Kirjoittaja Aihe: Ihmisroska  (Luettu 20587 kertaa)

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #180 : 03.10.18 - klo:10:55 »
Sanan kuri taustaa:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj_qcO94-ndAhXDhSwKHXqkBbcQFjAHegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fcmap.helsinki.fi%2Frid%3D1H1DX594Q-18CBHZ3-1SC%2Fkuri%2520ja%2520sen%2520johdannaissanat.doc&usg=AOvVaw3HVHlawuw8Ma3kqHwxQrs9


Hepr.12:
4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,
5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.


Sama arameasta suomeksi käännettynä

4. Ette vielä ole olleet vereen saakka taistelussa syntiä vastaan.
5. Ja te olette eksyneet siitä opetuksesta, niin kuin lapset! Teille sanotaan, ”poikani, älä käänny pois Herran kasvatuksesta, äläkä huononna sieluasi silloin, kun hän sinua nuhtelee”.
6. Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän ohjaa, ja hän johdattaa sellaisia lapsia, joihin hän on mielistynyt.
7. Sen tähden kestäkää kasvatus, koska Jumala toimii teidän kanssanne niin kuin lasten kanssa. Sillä kuka on sellainen poika, jota hänen isänsä ei kasvatä
8. Ja jos olisitte vailla sitä kasvatusta, jossa te jokainen olette olleet, tehän olisitte vieraita, ettekä lapsia!
9. Ja jos meidän isämme ovat kasvattaneet meitä lihassa – ja kuinka paljon me olemme heitä kunnioittaneet – sen tähden te olette velvolliset alistumaan isällenne, joka on henki, ja saamaan elämän.
10. Sillä nämä ovat lyhyttä aikaa varten kasvatetut, joihin he ovat mielistyneet, mutta Jumala kasvattaa meitä omaksi hyödyksemme, että ottaisimme osaa hänen pyhyyteensä.
11. Mutta kaikki kasvatus ei omana aikanaan näytä siltä, että olisi iloa, vaan murhetta, mutta lopulla se tuottaa rauhan ja vanhurskauden hedelmän näille, jotka ovat hänessä harjoitetut.

tästä käännös erosta voisi olettaa että ensimmäinen käännös on tehty sen takia että kansa pelkäisi kuritusta ja olisi tottelevainen väkivaltaisille miehille jotka ovat vallassa. Se ei myöskään opeta ainakaan suomalaisille että he oikeasti olisivat lapsia koska heitä kuuluu kurittaa (=hakata) joka päivä. Miksi lukisin tuollaista tekstiä jos se vain saa pelkäämään Jumalan taholta uusia "hakkaamisia".

Siksi luen mieluummin VT:tä jossa Jumala ei hakkaa Daavidia.   ???
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #181 : 03.10.18 - klo:18:35 »
Taisin olla tosi hammentava. Mutta tilastollisesti katsoen lapsi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi kotonaan todennkoisemmin kuin missaan muualla.

Noin ehkä onkin, kun nykyisin pahoinpitelyä on melkein kaikki mahdollinen, jota vuosituhansien aikana ei ole mielletty pahoinpitelyksi. Mutta tuskin siellä Valloissakaan tilastojen mukaan 50.000 lasta kohden 10.000 pahoinpitelyä päättyy lapsen kuolemaan. Täällä Suomessa päättyy 10.000 elämää vuosittain jo äidin kohtuun. Heitä ei noteerata roskaa/jätettä arvokkaammaksi. Pahvisessa kaarimaljassa heitetään pois, vaikka osa pienistä ihmisaluista liikehtii ja äänteleekin. Tiedän tämän ystäväni kertomasta, joka on ollut monessa abortissa mukana.

Mitä tähän varsinaiseen otsikkoasiaan tulee, niin ihmettelen miksi Moilanen on niin perin tuomittu yhdestä väärästä sanavalinnasta, jota heti tapahtuman jälkeen on useita kertoja pyytänyt anteeksi. Itse olen langennut paljon kauheampiin synteihin, mutta Jeesus on antanut ne anteeksi. Miksi en antaisi anteeksi lähimmäiselleni, joka ei ole rikkonut läheskään niin paljossa kuin minä.
"Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut" Efesolaiskirje 4:32.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #182 : 04.10.18 - klo:05:54 »
Miksi en antaisi anteeksi lähimmäiselleni, joka ei ole rikkonut läheskään niin paljossa kuin minä.

Miksi juuri tämä ihminen on sinun lähimmäisesi? Kuka on lähimmäinen?

Luukas 10 perusteella näkisin, että lähimmäisesi on se, joka on osoittanut sinulle laupeutta. onko kyseessä oleva henkilö osoittanut sinulle laupeutta?

Ja mistä tiedät, että hän ei ole rikkonut läheskään niin paljon kuin sinä?

Sinunhan, niinkuin ei minunkaan, tässä tarvitse antaa anteeksi hänelle, vaan niiden ihmisten, joita hän on kutsnut ihmisroskaksi. Me tässä olemme vain ulkopuolisia kommentoijia.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #183 : 04.10.18 - klo:06:20 »
Täällä Suomessa päättyy 10.000 elämää vuosittain jo äidin kohtuun.

Ei ole sitten ihme, että täällä on "työvoimapula", jota paikkaamaan pitää ottaa ulkomailta abortoimattomia henkilöitä (joista suuri osa ei kuitenkaan työllisty). Suomen väestöpyramidi voisi olla ihan erinäköinen ilman systemaattista lasten murhaamista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #184 : 04.10.18 - klo:15:51 »
Siirsin tästä ketjusta joukon viestejä (pienellä j:llä) väkivaltaisesti toiseen ketjuun.

http://puimatanner.net/index.php?topic=1008.msg39715#msg39715

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #185 : 04.10.18 - klo:17:49 »

Täällä Suomessa päättyy 10.000 elämää vuosittain jo äidin kohtuun.

Rohkenen väittää, että abortoinnilla menetetään lukuisia potentiaalisia lahjakkuuksia. Tässä kysymyksessä jos missä tulisi pitää esillä lapsen oikeuksia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #186 : 04.10.18 - klo:20:27 »
Miksi en antaisi anteeksi lähimmäiselleni, joka ei ole rikkonut läheskään niin paljossa kuin minä.

Miksi juuri tämä ihminen on sinun lähimmäisesi? Kuka on lähimmäinen?

Olen ymmärtänyt Jeesuksen opetukset niin, että kaikki ihmiset ovat lähimmäisiämme.

Lainaus käyttäjältä: Alvari
Luukas 10 perusteella näkisin, että lähimmäisesi on se, joka on osoittanut sinulle laupeutta. onko kyseessä oleva henkilö osoittanut sinulle laupeutta?

Ei minulle, mutta varmasti monelle, kuten useimmat meistä. Anteeksi hän on kuitenkin pyytänyt julkisesti eikä rajannut sitä vain yhteen ihmisryhmään ja uskovan on etuoikeus (jopa velvollisuus) on antaa anteeksi. Niin kuin Herra on antanut meille anteeksi kaikki rikoksemme niin meidänkin tulee antaa kaikille anteeksi. "Olkoon meillä se mieli joka myös Kristuksella Jeesuksella oli."
"Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat." Matteus 5:43-44

Lainaus käyttäjältä: Alvari
Ja mistä tiedät, että hän ei ole rikkonut läheskään niin paljon kuin sinä?

Alvari, minun rikosrekisteriote on kolmen sivun mittainen, kuulustelukertomuksia on vajaa 2000 sivua ja vankilassa on ollut aikaa miettiä tekojani. Riikka Moilanen ei olisi päässyt yhteiskunnassa ja varsinkaan politiikassa eteenpäin, jos taustalla olisi tällaista kuin minun taustalla on.

Lainaus käyttäjältä: Alvari
Sinunhan, niinkuin ei minunkaan, tässä tarvitse antaa anteeksi hänelle, vaan niiden ihmisten, joita hän on kutsnut ihmisroskaksi. Me tässä olemme vain ulkopuolisia kommentoijia.

Tämän asian näemme eri tavalla. Minun mielestä meidän tulee antaa kaikille anteeksi jos he anteeksiantoa pyytävät. Me näemme vain ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen sisimpään. Häntä emme voi huijata.

Matteus 18:21ss Jeesus kertoo miehestä, jolle Kuningas antoi käsittämättömän suuren velan anteeksi, mutta tämä mies vaati lähimmäisensä tilille aivan pienestä (100 denarin) velasta eikä tuntenut sääliä vaikka oli juuri saanut itse anteeksi 10000 leiviskän (60 milj. denarin) velkan.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #187 : 05.10.18 - klo:04:38 »
Hyviä ajatuksia, Oloneuvos.

Mielestäni kuitenkaan tuomioiden tai rikosrekisterin perusteella ei voi päätellä sitä, kuinka paljon pahaa on tehnyt. Voi olla niin, että suurimmat roistot eivät koskaan joudu maalliselle tuomiolle. Nyt en puhu aloituksen henkilöstä vaan yleisesti. Suurimmat pahantekijät eivät ehkä koskaan joudu vankilaan tai edes tuomiolle.
« Viimeksi muokattu: 05.10.18 - klo:17:03 kirjoittanut Alvari »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #188 : 05.10.18 - klo:11:33 »
Kukaan meistä ei voisi toimia moilasena moilasen tilalla. Näin olen asian nähnyt.
Ihmisroska

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #189 : 05.10.18 - klo:16:01 »
Kukaan meistä ei voisi toimia moilasena moilasen tilalla. Näin olen asian nähnyt.


Joku "meistä" toimii jo moilasena moilasen tilalla.
"Oikeus on voittanut taas, silmä silmästä ja rauha on maas"

(poistin laulun)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #190 : 05.10.18 - klo:16:04 »
Kukaan meistä ei voisi toimia moilasena moilasen tilalla. Näin olen asian nähnyt.


Joku "meistä" toimii jo moilasena moilasen tilalla.
"Oikeus on voittanut taas, silmä silmästä ja rauha on maas" https://www.youtube.com/watch?v=LHESpiSBMTE

En usko, että meistä kukaan olisi kelvollinen. Olemme varmasti lipsauttaneet typeriä juttuja toisista ihmisistä. En hyväksy moilaseksi moilasen tilalle. Rima on korkealla.
Ihmisroska

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #191 : 06.10.18 - klo:09:28 »
Minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta kenenkään ihmisroskaajan anteeksipyynnöt mutta mainitsen vain mitä olen oppinut:

kun ihminen "pyytää anteeksi" niin hän ei aina pyydä anteeksi.

Esimerkki : jos kahdella on riitaa väärinkäytöksestä ja toinen pyytää lopussa anteeksi niin hän voi sanoa asian monella tapaa.
"pyydän anteeksi että aiheutin riidan" , "pyydän anteeksi että vihasin sinua" ,  "pyydän anteeksi että suutuin pahasta teostasi" , "pyydän anteeksi että tein pahoin sinua kohtaan".

vain Jumala näkee sydämeen mikä näistä on oikea katumus ja mikä vain sananhelinää. Siksi Hänen kädessään on lopullinen armahdus.
Mutta ihmissuhteissa vaikuttaa asenne. Eli jos henkilö joka vain "pyytelee anteeksi" jatkaa edelleen toisen halveksimista (taisi tästäkin olla Raamatussa joku velkaesimerkki) niin ei sellainen ihmissuhde tule koskaan paranemaan tai "saamaan anteeksi".

Mutta jos anteeksipyytäjä todella tajuaa tehneensä pahaa kun halveksi toista ja kutsui häntä ihmisroskaksi ja sitä pyytää anteeksi niin hän oikeasti myös saa anteeksi.

Siinä ei ole mitään merkitystä kenenkään päänsilittelyllä tai mielipiteilllä jos teennäisesti pyytelijä saa jatkaa korkeassa virkatehtävässään samalla asenteella ja samalla toimintatavalla. erona vain se että tulevaisuudessa varoo tuomasta ilmi oikeita ajatuksiaan.

Toki tässä on suuri ero uskovan ja uskottoman kohdalla. Koska uskoton ei ole sisältä puhdas niin hänen tapojen parantelunsa on vain ulkopinnan kiillottelua.....joten ehkä näin syvällisesti asiaa on turha heidän kohdallaan edes pohtia. Mutta asia on tärkeämpi jos uskovaisten anteeksipyytelytkin on vain ulkopinnan kiillottelua.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.