Kirjoittaja Aihe: Kristuksen morsian  (Luettu 1879 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Kristuksen morsian
« : 06.05.19 - klo:20:21 »
Wiki määrittelee morsiamen näin:

1.kihlattu nainen, avioliittoon menossa oleva nainen
2.omassa häätilaisuudessaan oleva nainen riippumatta siitä, onko vihkiminen jo tapahtunut
3.(arkikieltä) nainen seurustelukumppanina, nuori nainen


Ilm.21:2 kertoo morsiamesta
"Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu."

2.Kor.11:2 kertoo jotain tuon morsiamen kihlauksesta

"Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

Mikä on se tilanne, jossa Johannekselle näytetään morsian, ei siis vaimo?

Edellinen jae kuuluu näin:

1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.


Tuon jakeen perusteella seurakunta on vielä morsian silloin, kun vanha maa ja taivas ovat kadonneet ja uudet juuri luotu.
Aika loogista, koska mitäpä sitä morsiamelle jotain vanhaa esitettäisiin.


Sitten jae 9. Tämä onkin vähän vaikeampi tulkita.

9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon".

Onko seurakunta tuossa jo vaimo, hääjuhlassa vai kohta menossa hääjuhlaan?


Luku22 antaisi ymmärtää, että sulhasta vielä odotellaan. Tai sitten ei.
Kenelle tuo sana 'tule' on osoitettu ja missä ajassa sanominen tapahtuu?

17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

Sanojina näyttää tuossa tilanteessa olevan Pyhä Henki ja seurakunta. Ei siis Jeesus.
Vrt. Joh.7:37


Mihin viittaa jakeessa Ilm.21:6 olevat sanat 'se on tapahtunut'?
Mikä on tapahtunut?

6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.


Jakeen 6 ajatuksen voi ehkä sovittaa juutalaiseen hääkäytäntöön, jossa best man ilmoitti 'sen' tapahtuneen.
« Viimeksi muokattu: 06.05.19 - klo:20:31 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #1 : 06.05.19 - klo:20:24 »
Lukemalla Ilmestyskirjan lopun edellä esiintuomallani tavalla, tietyt kysymykset muuttuvat oleellisesti.

Tavallisestihan pähkäillään sitä millaista uudessa Jerusalemissa tai taivaassa on.

Oikeampi kysymys saattaisi olla:

Millainen seurakunta on täydellistettynä juuri ennen häitä?

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #2 : 06.05.19 - klo:21:17 »
Eikös kuitenkin yleisesti ajatella uudella jerusalemilla olevan kaksoismerkitys sekä morsian että myös kaupunki koska se on sen "luonne". Tai niin ainakin itse ajattelen

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #3 : 06.05.19 - klo:21:25 »
Eikös kuitenkin yleisesti ajatella uudella jerusalemilla olevan kaksoismerkitys sekä morsian että myös kaupunki koska se on sen "luonne". Tai niin ainakin itse ajattelen

Niin varmaan ajatellaan, mutta ei se ole tae siitä, että ajatus olisi oikein.

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö"

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #4 : 06.05.19 - klo:21:35 »
Seurakunta näyttäisi tuolla hetkellä olevan toisenlainen kuin nyt:

..pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä, ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;


Se on silloin täysin turvassa ja suojassa:

..siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #5 : 06.05.19 - klo:21:44 »
Sukukuntien nimet kertovat seurakunnan taustasta.


Apostolien nimet perustuksissa pitävät yhteen sen kanssa mitä on kirjoitettu Ef.2:20-22

20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #6 : 06.05.19 - klo:21:55 »
Kaupungin mitat kertovat, että kaikki ovat koossa. Siis luku 12x12=144
Kaksitoista on ikuisen täydellisyyden luku ja Jumalallisen hallinnon luku.

Mittaus tehdään kultaisella sauvalla ja mittauksen tekee enkeli.
Kulta kuvaa puhtautta ja täydellisyyttä.
Seurakuntaan kuuluu vain ne, jotka siihen kuuluvat.

 Matt.13:49
Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista


Kun Johannes ihmisenä mittaili luvussa 11, hän ei pystynyt täsmälliseen erotteluun. Mittoja ei siksi mainita, mutta silti kehotus oli erottaa todellinen seurakunta muusta.

Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko ja sanottiin: "Nouse ja mittaa Jumalan temppeli ja alttari ja ne, jotka siinä kumartaen rukoilevat.
2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille


Elämän veden virrat juoksevat myös siellä.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #7 : 06.05.19 - klo:22:43 »
Näen sen merkityksen edelleen kahtena vaikka oletkin nyt viisauden äärellä  8)

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #8 : 06.05.19 - klo:22:45 »
Oliko sulla ajatusta tästä mitä tämä merkitsee laajemmin :

2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #9 : 07.05.19 - klo:14:13 »
Olen ymmärtänyt Kristuksen morsiamen eli uskovien ja pelastuvien seurakunnan muuttavan uuteen Jerusalemiin, joka on oikea kaupunki.
Mutta tuossa vaiheessa eivät ilmeisesti enää ole voimassa kaikki fysikaaliset lainalaisuudet, koska mittaaminenkin tapahtuu enkelien mitoilla.
Silloin ei enää ole selvää jakoa aisteilla todettavien ja hengellisesti havaittavien ilmiöiden välillä. 
Kaksi todellisuutta ovat yhtäaikaa olemassa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #10 : 07.05.19 - klo:19:28 »
Oliko sulla ajatusta tästä mitä tämä merkitsee laajemmin :

2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille

jae jatkuu näin:

ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.
3 Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."


Suomessa luterilainen kirkko on esimerkki siitä, että siihen kuuluu uskovia ja ei-uskovia. Todellinen srk tulisi mitata erilleen.
Vapaissa suunnissa on monenlaista kauppamiestä melskaamassa esipihalla. Hekään eivät kuulu seurakuntaan.
Todellisen seurakunnan tulisi erottautua uskonnollisesta maailmasta.

Kaksi todistajaa todistaa täsmälleen määrätyn ajan, jota symbolinen, mutta päivämäärälukema edustaa. Saman pituisen ajan saa pakanat tallata uskonnollisella kentällä. Niin on ollut alkuseurakunnasta asti.
(1260 PV = 42 kk = 3,5 v)

Kolmas saman pituinen jakso on kolme ja puoli aikaa, joka liittyy seurakuntavaimon erämaassa olemiseen. Se on pitkä aika olla erämaassa. Kuitenkin 3,5 on puolet seitsemästä. Seitsemän on täydellisyyden luku. 3,5 on puolet siitä eli se tuo mieleen tämän:

Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti,
18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #11 : 07.05.19 - klo:19:37 »
Morsiamen saamat myötäjäiset voivat joskus olla suuriakin.

Seurakuntamorsiamen saamat jalokivet ja helmet (Ilm.21) ovat aivan eri sarjassa kuin tämän maailman rikkailla.

Noihin jalokiviin liittyy hengellisiä merkityksiä.
Yksi niistä näkyy samassa luvussa:
Jaspis on Jumalan kirkkaus.
Srk pääsee siitä osalliseksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristuksen morsian
« Vastaus #12 : 10.05.19 - klo:21:57 »
Jos nuo Ilm.21 kaksi jaetta menevät alkukielessä niin kuin suomalaisissa Raamatuissa, pelkästään ne upottavat koko dispensationalismiopin.
Ei ole mitenkään mahdollista, että Kristus ja morsian eläisivät kuin avoliitossa ns. 1000v. valtakunnan aikana.