Kirjoittaja Aihe: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä  (Luettu 35355 kertaa)

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #90 : 17.04.14 - klo:07:12 »
Kannatatte siis holhousseurakuntia, joissa joku määrätty taho päättä, mitä uskaltaa näille "ymmärtämättömille" seurakuntalaisille antaa luettavaksi.  ;D  ???



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #91 : 17.04.14 - klo:08:17 »
Kannatatte siis holhousseurakuntia, joissa joku määrätty taho päättä, mitä uskaltaa näille "ymmärtämättömille" seurakuntalaisille antaa luettavaksi.  ;D  ???
Raamattu puhuu karitsojen ruokkimisesta ja lampaiden kaitsemisesta.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #92 : 17.04.14 - klo:08:27 »
Kannatatte siis holhousseurakuntia, joissa joku määrätty taho päättä, mitä uskaltaa näille "ymmärtämättömille" seurakuntalaisille antaa luettavaksi.  ;D  ???
Raamattu puhuu karitsojen ruokkimisesta ja lampaiden kaitsemisesta.

Kyllä ja kun se tehdään oikealla ja hyvällä Jumalan Sanan ravinnolla,
lampaat seuraavat paimenta eikä paimenen tarvitse jatkuvasti olla
heitä vahtimassa ja pelätä heidän eksymistään väärille ravinnoille.

Ei Jumalan lapsi, joka on saanut maistaa Hänen hyvyyttään,
ole ihmistena holhouksen alainen.

Ja kuka meistä voi nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja katsoa
oikeudekseen määräillä, mitä kukakin saa lukea.

Missä silloin on luottamus Kristukseen ja luottamus toisiin Jumalan
lapsiin, jos jatkuvasti kokee, että "minun" pitää säädellä kaikkea ja
"minulla" tulee olla kaikki langat jokaisen muun uskovan kohdalla
käsissäni ja "minä" ainoastaan tiedän, mikä on hyvää ja arvokasta.

Toki jotkut rajat on hyvä asettaa kristillisissä kirjamyymälöissä, mutta
kyllä meidän tulee luottaa siihen, että muillakin, kuin vain "minulla" on
sen verran harjaantuneet hengelliset aistit, ettei nyt ihan mikä tahansa
uppoa.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #93 : 17.04.14 - klo:08:38 »
Jos haluaa tietoa seurakunnan tilasta, niin helpoiten sen näkee kirjamyyntipisteestä. Se ottaa hieman aikaa, ellei tiedä, mitä niissä kirjoitetaan, mutta vaivannäkö kannattaa. Aika huomattava osa niistä kirjoista joutaisi juhannuskokkoon.

Näin kai se pääasiassa on. Tosin joskus olen havainnut kirjamyynnissä kirjoja, jotka ei sovi yhteen siinä tilaisuudessa puhuvien henkilöiden opetuksen kanssa. Pistää vaan miettimään, että kuka tekee päätökset siitä, mitä kirjoja otetaan myyntiin? Entä tietävätkö srk:n vastuussa olevat henkilöt tai muut kyseisen tapahtuman vastuussa olevat henkilöt, millaisia kirjoja heillä on myynissä siellä myyntipisteessä? Onko tullut itse luettua ne kaikki ja todettua, että ne on hyviä?

Tilanne kirjamyynnissä on enemmän kuin surkea. Käsitykseni mukaan kirjoja otetaan myyntiin "luotettavalta" kustantajalta välittämättä vähääkään siitä, mitä kirja sisältää. Ja kustajathan myyvät sitä, mikä menee kaupaksi. Ei raitis evankeliumi takaa suuria myyntilukuja. En ole kuullut ainoastakaan seurakunnasta jossa myytävät kirjat tarkistettaisiin ennakkoon.
« Viimeksi muokattu: 17.04.14 - klo:08:40 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #94 : 17.04.14 - klo:08:43 »

Toki jotkut rajat on hyvä asettaa kristillisissä kirjamyymälöissä, mutta
kyllä meidän tulee luottaa siihen, että muillakin, kuin vain "minulla" on
sen verran harjaantuneet hengelliset aistit, ettei nyt ihan mikä tahansa
uppoa.
Käypä kurkkaamassa seurakuntasi kirjamyymälää. Mieti sitten onko tarpeen tuoda kaikkea roskaa myytäväksi. Tuo on tietysti paikkakuntakohtaista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #95 : 17.04.14 - klo:09:45 »
En ole kuullut ainoastakaan seurakunnasta jossa myytävät kirjat tarkistettaisiin ennakkoon.

Kunpa edes jossain olisi tällaisia seurakuntia ja että pelkoni tällä kohtaa olisi turha.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #96 : 20.04.14 - klo:19:52 »
Niin kuin jo berealaiset aikoinaan, on syytä tutkia pitääkö edellä esitetty paikkaansa ja varmistaa asia Vanhasta Testamentista.
Hyvän viitteen siitä mistä se voisi löytyä, antaa Paavali korinttolaiskirjeessä.


Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.10:1-4
Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Onko VT:sta löydettävissä tuollainen esikuva, jossa israelilaiset saivat kasteen ensiksi pilvessä ja sitten meressä?
Onko VT:sta löydettävissä sellainen tapahatuma, jossa kerrottaisiin, kuinka israelilaiset saivat (todistus)voimaa taisteluun?
Ensimmäinen taistelukuvaus taistelusta amalekilaisia vastaan on kuvattu 2.Moos.17:9-16
Pyhän Hengen kasteen esikuva pitää olla siis myös ennen sitä.

Egypti kuvaa Raamatussa maailmaa ja synnin orjuutta.
Eräänä päivänä israelilaiset saivat Jumalalta käskyn viettää pääsiäistä.
Silloin heidän tuli teurastaa virheetön karitsa.
Teurastetun karitsan verta siveltiin oven pieliin.
Tulessa paistettu Karitsa syötiin happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa. (2.Moos.12)
Veri oli merkki, joka suojeli israelilaisia.


Sitten israelilaiset lähtivät Egyptistä.
Tullessaan Kaislameren äärelle tapahtui jotakin, joka kertoo meille uudestisyntymisestä.

2.Moos.14:19-20. Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa ja tuli egyptiläisten joukon ja Israelin joukon väliin; ja pilvi oli pimeä noille ja valaisi yön näille. Näin koko yönä toinen joukko ei voinut lähestyä toista.

Jeesus itse tuli erottamaan uudestisyntyneet maailmasta ja synnistä.
Mielestäni juuri tuossa hetkessä israelilaiset saivat kasteen pilvessä vrt. 1.Kor.10:1-4.


Katsotaan kuitenkin eteenpäin olisiko löydettävissä jotain muuta kohtaa, jossa israelilaiset olisi voitu 'kastaa pilvessä Moosekseen'.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #97 : 20.04.14 - klo:19:55 »
Tämän tapahtuman jälkeen israelilaiset kulkivat Kaislameren poikki Suurin erämaahan. Yleisesti tuota tapahtumaa pidetään vesikasteen esikuvana. (Palaan tähän kohtaan myöhemmin)

2.Moos.14:13,30
13. Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö; pysykää paikoillanne, niin te näette, minkä pelastuksen Herra tänä päivänä antaa teille; sillä sellaista, minkä näette egyptiläisille tapahtuvan tänä päivänä, ette koskaan enää tule näkemään.
30. Niin Herra pelasti Israelin sinä päivänä egyptiläisten käsistä, ja Israel näki egyptiläiset kuolleina meren rannalla.


Mitä tarkoittaa nähdä egyptiläiset kuolleina?

Room.6:3-4
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.


Mistä kasteesta tuo edellinen jae kertoo? Vesikasteestako?
Millä perusteella? Milloin tapahtuu synnistä pois kuoleminen?
Tapahtuuko se upotuskasteen hetkellä vai jo uskoontulossa?

Room.6:1-2
Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #98 : 20.04.14 - klo:19:57 »
Erämaassa kansan tuli jano.
Tultuaan Maaraan, he eivät ensin voineet juoda vettä, koska sen vesi oli karvasta.
Jumala osoitti Moosekselle puun, jonka hän heitti veteen, ja vesi tuli makeaksi. (2.Moos.15:23-25)

”Siellä hän antoi kansalle lain ja oikeuden, ja siellä hän koetteli sitä.”

Noissa jakeissa huomiota herättää se, että laki annettiin vasta vähän myöhemmin Siinailla lain tauluihin kirjoitettuna. Lain täytyi olla siis jo tuolloin olemassa eikä Siinailla varsinaisesti saatu uutta lakia, vaan Jumala halusi selventää jo olemassa olevaa tahtoansa.

Toinen asia joka herättää ajatuksia on se, että mitä tekemistä karvaalla ja makealla vedellä on lain ja oikeuden kanssa.
Ajattelen niin, että salaisuus on veteen heitetyssä puussa, ristin puussa.
Tarjolla oli karvasta vettä, mutta Jeesuksen ristin työ muutti karvaan makeaksi.

Room.7:21-23
Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.



(Ei tätä tapahtumaa saa millään väännetyksi 'kasteeksi pilvessä Moosekseen'. Mielestäni.)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #99 : 20.04.14 - klo:20:03 »
Seuraava paikka mihin israelilaiset saapuivat, oli Eelim,
Siellä oli kaksitoista vesilähdettä ja seitsemänkymmentä palmupuuta. Ja he leiriytyivät siellä veden ääreen. 
Jumala antoi silloin ja antaa edelleen erämaan keskelle keidashetkiä.


Tultuaan Siinin erämaahan seurakunta oli nälissään.

2.Moos2.16:1-3
Sitten he lähtivät, koko Israelin kansa, liikkeelle Eelimistä ja tulivat Siinin erämaahan, joka on Eelimin ja Siinain välillä, toisen kuun viidentenätoista päivänä siitä, kun he olivat lähteneet Egyptin maasta.
Ja koko Israelin kansa napisi Moosesta ja Aaronia vastaan erämaassa; ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."


KJV-käännöksen mukaan jakeessa yksi käytetään sanaa Israelin lasten seurakunta.
Se ehkä korostaa sitä mitä seuraavaksi tapahtui – aiemmissa luvuissa puhutaan vain israelilaisista tai Israelin lapsista.

And they took their journey from Elim, and all the congregation of the children of Israel came unto the wilderness of Sin, which is between Elim and Sinai, on the fifteenth day of the second month after their departing out of the land of Egypt.


Jumala ratkaisi seurakunnan nälkäongelman antamalla sataa mannaa. (2.Moos.16:13-27)
He saivat mannaa kaiken sen ajan mitä he kulkivat erämaassa. Vasta luvatussa maassa mannan tulo lakkasi. Joos.5:12


Jeesus itse sanoo olevansa Elämän leipä.

Joh.6:48-51. Minä olen elämän leipä.
Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."


(tätäkään tapahtumaa ei oikein voi sanoa 'kasteeksi pilvessä Moosekseen')

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #100 : 20.04.14 - klo:20:07 »
Tultuaan Refidimiin seurakunnalle tuli jano.

2.Moos.17:1. Sitten kaikki israelilaisten seurakunta lähti liikkeelle Siinin erämaasta ja matkusti levähdyspaikasta toiseen Herran käskyn mukaan. Ja he leiriytyivät Refidimiin; siellä ei ollut vettä kansan juoda.


Jumala ratkaisi seurakunnan jano-ongelman antamalla heille vettä kalliosta.

2.Moos.17:6. Katso, minä seison siellä sinun edessäsi kalliolla Hoorebin luona; lyö kallioon, ja siitä on vuotava vettä, niin että kansa saa juoda." Ja Mooses teki niin Israelin vanhimpain nähden.

Olen kuullut saarnattavan (viimeksi vuonna 2011 erityisesti Pyhän Hengen kastetotuutta esille tuovan puhujan toimesta), että esikuvallisesti tämä ’vettä kalliosta’ kertomus olisi kuvausta Pyhän Hengen kasteesta.

Mielestäni tällöin tehdään väkivaltaa Paavalin antamalle Vanhan Testamentin tulkinnan avaimille, jossa hän sanoo ” saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä”, koska samassa yhteydessä Paavali jatkaa ” ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” (1.Kor.10).


Jeesus sanoo antavansa vettä, jota juotuaan ei ikinä janoa.

Joh.4:13-14. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

Hengellisestä kalliosta juominen kertoo siis siitä miten erämaavaelluksemme aikana me saamme ja meidän tulee juoda sitä mitä Kristus antaa juotavaksi. Tuo kertoo siis Kristuksen täyteydestä eli Pyhän Hengen täyteydestä (joka siis ei ole kertaluonteinen Pyhän Hengen kaste)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #101 : 20.04.14 - klo:20:09 »
Kun katselee tapahtumia pääsiäisestä ja israelilaisten lähdöstä Egyptistä aina Refidimiin saapumiseen asti, voi nähdä siinä esikuvallisesti kaiken sen mitä tapahtuu uudestisyntymisessä ja uuden elämän alussa.

Jeesus kärsi ja kuoli puolestamme. Hänen verensä suojelee meitä rangaistukselta.
Uskoontulossa saamme Pyhän Hengen sisimpäämme.
Kuin yhteenveto tuosta kaikesta löytyy Paavalin kirjeestä korinttolaisille.

1.Kor.10:1-4. Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #102 : 20.04.14 - klo:20:10 »
Näiden tapahtumien jälkeen tulee kuvaus ensimmäisestä sodasta.
2.Moos.17:8. Sitten tulivat amalekilaiset ja taistelivat Israelia vastaan Refidimissä.


Pyhän Hengen kasteesta sanotaan, että se on voima todistamiseen ja taisteluihin.
Esikuvassa näemme, että taistelun ryhdyttiin kohta sen jälkeen, kun oli saatu syötäväksi mannaa ja juotavaksi vettä kallioista.

En löydä esikuvasta sellaista kohtaa joka tukisi uskoontulosta erillistä Pyhän Hengen kastetta.


Esikuva Pyhän Hengen kasteesta on jo Kaislameren rannalla - siellä missä Jeesus vapautti meidät synneistämme.
« Viimeksi muokattu: 20.04.14 - klo:20:20 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #103 : 20.04.14 - klo:20:17 »
Esikuvassa on mielestäni kaksi mahdollista kohtaa missä tapahtui kaste Moosekseen pilvessä.

Ensimmäinen oli se, jossa pilvi erotti israelilaiset egyptiläisistä.

Toinen on yhdistelmä edellisestä eli yhtäaika 'pilvessä ja meressä'
Tällöin meren poikki kulkeminen olisi kaste Kristukseen.

Tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa vesikasteella ei jäisi mitään merkitystä.
Vesikasteesta voi käydä keskustelua täällä
http://puimatanner.net/index.php?topic=126.0

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #104 : 22.04.14 - klo:08:53 »
1. vaihe, lähtö Egyptistä veren sivelyn turvin.
2. vaihe, Kaislameren ylitys
3. vaihe, janoiset israelilaiset saavat vettä kalliosta.
Kallio on Jeesus Kristus, Kristus Kallio, Jumalan Poika ja vesi on kolminaisuuden kolmas persoona, Pyhä Henki!

Jokainen, joka haluaa, voi tämän selittää pois, mutta joka halua uskoa tähän Jumalan Sanan totuuteen, tulee näkemään omalla kohdallaan, onko tämä oppi Jumalasta.

Ei meidän tarvitse ketään väkisin vakuuttaa mistään, sillä usko tulee Jumalan Sanan kuulemisen kautta ja vakuutus saadaan Sanan tottelemisen ja kuuliaisuudessa Jeesuksen seuraamisen kautta ja jotka ovat tämän vakuuden saaneet uskossa vastaanottaa lahjana, eivät enää koskaan janoa, sillä kuten pilvi kulki israelilaisten mukana koko matka ajan, niin se kulkee jokaisen tämänkin päivän Jeesuksen oman mukana, joka Hänen seurassaan, Hänen tahtonsa tietä haluaa kulkea ja saamme tulla matkallamme Eelimiin ja viipyä siellä lähteillä palmupuiden katveessa saamassa voimaa ja virvoitusta Hänen Henkensä lähteistä.

Apt. 1
8. vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Kiitos Jeesukselle siitä, että Hän ei jättänyt meitä yksin noustuaan ylös kirkkauteen, vaan Hän lähetti meille Voiman Hengen, joka kulkee meidän kanssamme, ohjaten,  opettaen ja oikeaa tietä osoittaen ja antaen meille voimaa kulkea Jumalan Sanan totuuden tietä, vaikka vastustus olisi kuinka kovaa. Hänessä me kestämme ja kerran saavutamme autuaallisen määränpäämme, sielujemme lunastuksen lopullisen täyttymisen.

Tämä on Jumalan suurta armoa ja rakkautta! Hän on se, joka pitää jokaisesta omastaan huolen!
Ja saamme luottaa siihen, että voittoon meidän tiemme johtaa, seuratessa Jeesusta.

« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:09:25 kirjoittanut tikli »