Kirjoittaja Aihe: Uusi partiolupaus  (Luettu 1120 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Uusi partiolupaus
« : 15.11.20 - klo:11:58 »
Partiolupauksesta poistetaan (tai on jo poistettu?) viittaus Jumalaan Mitä mieltä täällä asiasta ollaan?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #1 : 15.11.20 - klo:14:02 »
Partiolupauksesta poistetaan (tai on jo poistettu?) viittaus Jumalaan Mitä mieltä täällä asiasta ollaan?
Mitäpä tuohon oikein sanoisi... on poistettu sanat "rakastaa Jumalaani" ja tilalle on tullut "kasvaa katsomuksessani". Ja kuitenkin kyseessä on kirkkoon sidoksissa oleva järjestö. Sillä ei siis ole enää väliä, mikä on kunkin katsomus.

"Kirkkomätä" leviää edelleen, myös lasten ja nuorten keskuuteen. Tämän mätätaudin levittäjät tekevät työtään määrätietoisesti, ja näköjään menestyksellisesti.
« Viimeksi muokattu: 15.11.20 - klo:17:20 kirjoittanut Taisto »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #2 : 15.11.20 - klo:14:14 »
.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #3 : 15.11.20 - klo:16:30 »
Lienee rajoittunut Suomen partioon? En ole ainakaan kuullut täällä vastaavasta. Molemmat poikamme ansaitsivat Partiolaisten korkeimman arvon Eagle Scout ja sitä kautta itse asiassa olivat yhtä palkkaluokkaa ylempänä puolustusvoimissa. Mies oli kuntamme partiopoikien johtaja niinä vuosina. Rukous oli osana kaikkia kokoontumisia. Uskon että olisin kuullut jos tuo Suomen "uudistus" olisi täälläkin.

Itse yllätyin siitä kuinka militaristinen partioliike on. Tyttökin oppi siellä ilmakivaarin ja pistoolin käytön, kun oli partiojohtajana poikapartiossa. Suomalaisyntyinen henkilö, Herra Sipilä opetti. Oli ollut navy seal nuorena.
« Viimeksi muokattu: 15.11.20 - klo:17:01 kirjoittanut sandia »

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #4 : 18.11.20 - klo:19:16 »
Partiolupaus, jonka annoin (1988) kuului:

"Tahdon rakastaa Jumalaani ja lähimmäistäni, isänmaatani ja ihmiskuntaa toteuttaen elämässäni partioihanteita."

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #5 : 20.11.20 - klo:08:15 »
Itsestään selvä asia. Ei aiheuta tuntemuksia.

Kyse ei ole kirkkomädästä, vaan siitä epäuskosta mikä kalvaa kaikkialla. Ei kirkko voi luopua uskosta. Ihmiset voivat. Ongelma ei ole kirkko, vaan jäsenet.

Itse tietysti olen täysin oikeutettu myös arvostelemaan kirkkoa, koska olen sen jäsen. Arvostelen mieluummin sen johtoja ja jäseniä.

Kirkon piirissä partioliike on Suomessa ollut ja toiminut, niin ongelma ei ole lähtökohtaisesti kirkossa, vaan sen nykyisessä linjassa.

Kirkko itsessään ei ole luopumusta. Ihmiset ovat. Osalle pyhä tehtävä on kuitenkin vastustaa kirkkoa, ei luopumusta.

Olisi mahtavaa jos meillä olisi kansankirkko, missä Jeesus olisi ykkösasia. Nyt ei ole niin. Jäljet ovat sen mukaiset. Jätökset valuvat alaspäin aina. Voi olla, että jätän kirkon jäsenyyden ennen vuoden vaihtumista. Silti vika ei ole kirkossa, vaan sen johdossa ja jäsenissä.
Ihmisroska

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #6 : 20.11.20 - klo:09:41 »

Olisi mahtavaa jos meillä olisi kansankirkko, missä Jeesus olisi ykkösasia. Nyt ei ole niin. Jäljet ovat sen mukaiset. Jätökset valuvat alaspäin aina. Voi olla, että jätän kirkon jäsenyyden ennen vuoden vaihtumista. Silti vika ei ole kirkossa, vaan sen johdossa ja jäsenissä.

Monien asioiden kirkossa pitäisi muuttua parempaan suuntaan, jotta liittymistä siihen voisi ajatella vakavasti. Luultavasti ja toivottavasti omaiset saavat tutun papin tekemään minulle viimeisen palveluksen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #7 : 20.11.20 - klo:09:46 »

Olisi mahtavaa jos meillä olisi kansankirkko, missä Jeesus olisi ykkösasia. Nyt ei ole niin. Jäljet ovat sen mukaiset. Jätökset valuvat alaspäin aina. Voi olla, että jätän kirkon jäsenyyden ennen vuoden vaihtumista. Silti vika ei ole kirkossa, vaan sen johdossa ja jäsenissä.

Monien asioiden kirkossa pitäisi muuttua parempaan suuntaan, jotta liittymistä siihen voisi ajatella vakavasti. Luultavasti ja toivottavasti omaiset saavat tutun papin tekemään minulle viimeisen palveluksen.

Itsekään en liittyisi.

En ole kuitenkaan se joka ekana jättää uppoavan laivan. Ehkä nyt on tullut aika (ei liity partioon).
Mulle on ihan sama mihin monttuun laittavat ja kuka laittaa. En ole enää siellä paikalla :D
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #8 : 20.11.20 - klo:10:25 »
Minun on vaikea ajatella, että kirkko itsessään olisi muuta kuin organisaatio = johto ja jäsenet. Jos arvostelen kirkkoa, niin arvostelen ihmisiä, eli jäseniä ja varsinkin johtoa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #9 : 20.11.20 - klo:10:38 »
Minun on vaikea ajatella, että kirkko itsessään olisi muuta kuin organisaatio = johto ja jäsenet. Jos arvostelen kirkkoa, niin arvostelen ihmisiä, eli jäseniä ja varsinkin johtoa.

Oikeassa olet. Tavallaan. Osalle vaan se ajatus kirkosta on kirosana. Ollaan loppuun asti rehellisiä. Ja ehdottomasti saa arvostella. Sananvapaus on oltava täydellinen.

Edelleen minusta kirkko ei ole ongelma, vaan luopumus ja ihminen. Suomea ei ole eksyttänyt kirkko, vaan ihmisten tahto pahaan.

Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #10 : 20.11.20 - klo:12:34 »
Onkohan kukaan piispa tai muu kirkon johtohenkilö tai tärkeä luottamusmies
myöntänyt viime vuosina julkisesti,
että kirkko on etääntynyt monissa kristinuskon perusasioissa kauas Raamatun opetuksesta?
Tai onkohan kukaan heistä edes sitä mieltä?


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #11 : 20.11.20 - klo:12:37 »
Onkohan kukaan piispa tai muu kirkon johtohenkilö tai tärkeä luottamusmies
myöntänyt viime vuosina julkisesti,
että kirkko on etääntynyt monissa kristinuskon perusasioissa kauas Raamatun opetuksesta?
Tai onkohan kukaan heistä edes sitä mieltä?

Ei.

Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #12 : 20.11.20 - klo:12:42 »
Onkohan kukaan kirkkoon kuulumaton oman elämän piispa julkisesti tunnustanut, että hänen uskonelämänsä on etääntynyt kauas Raamatun opetuksesta?

Onkohan väärässä olijat edes sitä mieltä että ovat väärässä?
Ihmisroska

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #13 : 20.11.20 - klo:12:43 »
Onkohan kukaan piispa tai muu kirkon johtohenkilö tai tärkeä luottamusmies
myöntänyt viime vuosina julkisesti,
että kirkko on etääntynyt monissa kristinuskon perusasioissa kauas Raamatun opetuksesta?
Tai onkohan kukaan heistä edes sitä mieltä?

Oman yhteisön julkisen kritisoijan on parasta varautua erottamiseen tai eroamiseen. Väitän, että tämä on realismia ja koskee muitakin kuin ev.lutia. Ev.lutin puolella ei tule mieleen tunnettuja kriitikkoja sitten Osmo Tiililän. Mutta hänkin erosi itse.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uusi partiolupaus
« Vastaus #14 : 20.11.20 - klo:12:47 »
Onkohan kukaan piispa tai muu kirkon johtohenkilö tai tärkeä luottamusmies
myöntänyt viime vuosina julkisesti,
että kirkko on etääntynyt monissa kristinuskon perusasioissa kauas Raamatun opetuksesta?
Tai onkohan kukaan heistä edes sitä mieltä?

Oman yhteisön julkisen kritisoijan on parasta varautua erottamiseen tai eroamiseen. Väitän, että tämä on realismia ja koskee muitakin kuin ev.lutia. Ev.lutin puolella ei tule mieleen tunnettuja kriitikkoja sitten Osmo Tiililän. Mutta hänkin erosi itse.

On niitä kritisoijia ollut paljonkin. Ihan uutisissa asti. Mutta kuka niitä muistaa kun pysyivät luterilaisina vaikka erotettiin kirkosta.
Ihmisroska