Kirjoittaja Aihe: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.  (Luettu 57900 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6784
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #795 : 29.03.24 - klo:14:17 »


Tämä pomppasi silmään, kun juuri hetki sitten söin mämmiä. Taitaa pari tuokkosta olla vielä jäkaapissa. Mämmi on perinneruoka ja siinäkin on hieman erilaisia makuja. Jos ei ole lapsena sitä syönyt, niin tuskin se tulee myöhemminkään ruokavalioon.

Jotenkin ymmärrän myös niitä, jotka sanovat, että suomalaiset syö ruuan kahteen kertaan  ;) ;) ;)
[/quote]
Olen ollut aina (1960-luvulta alkaen) hiukan epävarma siitä, pitäisikö pääsiäistä ja joulua jotenkin erityisesti viettää,
siis juhlia.  Luen Raamattua järjestyksessä aina uudelleen alusta loppuun.  Hyvin harvoin tapahtuu, että jokin
juhla-aika osuisi juuri kohdalleen. 
Nytkin olen Luukkaan evankeliumin alussa.  Pääsiäinen on jo ohi ennen kuin pääsen kiirastorstai- ja pitäperjantaiosioon.  Ovatkohan kristilliset juhlapyhät tarpeellisia tai suorastaan jumalaisia?
Täällä meillä täysihoitolassa on pääsiäistipuja rairuohossa ja narsisseja pihassa.  Niillä ei tietääkseni ole mitään tekemistä Jeesuksen kärsimys-ja lunastushistorian kanssa.  Mämmi tosin maistuisi, ja jos sitä ei tarjoilla, olen varannut sitä
jääkaappiin 2 tuokkosta.  Ja kermaa.

Kristinusko lienee ainutlaatuinen siinäkin suhteessa, että siinä ei ole määrättyjä pyhiä päiviä, jolloin pitää tehdä jotain.
Paitsi joka 7. päivä.  :D Tajusin tuon jälkijättöisesti. ::)

USAssa on uskovia, joiden mielestä on epäkristillistä viettää mm. joulua.

Mielestäni ei tarvitse viettää joulua tai pääsiäistä, jos ei halua.
Taas tosin tajusin jälkijättöisesti, että pääsiäisen vietto oli Jumalan määräämä israelilaisille, mutta en silti näe sen olevan sisällytetty uuteen liittoon.

Viime pääsiäisen olimme Koreassa. Mies meni katoliseen kirkkoon siellä pääsiäisenä. Minä en mennyt, en oikein muista miksi.
Mies tosin sanoi, että ei ymmärtänyt ollenkaan mitä siellä puhuttiin. Mutta ihmiset olivat hyvin ystävällisiä ja hän tuli sieltä takaisin pienen pääsiäiaiheisen paperikassin kanssa missä oli keitettyjä ja koristeltuja kananmunia.

Tänä vuonna on määrä mennä ukrainalaiskatoliseen kirkkoon pääsiäisenä. Mieheni on ukrainalainen katolinen .
Sitten vietämme pääisäisateriaa poikiemme, yhden tyttöystävän ja suomalaisen ystävämme Annen kanssa. Jos Herra suo.

Mämmiä en ymmärrä alkuunkaan. Minusta se maistuu kummalliselta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #796 : 29.03.24 - klo:14:29 »
Muistan yrittäneeni useamman kerran maistaa sitä ja päättää, että se on herkullista.
Ei onnistunut.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1261
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #797 : 29.03.24 - klo:14:38 »
Voi oma maku kenties hieman muuttuakin. Joskus nuorempana en oikein välittänyt mämmistä, mutta nyt vähän vanhempana keski-ikäisenä se jo maistuu varsin hyvälle. Ehkä siihenkin on hiljalleen tottunut ja makuaisti harjaantunut?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #798 : 29.03.24 - klo:14:45 »
Minä yritin selvittää sitä dilemmaa, miksi suurin osa ajattelee, että se on herkkua.
Tuo laittoi minut yrittämään aina uudelleen.
Mutta ei. Ei siitä tullut mitään.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1261
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #799 : 29.03.24 - klo:16:49 »
Jos nyt kävisi niin hyvin että Raamattuun pitäytyvät papit ja srurakuntalaiset lähtisivät kirkosta, miten se uusi kirkkokunta mahtaisi käytännössä toteutua.

Toisen keskustelupalstan linkeissä mainittiin jo valmiiksi olemassaolevia seuraavia luterilaisia kirkkoja:
- Lähetyshiippakunta, https://www.lhpk.fi/
- Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko, https://www.luterilainen.com/fi/
- Seurakuntaliitto, https://seurakuntaliitto.fi/
- Suomen Luterilainen Tunnustuskirkko , https://www.tunnustuskirkko.fi/

En nyt tiedä tai ole tutustunut, mutta vaihtoehtoja kansankirkolle näyttää jo olevan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #800 : 29.03.24 - klo:17:05 »
Minä yritin selvittää sitä dilemmaa, miksi suurin osa ajattelee, että se on herkkua.
Tuo laittoi minut yrittämään aina uudelleen.
Mutta ei. Ei siitä tullut mitään.
Varmaan sama koskee silakkalaatikkoa ja silliä.
Tiedän ihmisiä, jotka sietävät niitä.  Muutamat jopa väittävät pitävänsä niistä.
Minä olen mieluummin nälässä kuin nieleskelen sellaisia.
Ja samaan kategoriaan kuuluu lipeäkala.  En syö.

Tosin jotkut (taikauskoiset?) varoittavat, että jos sanoo inhoavansa jotakin ruokaa,
Jumala ottaa kaiken ruoan pois.

Poissa pax

  • Viestejä: 1715
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #801 : 29.03.24 - klo:18:10 »
Sama täällä, ei silakkalaatikko, silliä, lipeäkalaa. Superinhokeita silli, valkosipuli, sinappi ja majoneesi ja mikä hurjinta niitä tarjotaan samasta kulhosta.😖

Silakkapihvit on herkkua.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #802 : 29.03.24 - klo:18:14 »
Jos silakkalaatikko maistuu kohtuullisen samalle kuin Janssonin kiusaus, se on todella herkullista.
Miksi ei olisi, jos sinne on lorautettu pari desilitraa kermaa.  :)

Poissa pax

  • Viestejä: 1715
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #803 : 29.03.24 - klo:19:46 »
Katsoin ohjeita niin lähinnä munamaito laitetaan silakkalaatikkoon. Minun mielestä silakkaan tulee pistävä maku uunissa, silakkarullat näyttäisi olevan hyviä kun on kermaa ja muuta hyvää mutta se silakan maku…

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #804 : 30.03.24 - klo:01:23 »
Janssonin kiusaukseen taidetaankin laittaa anjovista.
Tajusin, että en edes tiedä mitä anjovis on. ;D
Näyttää olevan tietyllä tavalla marinoitua säilytettyä kalaa. Näemmä siihen voi käyttää myös silakkaa.
Anjovisfileissä on siis vahva maustetun kalan maku.

En ole varma, olenko koskaan syönyt silakkalaatikkoa.
Jos olen niin ihan pienenä, jotenkin tulee jonkinlainen muistikuva mieleen.
Jompi kumpi mummoista varmaan teki. Ellei molemmat.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1261
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #805 : 30.03.24 - klo:10:54 »
Horisontti radio-ohjelmassa oli ihan mielenkiintoinen keskustelu:

Ristin uhri ja maailman pahuus - onko ihmiskunta oppinut mitään 2000 vuodessa? (Horisontti, 43 min.), https://areena.yle.fi/podcastit/1-68183330

Lainaus
Mitä tarkoittaisi, jos pääsiäisen sanoma otettaisiin vakavasti keskellä maailmaa, joka on vuosituhannesta toiseen täynnä julmuutta, väkivaltaa ja suoranaista pahuutta? Vieraina ovat piispa Mari Parkkinen ja dogmatiikan professori Olli-Pekka Vainio Helsingin yliopistosta. Ohjelman toimittavat Mikko Kurenlahti ja Hilkka Nevala.

Itse myös mietiskelin tuota "systeemiperspektiiviä" eli onko joskus vain koko järjestelmä (luomakunta) sellainen, että sen muuttaminen on hyvin vaikeaa. Järjestelmällä on omat lainalaisuutensa ja vaikka kaikki toimijat vaihdettaisiin kristityiksi, niin muutos voisi silti olla vaikeaa. Toismaailmallinen perspektiivi ja tämän maailman toiminta (ja oma panos siihen) on joskus vaikeasti yhteen sovitettavissa.

Osaisiko toimia yhtään paremmin kuin ongelmista syytetyt - ja jos toimisi eri tavalla ("naiivisti"), niin johtaisiko se suuriin ongelmiin, vaikkapa koko oman kansan poistumiseen maailmankartalta tai joutumisen orjuutetuksi?

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #806 : 30.03.24 - klo:14:24 »
Katsoin ohjeita niin lähinnä munamaito laitetaan silakkalaatikkoon. Minun mielestä silakkaan tulee pistävä maku uunissa, silakkarullat näyttäisi olevan hyviä kun on kermaa ja muuta hyvää mutta se silakan maku…
En ole saanut aikaiseksi yhtä hyvää silakkalaatikkoa, kuin äitini teki. Hän käytti kotoista tilamaitoa, jossa rasvat olivat tallella.
Silakatkin suolasi itse. Tönkkösilakoiksi sanottiin niitä, kun olivat suolasta kankeita. Ensin liotettiin suolat pois, mutta ruodot jätettiin. Ne sitten muhivat uunin lämmössä olemattomiksi. Lapsena se oli suurinta herkkua. Satakuntalaiset käyttivät paljon silakkaa muinoin, hyvin vaatimattomasti ruuaksi laittaen. Perunoiden päälle kattilaan silakat kypsymään ja sitten piimän kanssa nautittiin.
Uskon kyllä, että "nälkä porsaan kotiin ajaa". Toivottavasti ei niin pahaa paikkaa tule, että paleltuneita perunoita suolasilakoiden kanssa syötäisiin kovimpaan nälkäämme. Isämme tekivät noin siinä suuressa savotassa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1715
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #807 : 30.03.24 - klo:19:49 »
Paistan silakkapihvit kuumalla pannut nopsaan ruskeiksi ja tykkään niistä kylminä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #808 : 30.03.24 - klo:20:29 »
Horisontti radio-ohjelmassa oli ihan mielenkiintoinen keskustelu:

Ristin uhri ja maailman pahuus - onko ihmiskunta oppinut mitään 2000 vuodessa? (Horisontti, 43 min.), https://areena.yle.fi/podcastit/1-68183330

Lainaus
Mitä tarkoittaisi, jos pääsiäisen sanoma otettaisiin vakavasti keskellä maailmaa, joka on vuosituhannesta toiseen täynnä julmuutta, väkivaltaa ja suoranaista pahuutta? Vieraina ovat piispa Mari Parkkinen ja dogmatiikan professori Olli-Pekka Vainio Helsingin yliopistosta. Ohjelman toimittavat Mikko Kurenlahti ja Hilkka Nevala.

Itse myös mietiskelin tuota "systeemiperspektiiviä" eli onko joskus vain koko järjestelmä (luomakunta) sellainen, että sen muuttaminen on hyvin vaikeaa. Järjestelmällä on omat lainalaisuutensa ja vaikka kaikki toimijat vaihdettaisiin kristityiksi, niin muutos voisi silti olla vaikeaa. Toismaailmallinen perspektiivi ja tämän maailman toiminta (ja oma panos siihen) on joskus vaikeasti yhteen sovitettavissa.

Osaisiko toimia yhtään paremmin kuin ongelmista syytetyt - ja jos toimisi eri tavalla ("naiivisti"), niin johtaisiko se suuriin ongelmiin, vaikkapa koko oman kansan poistumiseen maailmankartalta tai joutumisen orjuutetuksi?

Oletan, että se olisi käytännössä mahdotonta. Vaikka kaikki tulisivat uskoon.
Mutta Jumala on sanonut että hän tulee luomaan kaiken uudeksi. En ymmärrä aikakausia tai mitään sellaista, mutta kyllä se näyttää olevan ainoa tapa saada yhteisö missä ihmiset ovat hyviä toisilleen. Eli Herra sallii tän sekasotkun jostain syystä ja odottaa että kerromme Jeesuksesta mahdollisemman monelle, ette he pelastuisivat.

Hun, en ole varmaan ollut hyvä siinä...kään.
Ehkä loppuelämäni käytänkin siihen... ???

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #809 : 31.03.24 - klo:09:35 »
Siirretty toiseen ketjuun.