Kirjoittaja Aihe: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt  (Luettu 48971 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #15 : 10.11.13 - klo:14:02 »
Ei minun Raamatussa lue mitään siinä kohti.

Ihmettelen, että jos jae ei kuulu Raamattuun niin miksi siinä on yli hypätty jakeen numero.

Ilmeisesti suomenkielisistä jae puuttuu ainoastaan vuoden 38 -käännöksestä. Vuoden 92 -käännöksessä se on hakasulkeissa ja alaviitteessä on maininta, että jae puuttuu  vanhemmista käsikirjoituksista. Vanhemmissa suomalaisissa Raamatuissa jae on ilman mitään alaviitettä. Katsoin lestadiolaisten Raamatusta (vuodesta ei ole mainintaa) ja 1903 Raamatusta ja kummassakin tuo jae 37 esiintyy.

Englanninkielisissä on sama vaihtelu. Osassa on, osassa ei (mm. NIV)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #16 : 10.11.13 - klo:14:38 »
Eli tapahtuma kuulostaisi näin paljon johdonmukaisemmalta;
Apt. 8:
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"

37 Silloin Filippos sanoi hänelle:
"Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon."
Hoviherra vastasi:  "Minä uskon, että Jeesus Kristus
on Jumalan Poika."
 
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #17 : 10.11.13 - klo:15:35 »
Eli tapahtuma kuulostaisi näin paljon johdonmukaisemmalta;
Apt. 8:
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"

37 Silloin Filippos sanoi hänelle:
"Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon."
Hoviherra vastasi:  "Minä uskon, että Jeesus Kristus
on Jumalan Poika."
 
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.

Mihin tuo sana 'se' viittaa?
Viittaako se kasteeseen vai uudestisyntymään?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #18 : 10.11.13 - klo:16:01 »
Jumalalla oli inhimillisesti ajatellen muutenkin monia suosikkeja Vanhan liiton aikana.
Kuitenkin Jumala on oikeudenmukainen eli vanhurskas.
Vanhurskaus ei siis ole aina tasapuolisuutta eikä demokraattisuutta.

Jos katsoo miten paljon kenestäkin on Raamatussa kirjoitettu, ei rivien määrä millään lailla ole oikeassa suhteessa henkilöiden välillä.
Ajattelenkin niin, että Raamattuun on nostettu sellaisia elämäntarinoita, jotka ovat laajemmin merkityksellisiä pelastussanoman kannalta. En usko, että esimerkiksi Aabraham, Joosef, Mooses, Joosua, Daavid, Elisa tai Nehemia olivat niitä ainoita, jotka palvelivat Jumalaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #19 : 10.11.13 - klo:20:27 »
Eli tapahtuma kuulostaisi näin paljon johdonmukaisemmalta;
Apt. 8:
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"

37 Silloin Filippos sanoi hänelle:
"Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon."
Hoviherra vastasi:  "Minä uskon, että Jeesus Kristus
on Jumalan Poika."
 
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.

Mihin tuo sana 'se' viittaa?
Viittaako se kasteeseen vai uudestisyntymään?

En ihmettele tuon jakeen kiistanalaisuutta. Se on vaikea pala ainakin kahdessa mielessä. Joillekin.
Jos uskot KOKO sydämestäsi... 
- kuka voi uskoa koko sydämestä?
JOS USKOT...se (eli kaste)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #20 : 11.11.13 - klo:02:34 »
Vanhassa Testamentissa olevat, Jumalan palvelijat eivät mielestäni ole hyviä esikuvia ja "vertauksia". hmmm
koska he kaikki olivat valittuja sekä saivat erikois lahjoja, kuten aina Viisas Salomo.

Jos ja KUN Jumala ilmestyy minulle kuten Moosekselle, varmasti uskon ja muutun :)
Olen samaa mieltä.
Aina kun joku ottaa jonkin asian kohdalla esimerkiksi Daavidin, Saulin, Nikodeemuksen
tai vaikka ryövärin ristillä, joiden tekemisistä vedetään syvällisiä johtopäätöksiä,
koko esitys latistuu kokonaan.

Nuohan ovat äärimmäisiä erikoistapauksia, jotka ovat "päässeet" mukaan Pyhiin kirjoituksiin.
Heidän elämänsä ja tapahtumansa ovat olleet kaikkea muuta kuin tavallisen Matti Meikäläisen
jutut. 
Heillä ja monilla muilla esimerkkeinä usein käytetyillä ihmisillä on ollut yksilöinä suuri
merkitys Jumalan valtakunnan ja koko maailmanhistorian kannalta.
Heihin ei mielestäni kannattaisi juuri vertailla itseään eikä muita.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #21 : 20.11.13 - klo:15:44 »
Ensin kohta, 1. korinttolaiskirje, luku 12.

18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".
22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.



Tummensin tuon kohdan mikä alkoi mietityttämään. Miten tuo näkyy käytännössä seurakuntaelämässä vai näkyykö mitenkään, onko kyseessä ns. uskon asia?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #22 : 21.11.13 - klo:13:52 »
Ensin kohta, 1. korinttolaiskirje, luku 12.

18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".
22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.



Tummensin tuon kohdan mikä alkoi mietityttämään. Miten tuo näkyy käytännössä seurakuntaelämässä vai näkyykö mitenkään, onko kyseessä ns. uskon asia?
Ehkä tuo on näkynyt alkuseurakunnassa?
On varmaan loppunut aika lyhyeen.

Normaalistihan suurin kunnia annetaan hyväosasaisille, joko hengellisesti tai maallisesti
ansioituneille-
mieluiten tietysti molemmilla aloilla pitkälle edistyneille.

Mitättömäksi katsottuja ihmisiä, joilla ei ole mitään annettavaa seurakunnalle,
ei tietenkään arvosteta.
Vähäosaisia ja köyhiä siedetään säälien.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #23 : 21.11.13 - klo:16:16 »
Mitättömäksi katsottuja ihmisiä, joilla ei ole mitään annettavaa seurakunnalle,
ei tietenkään arvosteta.
Vähäosaisia ja köyhiä siedetään säälien.

Vähäosaisilla ei ole asiaa vanhimmistoon. Vai oletteko jossain nähneet sellaisen ihmeen?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #24 : 21.11.13 - klo:17:05 »
Vaalien alla muuan mies tuli baariin ja melskasi suurella äänellä: "Ei tule mitään! Ei tule mitään!". Joku kysyi mieheltä, että miksi ei tule mitään? "No, kun kaikki on vaan köyhien asialla""
« Viimeksi muokattu: 21.11.13 - klo:18:37 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #25 : 21.11.13 - klo:17:57 »
Vastis, mikä sinä olet määrittelemään Jumalan aikatauluja. Onkohan sinun kalenterissasi edes riittävästi sivuja tai kestääkö kellosi rattaat?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #26 : 21.11.13 - klo:18:05 »
Lainaus
...Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.

Normaalistihan suurin kunnia annetaan hyväosasaisille, joko hengellisesti tai maallisesti
ansioituneille-
mieluiten tietysti molemmilla aloilla pitkälle edistyneille.

Mitättömäksi katsottuja ihmisiä, joilla ei ole mitään annettavaa seurakunnalle,
ei tietenkään arvosteta.
Vähäosaisia ja köyhiä siedetään säälien.
Kuka antaa kunnian ja kenelle? Ketä ei arvosteta? Kenen arvostuksella on lopulta merkitystä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #27 : 21.11.13 - klo:18:37 »
Kenttäoikeusko pitäisi perustaa? Tietääkseni se lopullinen oikeudenkäynti ei ole alkanut. Kaikkia todistajia ei ole vielä edes kutsuttu.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #28 : 21.11.13 - klo:18:41 »
Lainaus
...Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.

Normaalistihan suurin kunnia annetaan hyväosasaisille, joko hengellisesti tai maallisesti
ansioituneille-
mieluiten tietysti molemmilla aloilla pitkälle edistyneille.

Mitättömäksi katsottuja ihmisiä, joilla ei ole mitään annettavaa seurakunnalle,
ei tietenkään arvosteta.
Vähäosaisia ja köyhiä siedetään säälien.
Kuka antaa kunnian ja kenelle? Ketä ei arvosteta? Kenen arvostuksella on lopulta merkitystä.

Itse tulkitsin tuon niin, että kyse on sellaisesta Jumalan antamasta kunniasta, jonka pitäisi näkyä myös ihmisille, koska tuolla kunnian antamisella on myös seurakset "ihmisten maailmassa":

"ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan."


Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #29 : 21.11.13 - klo:18:43 »
Kenttäoikeusko pitäisi perustaa? Tietääkseni se lopullinen oikeudenkäynti ei ole alkanut. Kaikkia todistajia ei ole vielä edes kutsuttu.

Olen lukenut tai kuullut kaverista, joka haastoi Jumalan kaksintaisteluun. Hän määrästi ajan ja paikan, missä ratkaiseva taistelu tultaisiin käymään. Hän meni sinne ajallaan, mutta siellä ei näkynyt ketään. Mutta ei hän silti ollut siellä yksin - pienen pieni kärpänen kuitenkin oli. Ja se kärpänen pisti tätä miestä silmäkulmaan sillä seurauksella, että silmä tulehtui. Vaiva vaan paheni ja paheni ja lopulta tämä haastaja menehtyi siihen.

On paljon niitä, jotka uhoavat Jumalaa vastaan ja ovat mielestään niin oikeassa. Ei kannattaisi olla siinä joukossa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell