Kirjoittaja Aihe: Liturgia  (Luettu 5262 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Liturgia
« Vastaus #15 : 21.01.14 - klo:22:10 »
Uskovat kuulijat havaitsevat joka tapauksessa aika pian, puhuuko joku
Pyhässä Hengessä, vai esittääkö hän luentomuistiinpanojaan.
Tuo ei mielestäni sulje pois sitä, etteikö puhetta olisi voitu tehdä jo vuosi sitten. Kai Jumala tietää mitä seurakunta tarvitsee viiden vuoden päästä? Onhan Jumala osannut kirjoituttaa seurakunnalleen tarpeellisia opetuksia jo vuosituhansia sitten.

Lydia

  • Vieras
Vs: Liturgia
« Vastaus #16 : 21.01.14 - klo:22:15 »
Viime kokoukseen ajellessa pohdin erästä onglmaani ja huokailin rukouksen Jumalan puoleen. Pastorimme sanoi samoilla sanoilla puheen lomassa mitä itse olin huokaillut ja tilannetta voivotellut, ja hän rohkaisi minua. Näin Pyhä Henki toimii. Hän ei koskaa lue kirjoitettua tekstiä, vaan puhuu muistiinpanoistaan ja siinä on sijaa Jumalan puheelle.
« Viimeksi muokattu: 21.01.14 - klo:22:24 kirjoittanut Lydia »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Liturgia
« Vastaus #17 : 23.01.14 - klo:11:25 »
Etsin suomennoksen kreikan sanasta, josta on kieleemme vääntynyt "liturgia"

kr. leitourgia = julkinen virantoimitus, toimi, tehtävä, palvelu

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Liturgia
« Vastaus #18 : 23.01.14 - klo:12:07 »
Uskovat kuulijat havaitsevat joka tapauksessa aika pian, puhuuko joku
Pyhässä Hengessä, vai esittääkö hän luentomuistiinpanojaan.
Tuo ei mielestäni sulje pois sitä, etteikö puhetta olisi voitu tehdä jo vuosi sitten. Kai Jumala tietää mitä seurakunta tarvitsee viiden vuoden päästä? Onhan Jumala osannut kirjoituttaa seurakunnalleen tarpeellisia opetuksia jo vuosituhansia sitten.

Olen joutunut pitämään jonkin verran alustuksia ja lyhyehköjä puheita. Jos ennakkoon tiedän, että minulla on hengellisessä tilaisuudessa puheenvuoro, jonka pituus on rajattu esim. 10 minuutiksi, niin saatan työstää puhetta pari kuukautta. Kokemuksesta tiedän, että mitä lyhyemmän ajan saan, sitä enemmän sen valmistamiseen kuluu aikaa. Laitan puheen myös paperille, koska tunnen itseni, heikkouteni ja vajavaisen keskittymiskykyni.

Mielestäni tilanteeseen liittyy hyvin suuri vastuu, sillä mukana saattaa olla joku, joka kuulee evankeliumin viimeistä kertaa. En kiellä sitä, etteikö Pyhä Henki voi vaikuttaa suoraankin sillä hetkellä, mutta epähengellisyyteni vuoksi joudun valmistelemaan sanottavaani pitkään. Olen tietoisesti ottanut sen riskin, ettei minua pidetä lainkaan hengellisenä ihmisenä.

Haluan myös kysyä: Eikö Pyhä Henki voi vaikuttaa myös niiden kahden kuukauden aikana, jolloin puheenvuoroa valmistelen?

Asiaa voi katsoa myös toiselta kantilla. Monet Jumalan miehet ovat kirjoittaneet hyviä kirjoja, joista saa ravintoa vielä sadan vuoden päästä. Voin vain aavistella sen työn määrää, minkä he ovat tehneet kirjan kokoamisessa. Tuskinpa monikaan on ollut niin Jumalan johdatuksessa, että valmista olisi tullut ensi kirjoittamisella. Uskon, että sama koskee myös puhuttua sanaa.

Olen jonkinverran harrastanut lehtikirjoittelua ja oppinut sen, etten koskaan lähetä kirjoitustani toimitukseen samana päivänä, kun olen sen saanut kirjoitetuksi. Pidän välttämättömänä nukkua ainakin yhden yön yli. Sanottava kypsyy aina ja joskus sen kypsyttämiseen voi mennä parikin viikkoa.

Kristillisten kirjojen kustantajat voisivat valaista tätä asiaa enemmän.
« Viimeksi muokattu: 23.01.14 - klo:12:10 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Liturgia
« Vastaus #19 : 23.01.14 - klo:20:13 »
Tarkastelin aihetta Wikipediasta ja jouduin toteamaan ylläpitäneeni
käsitteestä liturgia virheellistä mielikuvaa.
 http://fi.wikipedia.org/wiki/Liturgia

Liturgia onkin siis sama kuin jumalanpalvelus.
Tietysti liturgioita silloin tarvitaan.

Luulin, että liturgia tarkoittaa muotokirkollisen jumalanpalveluksen niitä osia, joissa
pappi laulaa tai lukee joitakin fraaseja,
ja että siihen kuuluu muitakin kaavamaisia rakenteita.

Mutta näin ei siis kai olekaan.

Helposti luterilaista jumalanpalvelusta haukutaan muotomenoksi tarkoittaen sillä ilmeisesti virsien laulua, 3 eri raamatupaikan lukua, rukousta, syntien tunnustamisen kannustamista, saarnaa, ylistystä, esirukousta tai ehtoollista.
Kannattaisi päivittää tietonsa.

Vapaissakin suunnissa on vuorolaulua. Kuunnelkaa vaikkka. Puhuja: Jumala armoa ja rauhaa. Seurakunta: Rauhaa. yms.

Lestadiolaiseen perinteeseen on kuulunut se että puhe pidetään ilman kirjoitettua puhetta, koska pyhä henki kertoo mitä pitää sanoa. Onneksi nykyisin tajutaan että voihan se henki johtaa jo kun kirjoitetaan sitä saarnaa.