Kirjoittaja Aihe: Harhaopit seurakunnassasi  (Luettu 9110 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Harhaopit seurakunnassasi
« : 06.01.19 - klo:10:20 »
On aivan ilmeistä, että ei ole ainuttakaan seurakuntaa, jossa ei jonkinlainen harhaoppi olisi saanut sijaa. Luultavasti jokainen meistä on törmännyt tähän kysymykseen. Siksi voisimme keskustella siitä, miten asiaan tulisi suhtautua.

On ainakin kaksi tapaa suhtautua asiaan. Toinen on vaikeneminen ja toinen on asiasta puhuminen. Kummallakin tavalla on omat seurauksensa. Millaisia kokemuksia asiasta on?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #1 : 06.01.19 - klo:11:02 »
En allekirjoita sitä, että jokaisessa seurakunnassa olisi jonkinlainen harhaoppi saanut sijaa. Sen sijaan seurakunnissa on asioita, joista olen eri mieltä tai joita pidän väärinä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #2 : 06.01.19 - klo:11:10 »
Edelliseen tuli jatkoajatusta kuunnellessani radiojumalanpalvelusta. Käsitykseni mukaan monet harhaopit tulevat seurakuntiin musiikin välityksellä. Musiikin ajatellaan olevan hengellisempää ja Jumalalle mieluisampaa, jos sitä esitetään totutusta radikaalisti muutettuna. Tämä ajatus perustunee siihen, että perinteinen musiikki olisi jotenkin uskonnollisempaa ja siksi alempiarvoista.

Perinteistä kuorolauluakin on pidetty vain uskonnollisena jäänteenä. Tämä kehitys voimistui erityisesti torontolaisuuden jälkimainingeissa. Selvimmin asian ilmaisi Michael Howard: "Vain uskonnolliset piruparat laulavat kuorossa."

Seurakuntiin muodossa ja toisessa pesiytyneet harhat ovat mielestäni seurausta siitä, että sielunvihollinen on huolissaan erityisesti niistä yhteisöistä, joissa enemmän tai vähemmän pidetään Jumalan Sanaa esillä. Niistä, jotka ovat selkeästi sen omia, ei sen tarvitse juurikaan huolta kantaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #3 : 06.01.19 - klo:11:16 »
En allekirjoita sitä, että jokaisessa seurakunnassa olisi jonkinlainen harhaoppi saanut sijaa. Sen sijaan seurakunnissa on asioita, joista olen eri mieltä tai joita pidän väärinä.

Pienetkin vääristymät seurakunnassa viestittävät siitä, että jossakin kohtaa ollaan harhassa. No, voinhan tietysti olla erehtynytkin, koska minulla on asiasta vasta vajaan 62 vuoden kokemus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #4 : 06.01.19 - klo:11:31 »
Eivät ne asiat, joita tarkoitan, ole pieniä. Päinvastoin. En kuitenkaan halua nimittää niitä harhoiksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #5 : 06.01.19 - klo:11:42 »
Harhaopin määritelmä on kai se, että se lopulta kadottaa ihmisen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #6 : 06.01.19 - klo:11:48 »
Minun mielestäni minkäänlainen esittävä musiikki ei kuulu seurakunnan kokoontumiseen. Oli se kuoromusiikkia tai jonkun bandin tai solistin esittämää.
Tuossa on paino sanalla esittävä.

Jos musiikin tarkoitus on tuoda kunniaa esittäjille itselleen, ollaan väärällä polulla.
Ihan samaa omaan kunniaan ja maineeseen pyrkimystä voi olla perinteisemmän musiikin esittäjällä, kuorolla tai muulla porukalla kuin jollain metallibandillä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #7 : 06.01.19 - klo:13:07 »
Seuraavaksi esittämään tulee...


Häh, ihan oikeastiko haluan katsoa sitä miten toinen palvoo Jumalaa?

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #8 : 06.01.19 - klo:14:40 »
En allekirjoita sitä, että jokaisessa seurakunnassa olisi jonkinlainen harhaoppi saanut sijaa. Sen sijaan seurakunnissa on asioita, joista olen eri mieltä tai joita pidän väärinä.

Pienetkin vääristymät seurakunnassa viestittävät siitä, että jossakin kohtaa ollaan harhassa. No, voinhan tietysti olla erehtynytkin, koska minulla on asiasta vasta vajaan 62 vuoden kokemus.

oho, sä ootkin aikas vanha  ;D
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #9 : 06.01.19 - klo:14:43 »
ei kuulu mulle ..... :(
« Viimeksi muokattu: 06.01.19 - klo:15:02 kirjoittanut Lemmikki »
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #10 : 06.01.19 - klo:17:11 »
Edelliseen tuli jatkoajatusta kuunnellessani radiojumalanpalvelusta. Käsitykseni mukaan monet harhaopit tulevat seurakuntiin musiikin välityksellä. Musiikin ajatellaan olevan hengellisempää ja Jumalalle mieluisampaa, jos sitä esitetään totutusta radikaalisti muutettuna. Tämä ajatus perustunee siihen, että perinteinen musiikki olisi jotenkin uskonnollisempaa ja siksi alempiarvoista.

Perinteistä kuorolauluakin on pidetty vain uskonnollisena jäänteenä. Tämä kehitys voimistui erityisesti torontolaisuuden jälkimainingeissa. Selvimmin asian ilmaisi Michael Howard: "Vain uskonnolliset piruparat laulavat kuorossa."

Seurakuntiin muodossa ja toisessa pesiytyneet harhat ovat mielestäni seurausta siitä, että sielunvihollinen on huolissaan erityisesti niistä yhteisöistä, joissa enemmän tai vähemmän pidetään Jumalan Sanaa esillä. Niistä, jotka ovat selkeästi sen omia, ei sen tarvitse juurikaan huolta kantaa.

Luulen että tämä näkemyksesi rajoittuu niihin seurakuntiin missä itse olet käynyt, tai siis niihin "kirkkokuntiin" laajemmin.
USAssa on hyvin tukevasti vakiintunut seurakunta nimeltä Church of Christ. En edes tiennyt siitä ennenkuin menin Texasiin ja niille seuduille. Keskustelin erään naisen kanssa, joka ylläpiti naisten vaateliikettä eräässä pienessä kylässä Texasin ja New Mexicon rajalla.

Tämä rouva kertoi että heillä ei tuoda mitään musiikki-instrumentteja seurakuntaan. Kaikki on vain yhteistä laulantaa. Mutta uskon, että sellainen kirkko voi mennä harhaan jotain muuta kautta kuin musiikin.
Tuossa sen rouvan paikallisen seurakunnan sivut. Hän sanoi että siellä lännessä baptistit ja he ovat ehkä suurimmat kristilliset seurakunnat. http://www.21stcoc.com/



« Viimeksi muokattu: 06.01.19 - klo:17:16 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #11 : 06.01.19 - klo:18:13 »
Luulen että tämä näkemyksesi rajoittuu niihin seurakuntiin missä itse olet käynyt, tai siis niihin "kirkkokuntiin" laajemmin.

Viime vuosikymmeninä on voinut aika laajalti tehdä havaintoja siitä, mitä seurakunnissa kautta maailman tapahtuu, vaikka niissä ei itse voisikaan käydä. Itselleni merkittävänä tietolähteenä ovat jo kymmeniä vuosia olleet kristillisinä pidetyt kirjat, joita on julkaistu eri tahojen toimesta. Myös netin kautta tietojensa kartuttaminen on lähes rajatonta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #12 : 06.01.19 - klo:19:20 »
Oma kokemukseni ja omat havaintoni eivat vastaa sinun kokemuksiasi ja havaintojasi. 90 luvulta lahtien olen lahes yksinomaan lukenut Raamattua. Ne seurakunnat missa olen kaynyt ja yha kay eivat vastaa kuvauksiasi. Tanaan lauloimme what a friend we have in Jesus. Vanha hengellinen laulu. Ja virsi Rock of all times. Yritan etsia sen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #13 : 06.01.19 - klo:19:58 »
En tietenkään kiistä, Paulus, sinun havaintojasi. Mutta ne eivät yksinkertaisesti vastaa omiani. Se johtunee siitä, että vaikka käyn herästyskristillisessä seurakunnassa, EN käy karismaattisissa seurakunnissa. Pyhä Henki toimii siellä missä Jumalan sanaa opetetaan. Siihen ei tarvita virallisesti ns. karismaattista seurakuntaa. Syy miksi en ole tutustunut täällä karismaattisiin tai edes helluntailaisiin seurakuntiin on yksinkertaisesti se, että täällä seudulla ei niitä ole. Pitäisi vartavasten lähteä etsimään, tod. näk. hieman suuremmista ympäröivistä kunnista.

Ketjun otsikko oli: Harhaopit seurakunnassasi

En ole löytänyt siitä seurakunnasta missä käyn harhaoppia. Minun on vaikea uskoa, että sellaisenaan siellä sellaista olisi. Jotain täytyisi tapahtua, jotta harhaoppi alkaisi saada alaa siellä. Pitää rukoilla että niin ei kävisi.

Tuossa on seurakunnan saarnoja.
http://www.cceastford.org/sermons/

Odotan että sinne tulisi tämän aamun saarna. Koin, että Herra vahvisti minulla taas kerran sen mitä koin Hänen puhuneen minulle pari päivää sitten. Yritän jakaa sen täällä kunhan on sellainen väli, että saan ajatukset koottua. :)
« Viimeksi muokattu: 06.01.19 - klo:20:03 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #14 : 06.01.19 - klo:20:00 »
Oma kokemukseni ja omat havaintoni eivat vastaa sinun kokemuksiasi ja havaintojasi. 90 luvulta lahtien olen lahes yksinomaan lukenut Raamattua. Ne seurakunnat missa olen kaynyt ja yha kay eivat vastaa kuvauksiasi.

On hyvä, että luet Raamattua. Sieltä löytää raittiin kristillisen opin. Siellä on myös erinomainen kuvaus sekä raittiista että harhaisista seurakunnista, kts. Ilm. 2. ja 3. luvut.

Aikoinaan hämmästyin lukiessani kuvausta Sardeen seurakunnasta, koska se muistutti paljolti niitä seurakuntia, joiden kanssa olin ollut tekemisissä. Opetetaanpa erään seurakunnan piirissä niinkin, että seurakunnan yksilöjäsenten ei pidä vaivata itseään näillä asioilla, vaan heidän tulee luottaa seurakuntiensa johtajiin ja heidän opetuksiinsa.

Mutta toisaalta Raamattu on myös lukemattomien harhaoppien lähde. Rakkaus totuuteen voi kuitenkin varjella eksymiseltä 2. Tess. 2. luku).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell