Kirjoittaja Aihe: Luovuus ja kristinusko  (Luettu 1467 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Luovuus ja kristinusko
« : 29.07.18 - klo:13:35 »
Tämä aihe on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa. Haluaisin, että tämä keskustelu olisi kaikkien nähtävillä, eikös näin olekin?

Aivan alkuun esittäisin väitteen, että uskova ihminen on oikeasti vapaa-ajattelija (myönteisessä mielessä) ja itsenäisesti ajatteleva. Ja juuri siksi kristinuskon myötä on syntynyt monia hyviä asioita, jotka auttavat meitä monin tavoin ihan arkisessakin elämässä.

Oheisessa linkissä on muutama mielenkiintoinen ajatus tästä aiheesta:
http://www.latvus.com/askel.pdf
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #1 : 29.07.18 - klo:14:16 »
Tämä aihe on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa. Haluaisin, että tämä keskustelu olisi kaikkien nähtävillä, eikös näin olekin?

Aivan alkuun esittäisin väitteen, että uskova ihminen on oikeasti vapaa-ajattelija (myönteisessä mielessä) ja itsenäisesti ajatteleva. Ja juuri siksi kristinuskon myötä on syntynyt monia hyviä asioita, jotka auttavat meitä monin tavoin ihan arkisessakin elämässä.

Oheisessa linkissä on muutama mielenkiintoinen ajatus tästä aiheesta:
http://www.latvus.com/askel.pdf
Olen samaa mieltä siitä, että uskova on vapaa ajattelemaan - mutta samalla jo näen mielessäni kuoron, joka alkaa huutaa: "ei varmasti ole, vaan uskovat ajattelevat sokeasti vain sitä mitä kirkkokunta on heidän mieleensä takonut!".

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #2 : 29.07.18 - klo:14:23 »
Olen samaa mieltä siitä, että uskova on vapaa ajattelemaan - mutta samalla jo näen mielessäni kuoron, joka alkaa huutaa: "ei varmasti ole, vaan uskovat ajattelevat sokeasti vain sitä mitä kirkkokunta on heidän mieleensä takonut!".

Yksityisajattelu ei ole kovinkaan päässyt muoti-ilmiöksi, koska se vaikuttaa kassavirtaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #3 : 29.07.18 - klo:14:46 »
Itse koen, että minua ei ole juurikaan viime vuosina pakotettu ajattelemaan tietyllä tavalla. Olen saanut käydä paljon keskusteluja ja esittää omia ajatuksiani ja näkemyksiäni. Muutaman vuoden jakso on kuitenkin, jolloin vietin paljon aikaa sellaisten uskovien kanssa, joista osalle oli kova paikka etten "ymmärtänyt muuttua" ajattelemaan joka asiassa samalla tavalla heidän kanssaan.

Omassa uskossani eniten ajattelun vapautta ja luovaa inspiraatioita olen kokenut sellaisten uskovien parissa, jotka kiinnittävät katseensa siihen mitä ja kuka Jeesus on. Vieläpä nimenomaan, mitä Jeesus teki ristillä ja miten koko Raamattu tähtää siihen "huippuhetkeen" alkusivuilta asti.

Sellaisten uskovien kanssa en ole kokenut niinkään vapautta, jotka kiinnittävät paljon huomiota siihen mitä uskovien pitäisi olla ja miten meidän tulisi muuttua.

Vapaus, elämä ja todellinen muutosvoima on siis evankeliumissa Pojasta. Siinä ei ole kuin kuolemanlöyhkä kun ihmistä itseään aletaan tonkimaan ja muuttamaan yrittämällä ja painostamalla. Se johtaa täydelliseen epäonnistumiseen.

Jos asian sanoisi jotenkin arkisemmin, niin minua ei turhan paljon kiinnosta se millainen minun pitäisi olla muiden ihmisten mielestä, mutta voin innostun siitä millaiseksi vapaus Pojassa minua ohjaa vähitellen. Se on aika pitkälle omalla kohdallani vapautta itsestäni luonteen heikkouksineen, mutta ei kuitenkaan luopumista persoonastani. Koen, että Jumala on hyvin hienotunteinen ja hellä kun kyseessä on ihmisen persoona. Jumala armossaan tahtoisi että oppisimme elämään Kristuksessa ja hänen luonteessaan, mutta se ei silti muuta persoonaamme.

Koen, että saan ajatella hyvinkin vapaasti. En omista koko totuutta, mutta sen verran olen murusia saanut maistaa Totuudesta, että tiedän sen tekevän vapaaksi.

Olen siinä mielessä onnekas, että nykyisin ympärilläni on ihmisiä, jotka eivät yritä muuttaa minua kaltaisikseen, vaan tahtovat että roikun kiinni Kristuksessa ja opin tuntemaan häntä enemmän.
Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #4 : 29.07.18 - klo:15:08 »
Tämä aihe on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa. Haluaisin, että tämä keskustelu olisi kaikkien nähtävillä, eikös näin olekin?

Aivan alkuun esittäisin väitteen, että uskova ihminen on oikeasti vapaa-ajattelija (myönteisessä mielessä) ja itsenäisesti ajatteleva. Ja juuri siksi kristinuskon myötä on syntynyt monia hyviä asioita, jotka auttavat meitä monin tavoin ihan arkisessakin elämässä.

Oheisessa linkissä on muutama mielenkiintoinen ajatus tästä aiheesta:
http://www.latvus.com/askel.pdf

Mielestäni Raamattu ei osoita että kaikki uskovat ovat yhtä vapaita ajattelussaan. Mutta se paremminkin opettaa että vapauteen kuuluu se että ei painosta toisia sen perusteella kuinka vapaaksi itse näkee oman ajattelunsa.
Hieman kummallinen tapa sanoa jotain, mutta siis viittaan mm. Paavalin kirjoituksiin uskovien keskinäisistä suhteista.

Ja kuten Mice jo mainitsi, Jeesus sanoi jotain hyvin vapauttavaa, mitä voi ihminen varmaan opetella omassa elämässää vanhuuteen asti:  Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
31 "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani.
32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Jeesus Kristus sanoi että totuus on tekevä meidät vapaiksi.
Se totuus on niin valtava, että todella vain muruja olen oppinut siitä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #5 : 29.07.18 - klo:16:24 »
Mice kirjoittaa edellä:
"Koen, että Jumala on hyvin hienotunteinen ja hellä kun kyseessä on ihmisen persoona."

Niin minäkin koen, yhä useammin.
Hellyys (vaikka onkin imelä sana) on ominaisuus ja menetelmä, jolla Jumala minua kuljettaa.
Hän tietää perusteellisesti luonteenvikani, puutteeni ja pahat ominaisuuteni-
ja myös myönteiset piirteeni.

Herra kohtelee minua yksilönä, joka on se mikä on.
Hän ei vertaa minua ns. onnistuneisiin ja uskossaan ja elämässään menestyneisiin,
eikä rankaise minua siitä, että en kuulu noihin tapauksiin.
Saan kyllä tiukkaa kasvatusta ja kuritustakin, mutta en sen vuoksi, että persoonassani on häiriöitä.

Synti on asia, joka yrittää erottaa minut Jumalasta,
ja synti on sitä, että annan pahalle silloin tällöin liikaa valtaa.
Se ei tarkoita (aina) yksittäisiä tekoja tai ajatuksia, vaan velttoilua ja ajelehtimista epämääräisyyksissä.
Jumalan johdatuksen epäileminen, sattumiin uskominen ja Herran tekojen kyseenalaistaminen ovat seurausta ns. valvomisen puutteesta.
Se on suuri synti.

Mutta sitä ei voi korjata millään tempuilla ja hengellisillä kokemuksilla.
Ainoa mitä voin tehdä, on riippua kiinni Raamatun valtavissa lupauksissa,
kiittää niistä ja iloita siitä osasta, jonka olen saanut.
Kaikista suorituksistani riippumatta, tai huolimatta suoritusten puuttumisesta,
minulla on viime kädessä turvanani ja voimani
ainoastaan Jeesuksen armo.

(tämä ei nyt liity otsikon aiheeseen, mutta tuli mieleeni)


Paikalla xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #6 : 01.08.18 - klo:16:07 »
Kuulin Raamattu kannesta kanteen -ohjelmasta ilmaisun ihmisen psyykkis-hengellinen olemus, mikä ohjelman tekijän mukaan tarkoittaa ihmisen persoonaa. Olin siihen asti ajatellut jotenkin niin, että olen vain vanhaa ihmistä ja että vain Jeesus on minussa se jokin. Tuo psyykkis-hengellinen olemus on minusta hieno ilmaisu ja antaa ajattelemisen aihetta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #7 : 01.08.18 - klo:16:36 »
Kuulin Raamattu kannesta kanteen -ohjelmasta ilmaisun ihmisen psyykkis-hengellinen olemus, mikä ohjelman tekijän mukaan tarkoittaa ihmisen persoonaa. Olin siihen asti ajatellut jotenkin niin, että olen vain vanhaa ihmistä ja että vain Jeesus on minussa se jokin. Tuo psyykkis-hengellinen olemus on minusta hieno ilmaisu ja antaa ajattelemisen aihetta.

Hyvä, että toit tämän esille. Erik Ewalds on sanonut, että mitä enemmän meistä tulee Kristuksen kaltaisia, sitä enemmän meistä tulee keskenämme erilaisia.

Kun Jumalan luontoa katselee, niin täytyy pana merkille se monimuotoisuus, miten tämä erilaisuus siellä ilmenee. Ihmisessä tämä tulee eritoten esille. Olemme kaikki erilaisia, meillä on erilaisa lahjoja. Tämä on suurta rikkautta.

On syytä karttaa kaikkea sellaista, mikä yrittä tavalla tai toisella pakottaa meidät samaan muottiin. Jumala luo originaaleja, Hän ei tee kopioita.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #8 : 20.08.18 - klo:11:28 »
Kuulin Raamattu kannesta kanteen -ohjelmasta ilmaisun ihmisen psyykkis-hengellinen olemus, mikä ohjelman tekijän mukaan tarkoittaa ihmisen persoonaa. Olin siihen asti ajatellut jotenkin niin, että olen vain vanhaa ihmistä ja että vain Jeesus on minussa se jokin. Tuo psyykkis-hengellinen olemus on minusta hieno ilmaisu ja antaa ajattelemisen aihetta.

Hyvä, että toit tämän esille. Erik Ewalds on sanonut, että mitä enemmän meistä tulee Kristuksen kaltaisia, sitä enemmän meistä tulee keskenämme erilaisia.

Kun Jumalan luontoa katselee, niin täytyy pana merkille se monimuotoisuus, miten tämä erilaisuus siellä ilmenee. Ihmisessä tämä tulee eritoten esille. Olemme kaikki erilaisia, meillä on erilaisa lahjoja. Tämä on suurta rikkautta.

On syytä karttaa kaikkea sellaista, mikä yrittä tavalla tai toisella pakottaa meidät samaan muottiin. Jumala luo originaaleja, Hän ei tee kopioita.

Osuvasti sanottu! Nämä ajatukset kannattaa pitää mielessä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Luovuus ja kristinusko
« Vastaus #9 : 20.08.18 - klo:11:43 »
Tämä aihe on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa. Haluaisin, että tämä keskustelu olisi kaikkien nähtävillä, eikös näin olekin?

Aivan alkuun esittäisin väitteen, että uskova ihminen on oikeasti vapaa-ajattelija (myönteisessä mielessä) ja itsenäisesti ajatteleva. Ja juuri siksi kristinuskon myötä on syntynyt monia hyviä asioita, jotka auttavat meitä monin tavoin ihan arkisessakin elämässä.

Oheisessa linkissä on muutama mielenkiintoinen ajatus tästä aiheesta:
http://www.latvus.com/askel.pdf

"Herran pelon hylkääminen on viisauden loppu." Päiviö Latvus
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell