Kirjoittaja Aihe: Kerran pelastettu, aina pelastettu  (Luettu 17289 kertaa)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #45 : 29.03.16 - klo:15:20 »
Per-Olof Malk on kirjoittanut asiasta lyhyen ja ytimekkään kirjasen. Suosittelen:

Oliko tarkoitus, että kirjasen voisi lukea netissä tekstitiedostona? Vai pitääkö tilata?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #46 : 29.03.16 - klo:15:37 »
Per-Olof Malk on kirjoittanut asiasta lyhyen ja ytimekkään kirjasen. Suosittelen:

Oliko tarkoitus, että kirjasen voisi lukea netissä tekstitiedostona? Vai pitääkö tilata?

Ei taida vielä olla netissä luettavana. Eikä yhtä vihkoa kannata oikeastaan lähteä tilaamaan, koska postimaksu lienee yhtä paljon.

Tuosta löytyy, hinta 2 euroa/kpl: http://www.evank.org/sivu8_tilaus.php
« Viimeksi muokattu: 29.03.16 - klo:15:42 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #47 : 31.03.16 - klo:12:22 »
Meillä on ollut rukouspiirissä keskustelua Raamatusta ja erään sisaren kanssa oli puhetta,
tämän ketjun otsikon mukaisesta opista.
Sisar oli sitä mieltä että uskova pelastuu aina; 1Kor.3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Mutta ilmestyskirjassa puhutaan siitä että nimi voidaan myös pyyhkiä pois kirjasta?;

Ilm. 3:5
   
Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.


Ketä teidän mielestänne ovat nuo tulen läpi pelastuvat?
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #48 : 31.03.16 - klo:14:14 »
Ketä teidän mielestänne ovat nuo tulen läpi pelastuvat?

Tuo on asia, jota en juurikaan ole ajatellut. Mutta mielestäni tässä kokonaisuudessa on tärkeää se, että ollaan oikealla perustuksella. Ja voi olla niin, että koetetaan väsätä sille perustukselle jotain sellaista, joka on lähtöisin ihmisestä itsestään. Ja se ei kestä koetusta, vaan tuhoutuu. Mutta jos perustus on oikea, niin nämä omat räpellykset eivät vaikuta pelastukseen.

Nämä ovat nyt vain tällaisia äkkiä mieleen tulleita asioita, enkä tosiaan ole mikään autoriteetti, jota olisi uskottava.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #49 : 31.03.16 - klo:14:22 »
Minäkin ymmärrän sen niin, että jos perustus on kunnossa, niin ihminen pelastuu. Jos ihmisen toivo pelastuksesta on ankkuroituna yksin Jeesukseen, niin ihmistä ei kadota hänen omilla voimillaan kyhätyt toimensa. Ne joutavatkin palaa, mitkä ei ole ennalta valmistettuja tekoja.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #50 : 31.03.16 - klo:21:26 »
Jeesus puhuu perustamisesta. Kristus kalliolle perustettu kestää, vaikka omat kelvottomat työt palaisikin siinä.
Hiekalle perustettu sortuu. Vaikka olisi kuin Paavali ennen kääntymistään lakihurskas, niin se on ihmisen oman hyvyyden / pyhyyden perustalle perustettu, eikä kestä tuomiolla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #51 : 31.03.16 - klo:22:09 »
Sisar oli sitä mieltä että uskova pelastuu aina; 1Kor.3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Sisar on nähdäkseni siinä oikeassa, että uskova pelastuu aina. Mutta uskosta voi myös luopua ja silloin menettää pelastuksen. Silloinhan hän ei ole enää uskova.

"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta" 1. Tim. 4:1.

"Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myös olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin…" 1. Kor. 15: 1,2.

Monet Jeesuksenkin sanat yritetään tehdä turhiksi väittämällä, ettei uskosta voi luopua. "Joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu." Matt. 24:13.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #52 : 01.04.16 - klo:12:52 »
Laulu Perustuksesta. Liittyy mielestäni aiheeseen.

Kaemo - Perustus

https://www.youtube.com/watch?v=zQbrYxEfNi4

Näköjään remixaus tuo. Tässä linkki alkuperäiseen.

https://www.youtube.com/watch?v=gR95W0rhTJc
Ihmisroska

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #53 : 01.04.16 - klo:17:13 »
Ahaa se liittyy siihen millainen perustus on, se valaisi asiaa :) kiitoksia!

Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #54 : 01.04.16 - klo:21:27 »
Tällä viikolla mietin erästä ystävää, joka karismaattisista ja psykologia sotkuista pääsi Armon evankeliumille takaisin.
Muutama vuosi ja lähti taas pyhitysopin saarnajan kelkkaan.
Mietin suruissani miten hänkin on jo kolmattakymmenettä vuotta uskontiellä Raamattua lukien.
Ja nyt oppi on. Jeesuksen pelastus + oma pyhityskilvoittelun onnistuminen = Pelastus.

Herra armahda meitä. Miten helppoa on liukua pois Evankeliumin totuudesta.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #55 : 02.04.16 - klo:11:49 »
Kerran pelastettu, aina pelastettu.

Se on totta, taivaassa. Sieltä ei tiputa pois tai vaihdeta puolta. On iankaikkinen elämä.

Täällä olemme vasta matkalla. Ja monta vaaraa ompi eessä. Kiljuva jalopeura, oma viekas syntiin ja epäuskoon taipuvainan sydän, maailman viettelykset. Noista kaikista varoitetaan. Ihan vakavissaan.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #56 : 10.04.16 - klo:21:45 »
Laulu Perustuksesta. Liittyy mielestäni aiheeseen.

Kaemo - Perustus

https://www.youtube.com/watch?v=zQbrYxEfNi4

Näköjään remixaus tuo. Tässä linkki alkuperäiseen.

https://www.youtube.com/watch?v=gR95W0rhTJc

Alkuperäinen linkki ei toiminut, mutta tuo ylempi kyllä. Ja siihen toteankin, että meidän lehmät puoli seitsemältä illalla ennen lypsyä ammuivat nätimmin kuin mitä tuon laulajan karjuminen ja musiikin repivä jytke oli. Niin ja jos tuo olisi pantu navettaan soimaan niin lehmille olisi tullut maitoumpi.

Kaikkea sitä ....

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #57 : 10.04.16 - klo:22:28 »
Kommenttisi on otettu vastaan. Itsekin olen maalaispoika ja lehmiäkin oli molemmissa mummoloissa. Mulla on varmaan jotain afrikkalais-karibialaisia juuria, kun reggae -musa saa aina hyvälle tuulelle ja jalan napsuttamaan lattiaa. Samoista asioista ei tarvitse tykätä ja on ihan ok se, että ei tykkää.

Tuo eka linkki oli aika huono remixaus ja alkuperäiseen vienyt linkki ei näköjään enää toimi.

Kaemo - Minne Menisin

https://www.youtube.com/watch?v=wpiVEE7Z1to

Olen myös varsin tottunut tuohtumukseen ja kyseenalaistamiseen erilaisin sanankääntein, joten tilanne ei ole minulle uusi. Mutta ihan tällaisena omana itsenäni ajattelin olla täällä jatkossakin. En jätä soittamatta reggaeta mahdollisten maitoumpien takia  ;D

Ja kaikesta huolimatta en usko, että osallisuutta pelastukseen ei voisi menettää.

« Viimeksi muokattu: 10.04.16 - klo:22:45 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #58 : 11.04.16 - klo:08:46 »
Kommenttisi on otettu vastaan. Itsekin olen maalaispoika ja lehmiäkin oli molemmissa mummoloissa. Mulla on varmaan jotain afrikkalais-karibialaisia juuria, kun reggae -musa saa aina hyvälle tuulelle ja jalan napsuttamaan lattiaa. Samoista asioista ei tarvitse tykätä ja on ihan ok se, että ei tykkää.

Tuo eka linkki oli aika huono remixaus ja alkuperäiseen vienyt linkki ei näköjään enää toimi.

Kaemo - Minne Menisin

https://www.youtube.com/watch?v=wpiVEE7Z1to

Olen myös varsin tottunut tuohtumukseen ja kyseenalaistamiseen erilaisin sanankääntein, joten tilanne ei ole minulle uusi. Mutta ihan tällaisena omana itsenäni ajattelin olla täällä jatkossakin. En jätä soittamatta reggaeta mahdollisten maitoumpien takia  ;D

Ja kaikesta huolimatta en usko, että osallisuutta pelastukseen ei voisi menettää.

Jaaha, se oli siis reggae -musaa. Huokaus. Kyllä ihminen niin paljon saa kestää ennen kuin hautaan pääsee, tapasi naapurini sanoa. Olen minä tuollaista musiikkia kuullut jo lapsena, kun autoin isää tuomaan tukkeja keväällä metsästä hevosen kiskoman reen päällä. Kun aurinko oli jostain kohdan sulattanut tieltä lumen ja reen rautajalakset pureutuivat soraan niin hämmästyttävän paljon tuota reggaeta muistuttavia ääniä singahteli ilmassa ja kuuluivat muuten kauas. Muistan elävästi, että niissä oli sellaisia kriiggg-sointuja, jotka muistuttivat sian tappamista.

Mutta oikein kirjoitit: "Samoista asioista ei tarvitse tykätä ja on ihan ok se, että ei tykkää". Olisi aika kauheaa (jo pelkkä ajatuskin) että me kaikki ihmiset olisimme kuin samassa muotissa valettuja. Me olemme samanlaisia vain tässä, että olemme hyppysellinen savea joilla on henkäys sieraimissamme.

Hyvää alkanutta viikkoa Sinulle ja kaikille.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #59 : 16.09.16 - klo:15:14 »
On olemassa sellainen synergistinen oppi, jossa mielestäni hiukan ristiriitaisesti kiistetään ihmisen ansiot Jumalan edessä kokonaan, mutta kuitenkin opetetaan, että ihmisen ja Jumalan tahto toimivat yhteistyössä ihmisen pelastukseksi. Kyseisessä synergistisessä opissa painotetaan ihmisen omaa Jumalan yksinvaikuttavuudesta irrallista ja vapaata tahtoa, joka voi kääntyä halutessaan pois Jumalasta kokonaan. Tällaisessa opissa tai hengellisyydessä ei ymmärretä lakia ja evankeliumia luterilaisella tavalla, josta johtuen ahdistuneisuutta absoluuttista täydellisyyttä ja ihmiseltä mahdottomia vaativan lain alla ei ole havaittavissa tällaiseen oppiin uskovien keskuudessa, sillä eivät he alun alkaenkaan ajattele ansaitsevansa Jumalan edessä omilla teoillaan mitään, ja he painottavat Jumalan armoa, joka kumoaa täydellisyyden vaatimuksen, joka ilmenee esim. Jaakobin sanoissa: Joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhdessä kohtaa, on syypää kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Mutta sitä korostetaan, että Jumalan tehtävä on armon antaminen ja ihmisen osuus on armon vastaanottaminen ja sen säilyttäminen, tai ihmisen tehtävänä on läpi elämänsä suostumus siihen, että Jumala saa vaikuttaa ihmisessä niin tahtomista kuin tekemistä, jotta Jumalan hyvä tahto tapahtuisi (Fil. 2:13). Kyseisellä synergistisellä opilla, jolla viittaan ortodoksisen kirkon oppiin, saadaan ratkaistua yksinkertaiseen tai kaksinkertaiseen predestinaatioon liittyvä ongelma, joka tulee siitä, että toisaalta Uusi testamentti antaa ymmärtää, että Jumala tahtoo aikuisen oikeasti kaikkien ihmisten pelastuvan, mutta toisaalta jos Paavalia on uskominen, ja Paavalia tulkitaan luterilaisella tavalla esim. kohdassa Room. 8:29-30, niin vain predestinoidut kääntyvät ja pelastuvat, eli vain ne ihmiset, joissa Jumala yksinvaikuttavasti eli monergistisesti vaikuttaa kääntymyksen (muut jäävät pelastuksen ulkopuolelle). Jos ortodoksien tapaan jokaisen ihmisen vapaa tahto Jumalan edessä oletetaan, ja siihen liitetään Jumalan universaali pelastustahto, niin silloin Jumala ei ole "puolueellinen", sillä kirjaimellisesti kaikki voivat tulla osallisiksi pelastuksesta. Mutta Jumalan yksinvaikuttavuutta ihmisen kääntymyksessä opettava monergistinen oppi, johon johdonmukaisesti kuuluu ajatus predestinaatiosta (= yksinkertainen tai kaksinkertainen predestinaatio), tekee pelastuksesta vain tiettyjen yksin Jumalan omasta tahdosta käsin valittujen osan. Mutta täydellistä pelastusvarmuutta synergistinen oppi ei tuo mukanaan siihen uskovalle ja sen mukaan elävälle täällä ajallisuudessa.

Luterilaiset Tunnustuskirjat käsittääkseni opettavat, että ihminen voi menettää pelastuksensa eli luterilaiset eivät hyväksy reformoitua "Kerran pelastettu, aina pelastettu" -ajatusta, mutta se ei ole mielestäni sama asia kuin pelastusvarmuuden kieltäminen, mikä puolestaan liittyy siis synergistiseen pelastusoppiin. Sillä voihan luterilainen todeta, että hän nyt tänään on varma autuudestaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, vaikka hän samalla voi mielessään allekirjoittaa ajatuksen, että hän periaatteessa voi luopua uskostaan esim. vuoden päästä? Luterilaiseen ajatukseen pelastusvarmuudesta sisältyy jännä ristiriita, sillä jos kääntymys ja ihmisen pelastus on monergistinen ja luterilaiseen uskoon sisältyy ajatus yksinkertaisesta predestinaatiosta, mutta kuitenkin annetaan ymmärtää, että ihminen voi kääntyä pois uskosta ja menettää pelastuksensa, niin silloin pelastusvarmuus ei voi olla ehdoton, vaikka se tunteen ja ajatuksen tasolla sitä olisi nyt, kun uskon Jeesukseen syntieni sovittajana, sillä samalla voin siis ajatella, että kenties vuoden päästä uskon johonkin muuhun Jeesuksen sijaan, koska en usko "Kerran pelastettu, aina pelastettu" -oppiin, kun olen luterilainen. Mutta miksi Jumala lakkaisi monergistisesti vaikuttamasta pelastuksessa pysymistäni, jos hän kuitenkin on minut uskoon monergistisesti saattanut? (Jos siis voin luopua uskostani, vaikka olen monergistisesti kääntynyt.)

Mielestäni johdonmukaisesti ajateltuna vain "Kerran pelastettu, aina pelastettu" -oppi, jos siihen todella uskoo, antaa täyden pelastusvarmuuden, sillä muussa tapauksessa lopullista varmuutta ei ole.