Kirjoittaja Aihe: Elämäntapamuutos  (Luettu 1769 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Elämäntapamuutos
« : 18.06.18 - klo:17:11 »
Nyt otan esille aiheen, joka koskettanee monia. En ota siihen hengellistä aspektia, vaikka se onkin kaikkein tärkein.

Taustaksi voin kertoa, että pitkästä aikaa kävin lääkärintarkastuksessa, jossa otettiin verikoe. Se osoitti, että kolesteroli on jonkinverran koholla. Minulla on jonkinlainen vastenmielisyys lääkehoitoja kohtaan, toki tietysti myönnän, että lääkehoito auttaa monissakin tapauksissa.

Koholla olevaan kolesterooliin voi mainosten mukaan vaikuttaa terveillä elämäntavoilla, joita nyt haluan kokeilla. Lääkäri sanoi, että makkarat pois, toinen lääkäri suositteli jo lääkitystä.

Toinen juttu on se, että kotimittaus osoittaa lievää verenpaineen nousua. Minulla oli aiemmin lääkitys, mutta sivuvaikutusten vuoksi se lopetettiin ja sain sydämen tahdistimen. Tahdistin on osoittautunut hyväksi eikä laske pulssia liian alas, mutta verenpaineisiinhan se ei ilmeisesti auta.

Onko kukaan tätä lukevista joutunut tilanteeseen, että on valittava elämäntapamuutoksen ja lääkehoidon välillä? Onko elämäntapamuutos ollut missään tilanteessa riittävä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #1 : 18.06.18 - klo:18:12 »
Minulle lääkäri antoi jokunen vuosi sitten kolesterolilääkkeen reseptin, koska arvot olivat hieman korkealla.

En ostanut lääkettä, koska:
- olin lukenut kolestorilääkkeiden haittavaikutuksista (joista lääkäri ei puhunut minulle mitään)
- kolesteroliarvot ovat yksilöllisiä, eli joillakin on synnynnäisesti korkeampi normaaliarvo
- luin myös eräästä lääketieteellisestä lehdestä, että kolesteroli on yksi noin kahdestakymmenestä sydän- ja verisuonisairauksiin vaikuttavasta tekijästä, ja on vaikutukseltaan niistä vähäisimpiä. Toisin sanoen, kolesterolista hössötetään aivan liikaa.

Jonkinlaisia elämäntapamuutoksia olen tehnyt, esim. kovien rasvojen syöntiä olen vähentänyt, ja lihan sijasta syön enimmäkseen kalaa tai broileria. Kolesteroliarvot ovat pysyneet samalla tasolla, eli hieman koholla.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #2 : 18.06.18 - klo:18:54 »
Et ole ajatellut mennä johonkin kokoukseen jossa sinut siunataan terveeksi? ;)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #3 : 18.06.18 - klo:19:48 »
Jonkinlaisia elämäntapamuutoksia olen tehnyt, esim. kovien rasvojen syöntiä olen vähentänyt, ja lihan sijasta syön enimmäkseen kalaa tai broileria. Kolesteroliarvot ovat pysyneet samalla tasolla, eli hieman koholla.

Ajattelen ihan vakavasti koettaa samaa. Ostin Beceliä ja Benecolia, vaikka lääkäri sanoi niitä humpuukiksi. Benecolin paketin kyljessä sanotaan, että 30 grammaa päivässä 2-3 viikon ajan alentaa kolesterolia 7-10 %. Se on oikeastaan aika helppoa testata, mutta edellyttää verikoetta uudestaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #4 : 20.06.18 - klo:05:21 »
Tykkäätkö, Paulus, puolukasta? Siitä saattaa olla apua kolesterolin hallinassa. Muistaakseni sitä on ihan tutkittukin, tosin ei ihmisillä mutta rotilla, jos oikein muistan...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #5 : 20.06.18 - klo:10:33 »
Tykkäätkö, Paulus, puolukasta? Siitä saattaa olla apua kolesterolin hallinassa. Muistaakseni sitä on ihan tutkittukin, tosin ei ihmisillä mutta rotilla, jos oikein muistan...

Kiitos vihjeestä. Kyllä puolukka maittaa. Katsotaan, saako puolukkaa tästä läheltä. Syviin korpiin en enää itse lähde.

Jos se rotilla toimii, niin varmaan sitten mullakin…  ;D ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 20.06.18 - klo:12:09 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #6 : 20.06.18 - klo:13:03 »
Miksihän jotkut ovat huolestuneita rottien kolesterolitasoista?
Luulisi maailmassa olevan tärkeämpiäkin terveysongelmia ratkottavaksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #7 : 20.06.18 - klo:13:26 »
Miksihän jotkut ovat huolestuneita rottien kolesterolitasoista?
Luulisi maailmassa olevan tärkeämpiäkin terveysongelmia ratkottavaksi.

Nyt on löytynyt vahva todiste evoluutiosta: https://www.is.fi/tiede/art-2000000687315.html
Taitaa olla tärkeintä tietää "esi-isän" tai "äidin" kolesterolitaso. Röh, röh…   ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #8 : 20.06.18 - klo:15:26 »
Miksihän jotkut ovat huolestuneita rottien kolesterolitasoista?
Luulisi maailmassa olevan tärkeämpiäkin terveysongelmia ratkottavaksi.

Ehkä tutkijat haluavat testata koe-eläimillä kehittämiään lääkkeitä ennen kuin niitä kokeillaan ihmisiin. Tuskin he rottien verisuonten kunnosta tai niiden muista terveysongelmista ovat kovinkaan huolestuneita. Taisi olla Sinulta jonkinlainen kevennyt  ;)

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #9 : 20.06.18 - klo:16:17 »
Eräs amerikkalainen lääkäri väittää että valkoinen sokeri pilaa verisuonenseinämät ja siten kolesteroli rupeaa tarttumaan. Kolesterolilääke on tietääkseni semmonen että sillä sekoaa helposti koko kroppa jos ei satukaan sopimaan.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #10 : 20.06.18 - klo:16:51 »
Eräs amerikkalainen lääkäri väittää että valkoinen sokeri pilaa verisuonenseinämät ja siten kolesteroli rupeaa tarttumaan. Kolesterolilääke on tietääkseni semmonen että sillä sekoaa helposti koko kroppa jos ei satukaan sopimaan.
Valkoinen sokeri, eli täysin pelkäksi sokeriksi prosessoitu, taitaa tosiaan olla paha myrkky. Monien mielestä pahempi kuin rasvat.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #11 : 20.06.18 - klo:16:59 »
Olen harrastanut monta vuotta jonkinlaista minilaihdutuskuuria.
Se tarkoittaa, että pidän illan viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen
syömisen välillä 17-18 tunnin tauon.  Silloin vain vettä.

Tähän asti olen pysynyt tällä tavalla laihana, riippumatta syömisten laadusta
ja määrästä (vaikka olen kiinnittänyt niihinkin kohtuullisesti huomiota).
Nyt huomasin, että on salakavalasti ilmestynyt alkava, pieni mutta uhkaava
vatsamakkara.
Ei ole muuta keinoa kuin vähentää kaikkien aterioiden energiamäärää.
Se ei ole vaikeaa, mutta vaatii hieman keskittymistä ja tarkkailua.
Olen kaikkiruokainen.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Elämäntapamuutos
« Vastaus #12 : 20.06.18 - klo:20:42 »
Eräs amerikkalainen lääkäri väittää että valkoinen sokeri pilaa verisuonenseinämät ja siten kolesteroli rupeaa tarttumaan. Kolesterolilääke on tietääkseni semmonen että sillä sekoaa helposti koko kroppa jos ei satukaan sopimaan.
Valkoinen sokeri, eli täysin pelkäksi sokeriksi prosessoitu, taitaa tosiaan olla paha myrkky. Monien mielestä pahempi kuin rasvat.

Joo kun rasvakaan ei vissiin kaikissa laajoissakaan tutkimuksissa ole osoittautunut olevan yhteydessä sydänsairauksiin. Vaikkakin rasva tietysti lihottaa liiaksi nautittuna.