Heprealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee monikossa
opin kasteista. Hepr 6:2
Raamattu puhuu siis monista eri kasteista.
Tärkein niistä tapahtuu sinä hetkenä,
kun me synnymme uudesti ylhäältä, Hengestä.
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita,
ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 1 Kor 12:13
Tuossa jakeessa mainitaan kaksikin eri asiaa.
Mutta vesikasteesta siinä ei puhuta ollenkaan.
Vaan samasta kasteesta, kuin tässä:
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu Mark 16:16
Näissä kohdin ei siis puhuta vesikasteesta.
Sillä se ei pelasta siinä iankaikkisuusmielessä, mistä Jeesus tuossa lauseessa puhuu;
eli kun Jeesus kirjaimellisemmin kääntäen sanoo, että
uskova ja kastettu pelastuu,
mutta ei uskova joutuu kadotukseen.
Tämä jako kahteen ei siis tapahdu kastealtaalla, vaan siinä hetkessä,
kun Israelin kansan lailla lähdemme pois orjuudesta, ulos Egyptistä.
Silloin meidät kastetaan pilvessä.
Eli juuri sinä hetkenä, kun me olemme tulleet osallisiksi Pääsiäislampaastamme,
ja sitten kiireesti lähdemme liikkeelle, meidät on siirretty pilven alle.
Sitten kyllä kuljemme myös meren läpi.
Mutta ei siis ole sattuma, että Paavali mainitsee asiat tässä järjestyksessä:
Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä,
että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä. 1 Kor 10:1-2
Kaste pilvessä ja kaste meressä ovat siis kaksi eri kastetta.
Mutta näiden kahden kasteen lisäksi on kolme muutakin kastetta,
yhteensä siis ainakin viisi kastetta.
1) Kaste PILVESSÄ
Kaste, joka tapahtuu uudestisyntymisen yhteydessä, kun me synnymme Hengestä. Meihin on silloin puhallettu Elämän Henki.
Tuossa hetkessä meidät on siirretty Pyhän Hengen pilven alle,
ja me hengitämme Sitä, elämme Siitä,
se uudistaa ja tekee eläväksi meidät. Meistä on tullut eläviä.
Se ilmenee muun muassa siten, että me alamme hengittää.
Ja sitten me hengitämme koko ajan.
Rukoilemme ja huokailemme koko ajan.
Jos lakkaamme hengittämästä,
niin kohta jokainen solu meissä huutaa: Hengitä!!!
2) Kaste VEDESSÄ/MERESSÄ
Entinen hallitsijamme on näkyvällä tavalla jäänyt taaksemme.
Se haudattiin vesimassojen alle.
3) Kaste PYHÄSSÄ HENGESSÄ
Johannes Kastaja sanoi:
Minä olen kastanut teidät vedessä,
mutta Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä. Mark 1:8 (AS)
Astiamme upotetaan Pyhään Henkeen niin,
että se myös täyttyy Pyhällä Hengellä.
Emme enää vain Elä Pyhässä Hengessä,
eli vaella tuon Pilven alla, jota hengitämme.
Nyt me juomme Elävää Vettä pelastuksen kalliosta,
jotta saamme voimaa vaellukseen.
4) Kaste TULESSA
Johannes Kastaja puhui lisäksi tulessa kastamisesta,
ja kuvaili tuota kastetta puhdistamiseksi:
Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa.
Hänellä on kädessään viskain,
ja Hän puhdistaa puimatantereensa.
Jyvät Hän kokoaa aittaansa,
mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa. Matt 3:11-12 (RK)
Meidät upotetaan ahdistuksiin. Kuonat palavat pois.
Meillä ei enää ole muuta kuin Kristus.
Olemme kuin Sadrak, Meesak ja Abed-Nego tulisessa pätsissä.
5) Kaste KÄRSIMYKSISSÄ
Kuuluisat Sebedeuksen pojat tulivat Jeesuksen luo
ja ehdottivat jotakin.
Niin he sanoivat hänelle:
”Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi,
sinun kirkkaudessasi”.
Mutta Jeesus sanoi heille:
”Te ette tiedä, mitä anotte.
Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella,
jolla minut kastetaan?”
He sanoivat hänelle:
”Voimme”.
Niin Jeesus sanoi heille:
”Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte,
ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen
ei ole minun annettavissani,
vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu”. Mark 10:37-40
Kärsimys tarkoittaa kuolemaa.
Olemme osallisia Kristuksen kärsimyksistä
ja Hänen kuolemaansa kastetut.