Kirjoittaja Aihe: Jumalan vuorelta Herran vuorelle  (Luettu 7192 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« : 25.03.18 - klo:18:48 »
Minua on jo pidempään mietityttänyt eräs Raamatun laajemmista kertomuksista, nyt siis otsikossa mainittu teema vuorelta vuorelle.
Tällä tarkoitan siis matkaa Siinailta Jumalan vuorelta Siionin vuorelle.
Raamattu ei ihan sanatarkasti tuollaista esitä, mutta mielestäni tuollainen ajatus/kokonaisuus Raamatusta löytyy.

Ajatukseni olisi siis tutkia mitä reitin alussa, matkalla ja lopussa tapahtuu.
Matkan varrelta löytyy muitakin vuoria.


-
Niin ja niitä muita laajempia kertomuksia ovat
-punainen lanka alkaen ensimmäisestä Mooseksen kirjasta jatkuen Golgatalle
-lähtö Egyptistä ja pääseminen perille Luvattuun maahan
-jotenkin aavistelen, että yksi suuri kertomus alkaa 1. Kun. 8:10 ja loppuu Neh. 12:40 vastaten Ap. t. 2:1 / Ilm. 7:9-10




« Viimeksi muokattu: 25.03.18 - klo:19:07 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #1 : 25.03.18 - klo:18:52 »
Siinailla Hoorebin vuorella annettiin laki.
Sieltä lähti liikkeelle myös Jumalan arkki.

Ennen Jordanin ylitystä Raamatussa puhutaan Jumalan arkista. En ole havainnut että puhuttaisiin Herran arkista.
Sitten kun Jordan oli ylitetty, puhutaan Herran arkista, paitsi sellaisissa kohdissa, joissa tapahtui jotain väärää, esimerkiksi siinä yhteydessä, kun filistealaiset ryöstivät arkin.


Miksikö noin?

Ehkäpä tästä syystä:

Gal. 3

21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #2 : 25.03.18 - klo:19:03 »
Vuori kuvaa Raamatussa pysyvyyttä, jotain sellaista mikä ei muutu ja sellaista, johon voi turvata.

Nykykielessäkin joku saattaa sanoa "luotan kuin vuoreen"


Kun Raamattu kutsuu joitakin vuoria Jumalan vuoriksi, niillä täytyy olla joku erityinen hengellinen merkitys.


Hooreb
2. Moos. 24:13
Silloin Mooses ja hänen palvelijansa Joosua lähtivät; ja Mooses nousi Jumalan vuorelle.
1. Kun. 19:8
Niin hän nousi ja söi ja joi. Ja hän kulki sen ruuan voimalla neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä Jumalan vuorelle, Hoorebille, asti.


Baasan

Ps. 68:15
Baasanin vuori on Jumalan vuori, Baasanin vuori on monihuippuinen vuori.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #3 : 25.03.18 - klo:19:19 »
Miksi Hooreb on Jumalan vuori?
Miksi Baasan on Jumalan vuori? Onko sillä merkitystä, että se on monihuippuinen vuori?

Mitä siellä tapahtui?
Mitä ne kertovat meille?

albert1

  • Vieras
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #4 : 25.03.18 - klo:20:54 »
Miksi Raamattu on paikoitellen niin epäselvä ja vaikeasti ymmärrettävä kirja?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #5 : 25.03.18 - klo:21:10 »
Ehkä eräs syy tuohon ymmärtämisen vaikeuteen on se, että myös uskossa olevalle riittäisi koko iäksi mielenkiintoista tutkittavaa ja löydettävää.

Raamatussa on useita kerroksia.
Uskon, että se mitä kerrotaan tapahtuneen, myös historiallisesti tapahtui.
Yksittäistä tapahtumaa voi soveltaa opetuksena elämän erilaisiin tilanteisiin.
VT sisältää hurjan määrän esikuvallista kerrontaa, mikä liittyy tietysti erityisesti Jeesukseen, mutta myös esimerkiksi uskovan hengelliseen kilvoitteluun.

Tämän ketjun aiheeseen liittyen israelilaisia vastaan tuli kansoja, jotka estivät heitä pääsemästä maahansa eli tulemasta uskoon: edomilaiset, mooabilaiset ja ammonilaiset.

Noilla kolmella kansalla on jokaisella erityinen hengellinen merkitys.


Vastaavasti jokainen luvatusta maasta hävitettäväksi määrätty kansa kuvaa niitä hengelliseen elämään liittyviä asioita, joista pitää saada voitto.
Sama pätee jättiläisiin ja viholliskuninkaisiin.

Lyhyt esimerkki:
Jeriko kuninkaineen ja paksuine muureineen edustaa niitä asioita/syntejä, jotka murtuvat ihmisen tullessa uskoon.
Vuorella ollut Ain kaupunki edustaa niitä kaikille näkyviä syntejä, joista ei eka kerralla pääse eroon, jos tekee aakanit.
Viisi luolaan piiloutunutta nimettyä kuningasta edustaa viittä nimettyä syntiä, jotka usein uskovaa vaivaavat.
Jne.

« Viimeksi muokattu: 25.03.18 - klo:21:15 kirjoittanut Natanael »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #6 : 25.03.18 - klo:21:25 »
Miksi Raamattu on paikoitellen niin epäselvä ja vaikeasti ymmärrettävä kirja?

Pääasiat Raamatussa ovat niin selkeitä, että lapsikin voi ne ymmärtää. Olen kiitollinen siitä, että sain lapsena käydä pyhäkoulua ja oppia jo silloin näitä pääasioita. Mutta Raamatun epäselvyys johtuu Raamatun lukijasta, kukaan ei pääse asemaan, jossa hän voisi kerskata siitä, että ymmärtää kaiken. Viisaimmallakin on paljon oppimista.

Täälläkin on ilahduttavasti niitä, jotka tutkivat Vanhan testamentin kirjoituksia tiedostaen, että ne monelta osin viittaavat Kristukseen. Ja tämähän on alkuseurakuntaa ajatellen suuriarvoista, koska meidän tuntemaa Raamattua ei silloin vielä ollut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #7 : 25.03.18 - klo:21:37 »
VT vastaa hämmästyttävän suoraan siihen kysymykseen, kuka voi pelastua.

Joos.3
14 Kun kansa sitten lähti liikkeelle teltoistaan mennäksensä Jordanin poikki, liitonarkkia kantavien pappien käydessä kansan edellä,
15 ja niin pian kuin liitonarkin kantajat tulivat Jordanille ja liitonarkkia kantavien pappien jalat painuivat rantaveteen, niin vaikka Jordan koko elonleikkuuajan on tulvillaan yli kaikkien äyräidensä,
16 pysähtyi ylhäältä päin virtaava vesi ja seisoi yhtenä roukkiona hyvin kaukana Aadamin luona, sen kaupungin, joka on Saaretanin vieressä; ja se vesi, joka virtasi alaspäin Aromereen, Suolamereen, hävisi kokonaan. Niin kansa kulki virran yli Jerikon kohdalta.
17 Ja Herran liitonarkkia kantavat papit seisoivat alallaan kuivalla pohjalla keskellä Jordania, kaiken Israelin kulkiessa kuivaa myöten, kunnes koko kansa oli ehtinyt kulkea Jordanin yli.


Vastaus on siis, että AadamIsta alkaen kaikilla on mahdollisuus pelastua, kun kulkevat Jordanin yli.
Kannattaa muistaa, että israelilaisten mukana kulki suuri joukko alkujaan muita kansallisuuksia.
Yksi esikuva ei tietenkään kerro kaikkia mahdollisia asioita esimerkiksi pelastuksesta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #8 : 25.03.18 - klo:21:40 »
Eräs suurin Raamatun ymmärtämisen vaikeus on henkilökohtaisen uskon puute. Kun usko avautuu, silloin avautuvat myös monet Raamatun totuudet, eivät kaikki kerralla, vaan vähitellen. Ja tätä prosessia riittää elämän loppuun asti.

Olen itse tätä kokenut, vasta uskoontultuani innostuin Raamatun lukemisesta. Silti olen vielä edelleen alkutaipaleella.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #9 : 30.03.18 - klo:09:25 »
Jatkan hieman tuota Jordanin ylitykseen liittyvää ajatusta.

Mihin se vesi meni, joka väistyi pappien astuttua Jordaniin?

Se meni maanpinnan matalimpaan paikkaan, Suolamereen.
Niitä syntejä ei enää muistella.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuollutmeri

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #10 : 30.03.18 - klo:09:27 »
Kansaa, joka oli syntynyt erämaassa ei oltu ympärileikattu.

Inhimillisesti katsoen oli aivan järjetöntä, että sotimaan lähtevät miehet ympärileikataan juuri ennen taisteluita.
Raamattu on kuitenkin hengellinen kirja, jolla on ennen kaikkea hengellinen sanoma.


Uudessa Testamentissa kerrotaan ympärileikkauksesta näin:

Room.2:
28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Ympärileikkaus tapahtui Gilgalissa. Joos.5:
7 Mutta hän herätti heidän poikansa heidän sijaansa; ne Joosua ympärileikkasi, sillä he olivat ympärileikkaamattomia, koska ei heitä oltu ympärileikattu matkalla.
8 Kun koko kansa oli saatu ympärileikatuksi, pysyivät he paikallaan leirissä, kunnes olivat toipuneet.
9 Niin Herra sanoi Joosualle: "Tänä päivänä minä olen vierittänyt teidän päältänne Egyptin häväistyksen". Sentähden kutsutaan paikkaa vielä tänäkin päivänä Gilgaliksi.

Gilgalissa, joka kertoo siis Golgatasta, ihminen uudestisyntyy ja Egyptin häväistys jää taakse.

Ja mitä sitten tapahtuu?
Jeesus astuu sydämeen:

Joos.5:
13 Ja tapahtui Joosuan ollessa Jerikon luona, että hän nosti silmänsä ja näki miehen seisovan edessään, paljastettu miekka kädessä. Ja Joosua meni hänen luokseen ja sanoi hänelle: "Oletko sinä meikäläisiä vai vihollisiamme?"
14 Niin hän sanoi: "En, vaan minä olen Herran sotajoukon päämies ja olen juuri nyt tullut". Niin Joosua heittäytyi kasvoilleen maahan, kumarsi ja sanoi hänelle: "Mitä herrallani on sanottavana palvelijalleen?"



Syy siihen, että ympärileikkausta ei tehty täsmälleen Jordanin ylityksen hetkellä on luonnollinen.
Raamattu yhdistää Jordanin ja Gilgalin kivien avulla samaksi.
Joos.4
20 Ja ne kaksitoista kiveä, jotka he olivat ottaneet Jordanista, Joosua pystytti Gilgaliin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #11 : 30.03.18 - klo:09:29 »
Olen siinä käsityksessä, että Jumala lupasi israelilaisille Jordan-joen länsipuolisen alueen.
Ennen kuin israelilaiset pääsivät Luvattuun maahan ruubenilaiset, gaadilaiset ja toinen puoli manassen sukukuntaa ihastuivat Jordanin itäpuolisiin alueisiin ja Mooses antoi sen heille.
4. Moos. 32:1,33

Näen tuon kokonaisuuden esikuvallisesti niin, että Jumala olisi tarkoittanut koko Israelille Luvatun maan, mutta osa heistä tyytyi lain edustajan, Mooseksen, antamaan maahan.
Näinhän tilanne on nykyäänkin.


Se mitä Jumala lupasi Abramille ja hänen jälkeläisilleen on toinen juttu.
Abramilla/Aabrahamilla oli lapsia Haagarin, Saaran ja Keturan kanssa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #12 : 30.03.18 - klo:09:33 »
Esikuvallisesti oli tärkeää, että myös ruubenilaiset, gaadilaiset ja toinen puoli manasselaisiakin meni Jordanin yli.

Joos.4:12
Israelilaisten kärkijoukkona kulkivat joen poikki valmiina taisteluun Ruubenin ja Gadin heimot ja puolet Manassen heimosta, kuten Mooses oli käskenyt.


Myös nuo kaksi ja puoli sukukuntaa tarvitsivat pelastuksen eli menemisen Jordanin yli.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #13 : 30.03.18 - klo:20:42 »
Mennänpä ajassa hieman taaksepäin Meriban vesien luokse lukuun 4
Moos.20

Luku alkaa maininnalla, että kansa asettui Kaadekseen ja, että Mirjam kuoli siellä.
Kaades tarkoittaa pyhää.
Mirjamin nimi tarkoittaa kapinallista.

Olikohan nimien merkitys ja tapahtuma- ajankohta sattumaa?

Mitä tuolla Kaadeksessa tapahtui?

Siellä toistui samankaltainen tapahtuma kuin erämaavaelluksen alussa.
Kansalle tuli jano ja kansa alkoi riitelemään.


Aiemmin Jumala teki Refidimissä vesi-ihmeen siten, että hän käski Mooseksen lyödä sauvalla kalliota.

Nyt Jumala kehoitti Moosesta ja Aaronin puhumaan kalliolle.

"7 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
8 "Ota sauva ja kokoa seurakunta, sinä ja veljesi Aaron, ja puhukaa heidän silmiensä edessä kalliolle, niin se antaa vettä, ja sinä saat vettä tulemaan heille kalliosta ja juotat joukon ja sen karjan".

Mooses toimi kuitenkin toisin ja siitä koitui rangaistus.
Mooses rikkoi tuossa tapahtumassa esikuvan. Jeesusta voitiin lyödä vain kerran eli hän kuoli vain yhden kerran.

11 Niin Mooses nosti kätensä ja iski kalliota kahdesti sauvallansa, ja siitä lähti runsaasti vettä, niin että kansa ja sen karja saivat juoda.
12 Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Koska ette uskoneet minuun ettekä pitäneet minua pyhänä israelilaisten silmien edessä, niin te ette saa viedä tätä seurakuntaa siihen maahan, jonka minä heille annan".
13 Tämä oli Meriban vesi, jonka luona israelilaiset riitelivät Herraa vastaan ja hän näytti heille pyhyytensä.


Tuo tapahtuma johti pian Aaronin kuolemaan Hoorin vuorella

23 Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille Hoorin vuorella, Edomin maan rajalla, näin:
24 "Aaron otetaan nyt pois heimonsa tykö, sillä hän ei pääse siihen maahan, jonka minä annan israelilaisille, koska te niskoittelitte minun käskyäni vastaan Meriban veden luona.
25 Ota Aaron ja hänen poikansa Eleasar ja vie heidät Hoorin vuorelle.
26 Ja riisu Aaronilta vaatteet ja pue ne hänen poikansa Eleasarin ylle. Aaron otetaan pois ja kuolee siellä."
27 Ja Mooses teki, niinkuin Herra oli käskenyt; ja he nousivat Hoorin vuorelle koko kansan silmien edessä.
28 Ja Mooses riisui Aaronilta vaatteet ja puki ne hänen poikansa Eleasarin ylle. Niin Aaron kuoli siellä vuoren huipulla, mutta Mooses ja Eleasar astuivat alas vuorelta.
29 Ja kun koko kansa sai tietää, että Aaron oli kuollut, niin he itkivät Aaronia kolmekymmentä päivää, koko Israelin heimo.



Tuossa luvussa risteää mielestäni monta opetusta.
Ensinnäkin siinä kerrotaan yksittäisten ihmisten tottelemattomuudesta ja sen seurauksista.
Kannattaa muistaa, että sekä Mooses että Aaron, jos ketkä, olivat tekemisissä Jumalan kanssa. Heille olisi pitänyt olla ilmiselvää, että heidän olisi pitänyt totella Jumalaa.


Toiseksi tuo kertoo jälleen esikuvallisesti Jeesuksesta.
Aaron oli ylimmäinen pappi.

Aaron kuoli,  "koska te niskoittelitte minun käskyäni vastaan Meriban veden luona."

Tuossa ilmoitetaan Aaronin kuolinsyyksi kansan synti.
« Viimeksi muokattu: 30.03.18 - klo:20:51 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #14 : 30.03.18 - klo:20:46 »
Nyt kannattaa katsoa mitä seuraavassa luvussa kerrotaan.

4.Moos.20 kerrotaan Ylimmäisen papin kuolema esikuvallisesti

Luvussa 21 kerrotaan mitä se merkitsee:


7 Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: "Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme." Ja Mooses rukoili kansan puolesta.
8 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon".
9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.