Kirjoittaja Aihe: Seurakuntien maallistumisesta  (Luettu 48529 kertaa)

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #45 : 01.01.14 - klo:15:03 »
Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Hyvä!

Kiitos Jumalalle että Pyhän Israelin, Pyhä Profeetta, Apostoli Paavali, kirosi heidät !

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #46 : 01.01.14 - klo:17:55 »
Harhaoppeja täytyy varoa, mutta tehokkain keino niiden torjumiseksi on tuntea Raamattuun kirjoitettu Jumalan opetus mahdollisimman hyvin.

Eräs kristillisen yhteisön johtaja, joka otti avosylin torontolaisuuden harhaopin vastaan, vetosi juuri tuohon. Hän käytti vanhaa vertausta laivan kapteenista, jolta kysyttiin karien tuntemusta. Tähän kapteeni vastasi, että minä tunnen väylän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #47 : 01.01.14 - klo:18:06 »
Tämä maallistumis-teema on näköjään mennyt sille puolelle, että seurakunnissa
on jotakin muuta henkeä kuin Jumalan henki. Ehkä tämä onkin se oleellinen
asia "maallistumisessa"? Eli väkevä eksytys on saanut uskovia harhaan?

Mitä mieltä olette ns. "sanomista" joita uskovat saavat? Ovatko ne Jumalan hengestä
lähtöisin? Tunteeko Raamattu tällaisen ilmiön?

Tuli mieleen USA:n edelliset presidentinvaalit. Jossakin hengellisessä piirissä (joka oli
poliittisesti eri leiriä kuin Obaman kannattajat) tuli sellainen sanoma tai profetia,
että Obama ei tule olemaan päivääkään USA:n presidenttinä. Vaan kuinkas
kävikään...

VT:n aikana profeetta piti kivittää, jos hän Jumalan nimissä ennusti jotakin
joka ei sitten toteutunut. Nykyisin tällainen ennustaminen hyväksytään
olankohautuksella...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #48 : 01.01.14 - klo:18:52 »
Tämä maallistumis-teema on näköjään mennyt sille puolelle, että seurakunnissa
on jotakin muuta henkeä kuin Jumalan henki.
Ehkä tämä onkin se oleellinen
asia "maallistumisessa"? Eli väkevä eksytys on saanut uskovia harhaan?

Mitä mieltä olette ns. "sanomista" joita uskovat saavat? Ovatko ne Jumalan hengestä
lähtöisin? Tunteeko Raamattu tällaisen ilmiön?

Tämä taitaa olla varsin tuttua VT:n puolelta. Ainakin yksi kohta tulee heti mieleen:

1. Kun. 22:20. Ja Herra sanoi: 'Kuka viekoittelisi Ahabin lähtemään sotaan, että hän kaatuisi Gileadin Raamotissa?' Mikä vastasi niin, mikä näin.
21. Silloin tuli henki ja asettui Herran eteen ja sanoi: 'Minä viekoittelen hänet'. Herra kysyi häneltä: 'Miten?'
22. Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'.


On ilmeistä, että Jumalan tuomiot kohdistuvat myös seurakuntiin ja yksilöuskoviin, jos he poikkeavat siitä, mitä ohjeita Jumala on Sanassaan antanut. Jos Jumala pitäisi automaattisesti huolen omistaan, valvomiskehoitukset olisivat turhia. Myös ilmestyskirjan luvut 2 ja 3 puhuvat tästä vakavaa kieltä.

Jo pelkästään ajatus siitä, että minä tai me emme voi eksyä, on jo eksyksissä olemista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #49 : 01.01.14 - klo:19:27 »
Tämä maallistumis-teema on näköjään mennyt sille puolelle, että seurakunnissa
on jotakin muuta henkeä kuin Jumalan henki.
Ehkä tämä onkin se oleellinen
asia "maallistumisessa"? Eli väkevä eksytys on saanut uskovia harhaan?

Mitä mieltä olette ns. "sanomista" joita uskovat saavat? Ovatko ne Jumalan hengestä
lähtöisin? Tunteeko Raamattu tällaisen ilmiön?

Tämä taitaa olla varsin tuttua VT:n puolelta. Ainakin yksi kohta tulee heti mieleen:

1. Kun. 22:20. Ja Herra sanoi: 'Kuka viekoittelisi Ahabin lähtemään sotaan, että hän kaatuisi Gileadin Raamotissa?' Mikä vastasi niin, mikä näin.
21. Silloin tuli henki ja asettui Herran eteen ja sanoi: 'Minä viekoittelen hänet'. Herra kysyi häneltä: 'Miten?'
22. Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'.


On ilmeistä, että Jumalan tuomiot kohdistuvat myös seurakuntiin ja yksilöuskoviin, jos he poikkeavat siitä, mitä ohjeita Jumala on Sanassaan antanut. Jos Jumala pitäisi automaattisesti huolen omistaan, valvomiskehoitukset olisivat turhia. Myös ilmestyskirjan luvut 2 ja 3 puhuvat tästä vakavaa kieltä.

Jo pelkästään ajatus siitä, että minä tai me emme voi eksyä, on jo eksyksissä olemista.
Entäpä se, että uskovat todella pitävät jonkun saamia "hengen sanomia" Jumalalta tulleina -
eikö tämä ole UT:ssa täysin tuntematon asia, siis siinä mielessä tuntematon että
se ei mitenkään liity Jumalan Hengen toimintaan?

Profeettoja kyllä on ollut, eräskin esimerkiksi ennusti että Paavali joutuu kahleisiin.
Mutta kun nykyisin puhutaan sanomista ja profetioista, niin jotenkin aavistelen
että puhutaan aivan eri asiasta...

Tunteeko joku tapauksen, että vaikkapa tällä vuosisadalla olisi ollut joku
profeetta joka olisi ennustanut jonkin tapahtuman, ja se olisi tapahtunut
juuri niin kuin profeetta sanoi?

Jos tällaisia esimerkkejä ei löydy, niin mitä siis ovat ne lukuisat
profetiat joista puhutaan? Ja miksi sallitaan, että niitä tuodaan
esiin uskovien kokoontumisissa??

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #50 : 01.01.14 - klo:20:05 »
Profetoiminen kuuluu seurakuntiin.

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)

"Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu."  (1. Kor. 14:5)

"Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta."  (1. Kor. 14:39)

"Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa." (1. Kor. 14:1)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #51 : 01.01.14 - klo:20:26 »
Profetoiminen kuuluu seurakuntiin.

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)


Profeetan virka on puhevirka niin kuin opettajankin.
Profeetta ei ensisijaisesti ennustele mitään.

Profeetta kehottaa, rohkaisee ja varoittaa puhuessaan. Hän puhuu siis omalletunnolle.
Opettaja opettaa. Hän saa kuulijat ymmärtämään.
Kun paimen (vanhin) puhuu, hän puhuu sydämelle. Hän ei tee sitä useinkaan puhepöntöstä.

Noin olen oppinut.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #52 : 01.01.14 - klo:20:33 »
Profetoiminen kuuluu seurakuntiin.

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)


Profeetan virka on puhevirka niin kuin opettajankin.
Profeetta ei ensisijaisesti ennustele mitään.

Profeetta kehottaa, rohkaisee ja varoittaa puhuessaan. Hän puhuu siis omalletunnolle.
Opettaja opettaa. Hän saa kuulijat ymmärtämään.
Kun paimen (vanhin) puhuu, hän puhuu sydämelle. Hän ei tee sitä useinkaan puhepöntöstä.

Noin olen oppinut.
Tarkoitetaanko profeetalla Uudessa testamentissa siis aivan eri asiaa kuin Vanhassa T:ssa?
Samaa sanaa kuitenkin jostain syystä käytetään.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #53 : 01.01.14 - klo:20:55 »
Mikä ihmeen tekele on "perhepastori"?  Ja vielä nainen.  Voi.  Voi.

Olisko sellainen pastori joka tekee lapsi ja nuorisotyötä ja muutekin on tekemisissä perheiden kanssa.

Hienoa että naiset ovat päässeet pastoreiksi myös hellareissa.
Ei ole mitään hienoa siinä, että naisia asetetaan seurakunnissa opetustehtäviin.
Se on vastoin Jumalan Sanaa.

Jos nyt käsiteltäisiin helluntailaista perinnettä. Jo helluntailiikkeen alkuajoista lähtien siellä on ollut naisia opettajina ja jopa seurakuntien perustajina. Naiset ovat koko ajan opettaneet, pitäneet raamattutunteja, pyhäkoulua yms vaikka paavali vaati naisia vaikenemaan seurakunnissa. Kuitenkin samassa kirjeessä kerrotaan naisten profetoinnista yms. On selvää että helluntailiike, niin kuin on käynytkin, tulee hyväksymään naispappeuden. Pappi sanakin oli vuosikymmeniä pannassa, mutta sitten evankelista tai saarnaajan nimike alkoi hävettää miespuhujia.
Maallistumista tapahtuu nyt lopun aikoina helluntaiseurakunnissakin.
Helluntaikirkon perustaminen oli varmaan yksi merkki siitä.

Raamatussa kautta linjan ilmenevä naisen alamaisuussuhde mieheen nähden vaikuttaa tietysti myös naisen tehtäviin seurakunnassa.
Naisten johtoasema ja opettaminen seurakunnissa on selkeästi Raamatun vastaista.

Pikkulasten opettaminen pyhäkoulussa yms. on eri asia, koska naisten opetuskielto koskee mm. Paavalin antamien ohjeiden mukaan nimenomaan jo uskoon tulleiden yhteisöä, siis seurakuntaa.
Lähetystyö ja evankelioiminen kuuluvat tietysti kaikille Jeesuksen todistajille, sukupuolesta riippumatta.

Näyttää olevan aika monta jotka helluntaiseurakuntaa joka ovat selkeästi raamatun vastaisia. Tämä ei sinänsä yllätä.
Eivät ne seurakunnat tietenkään ole kaikessa Raamatun vastaisia, mutta joissakin asioissa on selvästi menty harhaan.

luuk. 10:16 joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä

Luuk 16:10  ??

jos tarkoitit tätä, niin, mistä Jeesus opettaa ??
mikä on väärää mammonaa ??

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #54 : 01.01.14 - klo:20:57 »
Profetoiminen kuuluu seurakuntiin.

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)


Profeetan virka on puhevirka niin kuin opettajankin.
Profeetta ei ensisijaisesti ennustele mitään.

Profeetta kehottaa, rohkaisee ja varoittaa puhuessaan. Hän puhuu siis omalletunnolle.
Opettaja opettaa. Hän saa kuulijat ymmärtämään.
Kun paimen (vanhin) puhuu, hän puhuu sydämelle. Hän ei tee sitä useinkaan puhepöntöstä.

Noin olen oppinut.
Tarkoitetaanko profeetalla Uudessa testamentissa siis aivan eri asiaa kuin Vanhassa T:ssa?
Samaa sanaa kuitenkin jostain syystä käytetään.

Näin olen ymmärtänyt.
Kukaan ei voi enää toimia samalla tavalla kuin VT:n profeetat.


-

Taisi tähän tulla nyt vähän lisävaloa, siis tähän:


Lainaus käyttäjältä: Ef.2:20
apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,

Vanhan Testamentin kirjoittivat profeetat, Uuden Testamentin kirjoittivat apostolit ja Uuden Liiton profeetat


Mooseskin oli profeetta.
Ap. t. 3:22
Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni...


Myös Daavid oli profeetta
Ap.t.2:
...kantaisäämme Daavidiin tulee,....
30 Koska hän nyt oli profeetta...



2.Piet.1:19
Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana...

Ef.3:
...tämä salaisuus on ilmestyksen kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut;
4 josta te sitä lukiessanne voitte huomata, kuinka perehtynyt minä olen Kristuksen salaisuuteen,
5 jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille



Eipä tuo edellä oleva perustelu vielä ihan aukoton ole.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #55 : 01.01.14 - klo:21:05 »
Profetoiminen kuuluu seurakuntiin.

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)


Profeetan virka on puhevirka niin kuin opettajankin.
Profeetta ei ensisijaisesti ennustele mitään.

Profeetta kehottaa, rohkaisee ja varoittaa puhuessaan. Hän puhuu siis omalletunnolle.
Opettaja opettaa. Hän saa kuulijat ymmärtämään.
Kun paimen (vanhin) puhuu, hän puhuu sydämelle. Hän ei tee sitä useinkaan puhepöntöstä.

Noin olen oppinut.

Totta, ja sitten profeettaa on näkijä.
eli näkee salaisuuksia ja salattuja.
jopa kuninkaan makuuhuoneeseen.

ja miten näkee, tämä vaihtelee, mutta usein Jumalan silmillä eli samalla tavalla kuin Jumala näkee ihmisen tahi asian.
Jeesus tiesi ihmisen ajatuksen ja teot ja pyrkimyksen.

Toisaalta, profeetta voi myös olla tuhon tuoja ja rankaisi !
tahi rakentaja.

1. Sam. 9:11 Kun he nousivat rinnettä ylös kaupunkiin, kohtasivat he tyttöjä, jotka olivat menossa vettä ammentamaan. Näiltä he kysyivät: "Onko näkijä täällä?"

Aam. 7:12 Ja Amasja sanoi Aamokselle: "Sinä näkijä, mene matkaasi ja pakene Juudan maahan, syö leipäsi siellä ja ennusta siellä.
_____________

Jer. 1:10 Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan, rakentamaan ja istuttamaan."

Jes. 10:15 Korskeileeko kirves hakkaajaansa vastaan, tai suurenteleeko saha heiluttajaansa vastaan? Ikäänkuin vitsa heiluttaisi kohottajaansa ja sauva saisi koholle sen, joka ei ole puuta!

Jer. 23:29 Eikö minun sanani ole niinkuin tuli, sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa?

Jer. 50:23 Kuinka rikottu ja särjetty onkaan se vasara, joka löi koko maanpiiriä! Kuinka onkaan Baabel tullut kauhistukseksi kansojen seassa!

no tässä muutama.

eli kuten taivaan enkelit, heillä on eri tehtäviä.
kuten myös esim vesi sateella.
se voi olla kirous tahi siunaus.
kuten tuli.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #56 : 01.01.14 - klo:21:09 »

Paavalin opetus kyseenalaistetaan valehtelemalla, että hän kirjoitti (saneli) vain omia vanhanpojan mielipiteitään, joita nykyajan "sivistyneet ja tietävät" ihmiset, mm. naispiispat,
osaavat "tulkita oikein" (=oman mielensä ja tahtonsa mukaan).
Ei ne miespiispatkaan, noin yleisesti ottaen, ole kovin selvillä vesillä. Kun on vallanhalu, löydetään Raamatusta vaikka minkälaisia virkakäsityksiä ja johtamisoppeja.

Todennäköisesti raamatulla pystytään perustelemaan melkein mitä tahansa oppijärjestelmää jos näin vain halutaan. Eikä ne muutkaan virkakäsitykset välttämättä perustu raamattuun vaan perinteisiin.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #57 : 01.01.14 - klo:21:14 »
Lainaus
Kukaan ei voi enää toimia samalla tavalla kuin VT:n profeetat.

kaksi säkkipukuista ??
ilmestys 3 Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."

eli olen sitä mieltä että profeetan virkaa ei ole lakkautettu.

ja saattaapa olla että jos Herra profeetan antaa, hänellä on enemmän "voimaa" kuin muinoin.
tämä on mutua.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #58 : 01.01.14 - klo:21:16 »

Paavalin opetus kyseenalaistetaan valehtelemalla, että hän kirjoitti (saneli) vain omia vanhanpojan mielipiteitään, joita nykyajan "sivistyneet ja tietävät" ihmiset, mm. naispiispat,
osaavat "tulkita oikein" (=oman mielensä ja tahtonsa mukaan).
Ei ne miespiispatkaan, noin yleisesti ottaen, ole kovin selvillä vesillä. Kun on vallanhalu, löydetään Raamatusta vaikka minkälaisia virkakäsityksiä ja johtamisoppeja.

Todennäköisesti raamatulla pystytään perustelemaan melkein mitä tahansa oppijärjestelmää jos näin vain halutaan. Eikä ne muutkaan virkakäsitykset välttämättä perustu raamattuun vaan perinteisiin.

Mihin virkoihin viittaat ??

Miten on uskotko että Profeettaa Mooses sai taivaasta sen mitä on ilmestysmajan virkoja perustaessa ilmoittanut ?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #59 : 01.01.14 - klo:21:17 »

Paavalin opetus kyseenalaistetaan valehtelemalla, että hän kirjoitti (saneli) vain omia vanhanpojan mielipiteitään, joita nykyajan "sivistyneet ja tietävät" ihmiset, mm. naispiispat,
osaavat "tulkita oikein" (=oman mielensä ja tahtonsa mukaan).
Ei ne miespiispatkaan, noin yleisesti ottaen, ole kovin selvillä vesillä. Kun on vallanhalu, löydetään Raamatusta vaikka minkälaisia virkakäsityksiä ja johtamisoppeja.

Todennäköisesti raamatulla pystytään perustelemaan melkein mitä tahansa oppijärjestelmää jos näin vain halutaan. Eikä ne muutkaan virkakäsitykset välttämättä perustu raamattuun vaan perinteisiin.
Henkilö, joka ei ole uskossa eikä lue Raamattua siihen Pyhän Hengen viisautta pyytäen, joutuu "tulkitsemaan" Raamattua, ja voi tosiaan keksiä sieltä millaisia ajatus- ja oppirakennelmia hyvänsä.
Raamattu on Jumalan pyhää Sanaa, eikä mikään filosofiankirja.