Kirjoittaja Aihe: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt  (Luettu 50381 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #105 : 10.01.14 - klo:21:22 »

Katolilaisethan jopa tosissaan esittävät, että vain katolisessa kirkossa on pelastus.

Myös muilla pienemmillä liikkeillä on samansuuntaisia näkemyksiä.
Mainitse esimerkkejä.

jehovan todistajat, lestadiolaiset, turun weijon jumalan srk, ja sitten joskus perinnehelluntailaisuudessa.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #106 : 12.01.14 - klo:15:18 »

Katolilaisethan jopa tosissaan esittävät, että vain katolisessa kirkossa on pelastus.

Myös muilla pienemmillä liikkeillä on samansuuntaisia näkemyksiä.
Mainitse esimerkkejä.

jehovan todistajat, lestadiolaiset, turun weijon jumalan srk, ja sitten joskus perinnehelluntailaisuudessa.

Ap. t. 4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

ISÄ antoi oman NIMENSÄ Pojalle: JEESUS.

31 Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.
32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,

Joh. 17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Joten vain ja yksin Isä nimi on se jonka kautta ihminen pelastuu: JEESUS, Jumalan Poika.

Joh. 3:34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
35 Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

1. Joh. 4:14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.

2. Joh. 1:9 Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #107 : 16.01.14 - klo:15:08 »
Evankeliumi Johanneksen mukaan 15
1. "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.


Miten ymmärrätte nuo alleviivatut, keitä he ovat?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #108 : 16.01.14 - klo:15:37 »
Evankeliumi Johanneksen mukaan 15
1. "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.


Miten ymmärrätte nuo alleviivatut, keitä he ovat?
Tuohan on osa Jeesuksen puhetta opetuslapsilleen.
Hän kehottaa heitä pysymään siinä opetuksessa, jonka on heille antanut.
Niin tekemällä he kantavat hyvää hedelmää ja pysyvät puhtaina (jae 3).

Jeesus varoittaa, että jos joku ei pysy Hänen opetuksessaan, hän kuivettuu kuin oksa,
joka heitetään pois (jae 6).

Oleellista on siis noudattaa sitä oppia, jonka Jeesus itse antoi opetuslapsilleen, ja
jota mekin voimme Raamatusta opiskella, koska lupaukset kuuluvat meillekin.

Näistä jakeistahan on kehitelty armottomia suoritusoppeja, joiden mukaan vain tarpeeksi paljon riittävän hyviä hengellisiä tekoja suorittanut uskova täpärästi selviytyy.
Jos hän hiukankaan epäonnistuu tekemisissään,
suoritteet ovat liian heikkotasoiset ja vieläpä pyhittäytyminen on vajaata huonolaatuisen kilvoittelun takia, hän joutuu karsituksi ja tulee palamaan muiden huonojen kanssa
helvetin tulessa.

Minulle evankeliumi Jeesuksesta on armoon perustuvaa ilosanomaa ja riemua siitä, että
olen Jeesuksen lunastustyön kautta oikeutettu pelastusvarmuuteen ja ylösnousmustoivoon-
täysin ilman omia ansioitani, saastaisena syntisäkkinä, vain vanhurskaan Jeesuksen verihaavojen kautta Jumalalle kelpaavana.


Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #109 : 16.01.14 - klo:16:11 »
Minusta nuo ovat peloittavia sanoja. Ehkä silloin ihminen tietoisesti jättänyt Jumalan..tai jos se ei ole niin sitten on ongelma.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #110 : 16.01.14 - klo:17:41 »
Tätä voisi tarkastella ihan luontoa katsomalla. Tässä ympärillämme kasvaa monenlaisia puita. Kun joskus käy myrskytuuli, niin piha on täynnä oksankäkkyroita, joita on koottava yhteen ja vietävä pois.

Yhteistä näille oksille on, etteivät ne ole "juurtuneet" runkoon, vaan ovat kuivettuneet. Niissä ei siis aikoihin ole kiertänyt se elämä, joka kiertää rungossa. Siksi nämä oksat ovat irronneet ja lähteneet tuulen mukaan. Luonnollinen elämänyhteys runkoon on katkennut.

Jos lähdemme siitä ajatuksesta, että jokainen ihminen syntyy tähän maailmaan Jumalan lapsena, niin tuo puuvertaus on aika osuva. Joskus tuulen mukaan lähtee isompikin oksa, joka on saattanut vuosia, jopa vuosikymmeniä olla rungon yhteydessä.

Paavali kirjoittaa niistä, jotka ovat hurmaantuneet toisenlaiseen evankeliumiin tai jotka ovat tavalla tai toisella hylänneet yksinkertaisen armon evankeliumin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #111 : 16.01.14 - klo:18:40 »
Kun iso oksa irtoaa rungosta, voi tulla pahaa jälkeä, kuten oheinen kuva osoittaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Marjatta

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #112 : 16.01.14 - klo:19:14 »
Siinähän on yksisarvinen, vihainen susi.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #113 : 16.01.14 - klo:19:16 »
3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

Mielestäni tuossa on vakava varoituksen sana uskoontulleelle vielä tänäkin päivänä. Taas palaan siihen omaan osuuteen mikä jokaisella uskovalla on.
En tiedä mihin ne tukeutuvat jotka ovat sitä mieltä 'kerran uskova, aina uskova'.

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #114 : 16.01.14 - klo:19:18 »
Siinähän on yksisarvinen, vihainen susi.

Niin on ja kiristelee hampaitaan.  >:(

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #115 : 16.01.14 - klo:20:07 »
2. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.

hhhm. oksan syy jos ei saa valoa, vettä ja ravintoa?

mitä Kirjoitukset muualla puhuvat oksista ja kuinka ja kuka niistä huolta pitää?
aurinko kuivattaa jos ei ole vettä ??
Myrsky vie mennessään jos ei ole suojaa ??

Mitä sanaa esim, kreikkalainen ja VT:ssä on oksasta?

voiko tässä olla yhteyttä taivaan lintuihin, jos ne eivät saa itse vettä, ei sadetta, ei valoa, pimeys, ei ravintoa, nääntyminen.
Mitä voi taivaan lintu tehdä että aurinko nousee ja ei polta vaan antaa kasvua?
voiko lintunen tehdä sateen, joka on virkistävä??
voiko lintunen kasvattaa pensaissa ja puissa marjoja??

jos Jumala kieltää nämä, kuinka lintusen käy?
__________________________

Sananl. 10:31 Vanhurskaan suu kasvaa viisauden hedelmän, mutta kavala kieli hävitetään.

antaako Jumala kaikille soimaamatta viisautta joka sitten kasvattaa hedelmää ja poistaa epäuskon??
Jos Jumala ei anna viisautta, mitä voi ihminen tehdä ??

Sananl. 27:18 Joka viikunapuuta hoitaa, saa syödä sen hedelmää; ja joka isännästänsä vaarin pitää, se tulee kunniaan.

voiko Jumala peittää kasvonsa niin että ihminen menettää toivon ??
Jos viinitarhuri ei tee kaikkea puun tahi oksan eteen, kohdalla, mitä voi oksa tehdä ?

Jes. 32:17 Silloin vanhurskauden hedelmä on rauha, vanhurskauden vaikutus lepo ja turvallisuus iankaikkisesti.

Kuka on vanhurskas Jumalan edessä ?? Mooses ja Samuel, mahdollisesti.
meillä muilla on toivo että Jumala katsoo ja lukee meidät vanhurskaiksi ?? ja sitten ei hedelmää puutu??

Voiko Jumalan viisaus myös tuottaa vanhurskautta ?? eli sen hedelmän eli rauha, ilo lepo ja turvallisuus??
Mitä Jos Jumala ei anna viisautta jos joku sitä anoo??
Mitä voi uskova, ihminen tehdä??


Mal. 3:11 Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.

Joel 2:25 Ja minä korvaan teille ne vuodentulot, jotka heinäsirkka, syöjäsirkka, tuhosirkka ja kalvajasirkka söivät, minun suuri sotajoukkoni, jonka minä lähetin teitä vastaan.

Aam. 4:9 Minä rankaisin teitä nokitähkillä ja viljanruosteella; teidän monet puutarhanne, viinimäkenne, viikunapuunne ja öljypuunne söi kalvajasirkka. Mutta te ette kääntyneet minun tyköni, sanoo Herra.

Jumalan suuri ja vastustamaton sotajoukko, kuka voi vastustaa??

Gal. 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

voiko ihminen itse päättää että nyt olen täynnä Pyhää Henkeä ja teen sitten hedelmää??

Fil. 1:11 täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi.

onko uskovan teko vai Jumalan että Herra Jeesus Kristus tekee jotain??
jos Herra ei tee, mitä voi uskova tehdä??

Jaak. 3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.

Antaako Jumala kaikille viisautta jos anoo??
Salomon kohdalla viisaus alkoi, lähes välittömästi näkyä eli muut näkivät ja kuulivat että nyt on Jumalan Viisaus esillä.

mitä jos Jumala ei anna??

siis kaikki on tässä,

2. Moos. 33:19 Hän vastasi: "Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen 'Herra' sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan".

Room. 9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".

eli Jumala joko antaa tai ei anna??


Job 1:21 "Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi."
« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:20:14 kirjoittanut Vastavoima »

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #116 : 16.01.14 - klo:20:12 »
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

Mitä jos Jumala saattaa meidät kiusaukseen?? eikä päästä pahasta??

Mitä Jobi voi tehdä jos Jumala koettelee??

ammuuko lehmä tahi lammas, viheriäisillä niityillä ?? virvoittavien vetten tykönä??
eikä kuivassa erämaassa.
hhmmm

Job 1:21 "Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi."
« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:20:14 kirjoittanut Vastavoima »

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #117 : 16.01.14 - klo:20:15 »
Raamattu sanoo ettei Jumala kiusaa ketään ja jos hän on sallinut kiusauksen hän antaa siitäkin ulospääsyn. Uskovaa koetellaan monissa liemissä, Jumala useinkin haluaa nöyyyttää myös, se tekee hyvää loppupeleissä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #118 : 16.01.14 - klo:20:17 »
3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

Mielestäni tuossa on vakava varoituksen sana uskoontulleelle vielä tänäkin päivänä. Taas palaan siihen omaan osuuteen mikä jokaisella uskovalla on.
En tiedä mihin ne tukeutuvat jotka ovat sitä mieltä 'kerran uskova, aina uskova'.
Tietenkin luopioita on aina olemassa.

Onneksi määrätietoinen ja tarkoitushakuinen irtisanoutuminen Jeesuksen yhteydestä ja Hänen Herruutensa kieltäminen on erittäin harvinaista.
Oman oksansa irrottamiseen Jeesuksen viinipuusta tarvitaan hyvin paljon pahaa, eikä sellainen tapahdu epähuomiossa.

Jeesus oikein etsii eksyksissä olevia lampaita, koska Hän ei halua kenenkään joutuvan hukkaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #119 : 16.01.14 - klo:20:29 »
Onneksi määrätietoinen ja tarkoitushakuinen irtisanoutuminen Jeesuksen yhteydestä ja Hänen Herruutensa kieltäminen on erittäin harvinaista.
Oman oksansa irrottamiseen Jeesuksen viinipuusta tarvitaan hyvin paljon pahaa, eikä sellainen tapahdu epähuomiossa.

Jeesus oikein etsii eksyksissä olevia lampaita, koska Hän ei halua kenenkään joutuvan hukkaan.

Lain alaisen julistuksen seurauksena tätä tapahtuu. Ja kuinka yleistä sellainen julistus onkaan! Kun läheltä on päässyt sitä seuraamaan, niin on sanottava, että se on useinkin mahdollista. Ja vihollisen taitava juoni on päästä seurakuntaan ja tuoda tällainen julistus jonkun kunnioitetun "Jumalan palvelijan" kautta. Sellainen sanoma menee kuin häkä päähän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell