Jeesus opettaa selvästi Vuorisaarnassa, että toisen ihmisen vihaaminen jo rikkoo älä tapa-käskyä. Johannes tekee sen siis myös kirjeissään selväksi sanoessaan, että jokainen joka vihaa toista on murhaaja.
Kun lukee Jeesuksen opetusta Vuorisaarnassa tappamisesta, hän sanoo että jos lausuu toiselle ihmiselle:"sinä tyhjänpäiväinen" on jo rikkonut Jumalan käskyä "älä tapa" vastaan.
Voidaan siis todeta, että sanoja tappaa ja murhata UTssä käytetään kuvaamaan samaa ilmiötä. Eli niiden erotteleminen ei näyttäisi Raamatun mukaan perustellulta.
Kun sanoo toiselle ihmiselle vaikkapa tuon "sinä tyhjänpäiväinen", ottaa aikamoisen oikeuden, oikeuden mitä ihmisellä ei ole, vähätellä toisen elämää. Ja se voi mennä ihmisellä niin pitkälle että toisen ihmisen elämä lopetaan.
Sikiössä oleva lapsi joka abortoidaan, nähdään usein oman elämän häiritsevävä tekijänä, joka eliminoidaan.
On siis myös todettava että verbejä tappaa ja murhata käytetään kuvaamaan samoja ilmiöitä. Toisen ihmisen vähätteleminen joka voi mennä niin pitkälle että tämän elämä lopetetaan. Luonnollisestikin sikiöasteella oleva lapsi on hyvin pieni, joten tämän vähätteleminen on kai helppo nähdä oikeutetuksi.