Kirjoittaja Aihe: Yleinen pappeus  (Luettu 9956 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #15 : 11.11.13 - klo:14:52 »
Evankeliumi -> evankelioiminen= viedä ilosanomaa.

Ellei sitä vie elämällään, sitä ei vie mitenkään.

 Ei ylhäällä vuorella oleva kaupunki voi pysyä piilossa. Eikä lamppua sytytetä ja laiteta sitten vakan alle, vaan lampunjalkaan loistamaan kaikille huoneessa oleville.

Nuo Jeesuksen sanat kertovat uskovan tehtävästä evankeliointiin, jokainen tekee sen tavallaan. Miten Paulus nyt meinasit etten tarkoita ollenkaan Kristuksen kirjeenä olemista? Takerrut sanamuotoihin.  ;)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #16 : 11.11.13 - klo:15:00 »
Evankeliumi -> evankelioiminen= viedä ilosanomaa.

Ellei sitä vie elämällään, sitä ei vie mitenkään.
Ajatteletko siis, että esim. kaikki ne henkilöt valehtelevat, jotka kertovat tulleensa
uskoon saatuaan joltakulta evankelioivan traktaatin?

Tai että herättelevä eli evankelioiva puhe ei voi vaikuttaa mitään,
ellei puhuja elä erittäin hurskaasti?
Eiväthän esim. netin kautta kuunneltujen puheiden pitäjistä voi tietää,
kuinka Jeesuksen kaltaisiksi he oikeasti ovat pyhittyneet.

Eikö kukaan voi tulla synninhätään ja alkaa etsiä pelastusta sellaisen
henkilön kutsun kautta,
joka itse ei kykene elämään Hengen palo roihuten?

No jaa. Otan kyllä sen verran takaisin, että saatanakin näyttää nykyisin evankelioivan ja että Jumala laittaa kivetkin huutamaan, jos sanoma ei muutoin mene perille. Eli vääristä vaikutteistakin tapahtunut evankeliointi voi olla jollekin se ratkaiseva (voi kuitenkin olla, että tällaisen evankelioinnin saldo on miinusmerkkinen).

Ymmärrän silti, että Jumalan tarkoitus on, että Hänen lapsensa tuovat myös elämänsä kautta evankeliumin esille ja sitä pitäisin kaikkein tärkeimpänä, vaikka saavutetun pyhityksen määrä ei suinkaan ole ratkaisevaa. Kuitenkin on varmaa, että vääristä vaikutteista tapahtuva ja lakipitoinen "evankeliointi" karkoittaa ihmisiä pois evankeliumin vaikutuspiiristä. Joskus lopullisesti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #17 : 11.11.13 - klo:15:13 »
Nuo Jeesuksen sanat kertovat uskovan tehtävästä evankeliointiin, jokainen tekee sen tavallaan. Miten Paulus nyt meinasit etten tarkoita ollenkaan Kristuksen kirjeenä olemista? Takerrut sanamuotoihin.  ;)

Nyt ei suinkaan ole kysymys lillukanvarsista, vaan asia on mitä vakavin. Kohdalleni on sattunut henkilöitä, jotka on karkoitettu mahdollisesti lopullisesti evankeliumin vaikutuspiiristä, siksi, että intoa julistuksessa on ollut, mutta ei taitoa. Pelkään, että olen itsekin siihen syyllistynyt. Kirjeitäkin on monenlaisia, monissa vaaditaan yhtä ja toista, harvemmin lahjoitetaan.

Jos tahdot kohdata tällaista evankeliointia, niin seuraapa esim. katuevankelistoja. Tarkoitan niitä kovaa tekstiä tuuleen huutavia punanaamaisia miehiä, jotka vaikuttavat vihaisilta ja kostonhimoisilta. Jalankulkijat kiiruhtavat ohitse välttyäkseen korvissa soivien Raamatun jakeitten sivalluksilta ja tuomion julistukselta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #18 : 11.11.13 - klo:15:23 »
Raamattu puhuu monenlaisesta tavasta voittaa ihmisiä Jumalan valtakuntaan. Puhuu sanoitta voittamisesta, puhuu siitä että pitää sopivalla ja sopimattomalla hetkellä astua esiin,  menkää teiden risteyksiin ja pakoittakaa heitä tulemaan, eli kaikki keinot ovat sallittuja sillä asia on maailman tärkein.
Pyhän Hengen johdatuksessa tulosta syntyy parhaiten mutta uskon ettei koskaan turhaan kylvetä.
Sanotaan myös että viisas voittaa sieluja ja myös varoitetaan että into ilman taitoa ei ole hyväksi.. ;)
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:16:10 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #19 : 11.11.13 - klo:16:16 »
Raamattu puhuu monenlaisesta tavasta voittaa ihmisiä Jumalan valtakuntaan. Puhuu sanoitta voittamisesta, puhuu siitä että pitää sopivalla ja sopimattomalla hetkellä astua esiin,

Tuo lihavoitu on aika usein käsitetty niin, että sopivalla ja sopimattomalla hetkellä tarkoitetaan nimenomaan sitä evankelioitavan tilannetta. Olen ymmärtänyt sen toisin, eli pitää joskus astua esiin, vaikka se ei juuri minulle ole sopiva hetki.

On surullista, että jotkut pitävät evankeliumia ikäänkuin karhukirjeenä, vaikka se on rakkauskirje. Siitä huudosta ja melskaamisesta moni saa elinikäisen immuniteetin armon evankeliumia vastaan. Katsoin tällaista melskaamista eilen TV7:n arkistosta. Jos sen saa täällä linkittää, niin teen sen. Olisihan sitä hyvä arvioida vähän isommalla joukolla.
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:16:18 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #20 : 11.11.13 - klo:16:19 »
Kyllä saa linkittää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #21 : 11.11.13 - klo:16:58 »
Kyllä saa linkittää.

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=33309
Puhuja on Daniel Kolenda, joka tiettävästi on Bonnken "opetuslapsi". Ihmettelen johtajien kritiikittömyyttä.

Kannattaa katsoa myös keskustelua edellisestä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11560027
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:17:00 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #22 : 11.11.13 - klo:17:52 »
Olen kuitenkin sitä mieltä, että aikamme ongelma eivät ole liian äänekkäät parannuksen ja
tulevan tuomion julistajat,
vaan vaikenevat, omahyväiset uskovaiset ja
papit, jotka lässyttävät saarnapöntöistään ympäripyöreitä puolipsykologisia esitelmiä
arjen kiireestä ja äitiyden iloista.

Lydia

  • Vieras
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #23 : 11.11.13 - klo:18:25 »
Olen kyllä samaa mieltä että tämän ajan ongelma ei ole yli-innokkaat evankelistat vaan nukkuva seurakunta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #24 : 11.11.13 - klo:18:43 »
Olen kyllä samaa mieltä että tämän ajan ongelma ei ole yli-innokkaat evankelistat vaan nukkuva seurakunta.

Saattaapi olla niinkin, että "yli-innokkaat" evankelistat ovat ryhtyneet opettamaan seurakuntaa. Se on tapahtunut hurskaasti pöntöstä piiskaamalla uskovia hengellisiin lain tekoihin. Tämä ei ole mitään mutu-juttua, vaan karvaasti omakohtaisesti koettua.

Jos uskovia ei ravita armon evankeliumilla, vaan koetetaan lain ruoskalla saada aikaan liikettä, niin lopputuloksena on nukkuva seurakunta, joka voi kyllä touhuta paljonkin, mutta joka ei elä armosta. Vain se, joka itse iloitsee armosta ja Jumalan lapseudesta, voi vuodesta toiseen välittää sanomaa myös muille. Ja sitä iloa ei anna mikään muu kuin armon evankeliumi.
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:18:45 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #25 : 11.11.13 - klo:19:05 »
Esirukous ja rukous on suitsuttamista.
ja vastavoimasta välittämättä, myös naiset saavat tässä olla osallisia.
Tämä on sekä sotaa että sotaan valmistautumista.

Jeesus oli kaiken yötä rukoilemassa, ja olisi sitten aamulla valmis kohtaamaan kirjanoppineet.
Jos Jumalan Pojan tulee yötä myöten tahi koko yön rukoilla tämä on jotain todella merkittävää.

Eli rukous malja, astia kun se tulee täyteen Jumala "heittää" sen maanpäälle.
Salomo sanoo:
Kun pilvet, (vesi) tulee täyteen se putoaa / tippuu alas, vesi sateena ja vesi sade taas saa aikaan sen mitä varten se sade lähetettiin.

eli tavallaan me olemme sateen tekijöitä :)

Hengellisessä mielessä Elian vaikuttama kuivuus on erikoinen juttu.
Jumala saattaa kieltää sateen ja olla hiljaa.
Kuten on Kirjoitettu, Jumala pidättää sateen.
Samaa ydintä on että Jumala lähettää veden ja leivän janon.

eräs hyvä rukoilija oli Hanna, Samuelin äiti.
suu kävi mutta ei tullut sanoja ihmiselle. Mutta Jumala kuuli ja vastasi.

Rukoilu sopii kyllä hyvin ei-sosiaaliselle, varautuneelle, vakavalle, tosikolle ja sulkeutuneelle ihmiselle (kuten minulle).  ::)

Mutta usein mietin kyllä sitä, että miksi pitää rukoilla, kun Jumala kuitenkin tietää jo kaikki asiat ja haluaa, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Eli miksi Jumala haluaa ihmisen rukoilevan, se ei oikein ole vieläkään selvinnyt minulle.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #26 : 11.11.13 - klo:20:03 »
Nyt ja tulevaisuudessa tarvitsen hyvin paljon esirukousta ja niitä käsiä jotka kannattelevat minun käsiäni jossa on katajainen sauva.

Ja kuten Apostoli, jatkuvasti pyysi esirukousta ja kun sai, menestyi.
Näin me yhdessä nopeutamme Herran tuloa ! :)
Siis olkaa ahkerat ja teidän ilonne ja riemunne on suuri ja loppumaton !

2. Piet. 3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut; (  ;D  )
16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

5. Moos. 20:7 Joka on kihlannut naisen, mutta ei vielä ole ottanut häntä vaimoksensa, menköön ja palatkoon kotiinsa, ettei hän kaatuisi taistelussa ja joku toinen ottaisi hänen morsiantaan vaimoksensa.'

Joh. 14:2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

Jes. 61:10 Minä iloitsen suuresti Herrassa, minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä hän pukee minun ylleni autuuden vaatteet ja verhoaa minut vanhurskauden viittaan, yljän kaltaiseksi, joka kantaa juhlapäähinettä niinkuin pappi, ja morsiamen kaltaiseksi, joka on koruillansa kaunistettu.
______________________________
jos oikein muistan, Knuutti kyseli jotain, niin tästä on hyvä jatkaa:
"kantaa juhlapäähinettä niinkuin pappi" hyvä on olla papilla hatussa koriste !
kun tutkii hengessä ja Hebrean kieltä ! !!
______________________________

no sama se.
Jumala armahda minua !
______________________________
ai niin ja vesa on kanssa kasvi !
______________________________


Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #27 : 14.11.13 - klo:23:59 »
Pääsin juuri katsomasta tuota Pauluksen linkkaamaa tyhjänpäiväistä korviinkäyvää spektaakkeliteatteria.
Lyhyt ja ytimekäs mielipiteeni: täyttä roskaa!

Evankeliumia siinä ei ollut virkettäkään, ei  nuhteen eikä opetuksen eikä parannuksen sanaa kenellekään. Ihmeellinen epäraam. nälkäisyys- epätoivoisuus- hysterian lietsominen joka ei sekään ole mitään uutta noissa piireissä.

Aimee Semple MacPhersonin hän kertoi olevan hengellisen esiäitinsä. Tämähän oli epäraittiin "myöhäissateen" saarnaaja, luulisi vapiksen johtajien senkin tietävän. 
Juuret ovat siellä siis, uusgnostilaisuudessa.
 
Täysin epäselväksi jäi, mikä on se jokin, jonka puutteesta hän srk:taa moitti, mutta jota pitäisi antaa muille.

Toisen ketjun otsikkoon viitaten, tälläinen tyhjä ja väärä oppi estää pelastumisen, oikeesti, ja vie oikean uskon ja pelastuksen, jos tuota jää kuuntelemaan.
« Viimeksi muokattu: 15.11.13 - klo:00:04 kirjoittanut Hilema »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #28 : 15.11.13 - klo:08:42 »
Pääsin juuri katsomasta tuota Pauluksen linkkaamaa tyhjänpäiväistä korviinkäyvää spektaakkeliteatteria.
Lyhyt ja ytimekäs mielipiteeni: täyttä roskaa!

Evankeliumia siinä ei ollut virkettäkään, ei  nuhteen eikä opetuksen eikä parannuksen sanaa kenellekään. Ihmeellinen epäraam. nälkäisyys- epätoivoisuus- hysterian lietsominen joka ei sekään ole mitään uutta noissa piireissä.

Aimee Semple MacPhersonin hän kertoi olevan hengellisen esiäitinsä. Tämähän oli epäraittiin "myöhäissateen" saarnaaja, luulisi vapiksen johtajien senkin tietävän. 
Juuret ovat siellä siis, uusgnostilaisuudessa.
 
Täysin epäselväksi jäi, mikä on se jokin, jonka puutteesta hän srk:taa moitti, mutta jota pitäisi antaa muille.

Toisen ketjun otsikkoon viitaten, tälläinen tyhjä ja väärä oppi estää pelastumisen, oikeesti, ja vie oikean uskon ja pelastuksen, jos tuota jää kuuntelemaan.

Olet ytimekkäästi kirjoittanut tästä vakavasta asiasta. Kun katselin tuota ohjelmaa, näin siellä joitakin tuttuja kasvoja, joista näkyi syvä tympääntyminen. Mutta siellä vaan piti istua, ei ollut kanttia marssia ulos.
« Viimeksi muokattu: 15.11.13 - klo:10:12 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Veera

  • Vieras
Vs: Yleinen pappeus
« Vastaus #29 : 15.11.13 - klo:09:16 »
Olen kyllä samaa mieltä että tämän ajan ongelma ei ole yli-innokkaat evankelistat vaan nukkuva seurakunta.

Saattaapi olla niinkin, että "yli-innokkaat" evankelistat ovat ryhtyneet opettamaan seurakuntaa. Se on tapahtunut hurskaasti pöntöstä piiskaamalla uskovia hengellisiin lain tekoihin. Tämä ei ole mitään mutu-juttua, vaan karvaasti omakohtaisesti koettua.

Jos uskovia ei ravita armon evankeliumilla, vaan koetetaan lain ruoskalla saada aikaan liikettä, niin lopputuloksena on nukkuva seurakunta, joka voi kyllä touhuta paljonkin, mutta joka ei elä armosta. Vain se, joka itse iloitsee armosta ja Jumalan lapseudesta, voi vuodesta toiseen välittää sanomaa myös muille. Ja sitä iloa ei anna mikään muu kuin armon evankeliumi.
Monenlaisia kokemuksia ihmisillä, tässä yksi esimerkki. Omalle kohdalle on sattunut tuota jälkimmäistä, vanhanaikaista armon evankeliumia.