Kirjoittaja Aihe: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt  (Luettu 48780 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #45 : 23.11.13 - klo:12:27 »
Tuo häpeä olisi varmasti alue, josta olisi hyvä keskustella enemmänkin.  Oma osio?
Olen viime aikoina ajatellut häpeää paljon.
Jumala on luvannut estää meitä joutumasta häpeään,
mutta silti meillä on (kai useimmilla) valtavasti häpeäntunteita.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #46 : 23.11.13 - klo:12:31 »
No samaa ajattelin, että pitäisikö avata oma keskustelu.
Oliko sinulla Soltero idea millainen osio..avoin vai piiloitettu muilta kuin kirjautuneilta?

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #47 : 24.11.13 - klo:01:20 »
Tätä olen joskus miettinyt

"Ja pappi Saadok otti öljysarven majasta ja voiteli Salomon. Ja he puhalsivat pasunaan, ja kaikki kansa huusi: "Eläköön kuningas Salomo!" 1Kgs 1:40 Ja kaikki kansa seurasi häntä, ja kansa soitti huiluilla ja ratkesi niin suureen riemuun, että maa oli haljeta heidän huudostansa."

On siinä ollut ääntä. Hyvä etteivät yhtään kovempaa huutaneet - olisihan se ollut ikävä jos maa olisi haljennut. Ehkä he tunsivat jo sellaista vavahtelua jalkojensa alla että tajusivat että nyt on viisainta jo hillitä...
Olisiko maapallo haljennut kahteen yhtä suureen osaan jos he olisivat vähänkin vielä ääntään korottaneet vai mitä olisi tapahtunut?

Minun on tunnustettava että en ole tätä asiaa kovin vakavissani miettinyt  :P

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #48 : 24.11.13 - klo:02:24 »
No samaa ajattelin, että pitäisikö avata oma keskustelu.
Oliko sinulla Soltero idea millainen osio..avoin vai piiloitettu muilta kuin kirjautuneilta?
Ajattelin siis tällaista tavallista keskusteluketjua.
En tiedä, ovatko nämä osioita.
Hieno sana.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #49 : 25.11.13 - klo:18:17 »
Kiitos Lydia tällaista paikkaa etsinkin :)

Kysymys;

Room.10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tätä paikkaa olen mietiskellyt kun on erilaisia häpeätiloja ihmisillä, niin mitä mahdetaan tuossa jakeessa häpeällä tarkoittaa?

Tuli äsken mieleeni tämä viestisi kun mietin miten saatana yrittää syyllistää ihmistä, uskovaa siis eri tavoin, omilla valheillaan ja uskovan ihmisyydellä, tavoitteena saattaa häpeään suoranaisesti. Jumala astuu väliin ja sanoo viimeisen sanansa. Kaikki on maksettu.

Hyvin sanottu :) ajattelin kysellessäni erästä uskonsisarta joka on joutunut "häpeälliseen" elämän tilanteeseen. Eli tuo paikka ei varmaan tarkoita ihan kaikkea häpeää?
Olittekin jo miettineet ketjua häpeästä, varmaan häpeää löytyisikin monenlaista ja monesta näkökulmasta.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #50 : 25.11.13 - klo:20:08 »
Tätä olen joskus miettinyt

"Ja pappi Saadok otti öljysarven majasta ja voiteli Salomon. Ja he puhalsivat pasunaan, ja kaikki kansa huusi: "Eläköön kuningas Salomo!" 1Kgs 1:40 Ja kaikki kansa seurasi häntä, ja kansa soitti huiluilla ja ratkesi niin suureen riemuun, että maa oli haljeta heidän huudostansa."

On siinä ollut ääntä. Hyvä etteivät yhtään kovempaa huutaneet - olisihan se ollut ikävä jos maa olisi haljennut. Ehkä he tunsivat jo sellaista vavahtelua jalkojensa alla että tajusivat että nyt on viisainta jo hillitä...
Olisiko maapallo haljennut kahteen yhtä suureen osaan jos he olisivat vähänkin vielä ääntään korottaneet vai mitä olisi tapahtunut?

Minun on tunnustettava että en ole tätä asiaa kovin vakavissani miettinyt  :P

Raamatusta löytyy moniakin kohtia, joissa käytetään normaalia puhekieltä ja siihen mielestäni liittyy myös karrikointi eli liioittelu. UT:ssa on kohtia, joissa sanotaan, että koko kaupunki oli liikkeellä tai oven edessä (Mark. 1:33). Paavalin henki hänessä kiivastui, kun hän näki, että Ateena oli täynnä epäjumalankuvia. Paavalia ja Silasta sanottiin koko maailman villitsijöiksi jne.

Joskus Paavalikin näyttää käyttäneen ironiaakin saadakseen viestinsä perille. Meidän saattaa olla vaikeaa päästä Paavalin ajatuksista jyvälle (esim. 2. Kor. 11. luku), mutta kirjeen saajat saattoivat asian oivaltaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #51 : 25.11.13 - klo:20:08 »
Kiitos Lydia tällaista paikkaa etsinkin :)

Kysymys;

Room.10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tätä paikkaa olen mietiskellyt kun on erilaisia häpeätiloja ihmisillä, niin mitä mahdetaan tuossa jakeessa häpeällä tarkoittaa?

Tuli äsken mieleeni tämä viestisi kun mietin miten saatana yrittää syyllistää ihmistä, uskovaa siis eri tavoin, omilla valheillaan ja uskovan ihmisyydellä, tavoitteena saattaa häpeään suoranaisesti. Jumala astuu väliin ja sanoo viimeisen sanansa. Kaikki on maksettu.

Hyvin sanottu :) ajattelin kysellessäni erästä uskonsisarta joka on joutunut "häpeälliseen" elämän tilanteeseen. Eli tuo paikka ei varmaan tarkoita ihan kaikkea häpeää?
Olittekin jo miettineet ketjua häpeästä, varmaan häpeää löytyisikin monenlaista ja monesta näkökulmasta.

Avasin ketjun häpeästä.

http://puimatanner.net/index.php?topic=213.0

KTS

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #52 : 25.11.13 - klo:20:34 »
Ei niinkään askarruta mikään Raamatunpaikka sinänsä mutta se ihmetyttää, kuinka kajahtaneita ja asiayhteydestään irrotettuja tulkintoja elätellään karismaattisissakin piireissä. Tässä esimerkki Sakarjasta. Kohta yhdistetään usein Jeesukseen ja hyvältähän tämä alkuun näyttää:

Sakarja
13:6 Ja jos häneltä kysytään: "Mitä ovat nuo haavat sinun rinnassasi?" vastaa hän: "Ne lyötiin minun ystäväini huoneessa."

Mutta kun luetaan laajemmin koko lukua, huomataan, että kyse on aivan eri asiasta:
13:4 Sinä päivänä häpeävät profeetat itsekukin näkyään, kun he ennustavat, eivätkä he valhetellakseen pue yllensä karvaista vaippaa.
13:5 Hän sanoo: "En ole profeetta, vaan peltomies, sillä eräs mies on ostanut minut orjaksi jo nuoruudessani."
13:6 Ja jos häneltä kysytään: "Mitä ovat nuo haavat sinun rinnassasi?" vastaa hän: "Ne lyötiin minun ystäväini huoneessa."



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #53 : 29.11.13 - klo:22:15 »
Raamatun kuvakielessä Egyptin ja egyptiläisten ja egyptistä lähdön merkitys on aika ilmeinen.

Ammonilaiset ja mooabilaiset olivat Lootin jälkeläisiä.
He estivät israelilaisia pääsemästä omaan maahansa, mutta niin tekivät edomilaisetkin. 
On asioita, jotka estävät ihmisiä pääsemästä luvattuun maahan.

On myös ymmärrettävää, että ammonilaisia ja edomilaisia ei voitu päästää seurakuntaan.
Toisaalla monessa kohtaa Raamattua tuomitaan Edom.

En ymmärrä miksi egyptiläiset ja edomilaiset saivat tulla seurakuntaan kolmannessa polvessa.
Se lienee selvää, ettei egyptiläisiä saa inhota, olemmehan itse olleet ennen sellaisia.


Lainaus käyttäjältä: 5.Moos.23
3 Älköön ammonilainen ja mooabilainen pääskö Herran seurakuntaan; älkööt heidän jälkeläisensä edes kymmenennessä polvessa koskaan pääskö Herran seurakuntaan,
4 sentähden että he eivät tulleet leipää ja vettä tuoden teitä vastaan matkalla, kun olitte lähteneet Egyptistä, ja sentähden että hän palkkasi sinua vastaan Bileamin, Beorin pojan, Mesopotamian Petorista, sinua kiroamaan.
5 Mutta Herra, sinun Jumalasi, ei tahtonut kuulla Bileamia, vaan Herra, sinun Jumalasi, muutti kirouksen sinulle siunaukseksi, sillä Herra, sinun Jumalasi, rakasti sinua.
6 Älä koskaan, älä koko elinaikanasi, harrasta heidän menestystään ja onneaan.
7 Edomilaista älä inhoa, sillä hän on sinun veljesi. Älä inhoa egyptiläistä, sillä sinä olet asunut muukalaisena hänen maassaan.
8 Lapset, jotka heille syntyvät kolmannessa polvessa, pääskööt Herran seurakuntaan.
« Viimeksi muokattu: 29.11.13 - klo:22:17 kirjoittanut KnutL »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #54 : 30.11.13 - klo:09:12 »
Aloin lukemaan pitkästä aikaa VT:ia ja alkoi mietityttää seuraava asia:

1. Moos. luku 6

9 Tämä on kertomus Nooan suvusta. Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä.


Nooa lisäksi oli muitakin Jumalan yhteydessä vaeltaneita.

En enää muista, miten seuraava asia on mahdollisesti selitetty:

Miten on mahdollista, että ennen Jeesuksen sovitustyötä on joku ihminen voinut vaeltaa Jumalan yhteydessä?

Jotta voisi vaeltaa Jumalan yhteydessä, tarvitaan syntien sovittaminen ja Jeesuksen antama pyhitys. Mutta koska VT:n aikana ei syntien sovitusta ollut vielä tapahtunut Jeesuksen kautta, niin miten sen ajan ihmisissä oli mahdollista olla Jumalalle kelpaavia (synneistä puhdistettuja) ihmisiä?
« Viimeksi muokattu: 30.11.13 - klo:09:13 kirjoittanut Charlotte »

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #55 : 30.11.13 - klo:10:18 »
Jeesus on ollut Pelastaja maailman luomisesta asti.

Paratiisista karkoituksen jälkeen Hän puki heidät ja peitti heidän alastomuutensa :

1. Moos. 3:21
Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä.

"pukeutukaa vanhurskauteen ettei teidän alastomuutenne näkyisi"

tätä "pelastamista" on jatkunut siitä lähtien.....

ne, jotka luottivat tulevaan messiaaseen ja ne jotka luottavat menneeseen messiaaseen ovat nuo, jotka uskovat ja pelastuvat.

Joh. 8:24
Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

Joh. 1:34
Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."

Markus 14:
61 Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
62 Jeesus sanoi: "Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä".
63 Niin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Mitä me enää todistajia tarvitsemme?
64 Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan.
-- nämä tuomitsivat Jeesuksen kkoska Hän sanoi olevansa Jumala, he itse tulivat tuomituiksi myöhemmin koska eivät uskoneet että Jeesus on Jumala ja Pelastaja

Matt. 27:43
Hän on luottanut Jumalaan; vapahtakoon nyt Jumala hänet, jos on häneen mielistynyt; sillä hän on sanonut: 'Minä olen Jumalan Poika'."

Ihmiset on ennen ja jälkeen tuomittu sen mukaan mitä he uskovat Jeesuksesta. Sen mukaan mitä he uskoivat Jumalan sanoista ja lupauksista.  (vrt Aabraham)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #56 : 30.11.13 - klo:10:44 »
Pamahti päähäni, että tämä kohta on aika outo:

"Silloin Hän sanoi opetuslapsillensa: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän.
 Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa."" (Matt. 9:37-38)

Eikös tuota pidetä evankeliointi- ja lähetyskehotuksena?
Miksi siinä siis puhutaan kypsän viljan korjaamisesta eikä
siementen kylvämisestä?

Eikö Raamattu puhu siitä että yksi kylvää ja toinen leikkaa.
Juu, Johannes 4:35-38
Siltikin ihmettelen, että tuossa kohdassa ei puhuta kylvämisestä, vaan sadonkorjuusta.
Mutta se on siis ennakoituna sama asia.

niin juuri , sitä suuremmalla syyllä ihmettelen että nykyään tätä on ruvettu vääntämään lupaukseksi suuresta herätyksestä....

into hääräämiseen ja voitelun perässä juoksemiseen on ainoa motiivi miksi jotkut ovat innostuneita "herätyksestä" :(

Kukaan ei näytä välittävän että JEESUS ITSE  varoitti eksytyksestä eikä luvannut mitään suuria lopun ajan herätyksiä.

Minun mielestäni vaarallisinta on nimenomaan että vähätellään sitä mitä JEESUS ITSE  sanoo ja tekee ja tahtoo.

eikös tuo mies ole ainoa joka meidät pelastaa , miksi HÄNTÄ vähätellään ?

Charlotte

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #57 : 01.12.13 - klo:11:26 »


into hääräämiseen ja voitelun perässä juoksemiseen on ainoa motiivi miksi jotkut ovat innostuneita "herätyksestä" :(


Olen miettinyt, onko tuossa myös kyse siitä, että on vaikea tyytyä siihen omaan arkielämään.

Joskus oli sanonta "olla pienellä paikalla". Eli onko vaikeuksia elää sitä omaa "pientä" arkielämää ja siitä pääsee pakenemaan kuvitteelliseen elämään ja todellisuuteen, kun jatkuvasti odotetaan, että "kohta jotain suurta tapahtuu, ovi aukeaa" tms.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #58 : 01.12.13 - klo:14:38 »
into hääräämiseen ja voitelun perässä juoksemiseen on ainoa motiivi miksi jotkut ovat innostuneita "herätyksestä" :(

Tuskinpa kenelläkään suuren herätyksen perään haikailevalla on täysin epäitsekkäät motiivit. Eiköpähän usein mukana ole ainakin salainen ajatus siitä, että siinä voisi itsekin päästä näkyvälle paikalle? Ja tulla suureksi. Ja jos alkaa tuntea itsensä korvaamattomaksi, niin putoaminen on jo lähellä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #59 : 01.12.13 - klo:14:56 »
Minua hämmästyttää se, että herätyksestä puhuvat eivät tutki Raamatusta tuleeko herätys ja jos tulee, niin milloin ja minne se tulee. Mielestäni tässä on kerrottu minne se tulee. Oobed-Eedom tarkoittaa Edomin palvelijaa. Huomaa myos 6 askelta ja uhri (ei kuitenkaan syntiuhri)
Lainaus käyttäjältä: 2.Sam.6:
11 Ja Herran arkki jäi kolmeksi kuukaudeksi gatilaisen Oobed-Edomin taloon. Ja Herra siunasi Oobed-Edomia ja koko hänen taloansa.12 Kun kuningas Daavidille kerrottiin, että Herra oli Jumalan arkin tähden siunannut Oobed-Edomin taloa ja kaikkea, mitä hänellä oli, niin Daavid meni ja toi riemuiten Jumalan arkin Oobed-Edomin talosta Daavidin kaupunkiin. 13 Kun Herran arkin kantajat olivat astuneet kuusi askelta, uhrasi hän härän ja juottovasikan.
Edellisissä luvuissa kerrotaan, että Herran arkki oli Abinadabin talossa 20 vuotta (eli 2000 vuotta). Sitten ylistyksen omistajat (Baale of Judah) lähtivät tuomaan sitä filistealaistealaisilta matkitulla tavalla vaunuissa ja sen ympärillä karkeloitiin. Tuossa jakeessa oleva alkukielen sana tarkoittaa pilkkaamista.