Nyt sitten tilanne kirkossa on se, että vaikea siellä on uskovan olla mukana. Monien herätysliikkeiden toiminta on edelleen hyvää ja niihinhän uskovat luterilaiset monesti mukaan menevätkin. Kirkon "johtoporras" on suurimmalta osaltaan mätä, enkä itse jaksa uskoa, että se siitä enää paremmaksi muuttuu. Minun päätettävissähän se asia ei ole, mutta siltä se näyttää.

Jos eroan kirkosta, niin en varmaankaan liity mihinkään seurakuntaan jäseneksi. Nyt ei ainakaan ole sellaista seurakuntaa näköpiirissä mihin haluaisin liittyä. Luterilaisena tavalla tai toisella pysyn, kuuluimpa kirkkoon tai en.
Paikkakunnallani on luterilaisia jumalanpalveluksia joka viikko, joihin saa osallistua nykyiset ja entiset kirkon jäsenet. Tunnen siis näkemyksiltään luterilaisia, jotka eivät kuulu kirkkoon, johtuen sen linjan muutoksista.

Itse pidän yhtenä merkittävänä käännekohtana vuoden 1986 pappisviran avautumista myös naisille. En kiihkoile siitä asiasta, mutta uskon kyllä tutkimusten tuloksia. Vuonna 2011 ilmestynyt Kati Niemelän tekemä tutkimus kertoo, että kirkon naispapeista vain 14% pitää homoseksuaalisuutta syntinä. Miespapeista sentään vielä puolet uskovat Raamatun ilmoitukseen tuossa asiassa. Lukuhan pitäisi olla 100%, että ei tuo kovin lohduttavalta vaikuta. Samassa tutkimuksessa todettiin, että aika harva naispapeista piti kirkon ykköstehtävänä evankeliumin julistamisen. Naispappien listalla tärkeämpiä olivat yhteiskunnallinen toiminta ja vaikuttaminen. Kirkolla ei ole mitään toivoa, jos evankeliumista ei tule ykkösasia. Se on aivan varma juttu.

Itse pidän hyvänä yhdistyksiä, missä on ihmisiä monista eri taustoista ja yhteisenä päänäkynä on kristuskeskeisyys ja evankeliumin julistamienn ristiinnaulitusta Jeesuksesta. Käyn erään sellaisen yhdistyksen tapahtumissa ja olen kokenut niissä aitoa yhteyttä. Minua ei kauheasti kiinnosta siellä se, että mikä on kenenkin tausta. Julistus ja opetus ovat niin ytimeen porautuvia, että siinä riittää hyvässä mielessä ihmeteltävää kahvipöytäkeskusteluihin ja kotimatkalle.

Olipas vähän sekava kirjoitus. :D


Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #36 : 23.03.14 - klo:13:58 »
Tuosta kasteasiasta olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti se kuuluisi tapahtua vasta uskoontulon jälkeen, joten mahdollisesti on kasteella käynti myös edessä jossain vaiheessa.

Tuskin voit korjata virhettä toisella virheellä. Minä kävin tuon tien, joten kokemusta on.

Kunnioitetaan toisen mielipidettä ja sitä minkä on oikeasi kokenut kasteasiassa.

Kaikkien muiden mielipidettäkö pitää kunnioittaa, paitsi minun? Jotenkin epäjohdonmukaista. Sitäpaitsi en toivo, että joku tekee saman virheen, minkä itse olen tehnyt.

No vähän semmonen juttu jos joku kertoo jotakin kokemuksiaan tjms ei ole hyvä lytätä niitä. En minä oikein pidä hyvänä jos kerron jostakin Jumalan kohtaamisestani ja se yritetään mitätöidä. Siitä vain tässä kysymys. Ei henkilökohtaista sen enempää.
Jos joku joka olisi käynyt uskovien kasteella ja kertoisi nyt aikovansa käydä uudelleen kasteella, koska siinä ensimmäisessä käytettiin vääriä kastesanoja, tulisiko siihen kommentteja? Entäpä, jos joku aikoisi suorittaa kasteen perumisrituaalin, ohitettaisiinko se ns. lyttäämättä?

Marjatta

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #37 : 23.03.14 - klo:14:12 »
Micen stooria oli mukava lukea. Ei ollut sekava.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #38 : 23.03.14 - klo:14:15 »
Uskon että Jumala johdattaa myös paikalliseurakunta-asioissa kun seurakuntaan kuuluminen on raamatullista ja Jumalan tahdon mukaista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #39 : 23.03.14 - klo:14:17 »
Kirkolla ei ole mitään toivoa, jos evankeliumista ei tule ykkösasia. Se on aivan varma juttu.

Itse pidän hyvänä yhdistyksiä, missä on ihmisiä monista eri taustoista ja yhteisenä päänäkynä on kristuskeskeisyys ja evankeliumin julistamienn ristiinnaulitusta Jeesuksesta. Käyn erään sellaisen yhdistyksen tapahtumissa ja olen kokenut niissä aitoa yhteyttä. Minua ei kauheasti kiinnosta siellä se, että mikä on kenenkin tausta. Julistus ja opetus ovat niin ytimeen porautuvia, että siinä riittää hyvässä mielessä ihmeteltävää kahvipöytäkeskusteluihin ja kotimatkalle.

Olipas vähän sekava kirjoitus. :D

Ei yhtään sekava. Voin yhtyä kaikkeen kirjoittamaasi. Vaikka kirkollisissa kuvioissa voinkin olla mukana, niin en ole kirkkoon liittymässä, juuri siitä syystä, että johto on pahasti metsässä. En kuitenkaan tarkoita oman paikkakuntani papistoa ainakaan kokonaisuudessaan. Sieltä löytyy ystäviä, joiden kanssa on Hengen yhteys. Mm. eräs lestadiolaistaustainen nuori pappi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #40 : 23.03.14 - klo:14:20 »
Uskon että Jumala johdattaa myös paikalliseurakunta-asioissa kun seurakuntaan kuuluminen on raamatullista ja Jumalan tahdon mukaista.

Mielestäni kuulun seurakuntaan, vaikka en kuulukaan mihinkään "hengelliseen" yhdistykseen, joita jostain merkillisestä syystä pidetään "Jumalan seurakuntina".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #41 : 23.03.14 - klo:14:49 »
Poikani kävi joskus varhaismurkkuiässä helluntaiseurakunnan kesäleirillä ja sai siellä niin negatiivisia kokemuksia, että halusi kesken pois. Sitten yläasteikäisenä hän halusi lähteä lut.kirkon rippileirille. Tästä syntyi jonkunmoinen meteli helluntailaisen sukuni keskuudessa. Se vaimeni vasta siihen kun kysyin: 'Kumpi on parempi mennä oikein kastettuna helvettiin vai väärin kastettuna taivaaseen?' Hengelliset asiat siis kiinnostivat poikaa, mutta ei helluntailainen touhu. Hän kävi siis vasta murkkuikäisenä kasteella ja sai silloin valelukasteen. Rippileirille olisi voinut osallistua muutenkin, mutta ennen konfirmointia piti käydä kasteella. Riparin vetäjät olivat uskovaisia ja tilaisuudessa, jossa oli myös vanhemmat läsnä, selostettiin pelastuksen tie hyvin selvästi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #42 : 23.03.14 - klo:16:25 »
Poikani kävi joskus varhaismurkkuiässä helluntaiseurakunnan kesäleirillä ja sai siellä niin negatiivisia kokemuksia, että halusi kesken pois. Sitten yläasteikäisenä hän halusi lähteä lut.kirkon rippileirille. Tästä syntyi jonkunmoinen meteli helluntailaisen sukuni keskuudessa. Se vaimeni vasta siihen kun kysyin: 'Kumpi on parempi mennä oikein kastettuna helvettiin vai väärin kastettuna taivaaseen?' Hengelliset asiat siis kiinnostivat poikaa, mutta ei helluntailainen touhu. Hän kävi siis vasta murkkuikäisenä kasteella ja sai silloin valelukasteen. Rippileirille olisi voinut osallistua muutenkin, mutta ennen konfirmointia piti käydä kasteella. Riparin vetäjät olivat uskovaisia ja tilaisuudessa, jossa oli myös vanhemmat läsnä, selostettiin pelastuksen tie hyvin selvästi.

Tämä on mielestäni suuri kiitosaihe. Toivon, että meistä itsekukin voisi rohkaista vaikkapa sähköpostitse niitä kirkon palvelijoita, joilla vielä on oikea sanoma. Olen itse harrastanut sitä jo useamman vuoden ja lähes joka kerta palautteeseeni on vastattu kiitoksella.

Palautteen (ainakin srk:n työntekijöille) voi antaa osoitteella: etunimi.sukunimi@evl.fi
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #43 : 23.03.14 - klo:20:34 »
Mielestäni esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimivaa One Way Missionia voisi pitää olemukseltaan yhteiskristillisenä, vaikka se toimii sinänsä täysin seurakuntamaisesti.

OW jakautuu kahteen: seurakuntaan ja lähetysjärjestöön.

Lähetysjärjestön aktioihin osallistuminen ja toiminnan kannattaminen on sallittua kaikille. Aktiot toimivat paikallisen OW -srk:n tai sen ystäväsrk:n hyväksi. Hyvää työtä köyhien, orpojen, vammaisten, naisleskien ja katulasten hyväksi, mutta ei minusta mitenkään mainittavasti yhteiskristillistä.

House -srk:ssa on baptistinen kästekäsitys. Ovathan sen pastoritkin siiirtyneet sinne helluntaista (Miettinen, Mattila). Sitä en tiedä, onko mahd. olla srk:n jäsen ilman vallitsevan opin mukaista kastetta, mutta selvää on, että ilman sitä pidetään kastamattomana. - Joten siinä se yhteiskristillisyys.

Lainaus
Sitä en tiedä, miten on lähtenyt liikkeelle tämä ajatus seurakunnan perustamisesta.

Srk:n tarve on tullut siitä, että toiminnan piirissä (perjantai Kristukselle) uskoon tulleista monetkaan eivät löytäneet paikkaansa jo olemassa olevista, kuten oli ollut  tarkoitus. Toiminnasta oli tullut hengellinen yhteys myös monille jo uskoville, joilla eri syistä ei ollut muuta yhteyttä. Yltiökarismaattisissa sekä uskonsanan piireissä hajonneita oli samoin hakeutunut OW:n piiriin.

Lähteet: Raportti -lehti.

« Viimeksi muokattu: 23.03.14 - klo:20:54 kirjoittanut Hilema »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #44 : 23.03.14 - klo:20:50 »
Yhteiskristillisyys on minusta - hieman kärjistäen - sitä, että kastamattomat ja väärinkastetut, (eli luterilaiset ja jokunen met. tai ort.) saavat tulla mukaan toimintaan oikeinkastettujen tosiuskovaisten päämäärien hyväksi.

Tai eri srk:tiin kuuluvien keskeinen viihdytystilaisuus, jossa ohjelmaa esittävät mm. kirkkoherra ja hell.past., jotka rämppäävät kitaroitaan ja laulavat duettoja.  Yhteisesitys siis. (En ollut läsnä, luin lehdestä).
Sitten taivastellaan, kuinka ihmeellistä on,että voidaan kokoontua yhdessä (kerran vuodessa) vaikka kuulutaan eri srk:tiin.

En näe mielekkäänä yht.krist. toimintaa, sillä emmehän me mahdu fyysisestikään kaikki samaan seurakuntaan. (Yhden srk:n sopiva  jäsenmäärä on n.150 henkilöä). Hyvät suhteet ja ystävällismieliset asenteet eri tunnustuskuntia kohtaan tulee tietenkin olla, mutta yhteiselle toiminnalle ei ole edellytyksiä, eikä edes tarvetta.

Henk.koht. ystävyyssuhteet muodostuvat kuten ystävyydet muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 23.03.14 - klo:21:04 kirjoittanut Hilema »