Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 44525 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #45 : 27.05.14 - klo:10:29 »
Kun luen Raamattua niin sieltä voin lukea Jumalan tahdon minuun nähden ja Pyhä Henki vaikuttaa myös minussa tahtomista koko ajan tarkistaa suuntaa.
En jaksa miettiä katolilaisuuksia. ???

Jos katsot ympärillesi, niin mistä voit olla vakuuttunut, että kristityt ylipäätään ovat oikeassa suunnassa? Etkö näe kaikkialla merkkejä paremminkin päinvastaisesta? Katolisuus on jokaisessa sisäänrakennettuna, siksi sitä on niin vaikea huomata. Ja vihollinen tietää tämän ja senkin, että kristittyjä asia ei kiinnosta pätkääkään.

En mieti muuta kuin yritän lukea Raamatusta mitä Jumala odottaa minulta, näen selvästi että Raamattu ei tee tietä kovin laveaksi.
Ja kun katson ympärilleni näen paljon nukkuvia ihmisiä.


Katsoitko muuten tuon puheen tuossa laittamassani linkissä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #46 : 27.05.14 - klo:10:36 »
Mitä enemmän on ihmisessä Pyhää Henkeä sen varmemmin hän haluaa noudattaa Jumalan sanaa ja saa kokea armon ihanuutta.
Mitä tarkoittaa armon ihanuuden kokeminen? Kun ajelin tänne kivikylään, nopeusvalvontakamera välähti, vaikka mielestäni ajoin reilusti alle nopeusrajoituksen - ehkä siellä oli pikku pätkällä, joku alennettu nopeus, jota en huomannut. No, joka tapauksessa, jos polliisimestari Sisu tai joku muu repii sakkolapun ja saan tiedon armahduksesta, ei minun kokemisillani ole yhtään mitään tekemistä armon kanssa. Armahdus ei edes tapahdu minun luonani, vaan siellä, joka valtaa käyttää. Se, että halusin noudattaa nopeusrajoitusta (lakia) ja navigaattorikin oli käytössä ei mielestäni mitenkään vaikuta siihen, tuleeko armoa vai ei.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #47 : 27.05.14 - klo:10:42 »
Armon ihanuuden kokeminen on sitä että on koko ajan armon keskiössä, eikä tarvitse paeta. Ja kun kirjoitin mitä enemmän on Pyhää Henkeä tarkoitin että läheinen vuorovaikutus on mahtavaa Jumalan kanssa.
Pitääks kaikki vääntää rautalangasta.. 8) ::)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #48 : 27.05.14 - klo:10:44 »
Mitä enemmän on ihmisessä Pyhää Henkeä sen varmemmin hän haluaa noudattaa Jumalan sanaa ja saa kokea armon ihanuutta.
Mitä tarkoittaa armon ihanuuden kokeminen? Kun ajelin tänne kivikylään, nopeusvalvontakamera välähti, vaikka mielestäni ajoin reilusti alle nopeusrajoituksen - ehkä siellä oli pikku pätkällä, joku alennettu nopeus, jota en huomannut. No, joka tapauksessa, jos polliisimestari Sisu tai joku muu repii sakkolapun ja saan tiedon armahduksesta, ei minun kokemisillani ole yhtään mitään tekemistä armon kanssa. Armahdus ei edes tapahdu minun luonani, vaan siellä, joka valtaa käyttää. Se, että halusin noudattaa nopeusrajoitusta (lakia) ja navigaattorikin oli käytössä ei mielestäni mitenkään vaikuta siihen, tuleeko armoa vai ei.
Se, saanko tiedon sakottamatta jättämisestä vai en, ei varsinaisesti ole sidoksissa armoon. Jos sellainen annetaan, se on annettu riippumatta siitä saanko tiedon vai en. Jos saan tiedon siitä, minun ei tarvitse elää rangaistuksen pelossa, mutta oikeudelliseen tapahtumaan ei minun tuntemuksillani ei ole vaikutusta. Jos pelkäisin hirmuisesti suurta sakkoa, ajokortin menetystä, vankilatuomiota, mestausta tai maastakarkoitusta, pelollani ei olisi mitään merkitystä tuomion suhteen eli jos vapauttava päätös on olemassa, pelkoni ei aiheuttaisi tuomiota.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #49 : 27.05.14 - klo:10:52 »
Armon ihanuuden kokeminen on sitä että on koko ajan armon keskiössä, eikä tarvitse paeta. Ja kun kirjoitin mitä enemmän on Pyhää Henkeä tarkoitin että läheinen vuorovaikutus on mahtavaa Jumalan kanssa.
Pitääks kaikki vääntää rautalangasta.. 8) ::)
Voisit yrittää, koska en ymmärtänyt tuostakaan mitään. Armo on oikeudellinen tapahtuma. Pyhää Henkeä ei voi olla enemmän tai vähemmän, koska Pyhä Henki on persoona. Vuorovaikutus ei kai ole mitenkään Jumalasta kiinni, kun PH on jo sydämessä. Jeesus ei kulje edestakaisin sydämeen ja pois ja taas takaisin.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #50 : 27.05.14 - klo:10:55 »
Armon ihanuuden kokeminen on sitä että on koko ajan armon keskiössä, eikä tarvitse paeta. Ja kun kirjoitin mitä enemmän on Pyhää Henkeä tarkoitin että läheinen vuorovaikutus on mahtavaa Jumalan kanssa.
Pitääks kaikki vääntää rautalangasta.. 8) ::)
Voisit yrittää, koska en ymmärtänyt tuostakaan mitään. Armo on oikeudellinen tapahtuma. Pyhää Henkeä ei voi olla enemmän tai vähemmän, koska Pyhä Henki on persoona. Vuorovaikutus ei kai ole mitenkään Jumalasta kiinni, kun PH on jo sydämessä. Jeesus ei kulje edes takaisin sydämeen ja pois ja taas takaisin.

Olen sellaisen ymmärryksen saanut Raamatusta että on ihmisestä itsestään kiinni omalla tahollaan onko paljon täynnä Kristuksen henkeä vai vähän. Kehoitus täyttymään Hengellä osoittaa sekin asian, samoin Stefanus oli täynnä Pyhää Henkeä jne. Se vaatii ajan antamista Jumala suhteelle.
« Viimeksi muokattu: 27.05.14 - klo:10:56 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #51 : 27.05.14 - klo:11:03 »
Kun luen Raamattua niin sieltä voin lukea Jumalan tahdon minuun nähden ja Pyhä Henki vaikuttaa myös minussa tahtomista koko ajan tarkistaa suuntaa.
En jaksa miettiä katolilaisuuksia. ???

Jos katsot ympärillesi, niin mistä voit olla vakuuttunut, että kristityt ylipäätään ovat oikeassa suunnassa? Etkö näe kaikkialla merkkejä paremminkin päinvastaisesta? Katolisuus on jokaisessa sisäänrakennettuna, siksi sitä on niin vaikea huomata. Ja vihollinen tietää tämän ja senkin, että kristittyjä asia ei kiinnosta pätkääkään.

En mieti muuta kuin yritän lukea Raamatusta mitä Jumala odottaa minulta, näen selvästi että Raamattu ei tee tietä kovin laveaksi.
Ja kun katson ympärilleni näen paljon nukkuvia ihmisiä.


Katsoitko muuten tuon puheen tuossa laittamassani linkissä?

Ehdotan, että unohdat tuon lukutavan, sillä se on lakihenkinen lukutapa. Siis katolinen. Tullaan jälleen siihen tosiasiaan, että Raamatussa on kaksi palastutietä (=oppia!), jotka ovat toisilleen vastakkaiset. Ne ovat laki ja evankeliumi. Toki pelastus on mahdollista myös lain tietä, mutta se ei salli lipsumista, vaan vaatii ehdotonta kuuliaisuutta ja täydellisyyttä.

Mutta palataan asiaan, kunhan olet esim. viikon elänyt rakastaen Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Jos tuota Missio Savon linkkiä tarkoitit, niin en ole sitä vielä ehtinyt katsomaan. Toki Missio Savon tilaisuuksissa ole ollut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #52 : 27.05.14 - klo:11:05 »
Tuo 'täyttykää Hengellä' on huono käännös. Parempi olisi sanoa se niin päin, että 'antakaa Hengen täyttää'. Täyteyden esteenä ei ole kuin synti.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #53 : 27.05.14 - klo:11:07 »
Kun luen Raamattua niin sieltä voin lukea Jumalan tahdon minuun nähden ja Pyhä Henki vaikuttaa myös minussa tahtomista koko ajan tarkistaa suuntaa.
En jaksa miettiä katolilaisuuksia. ???

Jos katsot ympärillesi, niin mistä voit olla vakuuttunut, että kristityt ylipäätään ovat oikeassa suunnassa? Etkö näe kaikkialla merkkejä paremminkin päinvastaisesta? Katolisuus on jokaisessa sisäänrakennettuna, siksi sitä on niin vaikea huomata. Ja vihollinen tietää tämän ja senkin, että kristittyjä asia ei kiinnosta pätkääkään.

En mieti muuta kuin yritän lukea Raamatusta mitä Jumala odottaa minulta, näen selvästi että Raamattu ei tee tietä kovin laveaksi.
Ja kun katson ympärilleni näen paljon nukkuvia ihmisiä.


Katsoitko muuten tuon puheen tuossa laittamassani linkissä?

Ehdotan, että unohdat tuon lukutavan, sillä se on lakihenkinen lukutapa. Siis katolinen. Tullaan jälleen siihen tosiasiaan, että Raamatussa on kaksi palastutietä (=oppia!), jotka ovat toisilleen vastakkaiset. Ne ovat laki ja evankeliumi. Toki pelastus on mahdollista myös lain tietä, mutta se ei salli lipsumista, vaan vaatii ehdotonta kuuliaisuutta ja täydellisyyttä.

Mutta palataan asiaan, kunhan olet esim. viikon elänyt rakastaen Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Jos tuota Missio Savon linkkiä tarkoitit, niin en ole sitä vielä ehtinyt katsomaan. Toki Missio Savon tilaisuuksissa ole ollut.


Mistä muualta voin saada tietää Jumalan tahdon kuin siitä mitä hän on sanassaan mulle ilmoittanut. Jos luen säännöllisesti saan sieltä aina jotakin ravintoa hengelliseen elämääni.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #54 : 27.05.14 - klo:11:07 »
Olen sellaisen ymmärryksen saanut Raamatusta että on ihmisestä itsestään kiinni omalla tahollaan onko paljon täynnä Kristuksen henkeä vai vähän. Kehoitus täyttymään Hengellä osoittaa sekin asian, samoin Stefanus oli täynnä Pyhää Henkeä jne. Se vaatii ajan antamista Jumala suhteelle.

Mitä on ajan antaminen Jumala-suhteelle? Eikö kaikki aika ole sitä? Ei minulla ole kahta eri aikaa, toinen itselle ja toinen Jumalalle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #55 : 27.05.14 - klo:11:12 »
Olen sellaisen ymmärryksen saanut Raamatusta että on ihmisestä itsestään kiinni omalla tahollaan onko paljon täynnä Kristuksen henkeä vai vähän. Kehoitus täyttymään Hengellä osoittaa sekin asian, samoin Stefanus oli täynnä Pyhää Henkeä jne. Se vaatii ajan antamista Jumala suhteelle.

Mitä on ajan antaminen Jumala-suhteelle? Eikö kaikki aika ole sitä? Ei minulla ole kahta eri aikaa, toinen itselle ja toinen Jumalalle.

Olisi hyvä eroittaa aikaa rukoukseen, mietiskelyyn, ja Raamatun lukemiseen päivittäin jos mahdollista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #56 : 27.05.14 - klo:11:30 »
Mistä muualta voin saada tietää Jumalan tahdon kuin siitä mitä hän on sanassaan mulle ilmoittanut. Jos luen säännöllisesti saan sieltä aina jotakin ravintoa hengelliseen elämääni.

Sanan lukemista yhtään vähättelemättä haluan ottaa esille toisen näkökulman. Jos ihminen on uudestisyntynyt, hänen sisimmässään asuu Pyhä Henki, eikö niin? Pyhäkoulutermiä käyttäen Jeesus asuu sydämessä (onni, että sain aikoinani käydä pyhäkoulua).

Jeesus itse sanoo tästä Hengestä:
"Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." Jeesus on siis Päällikkönä sydämen valtaistuimella. Tämän Päällikön opastuksella pärjää koko ajan, antaapa Hän vihjeitä siihenkin, mitä haluaa kulloinkin meidän tietävän, mitä oppivan ja mitä lukevan. Jos Hän on saanut joskus jonkun henkilön opetettua, niin Hän saattaa käyttää samaa "materiaalia" myös jonkun toisenkin opettamiseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #57 : 27.05.14 - klo:11:49 »
Mistä muualta voin saada tietää Jumalan tahdon kuin siitä mitä hän on sanassaan mulle ilmoittanut. Jos luen säännöllisesti saan sieltä aina jotakin ravintoa hengelliseen elämääni.

Sanan lukemista yhtään vähättelemättä haluan ottaa esille toisen näkökulman. Jos ihminen on uudestisyntynyt, hänen sisimmässään asuu Pyhä Henki, eikö niin? Pyhäkoulutermiä käyttäen Jeesus asuu sydämessä (onni, että sain aikoinani käydä pyhäkoulua).

Jeesus itse sanoo tästä Hengestä:
"Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." Jeesus on siis Päällikkönä sydämen valtaistuimella. Tämän Päällikön opastuksella pärjää koko ajan, antaapa Hän vihjeitä siihenkin, mitä haluaa kulloinkin meidän tietävän, mitä oppivan ja mitä lukevan. Jos Hän on saanut joskus jonkun henkilön opetettua, niin Hän saattaa käyttää samaa "materiaalia" myös jonkun toisenkin opettamiseen.

Jos sinun rakkaasi kirjioittelee sulle kirjeitä, ajatteletko että kyllä sen melkein tietää mitä niissä on ei tarvitse lukea kuin joskus kun henki kehoittaa tjms, sen verran on vainua..vai luetko ne kirjeet?  ;)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #58 : 27.05.14 - klo:11:58 »
Olen sellaisen ymmärryksen saanut Raamatusta että on ihmisestä itsestään kiinni omalla tahollaan onko paljon täynnä Kristuksen henkeä vai vähän. Kehoitus täyttymään Hengellä osoittaa sekin asian, samoin Stefanus oli täynnä Pyhää Henkeä jne. Se vaatii ajan antamista Jumala suhteelle.

Mitä on ajan antaminen Jumala-suhteelle? Eikö kaikki aika ole sitä? Ei minulla ole kahta eri aikaa, toinen itselle ja toinen Jumalalle.

Olisi hyvä eroittaa aikaa rukoukseen, mietiskelyyn, ja Raamatun lukemiseen päivittäin jos mahdollista.

Tuo lihavoitu on kaksipiippuinen juttu, eikä se toimi kaikilla samalla tavalla.

Otan yhden esimerkin. Evankelisena julistajana tunnetuksi tullut C.O. Roseniuskin retkahti äärimmäiseen lakihenkisyyteen juuri tässä asiassa. Hän kirjoittaa kirjassaan Tie rauhaan näin:

"Jos tahdot saada iankaikkisen elämän, sisäisen ihmisesi täytyy saada ravintoa. Jos sinulla ei ole aikaa lukea Jumalan Sanaa, niin sinun on otettava itsellesi aikaa, tapahtukon se sitten yöllä tai päivällä. Sillä vain yksi on tarpeen! Jos et voi tehdä näin, niin voimme etukäteen sanoa, että et kerran pelastu. On aivan sama jos heti lakkaat ajattelemasta taivasta."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #59 : 27.05.14 - klo:12:00 »
Lainaus
antaapa Hän vihjeitä siihenkin, mitä haluaa kulloinkin meidän tietävän, mitä oppivan ja mitä lukevan

Tuskin Pyhä Henki ilmoittelee mitään ohi Jumalan Sanan.

Jos Sanassa sanotaan, että tulee syödä elämän leipää, niin eikö se ole juurikin sitä väärää hengen ilmoitusten etsimistä, jos lähdetään siitä huolimatta odottelemaan hengen ilmoituksia siitä, että pitäisikö sitä nyt kuitenkaan lukea vaiko jotain muuta?

Just tätähän se tämän päivän eksytys on, että ei pidetä jalkoja maassa ja luoteta Jumalan Sanaan, vaan aina tulisi kaikesta selvästäkin Jumalan Sanan kehoituksesta saada erillinen hengen ilmoitus ja ohje?