Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: sandia - 02.04.18 - klo:18:45

Otsikko: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: sandia - 02.04.18 - klo:18:45
Olen ihmetellyt jo useamman päivän Jumalan kaikkitietävyyttä ihmiselämän suhteen.
Kun Jumala asetti ympärileikkausliiton Aabrahamin kanssa, hän myös sanoi että Aabrahamin tulee antaa sitten pojalleen nimeksi Iisak. Tämä on kirjattu 1 Moos 17:19ssa. Alaviitteestä näkyy että Iisak tarkoittaa "hän nauraa".
Sanotaan että nämä käskyt annettuaa Jumala kohosi hänen luotaan pois.

Seuraavan kerran Herra ilmestyi Mamren tammistossa ja Aabraham vei ne Herran enkelit kotiinsa kylään. Siellä ollessaan Saara kuuli Jumalan profetian että vuoden päästä hän synnyttää pojan ja Saara naurahti. 1 Moos 18:12

Herra huomautti hänelle siitä mutta Saara kielsi niin tehneensä.

Mutta mutta.............Herra tiesi jo kauan sitä ennen Saaran tulevan reaktion ilmeisestikin koska tälle lupauksen lapselle piti antaa nimeksi "hän nauraa".


Miten hyvin Herra meidät tuntee  :)
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: sandia - 11.04.18 - klo:16:35
Jostain syystä olen ainoa jota tuo Raamatun kohta ihmetyttää ja ihastuttaa. Tai siis ainakin ainoa joka viittii mainita sen Puimatantereella  :P

Mutta olen jatkanut Raamatun lukua niiltä sivuilta pikkuhiljaa ja jatkuvasti ihmettelen sitä miten TAVALLISIA ja virheitä tekeviä, poukkoilevia ihmisiä kaikki Raamatun henkilöt olivat, ja SILTI Jumala veti pelastussuunnitelmaansa läpi heidän elämänsä kautta!!
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 11.04.18 - klo:19:46
Vaikka Aabraham mainitaan uskon isänä tai uskon esikuvana hän teki elämänsä aikana useita vääriä ratkaisuja.
Niiden väärien ratkaisujen seuraukset näkyvät tänäkin päivänä lähi-Idässä.

Lue tai kuuntele täältä.

http://www.satamaseurakunta.fi/jyvaskyla/opetukset/opetussarjat/messages/series/abe-uskon-esikuva#.Ws45Z1lORdY


Minua on mietityttänyt tämän jakeen tausta:

1.Moos.23:2
Ja Saara kuoli Kirjat-Arbassa, se on Hebronissa, Kanaanin maassa. Ja Aabraham meni murehtimaan Saaraa ja itkemään häntä.

Asuivatko Aabraham ja Saara tuolloin eri paikassa?
Vai onko kysymyksessä joku kielellinen tai tapakilttuuriin liittyvä juttu.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 11.04.18 - klo:21:51
Aabrahamin ja Lootin elämässä oli eroa. Se näkyy kokonaisista kertomuksissa, mutta myös pienissä yksityiskohdissa.

1.Moos.13
18 Ja Abram siirtyi siirtymistään telttoineen ja tuli ja asettui Mamren tammistoon, joka on Hebronin luona, ja rakensi sinne alttarin Herralle.

Aabraham asettui Mamre tammistoon.
Mamre-nimen tausta on 'in the sense of vigour'


Lootin telttaretki oli toisenlainen.

1.Moos.13
11 Niin Loot valitsi itselleen koko Jordanin lakeuden ja siirtyi itään päin, ja he erkanivat toisistaan.
12 Abram asettui Kanaanin maahan, Loot asettui lakeuden kaupunkeihin ja siirtyi siirtymistään telttoineen Sodomaan asti.
13 Mutta Sodoman kansa oli kovin pahaa ja syntistä Herran edessä.

Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 12.04.18 - klo:20:36
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?

1.Moos.11
27 Ja tämä on kertomus Terahin suvusta. Terahille syntyivät Abram, Naahor ja Haaran. Ja Haaranille syntyi Loot.
28 Ja Haaran kuoli ennen isäänsä Terahia synnyinmaassansa, Kaldean Uurissa.
29 Ja Abram ja Naahor ottivat itsellensä vaimot; Abramin vaimon nimi oli Saarai, ja Naahorin vaimon nimi oli Milka, Haaranin tytär; Haaran oli Milkan ja Jiskan isä.
30 Mutta Saarai oli hedelmätön, hänellä ei ollut lasta.
31 Ja Terah otti poikansa Abramin ja poikansa pojan Lootin, Haaranin pojan, ja miniänsä Saarain, poikansa Abramin vaimon, ja he lähtivät heidän kanssaan Kaldean Uurista mennäksensä Kanaanin maahan, ja he saapuivat Harraniin asti ja asuivat siellä.


1.Moos.20
12 Ja hän onkin todella minun sisareni, isäni tytär, vaikkei olekaan äitini tytär; ja niin hänestä tuli minun vaimoni
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 13.04.18 - klo:08:02
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?


Ei tuota ainakaan. Eipä näitä viestejäni näköjään kukaan lue.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: sandia - 13.04.18 - klo:16:29
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?


Ei tuota ainakaan. Eipä näitä viestejäni näköjään kukaan lue.

Mulla oli samanlainen olo, että lukikohan kukaan mun aloitusta. Minusta se on niin metkaa että Jumala käski antaa Aabrahamin pojalle nimeksi Hän nauraa kauan ennen kuin "hän nauroi" :)

Mutta aion kyllä lukea kaikki viestit. Olin vain konfferensissa eilen ja keskiviikko oli tosi kiireinen toissä. (O pilkuilla jostain syystä ei suostu toimimaan). Tänäänkin on kiire toistä ja poika sai eilen tietää että tulee tänään lomille ilmavoimista, joten pitää valmistautua siihenkin.

Mutta meinaan lukea huolellisesti.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:15:21
Selvittäessäni itselle jotain, yritän usein hahmottaa kokonaisuutta kirjoittamalla sen itse.

Kirjaan tällä kertaa muistiin Terahin suvun ja jotain siihen liittyvää:

Terah, vaimonsa Edna (riemuvuosien kirjan mukaan) asuivat Kaldean Urissa.
Heidän lapsensa olivat Naahor, Haaran ja Abram/Aabraham

Haaranin lapset olivat Milka ja Jiska.
Haaranin puolison nimeä ei mainita.
Ilmeisesti Loot ja Saaran/Saara olivat tämän naisen lapsia, mutta eivät Haaranin.

Naahor otti vaimokseen Haaranin tyttären Milkan.
Heille syntyi useita lapsia:
Uus, hänen esikoisensa, tämän veli Buus, Kemuel, Aramin isä,
Kesed, Haso, Pildas, Jidlaf ja Betuel.
Naahorilla oli myös sivuvaimo.

Betuelin vaimon nimeä ei mainita.
He saivat ainakin kaksi lasta: Laabanin ja Rebekan.


Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli.

Aabrahamin ja Saaran poika Iisak otti vaimokseen Rebekan, joka oli siis Aabrahamin veljen, Naahorin, pojan tytär.
Myöhemmin Jaakob haki vaimokseen enonsa Laabanin tyttäret Leean ja Raakelin, siis serkkunsa.


Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:15:26
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?

1.Moos.11
27 Ja tämä on kertomus Terahin suvusta. Terahille syntyivät Abram, Naahor ja Haaran. Ja Haaranille syntyi Loot.
28 Ja Haaran kuoli ennen isäänsä Terahia synnyinmaassansa, Kaldean Uurissa.
29 Ja Abram ja Naahor ottivat itsellensä vaimot; Abramin vaimon nimi oli Saarai, ja Naahorin vaimon nimi oli Milka, Haaranin tytär; Haaran oli Milkan ja Jiskan isä.
30 Mutta Saarai oli hedelmätön, hänellä ei ollut lasta.
31 Ja Terah otti poikansa Abramin ja poikansa pojan Lootin, Haaranin pojan, ja miniänsä Saarain, poikansa Abramin vaimon, ja he lähtivät heidän kanssaan Kaldean Uurista mennäksensä Kanaanin maahan, ja he saapuivat Harraniin asti ja asuivat siellä.


1.Moos.20
12 Ja hän onkin todella minun sisareni, isäni tytär, vaikkei olekaan äitini tytär; ja niin hänestä tuli minun vaimoni

Tuo jae 12 saattaa tarkoittaa myös lapsen lasta tai miniän lasta, koska Terahilla ei ollut tyttäriä.
En päässyt tuosta suvusta varmuuteen.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:15:31
Kanaanilaisiin vaimojen ottamista pidettiin pahana.
Niin kuin Eesaun teki. Myös Simeon otti kanaanilaisen vaimon.

Miksi vaimon ottaminen Terahin suvusta oli parempi asia?
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:15:58
Saaraa, Rebekkaa ja Raakelin yhdisti ainakin kaksi asiaa. He olivat samasta suvusta ja heillä oli vaikeuksia saada lasta.
Mitähän Jumala haluaa tuolla kertoa?
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: sandia - 14.04.18 - klo:17:14
Vaikka Aabraham mainitaan uskon isänä tai uskon esikuvana hän teki elämänsä aikana useita vääriä ratkaisuja.
Niiden väärien ratkaisujen seuraukset näkyvät tänäkin päivänä lähi-Idässä.

Lue tai kuuntele täältä.

http://www.satamaseurakunta.fi/jyvaskyla/opetukset/opetussarjat/messages/series/abe-uskon-esikuva#.Ws45Z1lORdY


Minua on mietityttänyt tämän jakeen tausta:

1.Moos.23:2
Ja Saara kuoli Kirjat-Arbassa, se on Hebronissa, Kanaanin maassa. Ja Aabraham meni murehtimaan Saaraa ja itkemään häntä.

Asuivatko Aabraham ja Saara tuolloin eri paikassa?
Vai onko kysymyksessä joku kielellinen tai tapakilttuuriin liittyvä juttu.

Juu kaikki ne, siis VTssä mainitut ihmiset sokelsivat omiaan siitäkin huolimatta, että Jumala silti veti ja yhä vetää pelastussuunnitelmaansa läpi ihmiskunnassa. Se on minusta mielenkiintoista. Se tuli myös mieleen pohtiessani tuoreimpia Lähi-Idän uutisia.

En ole hoksannut pohtia tuota Aabrahamin suremisreissua. Aabrahamista sanottiin viimeisimmäksi sitä kohtaa ennen, että hän asui Hebronissa ja Saara kuoli Betelissä. Jos muistan lukemani oikein. En myoskään tiedä kuinka kaukana nuo paikkakunnat ovat toisistaan...

Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: sandia - 14.04.18 - klo:17:19
Selvittäessäni itselle jotain, yritän usein hahmottaa kokonaisuutta kirjoittamalla sen itse.

Kirjaan tällä kertaa muistiin Terahin suvun ja jotain siihen liittyvää:

Terah, vaimonsa Edna (riemuvuosien kirjan mukaan) asuivat Kaldean Urissa.
Heidän lapsensa olivat Naahor, Haaran ja Abram/Aabraham

Haaranin lapset olivat Milka ja Jiska.
Haaranin puolison nimeä ei mainita.
Ilmeisesti Loot ja Saaran/Saara olivat tämän naisen lapsia, mutta eivät Haaranin.

Naahor otti vaimokseen Haaranin tyttären Milkan.
Heille syntyi useita lapsia:
Uus, hänen esikoisensa, tämän veli Buus, Kemuel, Aramin isä,
Kesed, Haso, Pildas, Jidlaf ja Betuel.
Naahorilla oli myös sivuvaimo.

Betuelin vaimon nimeä ei mainita.
He saivat ainakin kaksi lasta: Laabanin ja Rebekan.


Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli.

Aabrahamin ja Saaran poika Iisak otti vaimokseen Rebekan, joka oli siis Aabrahamin veljen, Naahorin, pojan tytär.
Myöhemmin Jaakob haki vaimokseen enonsa Laabanin tyttäret Leean ja Raakelin, siis serkkunsa.

Hmm, oletko vakuuttunut tuosta boldaamastani johtopäätöksestä?
Juu minäkin kiinnitin huomion siihen että nuo kotimaasta haetut vaimot olivat Aabrahamin lähisukulaisia.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:19:40
En ole vakuuttunut.
Jotkut lähteet sanovat, että Saara oli Lootin täti, mutta en ole siitäkään vakuuttunut.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:20:12
Tässä on yksi sukulaisuussuhteita kuvaava kaavio.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Terah


Raamattu sanoo Saaraa Terahin miniäksi. Miten hän silloin voi olla samaan aikaan hänen tyttärensä?
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:20:24
Tässä vähän uskottavampi kaavio:

http://www.easybible.net/chart1.html
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:22:16
Jahas, näkyy olevan käännöksissä eroa.

1938
Lootin, Haaranin pojan, ja miniänsä Saarain, poikansa Abramin vaimon, ja he lähtivät heidän kanssaan Kaldean Uurista mennäksensä Kanaanin maahan, ja he saapuivat Harraniin asti ja asuivat siellä

1992
 Terah otti mukaansa poikansa Abramin, poikansa Haranin pojan Lootin sekä Abramin vaimon Sarain ja lähti kulkemaan heidän kanssaan Kaldean Urista Kanaaninmaan suuntaan. Tultuaan Harraniin he jäivät sinne asumaan


Tuo vanhassa käännöksessä oleva miniä-sana sotkee ainakin minun pääni.
Onkos se nyt siis niin, että Terahilla oli tytär toisesta naisesta?
Saarai oli siis Aabrahimin sisarpuoli. Okei, noin on muut jakeet linjassa.

Miksi Haaranin sanotaan olevan Milkan ja Jiskan isä, mutta ei saman tien Lootin?
Vasta myöhemmin Loot mainitaan Haaranin pojaksi.

Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:22:30
Iisakin isoisä oli siis Terah.
Rebekan isoisoisä oli Terah.
Loot oli Rebekan isoisän lanko, mutta myös isoäidin veli.

Riemuvuosien kirja kertoo, että Aabraham oli välillisesti syyllinen Lootin isän kuolemaan.
http://www.apokryfikirjat.com/riemuv.htm

Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Pökkelö - 14.04.18 - klo:22:30
Raamattu saattaa puhua miniästä myös tyttärenä, kuten esim. lapsen lapsista omana poikana.

"Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli."
Tämä ei kyllä avaudu. Saara ei voi olla kenellekään veli.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:22:49
Raamattu saattaa puhua miniästä myös tyttärenä, kuten esim. lapsen lapsista omana poikana.

"Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli."
Tämä ei kyllä avaudu. Saara ei voi olla kenellekään veli.

Joo, ei se noin ollut miten aluksi luulin. Katso edellä.
Toisaalta näyttää netissä olevan yhtä sun toista nettikeskustelua vakavampaa aineistoa, joka ei pidä paikkaansa.
Tämä tutkailu sai minut jälleen kerran ajattelemaan, ettei pidä luottaa suoraan kenenkään sanomiseen. En siis nyt kirjannut tänne kaikkea mitä kahlasin läpi.
Oikeastaan tämä sukuselvitys on minulle sivupolku siihen, että selvittelen mistä Aabraham lähti liikkeelle.

Raamatun kartastoissa on kaksi Ur-nimistä paikkaa.
Tällä hetkellä pidän vahvempana ehdokkaana nykyisen Turkin alueella olevaa paikkaa.
Haran löytyy ihan nykypäivänkin Turkin kartasta.
Se ei ole kaukana Araratista.
Lähettyvillä löytyy myös Urfa-niminen paikka.
Hyvä ehdokas Aabrahamin synnyinseuduille ja seudulle mistä Iisak ja Jaakob saivat vaimonsa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Urfa
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 14.04.18 - klo:22:53
Oletteko koskaan ajatelleet minkälaiseen perheeseen Iisak syntyi?

Aabrahamista kerrotaan näin:
14 Kun Abram kuuli, että hänen sukulaisensa oli otettu vangiksi, aseisti hän luotettavimmat palvelijansa, jotka olivat hänen kodissaan syntyneet, kolmesataa kahdeksantoista miestä, ja ajoi vihollisia takaa aina Daaniin saakka


Jos Aabraham kykeni lähettämään liikkeelle 318 miehen yksityisarmeijan, hänen kodissaan/valtapiiriissään täytyi olla tuhansia ihmisiä, jos lasketaan sotilaiden perheet jollain kertoimella.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 15.04.18 - klo:17:04
Mä en oikein tajua tätä länsimaista historian kirjoitusta.

Sekä muslimit että juutalaiset pitävät nykyisen Turkin alueella olevaa Urfaa Aabrahamin synnyinpaikkana. Sillä seudulla on yhtä sun toista paikannimeä ym. jotka liittyvät Raamatussakin oleviin nimiin.
Sitten tulee joku brittiläinen argeologi ja on löytävinään Urin jostain Etelä-Irakista ja höpöttää paikallisesta tulvasta (vedenpaisumuksesta)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Urfa

Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 15.04.18 - klo:17:14
Tuli sellainen juttu mieleen, että Ismael ilvehti Iisakille. Sana mitä siinä kohdassa käytetään, tarkoittaa paitsi pilkkaamista myös (iva)nauramista.

9 Ja Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan, jonka tämä oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehtivän


Tottahan Ismael tiesi mitä nimi Iisak merkitsee.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: evlutkristitty - 18.04.18 - klo:01:12
Tulkintojen tiellä on myös eksymisen vaara. Eivät kaikki tekstit Raamatussa ole tarkoitettu tulkittaviksi, vaan niissä kerrotaan seikkaperäisesti tuon ajan (historiallisista) tapahtumista. Raamattu on kyllä sellainen kirja jota miljoonat ihmiset ovat lukeneet ja tulkinneet usean tuhannen vouden ajan. Itse asiassa silloin ollaan oikeilla jäljillä kun havaitaan Raamatun tutkivan minua, ja Pyhän kolmiyhteisen Jumalan puhuvan sanansa kautta minulle.

Raamattua käytetään moniin eri tarkoituksiin, runsainta tuo Raamatun käyttö lienee toisten uskovien päähän lyömisessä. :)  Toinen harrastus on sitten kikkailu Raamatun teksteillä. Tiede puolestaan kyseenalaistaa kaiken luullen kykenevänsä parempaan suoritukseen kun Raamatun aikaiset silminnäkijätodistajat, joita ei suinkaan ollut vähän monissakin pelastuksen kannalta tärkeissä tapahtumissa ja opetuksisssa.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 20.04.18 - klo:22:25
Tietenkin Raamatun historialliset kirjat sisältävät ihan oikeaa tapahtunutta historiaa.
Kuitenkin on selvästi havaittavissa, että historian kerronta on valikoivaa.
Esille on poimittu henkilöitä ja kansoja, joiden elämällä ja elämän tapahtumilla on laajempi merkitys. Voidaan myös helposti havaita, että esille otettujen ihmisten elämänvaiheista jotain pientä jaksoa kuvataan seikkaperäisesti ja toisaalta kymmenet vuodet ohitetaan maininnalla tai ei puhuta niistä mitään.

Mielestäni Raamatun historialliseen kerrontaan on otettu pääasiassa kertomuksia, joilla on hengellinen merkitys. Se merkitys voi olla paitsi esikuva tai esimerkki, myös varoittava tapahtuma.

Tärkein punainen lanka johtaa tietenkin Jeesukseen.

Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 20.04.18 - klo:22:49
Iisak on Raamatussa aivan erilaisessa roolissa kuin isänsä tai Jaakob.
Hänestä kerrotaan toisten ihmisten tekemisen kautta:

Aabrahamin poikana, Rebekan puolisona, Jaakobin ja Eesaun isänä sekä palvelijoiden isäntänä.

Suoraan hänestä itsestään kerrotaan, että hän toisti isänsä virheen ja parit kaivon kaivamiset ja ehkä tärkeimpänä se, että
Iisak eli Lahai-Roin kaivolla.

1. Moos. 24:62
Ja Iisak oli tulossa Lahai-Roin kaivon tienoilta; hän asui näet Etelämaassa.
1. Moos. 25:11
Ja Aabrahamin kuoltua Jumala siunasi hänen poikaansa Iisakia. Ja Iisak asui Lahai-Roin kaivon tienoilla.

Lahai-Roin kaivo» merkitsee 'sen kaivo, joka elää ja näkee minut'

Iisak eli siis tavisuskovan elämää Jumalan näkemisessä.


Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 21.04.18 - klo:11:38
Eesaun otti itselleen ensiksi kaksi vaimoa, jotka olivat heettiläisiä. Ilmeisesti heidät luettiin kanaanilaisiin.

1.Moos.26
34 Kun Esau oli nelikymmenvuotias, hän otti vaimoikseen Beerin tyttären Jehuditin ja Elonin tyttären Basematin, jotka olivat heettiläisiä.
35 Nämä naiset tuottivat Iisakille ja Rebekalle paljon mielipahaa.

1.Moos.27:46
 Iisakille Rebekka sanoi: "Minä olen kuollakseni kyllästynyt noihin heettiläisnaisiin! Jos Jaakobkin vielä ottaa tästä maasta heettiläisen vaimon, jonkun samanlaisen kuin nuo, niin mitä minun enää kannattaa elää?"

1.Moos.28
8 Nyt Esau ymmärsi, ettei hänen isänsä sietänyt kanaanilaisnaisia,
9 ja hän meni Abrahamin pojan Ismaelin luo ja otti vaimokseen entisten lisäksi Ismaelin tyttären Mahalatin, joka oli Nebajotin sisar.



Mistähän tuossa oli oikein kyse?
Ilmeisesti enemmästä kuin huonosta anoppi-miniäsuhteesta.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: sandia - 21.04.18 - klo:18:20
Tietenkin Raamatun historialliset kirjat sisältävät ihan oikeaa tapahtunutta historiaa.
Kuitenkin on selvästi havaittavissa, että historian kerronta on valikoivaa.
Esille on poimittu henkilöitä ja kansoja, joiden elämällä ja elämän tapahtumilla on laajempi merkitys. Voidaan myös helposti havaita, että esille otettujen ihmisten elämänvaiheista jotain pientä jaksoa kuvataan seikkaperäisesti ja toisaalta kymmenet vuodet ohitetaan maininnalla tai ei puhuta niistä mitään.

Mielestäni Raamatun historialliseen kerrontaan on otettu pääasiassa kertomuksia, joilla on hengellinen merkitys. Se merkitys voi olla paitsi esikuva tai esimerkki, myös varoittava tapahtuma.

Tärkein punainen lanka johtaa tietenkin Jeesukseen.

MIelestäni VT on suoraa kerrontaa siitä, miten Jumala veti pelastussuunnitelmaansa läpi kautta sukupolvien Jeesukseen asti. Siihen perustuu keistä siellä puhutaan, ja mistä kansoista. Koska ne olivat tekemisissä joko suoraan tai epäsuorasti tämän Jumalan pelastussuunnitelman tiimoilla. Jumala "loi" Israelin kansan ja sen kautta toi myos Messiaan.Siinä on selvä johdonmukaisuus ja suunnitelmallisuus. Ja kuten jo totesin aloituksessa, ihmeellistä katsella miten Herra käytti ihan tavallisia syntisiä ihmisiä siinä kaikessa. No eihän täällä muunlaisia ole saatavillakaan :)
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 21.04.18 - klo:18:23
Nyt oli tullut aiemmin laittamaani linkkiin yksi puhe lisää.
http://www.satamaseurakunta.fi/jyvaskyla/opetukset/opetussarjat/messages/series/abe-uskon-esikuva#.WttWg1lORdZ

Raamatun kohta on tämän ketjun aiheesta, mutta puhuja käsittelee sitä eri kantilta.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 21.04.18 - klo:21:52
Eesaun otti itselleen ensiksi kaksi vaimoa, jotka olivat heettiläisiä. Ilmeisesti heidät luettiin kanaanilaisiin.

1.Moos.26
34 Kun Esau oli nelikymmenvuotias, hän otti vaimoikseen Beerin tyttären Jehuditin ja Elonin tyttären Basematin, jotka olivat heettiläisiä.
35 Nämä naiset tuottivat Iisakille ja Rebekalle paljon mielipahaa.

1.Moos.27:46
 Iisakille Rebekka sanoi: "Minä olen kuollakseni kyllästynyt noihin heettiläisnaisiin! Jos Jaakobkin vielä ottaa tästä maasta heettiläisen vaimon, jonkun samanlaisen kuin nuo, niin mitä minun enää kannattaa elää?"

1.Moos.28
8 Nyt Esau ymmärsi, ettei hänen isänsä sietänyt kanaanilaisnaisia,
9 ja hän meni Abrahamin pojan Ismaelin luo ja otti vaimokseen entisten lisäksi Ismaelin tyttären Mahalatin, joka oli Nebajotin sisar.



Mistähän tuossa oli oikein kyse?
Ilmeisesti enemmästä kuin huonosta anoppi-miniäsuhteesta.

Heet oli Kanaanin poika. Heettiläiset olivat israelilaisten pitkäaikainen vaiva samoin kuin muutkin Kanaanin jälkeläiset.

15 Ja Kanaanille syntyivät Siidon, hänen esikoisensa, ja Heet,
16 sekä jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset,
17 hivviläiset, arkilaiset, siiniläiset,
18 arvadilaiset, semarilaiset ja hamatilaiset. Sittemmin hajaantuivat kanaanilaisten heimot.
19 Ja kanaanilaisten alue ulottui Siidonista Gerariin päin aina Gassaan asti sekä Sodomaan, Gomorraan, Admaan ja Seboimiin päin aina Lesaan asti.

-
Daavidin sotaurhojen joukossa oli heettiläisiä mm. Uuria.
Raamattu kertoo monessa kohtaa tiettyjen kansojen pahuudesta, mutta sitten toisaalla tiettyjen yksilöiden liittymisestä palvelemaan Jumalaa.

Eesaun vaimot eivät kai kuuluneet hyviksiin.
Otsikko: Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
Kirjoitti: Natanael - 26.04.18 - klo:21:19
Tieteeltä meni kauan uskoa, että heettiläiset olivat niin merkittävä kansa kuin mitä Raamattu tuo esille.


Egyptiläisten ja heettiläiset rinnastus suurina kansoina oli kauan epäuskottavaa.

Katso, Israelin kuningas on palkannut meitä vastaan heettiläisten kuninkaat ja egyptiläisten kuninkaat, että nämä hyökkäisivät meidän kimppuumme.


https://apowiki.fi/wiki/Heettiläiset


Moni juttu selviäisi nopeammin, kun uskottavampi, että Raamattu on totta.