Roomalaiskatolinen kirkko edelsi
luterilaista kirkkoa, ja se opetti/opettaa nimenomaisesti että kasteessa pieni vauva saa synnit anteeksi ja uudestisyntyy.
Martti Luther ei siis "luonut" mitään uutta vaan toi katolisen kirkon keskeltä saman kasteopin, jopa tuon eksorkismin - eli pahojen henkien ulosajamisen, kanssa.
Katolinen katekismus
LASTEN KASTE
1250. Koska lapsilla on tähän maailmaan syntyessään langennut ja perisynnin tahraama ihmisluonto,
hekin tarvitsevat kasteessa tapahtuvan uudestisyntymisen päästäkseen vapaiksi pimeyden vallasta Jumalan lasten vapauden valtakuntaan, johon kaikki ihmiset on kutsuttu. Lasten kasteessa käy
erityisen selvästi ilmi, että pelastuksen armo on täysin ansiotta saatua lahjaa.
Kirkko ja vanhemmat pidättäisivät lapselta arvaamattoman suuren armon,
Jumalan lapseksi pääsemisen, jos he eivät soisi lapselle kastetta jo pian syntymän jälkeen.
KASTEEN ARMO
Sakramentaalisen riitin näkyvät elementit kuvaavat kasteen eri vaikutuksia. Veteen upottaminen on kuoleman ja puhdistumisen, mutta myös uudestisyntymisen ja uudistumisen vertauskuva.
Molemmat tärkeimmät vaikutukset ovat siis puhdistuminen synneistä ja uudestisyntyminen Pyhässä Hengessä.Kasteen vaikutus eli kasteen armo on sisällöltään rikas:
perisynnin ja
kaikkien henkilökohtaisten syntien anteeksi antaminen; syntyminen
uuteen elämään, jonka kautta ihmisestä tulee Jumalan lapsi, Kristuksen jäsen ja Pyhän Hengen temppeli. Kasteen kautta kastetusta on tullut kirkon, Kristuksen ruumiin jäsen ja hän on saanut osallisuuden
Kristuksen pappeuteen.
lähde:
https://cdn.katolinen.fi/uploads/2014/01/KKK-2.OSA-2.JAKSO-1-2.L-1210-1532.pdf