Kirjoittaja Aihe: Uusi Elämä  (Luettu 11332 kertaa)

albert1

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #30 : 24.03.18 - klo:22:05 »
Jopo:Kristinuskon keskus on Persoona, Jeesus. Jumala joka tuli ihmiseksi. Hän saattoi kertoa kuulijoille, miten VT:ssä on kerrottu Hänestä.


Vanhan testamentin ennustukset Jeesuksen syntymästä ovat kovin hepposia, ne on ilmaistu hyvin yleisellä tasolla, odotetaan jotakuta suurta pelastajaa, Messiasta, joka pelastaa juuri meidän kansamme. Jeesus itsekin omaksui tämän ajatuksen todetessaan, että hänet on lähetetty vain juutalaisia varten. Hän oli juutalaisten vapahtaja, pakanat eivät häntä kiinnostaneet. Muistaakseni hän kutsui pakanoita koiran penikoiksi, jokin halventava nimitys hänellä oli.

Juutalaiset odottivat vapahtajaa, joka vapauttaisi  heidät Rooman miehityksen alta, mikä on täysin ymmärrettävää. Vapahtajan piti siis olla poliittinen johtaja, joka kokoaisi heimot yhteiseen taisteluun miehittäjää vastaan. Tätä ei Jeesus ollut.

Jeesuksella itsellään oli outo käsitys jumalan valtakunnan tulosta maan päälle. Hän jopa sanoi, että tässä joukossa on joitakin, jotka tulevat sen näkemään ja kokemaan. Jeesus erehtyi, koska tällaista ei koskaan tapahtunut.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #31 : 24.03.18 - klo:22:19 »
Jes.11:10

Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde

Jes.42
6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,
7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #32 : 24.03.18 - klo:22:35 »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #33 : 25.03.18 - klo:00:12 »
Albert1  Sinäkö mielestäsi parhaiten nämä asiat tiedät? 

Mikään muu tässä ei ole heppoista kin albert1 sadut.

Kun luulee itseään Jumalaa viisaammaksi, niin silloin olisi viimeistään aika pysähtyä tarkistuspisteelle. ;)

albert1

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #34 : 25.03.18 - klo:08:02 »
Evlutkristitty:
Albert1  Sinäkö mielestäsi parhaiten nämä asiat tiedät?   


Koetetaan pysyä asiassa, ei ole kyse minun tiedoistani, vaan jumalan pyhän hengen innoituksella kirjoitetun kirjan (Raamatun) selkeästä lauseesta: " Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista"(Luuk.24:46).

Tällaista kirjoitusta ei ikävä kyllä löydy mistään, ei Mooseksen laista, ei profeettojen kirjoista eikä Psalmeistakaan. Ei löydy riviäkään siitä, että messiaan oli kuoltava ja herättävä jälleen eloon kolmantena päivänä. Jeesus itse ei mainitse  yhtään ainutta kirjoitusta tämän hurjan väitteensä tueksi ja vahvistukseksi.

Kyseessä oli selvä erehdys, virheellinen viittaus olemattomiin kirjoituksiin. Oliko juutalaisten kielteinen reaktio Jeesusta kohtaan silloin mikään ihme? Juuri nämä juutalaisten ymmärrettävät reaktiot ovat olleet antisemitismin lähtökohta, juutalaisista on annettu äärettömän kehno kuva. Kristinuskolla on antisemitismin suhteen raskas vastuu.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #35 : 25.03.18 - klo:10:10 »
Jos päättää olla uskomatta, niin lähtökohta on kovin huono.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #36 : 25.03.18 - klo:10:12 »
Kristinuskolla on antisemitismin suhteen raskas vastuu.

Tarkoittanet, että kristinuskonnolla?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #37 : 25.03.18 - klo:12:18 »

Koetetaan pysyä asiassa, ei ole kyse minun tiedoistani, vaan jumalan pyhän hengen innoituksella kirjoitetun kirjan (Raamatun) selkeästä lauseesta: " Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista"(Luuk.24:46).

Tällaista kirjoitusta ei ikävä kyllä löydy mistään, ei Mooseksen laista, ei profeettojen kirjoista eikä Psalmeistakaan. Ei löydy riviäkään siitä, että messiaan oli kuoltava ja herättävä jälleen eloon kolmantena päivänä. Jeesus itse ei mainitse  yhtään ainutta kirjoitusta tämän hurjan väitteensä tueksi ja vahvistukseksi.

Kyseessä oli selvä erehdys, virheellinen viittaus olemattomiin kirjoituksiin. Oliko juutalaisten kielteinen reaktio Jeesusta kohtaan silloin mikään ihme? Juuri nämä juutalaisten ymmärrettävät reaktiot ovat olleet antisemitismin lähtökohta, juutalaisista on annettu äärettömän kehno kuva. Kristinuskolla on antisemitismin suhteen raskas vastuu.


Hoos.6:
2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.



Liiallinen kirjaimellisuus on turhaa.
Nykyäänkin saatetaan keskustelussa viitata yhdellä lauseella kokonaisuuteen vaikkapa sote- ja maakuntakeskusteluissa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.18 - klo:13:10 kirjoittanut Natanael »

Ifa

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #38 : 25.03.18 - klo:12:28 »



Koetetaan pysyä asiassa, ei ole kyse minun tiedoistani, vaan jumalan pyhän hengen innoituksella kirjoitetun kirjan (Raamatun) selkeästä lauseesta: " Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista"(Luuk.24:46).

Tällaista kirjoitusta ei ikävä kyllä löydy mistään, ei Mooseksen laista, ei profeettojen kirjoista eikä Psalmeistakaan. Ei löydy riviäkään siitä, että messiaan oli kuoltava ja herättävä jälleen eloon kolmantena päivänä. Jeesus itse ei mainitse  yhtään ainutta kirjoitusta tämän hurjan väitteensä tueksi ja vahvistukseksi.
Jeesuksen sanoja Matt. 12
38 Silloin muutamat kirjanoppineista ja fariseuksista vastasivat hänelle sanoen: "Opettaja, me tahdomme nähdä sinulta merkin".
39 Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki.
40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.
41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

Jeesuksen kärsymyksestä on paljon VT:n puolella, esim. Jesaja 53.

albert1

  • Vieras
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #39 : 25.03.18 - klo:13:12 »
Natanael: Hoos.6:2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.


Mikä liittää tämän lauseen Jeesukseen?  Kun hän herättää meidät kolmantena päivänä, niin mistä me oikein silloin heräämme?

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.

Kukaan teloitettu ei ole koskaan noussut haudastaan.

Kysymys ei ollut lainkaan uskonnollisista asioista. Kirjoittajalla on selvää kaunaa juutalaisia kohtaan, siksi heidät kuvataan epäedullisessa valossa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #40 : 25.03.18 - klo:13:45 »
Heräämme kuolemasta.

Esille ottamasi jae liittyy ymmärryksen avautumiseen, jonka vain Jeesus voi tehdä.


 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.


Vanhassa testamentissa on sadoittain viittauksia Jeesukseen.
Joka ei halua niitä nähdä, ei näe.
Joka ei ole uskossa, ei niitä kaikkia näe.
Sitä, jota ei ole opetettu niitä huomaamaan, ei niitä huomaa.

Esimerkiksi lähes kaikki mitä on kirjoitettu Ilmestysmajasta ja siellä tapahtuneesta, viittaa Jeesukseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #41 : 25.03.18 - klo:13:48 »

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.


Montako kertaa sinulle pitää vastata samaan kysymykseen?
Vaikuttaa siltä, että et vaivaudu lukemaan sinulle annettuja vastauksia.

Tässä on puolitusinaa jakeita, jotka osoittavat, että juutalaiset olivat syypäitä Jeesuksen kuolemaan.
http://puimatanner.net/index.php?topic=583.msg33396#msg33396

http://puimatanner.net/index.php?topic=829.msg33548#msg33548
« Viimeksi muokattu: 25.03.18 - klo:14:30 kirjoittanut Natanael »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #42 : 26.03.18 - klo:17:14 »
Natanael: Hoos.6:2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.


Mikä liittää tämän lauseen Jeesukseen?  Kun hän herättää meidät kolmantena päivänä, niin mistä me oikein silloin heräämme?

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.

Kukaan teloitettu ei ole koskaan noussut haudastaan.

Kysymys ei ollut lainkaan uskonnollisista asioista. Kirjoittajalla on selvää kaunaa juutalaisia kohtaan, siksi heidät kuvataan epäedullisessa valossa.

En todellakaan ymmärrä tätä ollenkaan.

Jeesuksen opetuslapsihan sai rahatkin juutalaisilta uskonnollisilta johtajilta kun auttoi heitä saamaa Jeesuksen kiinni.

Happamattoman leivän juhla, jota kutsutaan myös pääsiäiseksi, oli jo lähellä. 2 Ylipapit ja lainopettajat miettivät miettimistään, millä keinoin saisivat Jeesuksen raivatuksi tieltä, sillä he pelkäsivät kansaa.

3 Silloin meni Saatana Juudakseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi; hän oli yksi kahdestatoista opetuslapsesta. 4 Hän lähti ylipappien ja temppelivartioston päällikköjen luo ja keskusteli heidän kanssaan siitä, miten toimittaisi Jeesuksen heidän käsiinsä. 5 He ilahtuivat ja tarjosivat hänelle rahaa. 6 Juudas suostui tarjoukseen ja etsi nyt sopivaa tilaisuutta saattaakseen Jeesuksen heidän käsiinsä kaikessa hiljaisuudessa.


Ja tässä Juudas ryhtyi tuumasta toimeen

Jeesuksen vielä puhuessa sinne tuli joukko miehiä, ja heidän oppaanaan oli Juudas, yksi kahdestatoista opetuslapsesta. Juudas tuli Jeesusta kohti antaakseen hänelle suudelman, 48 mutta Jeesus sanoi hänelle: "Juudas, suudelmallako sinä kavallat Ihmisen Pojan?" 49 Kun Jeesuksen seuralaiset näkivät, mitä oli tulossa, he sanoivat: "Herra, iskemmekö miekalla?" 50 Yksi heistä iskikin ylipapin palvelijaa niin että tämän oikea korva irtosi. 51 Mutta Jeesus sanoi: "Ei! Antakaa tämän tapahtua." Hän kosketti miehen korvaa ja paransi hänet. 52 Sitten hän sanoi ylipapeille, temppelivartioston päälliköille ja kansan vanhimmille, jotka olivat tulleet häntä vangitsemaan: "Te olette lähteneet kuin rosvon kimppuun, miekat ja seipäät käsissä. 53 Minä olen joka päivä ollut teidän keskellänne temppelissä, ettekä te ole kättänne kohottaneet minua vastaan. Mutta nyt on teidän hetkenne, nyt on pimeydellä valta."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #43 : 26.03.18 - klo:17:18 »
Se että Jeesusta yritettiin saada sitten syylliseksi kuoleman tuomioon tuottavasta rikoksesta, häntä taidettiin viedä sekä juutalaisten että roomalaisten oikeuteen.
Kun Rooman keisari Herodes ei löytänyt mitään rikosta, eikä myöskään Pilatus, niin sitten hänet annettiin takaisin juutalaisille.
Siinä vaiheessahan siellä oli jo heidän keskuudessa aikamoinen lynkkaamisinto päällä, kun saivat kovaäänisyydellään tahtonsa läpi kun Pilatuksesta tuli kuuluisa siitä että pesi kätensä asiasta ja antoi Jeesuksen juutalaisille.


Mutta en ymmärrä miksi teet tuosta sellaisen että näet juutalaiset uhrinä?
Tää siis albert1lle.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uusi Elämä
« Vastaus #44 : 26.03.18 - klo:17:26 »
Natanael: Hoos.6:2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.


Mikä liittää tämän lauseen Jeesukseen?  Kun hän herättää meidät kolmantena päivänä, niin mistä me oikein silloin heräämme?

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.

Kukaan teloitettu ei ole koskaan noussut haudastaan.

Kysymys ei ollut lainkaan uskonnollisista asioista. Kirjoittajalla on selvää kaunaa juutalaisia kohtaan, siksi heidät kuvataan epäedullisessa valossa.

Ilmeisestikään Herodes ei nähnyt Jeesusta uhkana vallalleen, kuten tuossa väitit.

Tässä Rooman "hallituksen" päätös Jeesuksesta.

Tämän kuultuaan Pilatus kysyi, oliko mies galilealainen. 7 Saatuaan tietää, että Jeesus oli Herodeksen hallintoalueelta, hän lähetti Jeesuksen Herodeksen luo, sillä tämäkin oli niinä päivinä Jerusalemissa.
8 Herodes ilahtui kovin nähdessään Jeesuksen, sillä hän oli jo pitkään halunnut tavata hänet. Hän oli kuullut Jeesuksesta ja toivoi, että tämä tekisi hänen nähtensä jonkin ihmeteon. 9 Hän kyseli Jeesukselta kaikenlaista, mutta Jeesus ei vastannut hänelle mitään. 10 Ylipapit ja lainopettajat, jotka olivat paikalla, syyttivät Jeesusta kiivaasti. 11 Herodes ja hänen sotilaansa alkoivat nyt kohdella Jeesusta halveksuvasti. Herodes teki Jeesuksesta pilkkaa puettamalla hänet komeaan pukuun, ja sitten hän lähetti Jeesuksen takaisin Pilatuksen luo. 12 Tuona päivänä Herodeksesta ja Pilatuksesta tuli ystävät; siihen saakka he olivat olleet vihoissa keskenään.



13 Pilatus kutsui koolle ylipapit, hallitusmiehet ja kansan 14 ja sanoi heille: "Te toitte tämän miehen minun eteeni väittäen häntä kansan villitsijäksi. Olen nyt teidän läsnä ollessanne kuulustellut häntä, mutta en ole havainnut hänen syyllistyneen mihinkään, mistä te häntä syytätte. 15 Ei liioin Herodes, sillä hän lähetti miehen takaisin meidän eteemme. Ei hän ole tehnyt mitään, mistä seuraisi kuolemantuomio. 16 Minä päästän hänet vapaaksi, kunhan ensin olen antanut kurittaa häntä." [ 17 Hänen näet täytyi aina juhlan aikana päästää heille joku vanki vapaaksi.]*