Kirjoittaja Aihe: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt  (Luettu 50388 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #135 : 30.01.14 - klo:21:48 »
Tässä tulee taas mieleen ihmistekoinen ansioajattelu, jos käsitetään aarteiden keräämisen taivaaseen tarkoittavan hyvillä teoilla tienattua hiukan parempaa paikkaa taivaassa.

Tietysti jotkut käsittävät, että mitä pidemmälle on pyhittynyt ja mitä enemmän tehnyt hyviä tekoja, sitä paremman palkan saa, kun Jeesus tulee takaisin.

He vetoavat tähän:
"Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan."  (Matt. 16:27)

Ymmärrän tuossa tarkoitettavan, että riittävä teko on valita Jeesus oman elämänsä Herraksi.
Hänet torjuva saa maksaa teostaan eli joutuu kadotukseen.

Käsitys palkkatuomioistuimessa annettavasta palkasta on ainakin helluntailaisuudessa olemassa.
Siihen on perusteluna nimenomaan tuo edellä oleva jae.
En löytänyt aiheesta ainakaan vielä helluntailaista ajattelua, paitsi yhden pitkän gradun. Vilho Hartosen kirjoja ei taida minulla hyllyssä olla.


Tässä linkki erään citysrk:n johtajan puheeseen:
http://www.jklcitysrk.org/filebank/448-20121104_EskoValtanen.pdf

"Jumala on oikeudenmukainen, ja tämä ei ole mikään vähäpätöinen asia tämä Kristuksen
tuomioistuin – palkkatuomioistuin. Se koskee jokaista uskovaa halusipa tai ei, kaikki meidät
viedään sinne. Mutta sitä ei tarvitse pelätä, varsinkin jos on saanut ymmärryksen siitä, ja halun
palvella Jumalaa oikealla tavalla Raamatun periaatteiden mukaan. Jumala on oikeudenmukainen!
Jos Hän ei maksaisi palkkaa, niin silloin Hän ei olisi oikeudenmukainen. Näin se vaan on."

"Jos ei tällaista olisi, että kaikki vaan nollataan, kaikki on ihan blankkoa sen jälkeen, niin se vie
myöskin kaiken motivaation palvella Jumalaa, koska me rakastetaan Jumalaa. Mitä enempi me
rakastetaan Jumalaa sitä enempi me halutaan palvella Häntä oikealla mielenlaadulla. Onkos se
todella totta että Jeesus sanoi: ”Kerätkää aarteita taivaaseen.” Jos me uskomme sen, niin se –
kuulkaa, se muuttaa paljon meidän asenteita monessa asiassa."

"Mutta taivaassa ei tarvita demokratiaa koska siellä on absoluuttinen oikeudenmukaisuus. Taivas on
kuningaskunta, jossa Jumala tietää tasan tarkkaan kenet Hän laittaa mihinkin paikkaan, eikä siinä
ole mitään nokan koputtamista. Ja me mielellään, kun tiedämme, että Jumala on oikeudenmukainen,
niin otamme sen vastaan mitä Hän sanoo.
Taivaassa on eri auktoriteetteja, joka riippuu siitä palkasta. Me voimme siihen vaikuttaa
maanpäällä. Se on muuten suuri asia että joku tajuaa sen, että minä voin vaikuttaa siihen, ettei se ole
vaan arpapeliä. Se ei ole sitä, vaan sen on todellista oikeudenmukaisuutta jossa meillä on
pelisäännöt miten ne maksetaan. Jumala sanoo: ”Tuossa on paikat, noiden ja noiden perusteella, ja
se on Raamattu.” Siellä on kerrottu pelisäännöt kaikista asioista, se on siitä vaan, ja muuta
pelisääntöä ei ole.

"Kuinka se ykskaks tulee demokraattiseksi, palkattomaksi ettei kukaan tee jotain
spesiaalitehtävää, vaan kaikki tekee samaa jotenkin vaan, että se on yksi mössö. Taivaassa on
järjestys, Jumala on järjestyksen Jumala, ja jokaisella on oma paikkansa. Se on jännä nähdä miten
meidänkin seurakunnalle käy siellä, minkälaisia me ollaan. Sen vasta paljastaa taivas."

"Se olisi aika outoa jos Jumala tulisi taivaassa sanomaan: ”Minulla on täällä ihan oma lakikirja ja
minä teen näin.” Silloinhan se olisi ihan että me emme voisi millään tavalla vaikuttaa siihen. Nyt
sanotaan: ’Kerätkää aarteita taivaaseen,’ ja me voimme vaikuttaa että niitä kerätään, sen Raamattu
kertoo."

Taisto

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #136 : 30.01.14 - klo:21:49 »
kuten venäläinen ruletti.
mutta Herralla ei ole mitään pelissä, vain minulla.
Herrallako ei ole mitään pelissä?

Hän, Kaikkivaltias, oli Jeesuksessa ja antoi itsensä uhriksi, teurastettavaksi
meidän takiamme, saadakseen meidät yhteyteensä, tehdäkseen meidän
elämästämme hyvän ja vanhurskaan, voidakseen osoittaa meille rakkautta ja me Hänelle.
Ja Hän ottaa riskin, että me kaikesta huolimatta torjumme Hänet ja aiheutamme
Hänelle suurta surua.

Ja sinä sanot, että Hänellä ei ole mitään pelissä??

Minä sanoisin, että Hänellä on kaikki pelissä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.14 - klo:21:53 kirjoittanut Taisto »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #137 : 30.01.14 - klo:21:54 »
Tässä tulee taas mieleen ihmistekoinen ansioajattelu, jos käsitetään aarteiden keräämisen taivaaseen tarkoittavan hyvillä teoilla tienattua hiukan parempaa paikkaa taivaassa.

Tietysti jotkut käsittävät, että mitä pidemmälle on pyhittynyt ja mitä enemmän tehnyt hyviä tekoja, sitä paremman palkan saa, kun Jeesus tulee takaisin.

He vetoavat tähän:
"Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan."  (Matt. 16:27)

Ymmärrän tuossa tarkoitettavan, että riittävä teko on valita Jeesus oman elämänsä Herraksi.
Hänet torjuva saa maksaa teostaan eli joutuu kadotukseen.

Käsitys palkkatuomioistuimessa annettavasta palkasta on ainakin helluntailaisuudessa olemassa.
Siihen on perusteluna nimenomaan tuo edellä oleva jae.
En löytänyt aiheesta ainakaan vielä helluntailaista ajattelua, paitsi yhden pitkän gradun. Vilho Hartosen kirjoja ei taida minulla hyllyssä olla.


Tässä linkki erään citysrk:n johtajan puheeseen:
http://www.jklcitysrk.org/filebank/448-20121104_EskoValtanen.pdf

"Jumala on oikeudenmukainen, ja tämä ei ole mikään vähäpätöinen asia tämä Kristuksen
tuomioistuin – palkkatuomioistuin. Se koskee jokaista uskovaa halusipa tai ei, kaikki meidät
viedään sinne. Mutta sitä ei tarvitse pelätä, varsinkin jos on saanut ymmärryksen siitä, ja halun
palvella Jumalaa oikealla tavalla Raamatun periaatteiden mukaan. Jumala on oikeudenmukainen!
Jos Hän ei maksaisi palkkaa, niin silloin Hän ei olisi oikeudenmukainen. Näin se vaan on."

"Jos ei tällaista olisi, että kaikki vaan nollataan, kaikki on ihan blankkoa sen jälkeen, niin se vie
myöskin kaiken motivaation palvella Jumalaa, koska me rakastetaan Jumalaa. Mitä enempi me
rakastetaan Jumalaa sitä enempi me halutaan palvella Häntä oikealla mielenlaadulla. Onkos se
todella totta että Jeesus sanoi: ”Kerätkää aarteita taivaaseen.” Jos me uskomme sen, niin se –
kuulkaa, se muuttaa paljon meidän asenteita monessa asiassa."

"Mutta taivaassa ei tarvita demokratiaa koska siellä on absoluuttinen oikeudenmukaisuus. Taivas on
kuningaskunta, jossa Jumala tietää tasan tarkkaan kenet Hän laittaa mihinkin paikkaan, eikä siinä
ole mitään nokan koputtamista. Ja me mielellään, kun tiedämme, että Jumala on oikeudenmukainen,
niin otamme sen vastaan mitä Hän sanoo.
Taivaassa on eri auktoriteetteja, joka riippuu siitä palkasta. Me voimme siihen vaikuttaa
maanpäällä. Se on muuten suuri asia että joku tajuaa sen, että minä voin vaikuttaa siihen, ettei se ole
vaan arpapeliä. Se ei ole sitä, vaan sen on todellista oikeudenmukaisuutta jossa meillä on
pelisäännöt miten ne maksetaan. Jumala sanoo: ”Tuossa on paikat, noiden ja noiden perusteella, ja
se on Raamattu.” Siellä on kerrottu pelisäännöt kaikista asioista, se on siitä vaan, ja muuta
pelisääntöä ei ole.

"Kuinka se ykskaks tulee demokraattiseksi, palkattomaksi ettei kukaan tee jotain
spesiaalitehtävää, vaan kaikki tekee samaa jotenkin vaan, että se on yksi mössö. Taivaassa on
järjestys, Jumala on järjestyksen Jumala, ja jokaisella on oma paikkansa. Se on jännä nähdä miten
meidänkin seurakunnalle käy siellä, minkälaisia me ollaan. Sen vasta paljastaa taivas."

"Se olisi aika outoa jos Jumala tulisi taivaassa sanomaan: ”Minulla on täällä ihan oma lakikirja ja
minä teen näin.” Silloinhan se olisi ihan että me emme voisi millään tavalla vaikuttaa siihen. Nyt
sanotaan: ’Kerätkää aarteita taivaaseen,’ ja me voimme vaikuttaa että niitä kerätään, sen Raamattu
kertoo."
Tuo henkilöhän opettaa taivaaseen liittyviä asioita, jotka perustuvat vain hänen omaan mielikuvitukseensa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #138 : 31.01.14 - klo:18:51 »
Se on aika iso ero opetuksessa, jos toisen mukaan taivaassa on luvassa erilaista hallintavaltaa ja erilaisia rikkauksia tai että kaikki saavat saman palkan.

Kertomuksessa viinitarhan työntekijöistä, kaikki saivat palkaksi yhden denarin.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #139 : 03.02.14 - klo:11:39 »
1. Joh. 5:16
   
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.

Tätä pohdin nyt että mikä tai mitkä synnit ovat kuolemaksi, jottei sitä/niitä harjoittavan puolesta olisi hyvä rukoilla?
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #140 : 27.02.14 - klo:15:48 »

Ilm.2:
17 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sille, joka voittaa, minä annan kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven, ja siihen kiveen on kirjoitettu uusi nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin sen nimen saaja.

Mielenkiintoista, mikä on tuo valkoinen kivi ja miten se nimi mahtaa liittyä ihmiseen tai millä tavalla, onko kytköksissä jollakin tavoin henkilökohtaiseen Jumala suhteeseen?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #141 : 27.02.14 - klo:18:44 »
Pienen nettisurffauksen ja kirjahyllyn luona vierailun tuloksena löysin valkoiselle kivelle kolme erilaista selitystä: 1) Muinoin kreikkalaisessa tuomioistuimessa äänestys suoritettiin valkoisen ja mustan kiven avulla. Kivien määrät laskettiin. Riittävä määrä valkoisia kiviä toi vapauden. 2) Kilpailuissa voittaja sai valkoisen kiven. 3) Tiili halkaistiin. Ystävykset kirjoittivat puolikkaisiin nimensä. Ystävät vaihtoivat kiven puolikkaita keskenään. Kivet periytyivät suvussa. Kiven puolikkaat sopivat toisiinsa ja niiden avulla voitiin todistaa jotakin, en tiedä mitä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #142 : 27.02.14 - klo:19:30 »
Valkoista kiveä on näköjään käytetty erilaisiin tarkoituksiin muinoin..mutta tuo nimi jota ei tunne kuin saaja. Eli sen saman nimenko saavat kaikki jotka voittavat kun tuo Raamatun kohdalla puhutellaan seurakuntaa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #143 : 27.02.14 - klo:20:23 »
Neljäs selitys valkoisesta kivestä on, että sellaista saatettiin käyttää antiikin aikana pääsylipun tavoin.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #144 : 20.03.14 - klo:17:34 »
Luuk. 16:9
   
Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.


Tätä olen miettinyt että pitääkö meidän jotenkin ansaita pääsy iäisiin majoihin? ???
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #145 : 23.03.14 - klo:14:30 »
"Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen" (Efes.4:11-12).

Meidän pitäisi iloita siitä että meillä on välimies Jeesus Kristus ja olemme pyhiä sovitustyön perusteella. Wau!

Marjatta

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #146 : 23.03.14 - klo:14:44 »
Ihana Raamatun kohta Lydialla.

Minä olen ollut  pitempään näiden jakeiden edessä.

Room 5:
1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
3. Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
4. mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.



Tosi rakas luettava. Elän siitä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #147 : 23.03.14 - klo:15:45 »
Ihana Raamatun kohta Lydialla.

Minä olen ollut  pitempään näiden jakeiden edessä.

Room 5:
1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
3. Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
4. mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.



Tosi rakas luettava. Elän siitä.


Juuri tuo tummentamani lause tuo sen ilon joka sydämessä on, sanoisinpa juhlan vaikka ulkonaisesti asiat olisivat epätyydyttäviä ihmisen omasta mielestä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #148 : 23.03.14 - klo:16:14 »
"Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen" (Efes.4:11-12).

Meidän pitäisi iloita siitä että meillä on välimies Jeesus Kristus ja olemme pyhiä sovitustyön perusteella. Wau!

Ja jotkut vielä yrittävät lisätä jotain sillä omalla pikku lusikalla siihen, mitä on jo lapiolla annettu! Ja mikä parasta, se on luettua  pyhyyttä, jota ei voi täydentää, mutta jossa on hyvä elää. "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hepr. 10:14).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #149 : 23.03.14 - klo:16:25 »
"Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen" (Efes.4:11-12).

Meidän pitäisi iloita siitä että meillä on välimies Jeesus Kristus ja olemme pyhiä sovitustyön perusteella. Wau!

Ja jotkut vielä yrittävät lisätä jotain sillä omalla pikku lusikalla siihen, mitä on jo lapiolla annettu! Ja mikä parasta, se on luettua  pyhyyttä, jota ei voi täydentää, mutta jossa on hyvä elää. "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hepr. 10:14).

Aamen! Ja Kristuksessa olemme täydelliset ja se totuus ei pala tulessakaan.


1. Oi Jumalan kuink iloitsen: sinulta puvun sain. Se sopii mulle taivaaseen, johonka matkustan

2. En taida kyllin katsella ja siitä iloita; jos milloin siihen katsahdan, se ain on uutena.

3. Ei siinä löydy ryppyä, ei mitään saastaista; vaikk´ olen kuinka mustana, se minut kirkastaa.