Kirjoittaja Aihe: Ihmisen omavanhurskaus  (Luettu 4203 kertaa)

JPK

  • Vieras
Ihmisen omavanhurskaus
« : 27.05.17 - klo:21:42 »
Lainaus
ROOM.10:1-4

1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. 2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; 3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. 4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Paavali opettaa, että ihminen joka pyrkii itse pystyttämään omaa vanhurskauttansa, ei vielä -

(1) Ei todella tunne Jumalan vanhurskautta
(2) Ei ole alistunut Jumalan vanhurskauden alle

Jae 4. osoittaa, että Jumalan vanhurskauden alle alistuminen on Herran Jeesuksen Kristuksen aseman tunnustamista, ja siihen asettumista - jossa Hän on lain loppu (päätepiste/päämäärä), vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo Häneen.

Omavanhurskas uskoo itseensä, ja omiin mahdollisuuksiinsa - kun Jumalan vanhurskauden alle alistunut uskoo Kristukseen, lain täyttäjänä, ja näin on hänen vanhurskautensa - uskossa Jeesukseen.

OMAVANHURSKAUS on siis ihmisen omaa näennäistä Jumalan lain käskyjen täyttämistä, ja sen hedelmä on:

- epäaitous, eli tekopyhyys sekä ulkokultaisuus
- ylpeys, eli ihminen ottaa kunnian itselleen lain täyttämisestä
- halveksunta, eli ihminen halveksuu heikkoja ja epäonnistuneita
- lahkohenkisyys, eli ihminen oman paremmuutensa tähden erottaa itsensä muista


ja lopuksi:

Omavanhurskaus on Jumalan edessä likainen vaate, joka ei kelpaa Jumalan pyhien kasvojen edessä.

Jeesus puhui miehestä joka astui häävieraiden joukossa Jumalan omien aterialle, mutta häneltä puuttui häävaatteet, eli Kristuksen vanhurskaus.

Lainaus
Matt.22:11-14

Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.  Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.  Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.  Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Ehkä tästä syntyy keskustelua ja evankeliumi keskeistä pohdintaa.

Jumala vanhurskauttaa syntisen ihmisen uskosta Jeesukseen - yksin Kristuksen ansion tähden (johon ihminen ei voi lisätä mitään), ja siksi vain yksin Kristuksen vanhurskaus on täydellinen Jumalan kasvojen edessä, kunkin ihmisen kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 27.05.17 - klo:21:48 kirjoittanut JPK »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #1 : 27.05.17 - klo:22:25 »
OMAVANHURSKAUS on siis ihmisen omaa näennäistä Jumalan lain käskyjen täyttämistä, ja sen hedelmä on:

- epäaitous, eli tekopyhyys sekä ulkokultaisuus
- ylpeys, eli ihminen ottaa kunnian itselleen lain täyttämisestä
- halveksunta, eli ihminen halveksuu heikkoja ja epäonnistuneita
- lahkohenkisyys, eli ihminen oman paremmuutensa tähden erottaa itsensä muista

Edellisestä on ihan omaa kokemusta. Arvelen, etten ole ainoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #2 : 28.05.17 - klo:07:16 »
Thomas Wilcox "Kallis Hunajan Pisara" ---

Lainaus
Ihmiset puhuvat terveinä ollessaan rohkeasti uskosta; harvat tietävät, mitä usko on.

Kristus on Raamatun salaisuus, armo on Kristuksen salaisuus.

Usko on ihmeellisin asia maailmassa. Lisää siihen jotain omaasi, ja sinä turmelet sen. Kristus ei katsahdakaan siihen, jos se tahtoo esiintyä uskona. Kun sinä uskot ja tulet Kristuksen luo, on sinun luovuttava omasta vanhurskaudestasi ja tuotava vain syntisi. (Oi, se on vaikeaa!)

Sinun on luovuttava pyhyydestäsi, pyhityksestäsi, hyveistäsi, nöyryydestäsi jne. ja sinun on tuotava vain puutteesi ja kurjuutesi, muuten ei Kristus ole sopiva sinulle etkä sinä Kristukselle.

Kristus tahtoo olla pelkästään lunastaja ja välimies, ja sinun täytyy olla kadotettu syntinen, muuten ette te, Kristus ja sinä, koskaan sovi toisillenne. Vaikein asia maailmassa on ottaa vanhurskaudekseen yksin Kristus, siis tunnustaa hänet Kristukseksi. Jos lisäät siihen jotain omaasi, et enää salli hänen olla Kristuksena.


Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #3 : 28.05.17 - klo:11:25 »
OMAVANHURSKAUS on siis ihmisen omaa näennäistä Jumalan lain käskyjen täyttämistä, ja sen hedelmä on:

- epäaitous, eli tekopyhyys sekä ulkokultaisuus
- ylpeys, eli ihminen ottaa kunnian itselleen lain täyttämisestä
- halveksunta, eli ihminen halveksuu heikkoja ja epäonnistuneita
- lahkohenkisyys, eli ihminen oman paremmuutensa tähden erottaa itsensä muista

Edellisestä on ihan omaa kokemusta. Arvelen, etten ole ainoa.

Tämä kirjoitukseni kuuluisi paremminkin tuonne kastekeskusteluun ja siellä sitä on jo käsiteltykin. Kun kuuntelin äsken radiojumalanpalvelusta, niin asia tuli jälleen polttavaksi.

Näyttää siltä, että "kristikunta" rypee synnissä, joka liittyy erityisesti kastekysymykseen. "Oikein suoritettu" kaste jopa ohittaa Kristuksen ja Hänen kaikkiriittävyytensä. Kummallakin puolella.
« Viimeksi muokattu: 28.05.17 - klo:11:41 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #4 : 28.05.17 - klo:12:05 »
Liekkö kovin moni innostuu tällaisesta keskustelusta. Mielestäni tämä on silti yksi tärkeimmistä aiheista, että voisimme tulla aidoiksi, vajavaisiksi ihmisiksi. Pois sieltä uskovaisuuskuplasta. Jumala ei tarvitse kalkittuja seiniä, joiden alla on sitä itseään. Navetan seinät kalkittiin eläinten paskan päälle ja useimpien "valkeina" loistavien ihmisten todellinen elämä on melkoinen läävä. Jumala murtaa kyllä sen kalkkikerroksen ennemmin tai myöhemmin.

Itsessään huomaa kyllä noita omavanhurskauden piirteitä, mutta onneksi senkin saa tunnustaa ääneen. Sitä suuremmaksi Jumalan rakkaus muuttuu mitä enemmän Hänen totuutensa saa valaista tilaani. Tällaistako Sinä Jumala kykenet rakastamaan Kristuksessa? Ihmeellinen on viisautesi ja rakkautesi.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #5 : 28.05.17 - klo:12:13 »
Thomas Wilcox "Kallis Hunajan Pisara" ---

Lainaus
Ihmiset puhuvat terveinä ollessaan rohkeasti uskosta; harvat tietävät, mitä usko on.

Kristus on Raamatun salaisuus, armo on Kristuksen salaisuus.

Usko on ihmeellisin asia maailmassa. Lisää siihen jotain omaasi, ja sinä turmelet sen. Kristus ei katsahdakaan siihen, jos se tahtoo esiintyä uskona. Kun sinä uskot ja tulet Kristuksen luo, on sinun luovuttava omasta vanhurskaudestasi ja tuotava vain syntisi. (Oi, se on vaikeaa!)

Sinun on luovuttava pyhyydestäsi, pyhityksestäsi, hyveistäsi, nöyryydestäsi jne. ja sinun on tuotava vain puutteesi ja kurjuutesi, muuten ei Kristus ole sopiva sinulle etkä sinä Kristukselle.

Kristus tahtoo olla pelkästään lunastaja ja välimies, ja sinun täytyy olla kadotettu syntinen, muuten ette te, Kristus ja sinä, koskaan sovi toisillenne. Vaikein asia maailmassa on ottaa vanhurskaudekseen yksin Kristus, siis tunnustaa hänet Kristukseksi. Jos lisäät siihen jotain omaasi, et enää salli hänen olla Kristuksena.
"Kristus tahtoo olla pelkästään lunastaja ja välimies".

Minun mielestäni Kristus tahtoo olla, ja on, paljon muutakin.

Hän rakastaa ihmisiä, jopa niin että "ihastukseni olivat ihmislapset".
Hän on omiensa ystävä: "en sano teitä enää palvelijoikseni... minä sanon teitä ystävikseni".
Hän haluaa, että hänen omansa ovat (tulevat olemaan) siellä missä hän on.
Hän on sulhanen, seurakunta on morsian.
Hän odottaa, että toteutuu tämä: "juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa".

Ei, hän ei ole pelkästään lunastaja ja välimies.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #6 : 28.05.17 - klo:12:16 »
Ei, hän ei ole pelkästään lunastaja ja välimies.

Erittäin tarpeellinen näkökulma.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #7 : 28.05.17 - klo:12:33 »
Thomas Wilcox "Kallis Hunajan Pisara" ---

Lainaus
Ihmiset puhuvat terveinä ollessaan rohkeasti uskosta; harvat tietävät, mitä usko on.

Kristus on Raamatun salaisuus, armo on Kristuksen salaisuus.

Usko on ihmeellisin asia maailmassa. Lisää siihen jotain omaasi, ja sinä turmelet sen. Kristus ei katsahdakaan siihen, jos se tahtoo esiintyä uskona. Kun sinä uskot ja tulet Kristuksen luo, on sinun luovuttava omasta vanhurskaudestasi ja tuotava vain syntisi. (Oi, se on vaikeaa!)

Sinun on luovuttava pyhyydestäsi, pyhityksestäsi, hyveistäsi, nöyryydestäsi jne. ja sinun on tuotava vain puutteesi ja kurjuutesi, muuten ei Kristus ole sopiva sinulle etkä sinä Kristukselle.

Kristus tahtoo olla pelkästään lunastaja ja välimies, ja sinun täytyy olla kadotettu syntinen, muuten ette te, Kristus ja sinä, koskaan sovi toisillenne. Vaikein asia maailmassa on ottaa vanhurskaudekseen yksin Kristus, siis tunnustaa hänet Kristukseksi. Jos lisäät siihen jotain omaasi, et enää salli hänen olla Kristuksena.
"Kristus tahtoo olla pelkästään lunastaja ja välimies".

Minun mielestäni Kristus tahtoo olla, ja on, paljon muutakin.

Hän rakastaa ihmisiä, jopa niin että "ihastukseni olivat ihmislapset".
Hän on omiensa ystävä: "en sano teitä enää palvelijoikseni... minä sanon teitä ystävikseni".
Hän haluaa, että hänen omansa ovat (tulevat olemaan) siellä missä hän on.
Hän on sulhanen, seurakunta on morsian.
Hän odottaa, että toteutuu tämä: "juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa".

Ei, hän ei ole pelkästään lunastaja ja välimies.

Kyllä. Herra Jeesus Kristus on paljon enemmän kuin VAIN lunastaja.

Tuo suomenkielinen käännös on heikko, sillä englanniksi teksti menee:

Lainaus
Christ will be a pure Redeemer and Mediator, and you must be an undone sinner, or Christ and you will never agree. It is the hardest thing in the world to take Christ alone for righteousness: that is to acknowledge Him Christ. Join any thing to Him of your own, and you un-Christ Him.

Englanniksi "pure" merkitsee: [adjektiivi]
1.   puhdas
2.   virheetön
3.   tahraton

Lainaus
1Kor.1:30-31

"Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on:
"Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #8 : 28.05.17 - klo:19:57 »
Kyllä. Herra Jeesus Kristus on paljon enemmän kuin VAIN lunastaja.

Tuo suomenkielinen käännös on heikko, sillä englanniksi teksti menee:

Lainaus
Christ will be a pure Redeemer and Mediator, and you must be an undone sinner, or Christ and you will never agree. It is the hardest thing in the world to take Christ alone for righteousness: that is to acknowledge Him Christ. Join any thing to Him of your own, and you un-Christ Him.

Englanniksi "pure" merkitsee: [adjektiivi]
1.   puhdas
2.   virheetön
3.   tahraton

Tuo muuttaakin asian aivan toiseksi, hyvä että kerroit tämän. Kyseessähän on selvä käännösvirhe.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #9 : 30.05.17 - klo:11:11 »
Kyllä. Herra Jeesus Kristus on paljon enemmän kuin VAIN lunastaja.

Tuohon tahdon sanoa, että Jeesus Kristus on ennen kaikkea muuta Lunastaja. Jos ajattelemme Hänen olevan meille "paljon enemmän kuin VAIN lunastaja" (kuten kirjoitit korostaen vain-sanaa) niin olemme ohittaneet Golgatan murhenäytelmän ytimen. Lunastukseen sisältyy synnin velasta, Jumalan vihasta ja kaikista turmeluksen voimista vapautuminen. Jumalan lapseus on syntien anteeksiannon ja vanhurskauttamisen seurausta -Lunastuksen perustalla- ja lapsille kuuluu Jumalan armollinen huolenpito lahjoineen. Lunastuksen ulkopuolelle sijoittuu tuo vain-sana, sillä siellä on VAIN Jumalan vihaa ja hirmuinen tuomion odotus.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #10 : 30.05.17 - klo:15:27 »
Niin minäkin ajattelin,että mitä on "paljon enemmän  kuin Lunastaja"?Jos tänään kuolen,niin eiköhän tämä Hänen tekonsa ole ykkösasia.

JPK

  • Vieras
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #11 : 30.05.17 - klo:16:33 »
Kyllä. Herra Jeesus Kristus on paljon enemmän kuin VAIN lunastaja.

Tuohon tahdon sanoa, että Jeesus Kristus on ennen kaikkea muuta Lunastaja. Jos ajattelemme Hänen olevan meille "paljon enemmän kuin VAIN lunastaja" (kuten kirjoitit korostaen vain-sanaa) niin olemme ohittaneet Golgatan murhenäytelmän ytimen. Lunastukseen sisältyy synnin velasta, Jumalan vihasta ja kaikista turmeluksen voimista vapautuminen. Jumalan lapseus on syntien anteeksiannon ja vanhurskauttamisen seurausta -Lunastuksen perustalla- ja lapsille kuuluu Jumalan armollinen huolenpito lahjoineen. Lunastuksen ulkopuolelle sijoittuu tuo vain-sana, sillä siellä on VAIN Jumalan vihaa ja hirmuinen tuomion odotus.

Kiitos tärkeästä kommentista.

Kirjoitit:

Lainaus
"Jos ajattelemme Hänen olevan meille "paljon enemmän kuin VAIN lunastaja" (kuten kirjoitit korostaen vain-sanaa) niin olemme ohittaneet Golgatan murhenäytelmän ytimen"

Minusta tuntuu että ystäväni, nyt ymmärrät asian väärin - suhteessa kommenttiini. Raamattu opettaa Herrasta Jeesuksesta laajasti, Luojana (Hänessä kaikki on luotu, Hänen kautta ja Häneen), ja Lunastajana (Jumalan Karitsa joka ottaa pois maailman synnin). Sanani ehkä olivat huonosti valittu, ja näin syntyi väärinkäsitys.

Johanneksen evankeliumi:

Lainaus
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

------------

Lainaus
10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

------------

Lainaus
29 Seuraavana päivänä hän (Johannes Kastaja) näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!


En missään ole väheksynyt Kristuksen veren voimaa (tässä keskustelussa) syntien anteeksisaamisen suhteen, eli lunastuksessa (Kristuksen verellä syntinen ostetaan Jumalan omaksi pois maailmasta, synnin velasta ja sen iankaikkisesta tuomiosta, sekä perkeleen vallasta).

Lainaus
2Kor.5:19 "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

Siunausta päivääsi.
« Viimeksi muokattu: 30.05.17 - klo:16:56 kirjoittanut JPK »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #12 : 30.05.17 - klo:19:53 »
Kyllä. Herra Jeesus Kristus on paljon enemmän kuin VAIN lunastaja.

Tuohon tahdon sanoa, että Jeesus Kristus on ennen kaikkea muuta Lunastaja. Jos ajattelemme Hänen olevan meille "paljon enemmän kuin VAIN lunastaja" (kuten kirjoitit korostaen vain-sanaa) niin olemme ohittaneet Golgatan murhenäytelmän ytimen. Lunastukseen sisältyy synnin velasta, Jumalan vihasta ja kaikista turmeluksen voimista vapautuminen. Jumalan lapseus on syntien anteeksiannon ja vanhurskauttamisen seurausta -Lunastuksen perustalla- ja lapsille kuuluu Jumalan armollinen huolenpito lahjoineen. Lunastuksen ulkopuolelle sijoittuu tuo vain-sana, sillä siellä on VAIN Jumalan vihaa ja hirmuinen tuomion odotus.

Kiitos tärkeästä kommentista.

Kirjoitit:

Lainaus
"Jos ajattelemme Hänen olevan meille "paljon enemmän kuin VAIN lunastaja" (kuten kirjoitit korostaen vain-sanaa) niin olemme ohittaneet Golgatan murhenäytelmän ytimen"

Minusta tuntuu että ystäväni, nyt ymmärrät asian väärin - suhteessa kommenttiini. Raamattu opettaa Herrasta Jeesuksesta laajasti, Luojana (Hänessä kaikki on luotu, Hänen kautta ja Häneen), ja Lunastajana (Jumalan Karitsa joka ottaa pois maailman synnin). Sanani ehkä olivat huonosti valittu, ja näin syntyi väärinkäsitys.

Johanneksen evankeliumi:

Lainaus
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

------------

Lainaus
10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

------------

Lainaus
29 Seuraavana päivänä hän (Johannes Kastaja) näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!


En missään ole väheksynyt Kristuksen veren voimaa (tässä keskustelussa) syntien anteeksisaamisen suhteen, eli lunastuksessa (Kristuksen verellä syntinen ostetaan Jumalan omaksi pois maailmasta, synnin velasta ja sen iankaikkisesta tuomiosta, sekä perkeleen vallasta).

Lainaus
2Kor.5:19 "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

Siunausta päivääsi.

Tahdoin vain sanoa, että kaikki, mitä olemme saaneet tai saamme Jumalalta, tulee meille sen seurauksena, että Jeesus on lunastanut meidät. Siksi Lunastus ei ole mikään vain-asia vaan lunastus on armon keskiössä ja siihen nähden kaikki saamamme hyvät kokemukset ovat vasta kehällä sen ympärillä. Taivaassa olemme unohtaneet kärsimyksemme, mutta sielläkin Jeesuksen arvet kertovat Golgatan lunastustyöstä. Golgata ei katoa Isän sydämeltä koskaan. Se ei ole vain lyhyt hetki ajassamme mitattuna. Siellä "isä menetti poikansa ja poika isänsä". En tiedä voidaanko opillisesti näin sanoa, mutta jos jossain Jumalan Kolmiyhteys on särkynyt, niin se mittaamaton tragedia tapahtui Golgatalla.

Mitä ymmärrykseeni tulee, niin saatoin käsittää kirjoittamasi väärin. Sellaista sattuu minulle usein, kun luulen, että minun pitää puolustaa Isäni täydellisiä tekoja.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #13 : 11.11.20 - klo:17:33 »
"Kuin saastaa me olemme olleet, kuin tahrainen riepu on koko meidän vanhurskautemme. Me kaikki olemme kuin kuihtuneita lehtiä, ja syyllisyytemme pyyhkäisee meidät pois kuin tuuli." (Jes. 64:6) Pitääkö tämä paikkansa myös kristittyjen kohdalla, jos huomioon ei oteta luettua vanhurskautta?

Jos kristityt tekevät (ei tietenkään kuitenkaan ulkoisesti täysin identtisiä tai samoja) asioita samoista pohjimmaisista syistä kuin muut, eli jotta he saisivat toisen tai toisten hyväksynnän, jonkun palkan, hyvän olon tai vapautuksen pahasta olosta jonkin tekemisen avulla (mikä on tietenkin moninaista), ja jos kristityt samalla tavalla hermostuvat, suuttuvat, ärtyvät, vihastuvat tai muuttuvat kuin hetkessä ainakin tunnemaailmassaan toisenlaisiksi, jos heidän pyrkimys hyväksyntään, hyvän aseman saavuttamiseen tai sen ylläpitoon tai pyrkimys hyvään oloon jollakin keinolla tai pyrkimys vapauteen pahasta olosta jollakin keinolla estetään jonkun toimesta, inhimillisellä tasolla uudestisyntyneen ja uudestisyntymättömän välillä ei nähdäkseni ole eroa, mitä reagointiin tulee.

Tarkoittamaani asiaa jollain tavalla havainnollistava esimerkki Peltolan sivustolta:

Lainaus
"Kaksi munkkia asui yhdessä. Alussa toinen kysyi toiselta: ’Miltä minä näytän sinun silmissäsi?’ ’Enkeliltä’ vastasi toinen. Jonkin ajan perästä toinen kysyi jälleen: ’Entä miltä minä nyt näytän silmissäsi?’ Ja toinen vastasi: ’Sinä näytät saatanalta, ja jokainen sanasi iskee minuun naulan tavoin’ "

https://rovasti.fi/node/283  (Kun en täytä mittaa. Raamattuopisto, Sielunhoitotyön kurssi 22.03.2003)

Jos jossain jonkun kristityn pyrkimyksessä, jonka hän itse mieltäisi hyväksi tai hurskaaksi, olisi oikeasti ja pohjimmiltaan kysymys vain siitä, että kristitty pyrkisi tekemään asioita vain ja ainoastaan Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen parhaaksi, silloin esim. mikään ulkopuolelta tuleva henkinen tai fyysistä selviytymistä tulevaisuudessa uhkaamaton arvostelu ei voisi mielestäni saada kristittyä pelon valtaan, vielä vähemmän vihan tai kostonhimon valtaan; hän ei voisi muuttua jonkin sanan tai vain itseensä kohdistuvan kritiikin tähden enkelistä saatanaksi. Jos päämäärä jossakin toiminnassa olisi vain lähimmäisten paras, vain lähimmäisen parhaaseen liittyvät todelliset uhkat aiheuttaisivat huolta, mutta ne huolet eivät koskaan aiheuttaisi henkilökohtaista vihamielisyyttä, jonka aiheuttava syy olisi yhteydessä ajatukseen omasta sosiaalisesta statuksesta muiden silmissä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisen omavanhurskaus
« Vastaus #14 : 11.11.20 - klo:17:50 »
Niin. Melko harvinaista se on että uskovasta tulee enemmän esille Kristuksen luonne kuin ihmisen oma luonne.
Onneksi se ei kuitenkaan tee tyhjäksi pelastumista. Muuten meillä ei olisi toivoa.