Kirjoittaja Aihe: Häpeätkö häpeää?  (Luettu 4714 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Häpeätkö häpeää?
« : 25.11.13 - klo:19:45 »
Avaan ketjun häpeästä, en alusta sen kummemmin, jokainen voi kirjoitella aiheesta vapaasti.

On oikeanlaista häpeää jolla on jopa suojeleva vaikutus ihmiseen sekä epänormaalia joka kytkee ihmisen itseensä melkeimpä lapsuudesta vanhuuteen asti, se on taakka todella.

Jumalan apu häpeään?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #1 : 25.11.13 - klo:20:16 »
Avaan ketjun häpeästä, en alusta sen kummemmin, jokainen voi kirjoitella aiheesta vapaasti.

On oikeanlaista häpeää jolla on jopa suojeleva vaikutus ihmiseen sekä epänormaalia joka kytkee ihmisen itseensä melkeimpä lapsuudesta vanhuuteen asti, se on taakka todella.

Jumalan apu häpeään?

Yksi asia on jäänyt hävettämään, mutta sitä lienee monen vaikea ymmärtää. Tulin aikoinaan uskoon luterilaisissa ympyröissä. Kolme vuotta myöhemmin muutin paikkakuntaa ja erosin kirkosta liittyäkseni erääseen ei-luterilaiseen seurakuntaan ja menin seurakunnan käytännön mukaisesti kasteelle. Sen "kuuliaisuuden askeleen" ansiosta minusta tuli "parempi" uskovainen kuin luterilaiset ja varmaan sen osoitinkin eri tavoin. Ylimielisyyttä se kuitenkin oli ja sitä olen saanut hävetä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #2 : 25.11.13 - klo:20:26 »
Lainaus
Jumalan apu häpeään?

Jumalan lohdutus häpeästä ja "palkka".

Jes. 61:7 Häpeänne hyvitetään teille kaksin kerroin, ja pilkatut saavat riemuita osastansa. Niin he saavat kaksinkertaisen perinnön maassansa; heillä on oleva iankaikkinen ilo.

ja samaa korvaus linjaa Jumala käyttää:

Joel 2:22 Älkää peljätkö, metsän eläimet, sillä erämaan laitumet viheriöivät, sillä puu kantaa hedelmänsä, viikunapuu ja viiniköynnös antavat voimansa.
23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen ja kevätsateen, niinkuin entisaikaan.
24 Ja puimatantereet tulevat jyviä täyteen, ja kuurna-altaat pursuvat viiniä ja öljyä.
25 Ja minä korvaan teille ne vuodentulot, jotka heinäsirkka, syöjäsirkka, tuhosirkka ja kalvajasirkka söivät, minun suuri sotajoukkoni, jonka minä lähetin teitä vastaan.
26 Ja te syötte kyllälti ja tulette ravituiksi ja kiitätte Herran, teidän Jumalanne, nimeä, hänen, joka on tehnyt ihmeitä teitä kohtaan. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti.
27 Ja te tulette tietämään, että Israelin keskellä olen minä. Ja minä olen Herra, teidän Jumalanne, eikä toista ole. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti.

Sak. 9:12 Tulkaa takaisin varustukseen, te vangit, joilla on toivo; myös tänä päivänä minä julistan: kaksin verroin minä sinulle korvaan.

Joopa joo. HUOM:
25 Ja minä korvaan teille ne vuodentulot, jotka heinäsirkka, syöjäsirkka, tuhosirkka ja kalvajasirkka söivät, minun suuri sotajoukkoni, jonka minä lähetin teitä vastaan.

"Ja minä olen Herra, teidän Jumalanne, eikä toista ole. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti."

Oma Jumala on häpäissyt minut, usein ! sillä yksikään sairas ei ole parantunut, ei voimaa heikoille, ei lohtua murheellisille.
ja kaikki sukulaiseni tietävät suuret sanani, ja saan häpeästä painaa pääni alas!

Mutta Kun ja Jos Jumala on armollinen suvussani ei ole yhtään vajavaista eikä sairasta.

Niipä niin, Jumala on hiljaa ja ei tee mitään, joten pakko vain hävetä Jumalan puolesta.

Kuinka usein on itselleni sanottu, eri sanoin: "Missä on sinun Jumalasi."
no ei auta  muu kuin poistua häpeillen ja "anteeksi" pyydellen.

Jumalan on pakko "olla se ja sitä" mitä sanoo, tai sitten ei ole Jumalaa.
« Viimeksi muokattu: 25.11.13 - klo:20:29 kirjoittanut Vastavoima »

Lydia

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #3 : 25.11.13 - klo:20:38 »
Mistä syntyy häpeän juuret? Ihminen voi joutua häpeän uhriksi jo lapsuudessa tietämättä syytä. Häpeä tekee ihmisestä säikyn, syöksähtelee pusikkoon kuin pupujussi katseita piiloon..muiden on vaikea ymmärtää käytöstä kun useinkin ihminen häpeää häpeäänsä.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #4 : 25.11.13 - klo:20:48 »
Ainakin lapsena tapahtuneet nöyryyttämiset jne. muiden taholta saavat aikaan häpeää.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #5 : 25.11.13 - klo:20:51 »
Turhien päivien iloksi olen katsellut piilokamera juttuja.
tässä on häpeällä suuri "opetus".
eli kun ihminen joutuu tilanteeseen mitä ei voi käsittää, häpeää ja naurulla pääsee omasta häpeästä eli tyhmyydestä ulos.
Jos alkaa tutkimaan ja katsomaan mitä ja miksi, muut nauravat !


Lydia

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #6 : 25.11.13 - klo:20:53 »
Ainakin lapsena tapahtuneet nöyryyttämiset jne. muiden taholta saavat aikaan häpeää.

Varmaan on juri noin. Huomiotta jättämisellä on sama vaikutus, en ole mitään, ei mulla ole mitään merkitystä kenellekkään.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #7 : 25.11.13 - klo:21:15 »
Ainakin lapsena tapahtuneet nöyryyttämiset jne. muiden taholta saavat aikaan häpeää.

Varmaan on juri noin. Huomiotta jättämisellä on sama vaikutus, en ole mitään, ei mulla ole mitään merkitystä kenellekkään.

Tuo huomiotta jättäminen myös, ja yleensäkin kaikeinlaiset kaltoinkohtelut jne.

Sanotaan, että jos pieni lapsi kokee paljon häpeää, siitä voi tulla osa hänen persoonaansa ja sen takia siitä on niin vaikea päästä irti aikuisenakaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #8 : 25.11.13 - klo:21:44 »
Tajusin vasta keski-ikäisenä, että yksi koko elämääni halitsevista elementeistä on häpeä.
Se on kai etupäässä kasvatuksen ja lapsuuden kokemusten seurausta.
Hyvin monien tekemisteni ja tekemättä jättämisten vaikuttimena on ollut
häpeä tai sen alitajuinen välttäminen.
Vaikka olen kai hiukan kyennyt vähentämään häpeätaakkaani, paljon on vielä jäljellä.

Josssakin määrin häpeän koko olemassaoloani.
Mitään varsinaista näkyvää tai järkeenkäypää syytä ei kai ole.

Kuitenkin koen lähes aina olevani humanoidi, joka on naamioitunut ihmiskunnan jäseneksi.
Juu, en ole mielisairas.  Kyseessä ei ole jakomielitautinen harha.
Kysymys ei ole myöskään vain siitä, että kokisin olevani uskovana "kahden maan kansalainen".

En ole koskaan "kuulunut" mihinkään, olen ns. ei mistään kotoisin- oleva henkilö.
Pohjimmiltaan kai häpeäni onkin sitä, että pelkään humanoidisuuteni paljastuvan.
Epäilen syvällä mielessäni, että jospa muut näkevät minusta jotakin sellaista,
jonka paljastuminen on tuhoavaa.
Siksi häpeilen ja livistän joka paikasta, jos vain mahdollista.

Onkohan tällainen yleistä?


« Viimeksi muokattu: 25.11.13 - klo:22:58 kirjoittanut Soltero »

Lydia

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #9 : 25.11.13 - klo:21:50 »
Solteron kertoma tuntuu liiankin tutulle.

Häpeä kun se asuu ihmisessä vaikuttaa aina kaikeen, silloin ei ole olemassakaan asioita ilman häpeän aspektia.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #10 : 25.11.13 - klo:21:57 »
Itse olen erakko.
jos olisi mahdollista eläisin vaimoni kanssa keskellä metsää eli peltoa ja järveä.
Rakennan kaksi muuria ympärille ja vihaisia koiria tämän aitauksen sisällä.
susia, dobermaneja, bitpulterrieri ja kaikkia isoja ja vihaisia petoja !
ja pidän niitä jatkuvassa nälässä.

joopa joo oma suoja linna ja muuri ja valli !
enkelit tosin ovat hyvä suoja mutta sudet ovat kanssa laumassa jokin suoja.



hah hah lisää syötävää !


hah hah jäit kiinni !
« Viimeksi muokattu: 25.11.13 - klo:22:13 kirjoittanut Vastavoima »

wakan

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #11 : 26.11.13 - klo:03:13 »
Mutta eikös nuo ole rottweilereita?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #12 : 26.11.13 - klo:03:17 »
no kaikki vihaiset ja isot koirat sopivat :)
ja vastis saa olla rauhassa.

oma saari olisi hyvä :) ja vesihauta, ja krokotiileja sekä piranoita.
happo allas ja laillisia miinoja, esim ketun rautoja.

no onhan tässä aikaa keksiä-

wakan

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #13 : 26.11.13 - klo:04:12 »
yksi koko elämääni halitsevista elementeistä on häpeä.

En ole koskaan "kuulunut" mihinkään, olen ns. ei mistään kotoisin- oleva henkilö.
Pohjimmiltaan kai häpeäni onkin sitä, että pelkään humanoidisuuteni paljastuvan.
Epäilen syvällä mielessäni, että jospa muut näkevät minusta jotakin sellaista,
jonka paljastuminen on tuhoavaa.
Siksi häpeilen ja livistän joka paikasta, jos vain mahdollista.

Samma här.

Yritän opetella siitä eroon. Kun ikää tulee, se tuntuu vähenevän, mutta tuskin koskaan kokonaan.

Häpeä estää usein paljastamasta todellista itseäni. Se näkyy esimerkiksi siinä, että en kehtaa julkaista joitakin kirjoituksiani, joita muut ovat suorastaan kerjänneet minua julkaisemaan. Haluan olla tuntematon, taka-alalla.

Veera

  • Vieras
Vs: Häpeätkö häpeää?
« Vastaus #14 : 26.11.13 - klo:09:39 »
On oikeanlaista häpeää jolla on jopa suojeleva vaikutus ihmiseen sekä epänormaalia joka kytkee ihmisen itseensä melkeimpä lapsuudesta vanhuuteen asti, se on taakka todella.

Jumalan apu häpeään?

Esimerkki aiheellisesta häpeästä on Pauluksen kertoma kokemus ylimielisyydestään. Sitä, niinkuin ei mitään muutakaan syntiä tarvitse jäädä loppuiäkseen häpeämään, koska Jeesus on ristinkuolemallaan vapauttanut omansa synnin syyllisyydestä sekä kaikesta tällaisesta häpeästä. Tähän saa uskoa.

Aiheettomasta häpeästä on monia esimerkkejä täällä. Siihenkin Jeesus on tuonut täydellisen vastauksen ja parantumisen. Hän on Vapahtajamme ja Parantajamme.