Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 44551 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #120 : 29.05.14 - klo:13:16 »
Oikeastaan pyhitysasiassa voi miettiä lähinnä omaa tilaansa  kun emme ole vastuussa suoranaisesti muiden edesottamuksista ellemme ole syyllistyneet heittämään kapuloita toisen eteen, silloin olemme vastuussa teoistamme toisen elämässä välillisesti.
Pyhitystä miettiessäni yksi tärkeimpiä asioita on itselle kuoleminen tai siihen pyrkiminen. Se nisunjyväntie.. Kyllä saatana meitä kiertää ja valehtelee että sulla on oikeus sitä ja tätä, mutta Jumala sanoo ihan muuta.

Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista.

Raamatullisesta pyhityksestä ja siihen pyrkimisestä onkin puhe. Raamatussa pyhitys ja siihen liittyvä "kuuliaisuus vanhurskaudeksi" ovat sitä elämää Kristuksessa, Hänen seuraamistaan kaidalla tiellä. Mukautumista sen Pyhän mukaan, joka on meidät kutsunut, niinkuin Raamattu opettaa. Ihmisen osa on savena taipua Herransa käsissä.

Mielestäni tuossa (jälkimmäisessä) lihavoidussa on asian ydin, mikäli sillä tarkoitetaan uskonkuuliaisuutta. Se, mitä ihmisessä sitten tapahtuukaan, on uskonkuuliaisuuden seurausta. Sitä voi sanoa vaikkapa pyhitykseksi, mutta ihminen itse ei sitä saa aikaan, vaan se on Jumalan armon kasvattavaa vaikutusta. Kokonaan (Tiit. 2:11-14).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #121 : 29.05.14 - klo:14:22 »
Oikeastaan pyhitysasiassa voi miettiä lähinnä omaa tilaansa  kun emme ole vastuussa suoranaisesti muiden edesottamuksista ellemme ole syyllistyneet heittämään kapuloita toisen eteen, silloin olemme vastuussa teoistamme toisen elämässä välillisesti.
Pyhitystä miettiessäni yksi tärkeimpiä asioita on itselle kuoleminen tai siihen pyrkiminen. Se nisunjyväntie.. Kyllä saatana meitä kiertää ja valehtelee että sulla on oikeus sitä ja tätä, mutta Jumala sanoo ihan muuta.

Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista.

Raamatullisesta pyhityksestä ja siihen pyrkimisestä onkin puhe. Raamatussa pyhitys ja siihen liittyvä "kuuliaisuus vanhurskaudeksi" ovat sitä elämää Kristuksessa, Hänen seuraamistaan kaidalla tiellä. Mukautumista sen Pyhän mukaan, joka on meidät kutsunut, niinkuin Raamattu opettaa. Ihmisen osa on savena taipua Herransa käsissä.

Mielestäni tuossa (jälkimmäisessä) lihavoidussa on asian ydin, mikäli sillä tarkoitetaan uskonkuuliaisuutta. Se, mitä ihmisessä sitten tapahtuukaan, on uskonkuuliaisuuden seurausta. Sitä voi sanoa vaikkapa pyhitykseksi, mutta ihminen itse ei sitä saa aikaan, vaan se on Jumalan armon kasvattavaa vaikutusta. Kokonaan (Tiit. 2:11-14).
Eli se nisunjyväntie, johon Lydiakin viittasi, ja jota kuitenkin taisit vastustaa. Ei ole uskonkuuliaisuutta vanhurskaudeksi ilman itselle kuolemista, mielestäni. Eihän kasvattava armo sen enempää kuin pyhityskään ole joitain ilmassa leijuvia asioita, joilla ei olisi kouriintuntuvia kosketuskohtia elämäämme. En nyt sitä tarkoita, että tätä väittäisit. Haluan vain mainita asian. Armoa ja armon vaikutuksia ei voi erottaa toisistaan käytännön tasolla. Jos olemme kohdanneet Jumalan totisen armon ja yhä kohtaamme, sen hedelmä on pyhitys. Ja tästä hedelmästä ainakin on tarkoitus keskustella, mitä se on käytännön elämässämme, kun Herraa seuraamme.

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #122 : 29.05.14 - klo:15:52 »

Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista.
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa" (Heb 12).

Raamattu kehottaa pyrkimään pyhitykseen.
Paulus sanoo että "pyhitykseen pyrkiminen ... pahin este itse pyhitykselle."

Entäpä jos uskonvaellus onkin vaeltamista varten, elämistä varten - eikä teologisointia varten?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #123 : 29.05.14 - klo:16:06 »

Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista.
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa" (Heb 12).

Raamattu kehottaa pyrkimään pyhitykseen.
Paulus sanoo että "pyhitykseen pyrkiminen ... pahin este itse pyhitykselle."

Kts. vastaus 119.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #124 : 29.05.14 - klo:16:31 »
Armoa ja armon vaikutuksia ei voi erottaa toisistaan käytännön tasolla.

Olen asiasta täysin eri mieltä. Sallittakoon oheinen lainaus:

"Tavattoman usein armo ja armon vaikutukset sekoitetaan keskenään. Mutta sellainen sekoittaminen on erittäin tuhoisaa uskonelämälle.

Pitäkäämme sen tähden edelleen itsellemme selvänä, että armolla tarkoitamme jotakin, joka on yksinomaan meidän ulkopuolellamme, Jumalan sydämessä ja mielessä, kun taas armon vaikutuksilla tarkoitamme jotakin, joka on yksinomaan meissä, meidän sydämessämme ja mielessämme.

Jos meillä itsellämme on tämä perusero selvänä, ymmärrämme helposti, kuinka kohtalokasta armon ja armon vaikutusten sekoittaminen voi olla. Silloinhan oikeastaan se, mikä on vain Jumalassa, sekoitetaan sen kanssa, mikä on vain meissä. Silloin sekoitetaan keskenään Luoja ja luotu, syy ja seuraus, peruste ja vaikutus. Käytännöllinen seuraus tästä näyttää yleensä olevan, että vähitellen tullaan aivan kykenemättömäksi uskomaan armoon ja sen sijaan omistaudutaan etsimään vain armon vaikutuksia. Siitä tulee yksi itsekeskeisyyden muoto, itsetarkkailun orjuutta, jossa rehellinen ihminen vähitellen kadottaa kaiken lohdun ja rohkeamielisyyden ja vajoaa hengelliseen köyhyyteen ja 'hengellistettyyn' lainorjuuteen."


Olav Valen-Sendstad, Ihminen kohtaa Jumalan. Suomen ev.lut. ylioppilas- ja koululaislähetys.
« Viimeksi muokattu: 29.05.14 - klo:18:14 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #125 : 29.05.14 - klo:16:37 »
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herra." 
(Hepr. 12:14)

Onko täällä joku kieliä hallitseva, joka voisi sanoa kumpaan "sitä" -sana viittaa, pyrkimiseen vai pyhitykseen?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #126 : 29.05.14 - klo:16:38 »
En ymmärrä tuota nisunjyväjuttua. Mikä siinä kuolee? Jos se on liha, mitä se kuollessaan voisi tuottaa? Liha ja läski mätänee maassa. Toisessa vertauksessa kylväjä kylvää siemeniä ja ne tuottavat sadon. Sillä siemenellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ihmisessä on. Mikä on siis tämä nisunjyvä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #127 : 29.05.14 - klo:16:41 »
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herra." 
(Hepr. 12:14)

Onko täällä joku kieliä hallitseva, joka voisi sanoa kumpaan "sitä" -sana viittaa, pyrkimiseen vai pyhitykseen?
Lainaus käyttäjältä: Folkbibeln
14 Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #128 : 29.05.14 - klo:16:51 »
En ymmärrä tuota nisunjyväjuttua. Mikä siinä kuolee? Jos se on liha, mitä se kuollessaan voisi tuottaa? Liha ja läski mätänee maassa. Toisessa vertauksessa kylväjä kylvää siemeniä ja ne tuottavat sadon. Sillä siemenellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ihmisessä on. Mikä on siis tämä nisunjyvä?

Oma tahto on hyvä joskus kuolettaa ja siitä voi syntyä suuri siunaus ihmisen elämään, sillä voidaan saada tärkeät ihmissuhteet kuntoon kun lakataan velkomasta ja vaatimasta ja tunnustetaan omat virheet.
Tässä eräs esimerkki.

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #129 : 29.05.14 - klo:16:56 »
Armoa ja armon vaikutuksia ei voi erottaa toisistaan käytännön tasolla.

Olen asiasta täysin eri mieltä.
Oletko sitä mieltä, että Jumala armo (joka on Jumalassa), ei vaikuta mitään konkreettista elämässämme? Sellaista, jonka myös tiedämme olevan armon vaikutusta.

Ja huomio, itse aloit puhua "armon ja sen vaikutusten sekoittamisesta keskenään". Älä vääristele sanomisiani.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #130 : 29.05.14 - klo:17:05 »
En ymmärrä tuota nisunjyväjuttua. Mikä siinä kuolee? Jos se on liha, mitä se kuollessaan voisi tuottaa? Liha ja läski mätänee maassa. Toisessa vertauksessa kylväjä kylvää siemeniä ja ne tuottavat sadon. Sillä siemenellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ihmisessä on. Mikä on siis tämä nisunjyvä?

Oma tahto on hyvä joskus kuolettaa ja siitä voi syntyä suuri siunaus ihmisen elämään, sillä voidaan saada tärkeät ihmissuhteet kuntoon kun lakataan velkomasta ja vaatimasta ja tunnustetaan omat virheet.
Tässä eräs esimerkki.
Onko nisun jyvä tuossa vertauksessa siis mielestäsi oma tahto? Jos kylvetään rukiin siemeniä, niistä kasvaa ruista. Miten oman tahdon kuolemisesta voisi jotain muuta syntyä kuin omaa tahtoa?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #131 : 29.05.14 - klo:17:21 »
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herra." 
(Hepr. 12:14)

Onko täällä joku kieliä hallitseva, joka voisi sanoa kumpaan "sitä" -sana viittaa, pyrkimiseen vai pyhitykseen?
Lainaus käyttäjältä: Folkbibeln
14 Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.

Bibliakin näyttää viittaavan pyhitykseen. Ja kuka sitten saakaan pyhityksen aikaan? Ihminen vai Jumala? Jos joku täällä on koettanut pyhittyä, niin haluaisin kuulla kokemuksista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #132 : 29.05.14 - klo:17:29 »
Armoa ja armon vaikutuksia ei voi erottaa toisistaan käytännön tasolla.

Olen asiasta täysin eri mieltä.
Oletko sitä mieltä, että Jumala armo (joka on Jumalassa), ei vaikuta mitään konkreettista elämässämme? Sellaista, jonka myös tiedämme olevan armon vaikutusta.

Ja huomio, itse aloit puhua "armon ja sen vaikutusten sekoittamisesta keskenään". Älä vääristele sanomisiani.

En vääristäkään. Jos suomeksi sanot, ettei  niitä voi erottaa toisistaan, niin mitä se on muuta kuin niiden sekoittamista toisiinsa? Millä kielellä meidän pitäisi puhua, jos suomenkielellä ei tule ymmärretyksi? Ja toisekseen kirjoitin juuri siitä, että armo, joka on Jumalassa, vaikuttaa ihmisessä. Mutta nämä ovat eri asioita.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #133 : 29.05.14 - klo:17:59 »
Armoa ja armon vaikutuksia ei voi erottaa toisistaan käytännön tasolla.

Olen asiasta täysin eri mieltä.
Oletko sitä mieltä, että Jumala armo (joka on Jumalassa), ei vaikuta mitään konkreettista elämässämme? Sellaista, jonka myös tiedämme olevan armon vaikutusta.

Ja huomio, itse aloit puhua "armon ja sen vaikutusten sekoittamisesta keskenään". Älä vääristele sanomisiani.

En vääristäkään. Jos suomeksi sanot, ettei  niitä voi erottaa toisistaan, niin mitä se on muuta kuin niiden sekoittamista toisiinsa? Millä kielellä meidän pitäisi puhua, jos suomenkielellä ei tule ymmärretyksi? Ja toisekseen kirjoitin juuri siitä, että armo, joka on Jumalassa, vaikuttaa ihmisessä. Mutta nämä ovat eri asioita.
Viestissäni sanoin ymmärtääkseni selvästi, mitä tarkoitan. Eli sitä, kun kohtaamme Jumalan armon ja elämme siinä, siitä seuraa hedelmää. Ei voi olla armon kohtaamista ilman seurauksia. Eli armo ja sen vaikutukset kuuluvat yhteen käytännön elämässämme.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #134 : 29.05.14 - klo:18:13 »
Armoa ja armon vaikutuksia ei voi erottaa toisistaan käytännön tasolla.

Olen asiasta täysin eri mieltä.
Oletko sitä mieltä, että Jumala armo (joka on Jumalassa), ei vaikuta mitään konkreettista elämässämme? Sellaista, jonka myös tiedämme olevan armon vaikutusta.

Ja huomio, itse aloit puhua "armon ja sen vaikutusten sekoittamisesta keskenään". Älä vääristele sanomisiani.

En vääristäkään. Jos suomeksi sanot, ettei  niitä voi erottaa toisistaan, niin mitä se on muuta kuin niiden sekoittamista toisiinsa? Millä kielellä meidän pitäisi puhua, jos suomenkielellä ei tule ymmärretyksi? Ja toisekseen kirjoitin juuri siitä, että armo, joka on Jumalassa, vaikuttaa ihmisessä. Mutta nämä ovat eri asioita.
Viestissäni sanoin ymmärtääkseni selvästi, mitä tarkoitan. Eli sitä, kun kohtaamme Jumalan armon ja elämme siinä, siitä seuraa hedelmää. Ei voi olla armon kohtaamista ilman seurauksia. Eli armo ja sen vaikutukset kuuluvat yhteen käytännön elämässämme.

Silti ne ovat kaksi täysin eri asiaa, kuten Valen-Sendstadkin osuvasti kirjoitti. En voi sille mitään, jos asia ei mene perille.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell