Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90919 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #930 : 10.08.20 - klo:12:19 »
No, se yleisin uskoontulotapa on kuitenkin varmasti se että Jumala antaa meille etsikkoajan, että siinä etsikkoajassa sitten alkaisimme etsimään Herraa Jeesusta elämäämme

Missä kohtaa Raamatussa opetetaan ihmisellä olevasta etsikkoajasta?
Etsikkoajasta opetetaan ainakin tässä:

"Näin lähenee hänen sielunsa hautaa ja hänen henkensä kuolonvaltoja.
 Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään,
 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun'.
 Silloin hänen ruumiinsa taas uhkuu nuoruuden voimaa, hän palajaa takaisin nuoruutensa päiviin.
 Hän rukoilee Jumalaa, ja Jumala mielistyy häneen ja antaa hänen riemuiten katsella hänen kasvojaan; niin hän palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa.
 Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: 'Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle;
 hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'.

 Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,
 palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa."
(Job 33: 22-30)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #931 : 10.08.20 - klo:14:01 »
No, se yleisin uskoontulotapa on kuitenkin varmasti se että Jumala antaa meille etsikkoajan, että siinä etsikkoajassa sitten alkaisimme etsimään Herraa Jeesusta elämäämme

Missä kohtaa Raamatussa opetetaan ihmisellä olevasta etsikkoajasta?

Raamatun sanahan on täynnä kohtia joissa puhutaan kuinka Herraa tulee etsiä elämäänsä. Koitappa Raamattuhaussa esim. ”etsikää”-sanalla hakea näitä Raamatun paikkoja, niitä tulee siihen vaikka kuinka monta. Ja yleensäkin ihmettelen kuinka et tiedä miten ihminen tulee uskoon Herraan Jeesukseen, tietenkin Häntä tulee etsiä. Ihmettelen suuresti tätä kysymystäsi minkä minulle esitit. Tämän pitäisi olla kristillinen foorumi mutta ylläpidossako ei tiedetä mitään etsikkoajasta? Minulla oli aikanaan kolmen neljän vuoden etsikkoaika ja lopulta sitten sain tulla uskoon Herraan Jeesukseen, Jumalan armosta.


Matteus 7:

7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Etsikkoaika on sellainen suomalaisissa uskispiireissä esiintyvä oppikehitelmä mikä ei perustu Raamattuun.
Opin mukaan olisi vain kaksi tai kolme ajanjaksoa milloin Jumala vetää ihmistä puoleensa ja jolloin voi tulla uskoon.



Job 33:29 olevat sanat 'kahdesti tai kolmesti' on käännetty toisinaan sanoilla 'useasti', 'kerran toisensa jälkeen'
King James käännöksessä on sana 'oftentimes' eli usein.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #932 : 10.08.20 - klo:15:27 »
Nuo sanat on sanottu ihmiselle, joka oli jo uskossa, siis Jobille siihen vaikeaan tilanteeseen, missä hän oli.
Eli kontekstin mukaan se viittaisi tilanteisiin, missä Jumala antaa ns. etsikkoajan uskovalle,kuten Jobille.
Tuli vaan mieleen. Itse olen kokenut ikäänkuin kerran 10 vuodessa tilanteen, missä Herra on voimakkaasti juuri vaikeiden tilanteiden kautta tarttunut elämääni uskossa olo aikani. Ja jokaisen sellaisen perustavaa laatua olevan "korjausliikkeen" jälkeen olen nähnyt miten paljon sitä tarvitsin pysyäkseni Jumalan sanassa.

Tsekkaan tuon King James jutun minkä Natanael mainitsi. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Se henkilö joka sanoi nuo sanat Jobille EI ollut yksi niistä kolmesta jonka neuvot Herra tuomitsi
Usein ihmisiltä jää huomaamatta, että siellä oli neljäs puhuja, jonka puhetta Herra selvästi näytti käyttävän ja sitten sitä kautta Herra otti vihdoin koko tilanteen hallintaansa ja puhui Jobille hyvin suoraan itse.
« Viimeksi muokattu: 10.08.20 - klo:16:34 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #933 : 10.08.20 - klo:15:46 »
Jep, King James:  Lo, all these things worketh God oftentimes with man,

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #934 : 10.08.20 - klo:22:10 »
Vanhassa testamissa esim. Jes tai Jer. puhutaan muutaman kerran kutsumisesta.
Jumala on kutsunut ja kuulemattomuudestakin löytyy.
Esim. Minä puhuin sinulle onnesi päivinä. Sinä vastasit: 'En tahdo kuulla'. Tämä on ollut sinun tapasi nuoruudestasi asti: et ole kuullut minun ääntäni.

Sitä en osaa sanoa montako kertaa meitä kutsutaan. Ja on myös toinen asia olemmeko kiinnostuneet Hänen kutsustaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #935 : 11.08.20 - klo:01:06 »
Jumala on laupias ja kutsuu jokaista ihmistä yhteyteensä,
sekä niitä jotka Häntä etsivät että
myös välinpitämättömiä ja vastustelevia.
Muutenhan kukaan ei voisi tulla uskoon.

Jumala päättää tietenkin, montako etsikkoaikaa tai uskossa uudistumisen
aikaa Hän kullekin antaa.
Mutta jokin raja on kai Hänen kärsivällisyydellään, koska Hän on kiivas ja oikeudenmukainen Jumala:

"Jos me tahallamme jatkamme synnin tekemistä päästyämme tuntemaan totuuden, ei ole enää uhria meidän syntiemme tähden,
vaan kauhea tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka syö vastustajat."
(Hepr. 10 : 26-27)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #936 : 04.09.20 - klo:22:11 »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #937 : 05.09.20 - klo:15:47 »
Oloneuvos on juuri nyt paikalla ja katselee tätä ketjua. Kiitos Herralle! Tulin ihan iloiselle mielelle.  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #938 : 06.09.20 - klo:15:57 »
Oloneuvos on juuri nyt paikalla ja katselee tätä ketjua. Kiitos Herralle! Tulin ihan iloiselle mielelle.  :) :) :)

Täytyyhän minun seurata mitä palstamme piispa kirjoittelee  ;).
(En tosin aina ole paikalla vaikka siltä näyttäisi. Olen vaan unohtanut kirjautua palstalta ulos).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #939 : 06.09.20 - klo:17:37 »
 :-[
Oloneuvos on juuri nyt paikalla ja katselee tätä ketjua. Kiitos Herralle! Tulin ihan iloiselle mielelle.  :) :) :)

Täytyyhän minun seurata mitä palstamme piispa kirjoittelee  ;).
(En tosin aina ole paikalla vaikka siltä näyttäisi. Olen vaan unohtanut kirjautua palstalta ulos).

Vai vielä piispa. Taidat jo olla paremmassa kunnossa, kun alat nimitellä.  ;) ;)

Olenkos  minä muka aina paikalla? En nimittäin kirjaudu koskaan ulos. Enkä kirjaudu sisään. Nyt häippäsen tästä lenkille ja kello on 17.37, enkä ole paikalla ainakaan tuntiin.

PS.
Lisäys. Lähdin tosiaan pois uloskirjautumatta ja tulin takaisin kirjautumatta sisään. Tarkistin tilastosta, että poissaoloni näkyi aivan oikein, eikä lisännyt paikallaoloni aikaa, joten en oikein ymmärrä lainkaan tätä sisään- ja uloskirjautumisen ideaa.  :-[
« Viimeksi muokattu: 07.09.20 - klo:09:57 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell